Airbus vidí budoucnost létání ve vodíku

DomůČistá mobilitaAirbus vidí budoucnost létání ve vodíku

Jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních letadel, francouzská společnost Airbus, oznámila, že plánuje do své nízkouhlíkové strategie pro budoucí výrobu zakomponovat vodíková paliva. Společnost považuje pohon na vodík za „jednu z nejslibnějších dostupných technologií“ pro dekarbonizaci letecké dopravy a plánuje ji využít při výrobě letadel s nulovými emisemi již do roku 2035.

CEO Airbusu Guillaume Faury přivítal minulou středu zveřejněnou vodíkovou strategii Evropské komise a zdůraznil, že společnost Airbus je připravena rozvíjet udržitelnou leteckou dopravu, přičemž vodík má být důležitým nástrojem k dosažení tohoto cíle. Faury uvedl, že létat s nulovými emisemi by mělo být možné již po roce 2035.

Své inovační plány Airbus oznámil na pozadí krize způsobené koronavirovou pandemií. Společnost minulý týden oznámila propuštění přibližně 15 tisíc pracovníků v souvislosti s množstvím zrušených objednávek nových letadel ze strany aerolinek.

Francie v červnu zveřejnila plány na pomoc odvětví letecké dopravy. Součástí balíčku o objemu 15 miliard eur je rovněž 1,5miliardová podpora na výzkum a vývoj. Touto finanční injekcí chce francouzská vláda mimo jiné podpořit právě i vývoj uhlíkově neutrálního letadla, které by mohlo nahradit populární model A320. Jako vhodnou cestu vidí biopaliva a vodík. Airbus by měl s hromadnou výrobou začít právě v roce 2035. Dalším očekáváním francouzské vlády je také vyvinutí regionální letecké flotily, která by byla poháněna vodíkem nebo elektřinou (do roku 2030), a helikoptéry na elektrický pohon.

Airbus pracoval na vývoji nízkoemisního pohonu již před koronavirovou krizí – původně se soustředil na vývoj hybridního elektrického pohonu. Projekt byl však v dubnu pozastaven. Vodík má oproti bateriím v letectví značné výhody, především co se týče poměru výkonu a hmotnosti. Konverze klasických motorů na vodíkové je však prozatím téměř nemyslitelná pro letadla využívaná na delší vzdálenosti, jak varovala nedávná studie podpořená Evropskou unií.

Letectví představuje přibližně 3,6 % emisí CO2 vyprodukovaných v EU a očekává se, že podíl nadále poroste, a to i navzdory koronavirové krizi. Evropská komise odhaduje nárůst emisí až o 150 % do roku 2040, pokud nebude přikročeno k opatřením k jejich snížení.