Domů
Čistá mobilita
Evropský účetní dvůr: Infrastruktura pro elektromobily se v EU nerozvíjí dostatečně rychle
Nissan LEAF zapůjčený od švédské půjčovny elektromobilů MoveAbout.se, foto: Tomáš Jirka
Foto: oEnergetice / Tomáš Jirka

Evropský účetní dvůr: Infrastruktura pro elektromobily se v EU nerozvíjí dostatečně rychle

Podle zprávy Evropského účetního dvora není výstavba infrastruktury pro elektromobily v EU dostatečně rychlá. Pokud bude výstavba dobíjecí infrastruktury probíhat stávajícím tempem, existuje velké riziko, že nebude dosaženo cíle EU dosáhnout do roku 2025 1 milionu dobíjecích míst. Informoval o tom portál Euractiv

Evropský účetní dvůr (EÚD) posuzoval, jakým způsobem Evropská komise podporuje členské státy v rozšiřování dobíjecích stanic pro elektromobily. EÚD došel ke zjištění, že dostupnost veřejných dobíjecích stanic se v jednotlivých členských státech významně liší. Dále, že platební metody nejsou harmonizované, a řidiči tak musí využívat různých platebních metod, pokud chtějí elektromobilem cestovat do jiného členského státu.

„V minulém roce bylo možné jedno z deseti aut prodaných v EU nabít elektřinou, ale nabíjecí infrastruktura nebyla napříč EU rovnoměrně přístupná.“ Ladislav Balko, člen Evropského účetního dvora zodpovědný za předloženou zprávu

Mezi další zjištění EÚD patří, že finanční nástroj Connecting Europe Facility, jehož cílem je zlepšit přeshraniční propojení v dopravě, nebyl vždy využíván efektivně.

Komise si nastavila cíl 1 milionu dobíjecích stanic do 2025

Zpráva je rovněž kritická k absenci jasných a ucelených cílů pro rozšiřování dobíjecích stanic a k absenci minimálních infrastrukturních požadavků na úrovni EU.

Komise nastavila cíl dosáhnout v EU do roku 2025 1 milionu dobíjecích míst. Podle Evropského účetního dvora je zde ovšem velké riziko, že cíle milionu nabíjecích míst nebude dosaženo, pokud by výstavba dobíjecích stanic pokračovala stávajícím tempem. Dalším cílem je do roku 2050 snížit emise skleníkových plynů z dopravy o 90 % ve srovnání s rokem 1990.

Počet dobíjecích míst se v 27 členských zemích EU a Spojeném království zvyšoval o zhruba 36 tisíc ročně, z celkem 34 tisíc v roce 2014 na 250 tisíc v září 2020. Aby cíle milionu nabíjecích míst bylo dosaženo, musel by se nyní počet dobíjecích stanic zvyšovat zhruba o 150 tisíc ročně.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
pr
20. duben 2021, 09:28

Jojo, to je tak, když se dotační peníze směrují ke kamarádům. Ale nebojte, tlak pomalu nastává. elektromobilů jezdí v ulicích čím dále tím více. Někde nabíjet budou muset. To že se za 10 let stát nezmohl na účinnou podporu má blahodárný vliv na projekty typu evmapa. A to je dobře. Uvidíme kdy se sjednotí i platební systém. A jak se vyřeší rozpor s §5 odst. 1) zákona č. 136/2011 Sb.

T
20. duben 2021, 16:01

Za par let to pujde zase opacnym smerem,NEBUDE Z CEHO DOBIJET !!! Sleduje vubec nekdo situaci vykonu???

Radovan Burkovič
26. duben 2021, 15:37

Viz níže.

St
24. duben 2021, 20:10

Proč ne. Za dotace v Praze dům. Každopádně si aspoň někdo uvědomuje, že rozvoj elektromobility se bez rozvoje infrastruktury neobejde. Na druhou stranu na co ty lidi budou jezdit když nebude dostatečně foukat vítr a svítit slunce.

Radovan Burkovič
26. duben 2021, 15:39

Viz níže. Jinak obyčejný rodinný dům na Brněnsku je schopen ze své FVE s akumulací fungovat 8 měsíců včetně nabíjení 2 elektromobilů, 10 měsíců pak sám pro sebe.

Radovan Burkovič
26. duben 2021, 15:36

Infrastruktura je dostatečná už zhruba 50 let. Třeba každý rodinný domek a stavba má v ČR minimálně zásuvku 400V 16A, často i 400V 32A, tedy výkonově 11 kW nebo 22 kW.

Když se budou dělat opravdové elektromobily, ne spalovací předělávky, tak budou mít palubní nabíječky 11-22 kW a s bateriemi od 60 kWh výše dokáží s rozumnou spotřebou kolem 15 kWh / 100 km ujet na 1 nabití 400 km, čili Ostrava-Praha a ještě jim 50 km dojezdu zbude (viz test Hyundai Kona s 64 kWh baterií na trase Nošovice - Praha, kdy zbylo 17% elektřiny v baterii). Zpátky si nabijí z této již existující infrastruktury během 3-6 hodin.

Takže rychlonabíječky, o kterých asi EU a také naši politici tak často mluví, použijí, jak ukázaly dosavadní průzkum za 5 let a čísla o "vytočených" kWh třeba v rámci sítě ČEZu, použijí v 5-15% cest. Na to jich máme v ČR dostatek a přibývají každý týden další.

A co se elektřiny týče, tak rezerv pro fotovoltaiku na střechách nemovitostí s ukládáním do parkujících elektromobilů máme jen u rodinných domků přes 2 miliony.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se