Domů
Akumulace energie
Skotská přečerpávací vodní elektrárna „dutá hora“ se zřejmě dočká značného rozšíření
Horní nádrž přečerpávací vodní elektrárny Cruachan
Zdroj: Drax

Skotská přečerpávací vodní elektrárna „dutá hora“ se zřejmě dočká značného rozšíření

S intenzivním rozvojem využívání obnovitelných zdrojů je stále aktuálnější i otázka akumulace energie, a to jak krátkodobé, tak i dlouhodobé. Přestože se v posledních letech dostává stále větší pozornosti především bateriovým úložištím, tradiční technologie přečerpávacích vodních elektráren stále může nabídnout potřebnou flexibilitu. Rozšíření by se tak měla v nejbližších letech dočkat i skotská přečerpávací vodní elektrárna Cruachan, které se přezdívá dutá hora.

Energetická společnost Drax na začátku tohoto týdne předložila plány na rozšíření přečerpávací vodní elektrárny (PVE) Cruachan, která se nachází ve Skotsku. Podle společnosti by se mělo jednat o vůbec první nový zdroj svého druhu vybudovaný za posledních 40 let. Rozšíření elektrárny by mělo pomoci při přechodu Spojeného království k vyššímu podílu obnovitelných zdrojů.

Nová PVE o instalovaném výkonu přes 600 MW by se měla nacházet uvnitř hory Ben Cruachan, která je nejvyšší horou ve skotské oblasti Argyll. Spolu s původní elektrárnou by tak celkový instalovaný výkon měl přesáhnout 1 GW. Zařízení elektrárny se budou nacházet uvnitř nově vyhloubené kaverny, což si vyžádá vykutání zhruba 2 milionů tun kamení.

Generátory uvnitř kaverny PVE Cruachan Generátory uvnitř kaverny PVE Cruachan. Zdroj: Drax

„Přečerpávací vodní elektrárny jsou kritickou technologií pro dosažení čistých nulových emisí. V průběhu minulého desetiletí se nám podařilo rozvinout technologie pro dekarbonizaci elektroenergetického systému jako větrné a solární zdroje, ale co nyní opravdu potřebujeme, je větší flexibilita pro optimalizaci těchto technologií,“ uvedla Claire Macková, výkonná ředitelka Scottish Renewables.

Rozšíření elektrárny by dle společnosti Drax mohlo být v provozu k roku 2030. Elektrárna bude využívat reverzní turbíny pro přečerpávání vody z jezera Loch Awe do horní nádrže za účelem ukládání přebytků z výroby větrných elektráren či dalších nízkouhlíkových technologií. Společnost však zatím neučinila žádné závazné rozhodnutí o investici. Pro vybudování zdroje bude muset první získat jak souhlas skotské vlády, tak spolupráci vlády Spojeného království s ohledem na chybějící rámec podpory pro technologie dlouhodobé akumulace.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(35)
Miloslav Černý
19. květen 2022, 11:13

Nějaká ta přečerpávačka na víc by i u nás rozhodně našla uplatnění, zvláště v období očekávaného masivního rozvoje OZ, kterému se otevírají dveře v celé Evropě.Vhodné oblasti jsou známé, jenom ta naše rozhodnost opětovně nějak zase pokulhává. Osazení vodních ploch fotovoltaikou, a větrníky v horních pasážích s výhodným zadržením vody v krajině v období sucha tuto variantu jenom ještě podpoří.

Ivan Novák
19. květen 2022, 13:58

Nemohu nereagovat na přihrávku: které konkrétní oblasti v ČR jsou ty "vhodné známé", jak u nich vycházejí měrné náklady, kolik TWh by se tak na jeden cyklus dalo uskladnit?

Skotská vysočina se zdá podle map pro PVE velmi šikovná, internet tam v současnosti na první dobrou ukáže víc uvažovaných projektů, každý ale vypadá dosti jako dotacolapka. Glendoe by bylo bývalo nasnadě, prokoučovali to.

Ladislav Novák
19. květen 2022, 23:15

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Černý má zahradu s křovím, rád ji ČEZu pronajme k zatopení... :-P
.

Ladislav Novák
20. květen 2022, 14:02

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Ale copak, je zakázáno dělat si legraci z blábolů aktivisty Miloslava Černého? Pak tento server není o energetice ale o propagandě...
.

energetik
19. květen 2022, 16:51

Při stejných tržních podmínkách jsou přečerpávací "elektrárny" s již současnými lithiovými akumulačními systémy nekonkurenceschopné a velmi ztrátové.

Miloslav Černý
19. květen 2022, 17:26

Co platí dnes, nemusí platit za X let. V tom bych ty Skoty nepodceňoval. Bude to daný větší předpokládanou výrobou z OZ, což platí i v našem případě. Vyřešení zálohování velkého množství energie bude hrát v budoucnu největší roli pro potřebné snižení inflace s kterou se v současnosti potýkáme a nemáme jistotu, že se to nebude opakovat ani v budoucnu. Jinak ty vytypované místa o velkém výkonu lze dohledat vyhledávačem. Je jich dokonce kolem 5 co si pamatuji.

intfor
19. květen 2022, 19:18

Inflace je dána hlavně tiskem peněz a těch lze vždy natisknout a rozdat více, než lze postavit zdrojů elektřiny.

Miloslav Černý
19. květen 2022, 20:02

Ono to spolu hodně souvisí. Kdyby se ty ceny energií tolik nezvedaly. nemuselo by se tolik peněz tisknout. To je ten náš současný problém. Takže prioritně současný největší problem je právě ta velká změna cen energií-

intfor
19. květen 2022, 21:27

To je nějaká nová inflační teorie? Musí se tisknout, protože se zdražuje?

Mimochodem tisklo (včetně kvantitativního uvolňování) se už dávno před zvyšováním cen energií.

Ladislav Novák
19. květen 2022, 23:24

Lithiové akumulátory (stejně jako všechny ostatní), jsou pro velkou energetiku nesmysl. Takové množství materiálu (vzácné zeminy + kovy), které by bylo nutno vytěžit a zpracovat, snad ani není na planetě Zemi dostupné. Navíc každá masívní dotace do spotřeby čehokoliv vyvolá prudký růst cen, jak vidíme v současné době. A to chtějí zelení klimahysterici zaplavit svět elektromobily (každý s půl tunou lithiového akumulátoru s omezenou dobou života a zatím neexistující recyklační technologií, která by nebyla energeticky extrémně náročná).

Takže krásné sny o zelené lithiové budoucnosti. Zkušenosti s vyhořelými velkokapacitními akumulátorovnami, které nejdou hasit, už jsou dostupné. ;-)

Miloslav Černý
20. květen 2022, 08:13

Z těch důvodů jak píšete se celosvětově usilovným hledáním pracuje na nejlepších nejschůdných dalších řešení. Jestliže se lidstvo dokáže soustředit velkou měrou na vyřešení tohoto palčivého problému, určitě se nějaké východiska najdou. Zatím to vypadá na celou škálu různorodých návrhů.

Jan Veselý
20. květen 2022, 09:23

Lidstvo se soustředit nemusí. Na to existují automatické ekonomické mechanismy, které fungují naprosto spolehlivě. Jen se tomu musel dát prvotní impuls, aby měla šanci vzniknout průmyslová základna. To už je za námi. Teď prostě chodí každý den do práce tisíce a tisíce odborníků v oboru, kteří pracují na tom jak pro svého chlebodárce vyrábět ty baterky lepší, levnější, spolehlivější, bezpečnější a s minimem problematických surovin nebo úplně bez nich.

Ladislav Novák
20. květen 2022, 14:15

Ano, výroba bez surovin, to je naše zelená budoucnost! :-D

Stačí nám k úspěchu zanícené hlavy a přesvědčení že dokážeme přehlasovat fyzikální a chemické zákony a principy...

Jan Veselý
20. květen 2022, 09:20

Tak schválně, Láďo, svěřte se s jakými "vzácnými zeminami" a kovy je při výrobě baterií problém a kolik jich bude potřeba?

Emil
20. květen 2022, 09:25

Jaký problém je momentálně s minerály a kovy do baterií docela výstižně ukazuje tento graf:

iea. org/data-and-statistics/charts/scale-of-price-increase-for-selected-energy-transition-minerals-and-metals

Milan Vaněček
20. květen 2022, 11:01

Emil opět papouškuje data z IEA, které jak se již mnohokrát ukázalo (už jsem to tu aspoň 2x demonstroval, jak si ze starých dat a velmi špatných odhadů vývoje prezentovaných IEA dělají na internetu legraci)

vždy hovoří k minulosti a ne k současnosti.

Tak v tom "slavném grafu-viz Emilův odkaz" třeba vidíme velký nárust cen lithia, kobaltu a niklu.

Ale samozřejmě, že na to vědci už dávno zareagovali a inženýři v USA a Číně již zavedli ve výrobních závodech další technologie baterií bez Li, Co a Ni.

Největší světový výrobce elektromobilů Tesla již vyrábí část své produkce automobilů s bateriemi bez kobaltu.

největší světový výrobce baterií čínský CATL již začal seriovou výrobu baterií kde je místo Li použit nejlevnější a "nekonečně dostupný" sodík.

IEA i Emil nepočítají S JIŽ EXISTUJÍCÍM vědeckým pokrokem a se schopnostmi US či čínských či EU inženýrů. Pořád dokola si melou své, aby "zachránili" ty své "staré oblíbené" technologie dvacátého století.

Emil
20. květen 2022, 11:14

Vaněček se jako obvykle snaží zpochybňovat fakta pomocí svých dojmů a zbožných přání, nic nového. Data jsou k březnu letošního roku, takže naopak naprosto čerstvá. A jaký že podíl na trhu mají v současnosti ty bájné baterie bez Li, Co a Ni? Řeč je totiž o současnosti a ne o nějakých věštbách zářné budoucnosti.

Milan Vaněček
20. květen 2022, 11:25

Emil už neumí ani číst text. Opakuji pro něj:

"Tesla již vyrábí část své produkce automobilů s bateriemi bez kobaltu".

"čínský CATL již začal seriovou výrobu baterií kde je místo Li použit nejlevnější a "nekonečně dostupný" sodík".

Tak trochu přemýšlejte Emile, ne jenom "copy and paste" z internetu. Chybí Vám přehled z fyziky a materiálového výzkumu. A znalost toho, co je již ve velkoprůmyslové výrobě.

Jan Veselý
20. květen 2022, 11:37

ad Emil) Co sem dáváte tyhle nesouvisející odkazy?Láďa tvrdil, že těch minerálů není dost, já tvrdím, že kecá a chci aby svoje tvrzení doložil.

To, že jsou nějaké komodity na vrcholu tradičního komoditního boom-bust cyklu s tím nijak nesouvisí.

Emil
20. květen 2022, 11:45

Přeloženo z vaněčkovštiny do češtiny:

"Tesla již vyrábí část své produkce automobilů s bateriemi bez kobaltu" = nemá žádné baterie "bez Li, Co a Ni", o kterých tu básnil. Má pouze baterie bez Co, na cenách Li a Ni jsou stále závislé.

"čínský CATL již začal" = podíl na trhu, na který jsem se ptal, je nulový, PV magazín uvádí: "CATL released its first generation of Na-ion batteries in mid-2021, with plans to establish a basic industrial chain by 2023."

Sprška osobních útoků pochopitelně nemůže chybět. Klasický Vaněček v celé své kráse.

Emil
20. květen 2022, 11:49

Pane Veselý, já jsem nereagoval na žádného Láďu ale na vás, ptal jste se, s jakými kovy je při výrobě baterií problém, tak vám odpovídám. Pokud např. v posledním desetiletí rostla průměrně např. cena lithia o 13 % ročně, a za poslední rok vzrostla o 738 %, tak to asi docela problém je, nemyslíte?

Milan Vaněček
20. květen 2022, 11:56

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

opět Emilovština: jen bla bla bla
.

Jan Veselý
20. květen 2022, 12:57

ad Emil) Ať jste reagoval na mě nebo na Láďu, na výsledku to nic nemění. Bylo to prostě úplně mimo téma diskuze.

Emil
20. květen 2022, 13:03

To nebylo mimo téma diskuse, pane Veselý, když jste se ptal s jakými kovy je při výrobě baterií problém. Jestli pro vás není nárůst ceny kovů v řádu stovek procent za rok problém, tak si pište že (nejen) pro výrobce to problém je.

Jan Veselý
20. květen 2022, 13:12

ad Emil) Láďův problém: "Takové množství materiálu (vzácné zeminy + kovy), které by bylo nutno vytěžit a zpracovat, snad ani není na planetě Zemi dostupné."

O tom se tady v tom vláknu mluvilo než jste do něj zatáhl svoje čísla z burzy. Proto už potřetí tvrdím, že jste mimo mísu.

A nebojte, výrobci svoje problémy řeší a budou řešit.

Emil
20. květen 2022, 13:26

Pane Veselý, mě nezajímá žádný "Láďův" problém, já jsem reagoval na váš dotaz, ze kterého se bůhví proč snažíte vykroutit, ale prokazatelně jste ho položil, tak jsem vám na něj odpověděl. Že jste takovou odpověď asi slyšet nechtěl je zase váš problém, který mě trápí asi tak stejně jako nějaký problém "Láďův" nebo problém výrobců, tedy vůbec.

Milan Vaněček
20. květen 2022, 13:47

Musím se jen opakovat: "Tak trochu přemýšlejte Emile, ne jenom "copy and paste" z internetu. Chybí Vám přehled z fyziky a materiálového výzkumu. A znalost toho, co je již ve velkoprůmyslové výrobě.

Emil
20. květen 2022, 13:55

Vaněčkovi argumenty k tématu jako obvykle došly, tak mu nezbývá než dokola opakovat své oblíbené argumentační fauly...

Miloslav Černý
19. květen 2022, 22:13

Tisklo se a bude i nadále. Jde jen o to, aby nám ty stávající rotačky stačily. Samozřejmě, že v krátké době zatím nelze očekávat nějakou větší změnu inflace právě proto jak tvrdíte, že ,se nepostaví. Jsme vlastně odkázáni na přijatelném ukončení válečného konfliktu, který by mohl nastartovat cenový celosvětový energetický pokles. Energie ovlivňuje výkon celého spektra našeho hospodářství. Produkce levné energie je důležitá pro budoucnost, proto je důležité stavět na nezávislost a její produkci přijatené cenově. To nám rozhodně nezajistí nová JEDU uvedená do provozu někdy v 30 letech, kdy budou hrát OZ rozhodující roli i vzhledem jejich celosvětového rozmachu i z důvodu aspoň snížení celkového oteplování.

Ladislav Novák
19. květen 2022, 23:28

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

To chce studený obklad na čelo a nohy do lavóru s ledovou vodou. Časem se vyléčíte... :-) A při tom si můžete číst lekce z fyziky.
.

Ladislav Novák
20. květen 2022, 14:21

Pravda, na tak zjevné nesmysly, jaké sem vkládá Miloslav Vaněček, je nutno odpovědi zakázat... :-)

Ladislav Novák
20. květen 2022, 14:23

Opravuji: Miloslav Černý a Milan Vaněček. :-)

Miloslav Černý
20. květen 2022, 16:01

Komu dochází racionální argumenty, tak se snižuje k urážkám a zakazům. To začiná připomínat již vzdálenou dobu vládnoucího diktátu menšiny.

Ladislav Novák
20. květen 2022, 16:44

Propagandistické bláboly nejsou racionální argumenty. :-)

nikdo
22. květen 2022, 00:32

Tak nevím ale jestli to chápu dobře tak takové rozšíření elektrárny pouze zvýší výkon ale nezvýší množství uskladněné energie.

Z článku mě nevyplývá že by třeba navýšili hráz aby se do ní vešlo více vody.

Přijde mi to jako neefektivně vynaložené peníze lepší by bylo kdyby postavili rovnou nové vodní dílo.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se