Domů
Čistá mobilita
Fiala: Zákaz aut se spalovacími motory je nepřijatelný. Jádro musí mít podporu
Elektromobil

Fiala: Zákaz aut se spalovacími motory je nepřijatelný. Jádro musí mít podporu

Čistá mobilita
34 komentářů
19. prosinec 2021, 12:18
ČTK

Návrh Evropské komise na zákaz výroby a prodeje automobilů se spalovacími motory po roce 2035 je pro vládu nepřijatelný. V rozhovoru v CNN Prima News to dnes řekl premiér Petr Fiala (ODS). Jádro podle něj musí být mezi podporovanými zdroji energie, nutností je podle něj dostavět další bloky jaderných elektráren, jinak nebude mít Česko dost energie v rozumných cenách.

„Návrh na zákaz automobilů se spalovacími motory, to by ohrozilo existenčně řadu lidí, kteří u nás osobní automobil nepoužívají jako nějaký luxus nebo pro zábavu,“ řekl Fiala.

Co se týče jaderné energetiky, je podle premiéra nutné najít v EU širší koalici zemí, která má zájem to prosadit. Takzvaná Zelená dohoda pro Evropu (Green Deal) nesmí podle Fialy znamenat zchudnutí občanů. Má za důležité využít nástroje, které EU nabízí, tak, aby to pro Česko bylo výhodné.

Čtvrteční několikahodinová debata o jaderné energii a emisních povolenkách, kterou vedli lídři zemí EU na bruselském summitu, skončila bez dohody. Skupina států včetně Česka navrhla prosadit do závěrů jednání, aby Evropská komise jádro zařadila na seznam zelených investic. Tradičně k atomu kritické Rakousko spolu s Německem a Lucemburskem se však postavily proti.

Cena elektřiny poroste podle bývalého ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (ANO) v příštím roce o 30 až 50 procent, cena plynu o 50 až 70 procent. Vliv na zdražování má podle něj a bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO) rostoucí cena emisních povolenek. Jeho vláda chtěla lidem odpustit DPH na příští rok nebo poplatek za obnovitelné zdroje, nový kabinet Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Pirátů se STAN chce ale připravit jiná opatření.

„Potřebujeme krátkodobě vyřešit, že se řada lidí dostává do energetické chudoby, mají problémy způsobené růstem cen energií, a jsou to problémy existenčního rázu,“ uvedl premiér.

„Jsme si jistí, že není možné postupovat plošnými opatřeními, jak to dosud bylo předcházející vládou navrhováno, ale že je potřeba cíleně pomoci těm, kteří se do energetické chudoby dostali prostřednictvím sociálních dávek a dalších opatření, které je potřeba nastavit,“ řekl Fiala.

Nová vláda také ustavila skupinu ministrů, která se začne věnovat cenám energií a souvisejícím otázkám. Její součástí jsou ministři průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN), ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (za KDU-ČSL), ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). Ten v pátek po prvním zasedání kabinetu uvedl, že by skupina měla jednat v úterý a vládě nejpozději 29. prosince by chtěla předložit konkrétní výstup.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
Jiří
19. prosinec 2021, 14:32

Takže tam šli s "nepřijatelné, musí, je nutné, je ohrožující..." a odešli s "neotravujte a prostě se s tím smiřte"

PetrV
19. prosinec 2021, 15:35

Pětikolka tento tunel odkývala v roce 2018 v eu parlamentu...

PETR
19. prosinec 2021, 15:40

Jednim blokem za 20 let nic nevyresi,Odstavnim nadvyroby nejspinavejsich uhelek ihnd ano.Mam takovy dojem, ze vyroba spalovaku se urcuje na Thajvanu/cipy do ruznych znacek/ a ne v Brucelu.Pokud pujde zdrazovani ee timto tempem, uz nebude potreba posilovat vyrobu pro nas,bude draha a tim padem nadbytek/vetsi % obyvatelstva odstrihnou z duvodu neplaceni...

Hans
19. prosinec 2021, 17:58

Tato vláda evidentně není pro-evropská jak sama o sobě prohlašuje, ale svými populistickými prohlášeními nás řadí mezi státy jako jsou Polsko, nebo Maďarsko.

Přechod na elelktromobilitu je světovým trendem, jakákoliv snaha o zakonzervování našeho průmyslu bude znamenat ztrátu konkurenceschopnosti a zánik.

Jádro lze sice podporovat, ale to je běh na dlouhou trať, a je otázkou, zda bude ještě někdo ochotný, po zkušenostech s výstavbou JE v posledních letech, investovat peníze do tak náročných projektů. V současné době musí být prioritou dekarbonizace energetiky v dostatečně krátké době.

Dušan
19. prosinec 2021, 18:40

A o ktorom svete sa bavíme ?

Iba o niektorých štátoch západu + Čína, ktoré sú také bohaté aby dotovali masovejšiu podporu elektromobility .... väčšinu sveta to zatiaľ nezaujíma ...

Jiří
19. prosinec 2021, 19:40

O světě, kde se příští rok prodá okolo 10 milionu EV, v roce 2025 už 25 milionů.

Zakazovat prodeje spalovacích aut v roce 2035 má asi takovou váhu jako zakazovat teď prodeje černobílých televizorů.

jozka
19. prosinec 2021, 20:30

Vzhledem k tomu, ze ten zakaz probehne de facto o par let drive prostrednictvim Euro7, tak s vami souhlasim.

Ted je jen otazka, jestli to ustoji rozpocty...

Josef
19. prosinec 2021, 21:26

Možná máte pravdu, ale nejsem si jistý, uvažujte asi takto , když jste v důchodu Váš nájezd je často minimální. Při 15 000 korunách měsíčně ušetříte tak 5000 měsíčně tj. 60000 ročně. Když si za ty peníze koupíte 10 let staru fabii nebo jiné menší auto se spalovacím motorem ,pak máte velmi levnou dopravu při dobré údržbě vám při malém nájezdu bude auto sloužit dalších 10 let. No a teď si vezměte EV. 10 let staré EV bude dražší než spalovák i v roce 2035, ale i kdyby nebylo bude mít baterii z roku 2025 prakticky na odpis cena nové polovina ceny nového vozu. Pro důchodce naprosto nedostupná částka. Nějaké úspory z provozu EV proti autu se spalovacím motorem prakticky minimální. Podle mě bude po autech se spalovacím motorem poptávka i v roce 2035. Ale třeba bude vývoj baterií překotný budou levné baterie s životností 25 let nabijete je za 5 minut a auto ujede 1000 km. Grafenové baterie k tomu směřují jenže nikdo neví jak to dopadne a zakazovat auta se spalacím motorem v době kdy neexituje reálná náhrada je proto nesmysl, navím i kdyby se EV povedly , pak z bezpečnostního hledska je 100% závilost na eletkřině nebezpečná. V případě nepředvídatelné události ,která vyřadí el. síť ve státě zkolabuje prakticky všechno.

Turby
20. prosinec 2021, 23:33

Orat traktorem na elektrinu take pujde paradne. Na jedno nabiti dve brazdy a vaha baterii utuzi zeminu tak, ze tam neporoste ani bodlak.

Ale co, jist muzeme moucne cervy. Sakra, ted me tak napada, kde vezmem tu mouku pro ty cervy? :-)

Dušan
19. prosinec 2021, 21:57

Nejako si neviem spomenúť, že by niekto zakazoval čiernobiele televízory : )

Mimochodom v mnohých domácnostiach "dosluhovali" desiatky rokov ...

Koľko EV bude asi jazdiť v Afrike, v ázijských krajinách (mimo bohatých krajín) a v Južnej Amerike ?

No tipujem ten podieľ spaľovákov tak na 99 % .... s tým, že budú slúžiť dlhšie s väčším "smradom", lebo prísun novších ojazdených z vyspelých krajín sa obmedzí ... ale to nie je dôvod pre pakistanských pastierov kôz prechádzať na nejaké Euro 7, 6 ... ani Euro 1 : )

JD
19. prosinec 2021, 22:38

Pákistán má 5 domácích výrobců EV. Minulý rok jejich vláda schválila národní politiku elektromobility.

Zahrnuje to daňové úlevy, podporu, rozvoj nabíjecí infrastruktury.

Cíle pro osobní a nákladní automobily jsou 30 % prodejů v roce 2030 a 90 % v roce 2040.

Dvojkola, trojkola a autobusy mají mít 50 % prodejů v roce 2030 a 90 % v roce 2040 (pravděpodobně používanější prostředky).

Chtějí řešit problémy s velkým znečištěním ve městech.

Potřebují omezit dovoz ropy za 13 mld USD ročně.

A musí reagovat na vývoj ve vedlejší Číně a Indii, kde směřují do elektromobility velké částky.

Ale jinak ano, spalovací motor bude ještě nejak fungovat v různých částech světa dál.

Černobílý televizor tak úplně neznečišťuje společné životní prostředí. Tudíž to není politikum a věc veřejná. Pokud neuvažujeme recyklaci apod., tak není vyloženě důvod ho nějak zakazovat.

Dušan
19. prosinec 2021, 23:06

JD

Samozrejme najekologickejšie vozidlo je to čo neexistuje ... v praxi verejná doprava ... tam nie je čo namietať ...

Druhé miesto je existujúce vozidlo, ktoré je vyrobené ... a má pre malý nájazd km minimálnu uhlíkovú stopu ...to vydrží v rukách dôchodcu bez problémov desiatky rokov čo dokazují i mnohí starí vodiči na našich cestách. Tí žiane EV nepotrebujú ... a ani ho nechcú ... Napriek tomu, že určite nie sú problémom pre životné prostredie, tak i tak dráždia "eurekológov" ...

A potom sú EV ... ktoré sú vraj "bezemisné" ... čo je teda kolosálny nezmysel, lebo emisie majú - pri výrobe i pri likvidácie a nejaké sú i pri prevádzke - i keď minimálne a tak isto pri výrobe elektriny, lebo žiadny "bezemisný zdroj" EE neexistuje ...len viac či menej emisný.

Vzhľadom na spotrebné dane by už dnes mali byť EV zaujímavé pre zákazníkov, lebo cena paliva je tým prakticky zdvojnásobená.

Ale i tak sú ekonomicky nenávratné. Vyžadujú masívne dotácie ...ak nie sú dotácie, tak nie sú predaje ... resp. mimimálne.

V takých USA sú dotácie na EV federálne, štátne a ešte i miestne ...

V mnohých štátoch sú samozrejme nejaké príplatky za spaľovacie autá tak aby "vyhnali" ľudí k EV.

A výsledok. EV majú zväčša tí solvetnejší, ktorým sa na to skladajú tí chudobnejší. A ešte im tí "šťastlivci" budú nadávať, že sú "zaostalí" a "nechránia životné prostredie" ako oni svojím tretím autom v rodine.

A o životnosti betérii sa teda diskutuje, ale možno brať ako fakt, že životnosť priemernej betérie bude nižšia ako životnosť priemerného spaľovacieho motora. Každý s "rekordným" nájazdom km v EV už menil batériu ....cca 500 tic a viac .. čo je pre značnú časť dízlov úplná samozrejmosť, že "dožijú" v celkom dobrej kondícii.

JD
19. prosinec 2021, 23:46

@Dušan

Když na počátku 20. století došlo k narušení a přechodu z koňské dopravy k té automobilové, tak se také našlo dost odpůrců, zastánců starých časů apod.

A bylo to o tom samém - je to jen pro bohaté, stávající řešení stačí, používali jsme koně a povozy po stovky let, kde na to vezmeme, je to nebezpečné, hlučné a špinavé, co se stane když aut bude hodně atd.

A i přes to, že v té době probíhala první světová válka, svět zasáhla pandemie španělské chřipky, a byly hospodářské problémy, tak byly postaveny automobilové továrny, silnice, benzínové stanice, potřebná infrastruktura.

Vznikala nová pracovní místa a odvětví a utlumovala se ta stará.

Teď by se sem hodila jedna věta, kterou používá pan Vaněček, ale asi jí znáte.

Dušan
20. prosinec 2021, 07:04

JD

Takže konkrétny príklad. Podnikateľ si objednal dízlový S-max, lebo má flotilu troch dízlov a síce fungujú, ale keďže majú všetky ďaleko cez 500 tis. km a cez 10 rokov tak logicky usúdil, ži by sa mu "pre istotu" zišlo jedno nová auto, lebo samozrejme už sú všetky jeho vozidlá dosť ojazdené a je riziko že nejaké "dodýcha" .....

Prišlo mu po pár mesiacoch zrušenie objednávky, že dízle už nie sú v ponuke, už môže len benzínový hybrid. Tak sa začal pýtať na batériu. Životnosť je garantovaná 8 rokov ... dojazd s ňou je samozrejme minimálny. Vzhľadom na to, že drží autá dlho bola jeho otázka koľko bude stáť nová. Vraj dnes 8 tisíc eúr .... čiže ak dodýcha po 8 rokoch ... tak môže dať auto do šrotu, lebo nákup novej sa evidentne neoplatí.

A tak mi vysvetlite čo je ekologické na pretláčaní vozidiel s vyššou spotrebou a nižšou životnosťou ?

PS Už zrušil Ford a objednal Škodu Kodiaq - samozrejme dízel. Pánovi je jedno aký pohon bude mať vozidlo - potrebuje vozidlo za primeranú cenu s lacnou prevádzkou na dlhé trasy a s vysokou životnosťou ... a také EV neexistujú !!!

Dušan
19. prosinec 2021, 23:11

Pred nejakým časom som si spätne pozrel predikcie vývoja cien EV .... no jedna z predpovedí bola, že cena eV a bežného vozidla sa vyrovná v roku 2022...

Ono je pravda, že ceny postupne klesali a výkon sa zvyšoval, ale masovú nanucovanie EV spôsobilo raketový rast nákladov na suroviny pre výrobu batérií a ich pokles dnes je už mimo reality ... skôr sa čaká výrazný rast.

Bez nejakej "revolúcie" vo vývoji batérií bude naďalej elektomobilita len pre tých bohatších, resp. masívne dotovaných.

Josef
20. prosinec 2021, 01:00

S těmi koňmi nemáte pravdu, koňské povozy byly nahrazeny automobily protože auta jsou lepší prakticky ve všech směrech, jenže EV není lepší než auto se spalovacím motorem v mnoha směrech a to je ten rozdíl , proto také je tu snaha auto se spalovacím motorem uměle zdražit a později zakázat. EV je proti autu se spalovacím motorem ekologičtější a energeticky úspornější jinak má , ale samé nevýhody vysokou cenu , nízký dojezd navíc silně závislý na počasí a způsobu jízdy , časově náročné doplňování paliva / nabíjení/.

miro novak
20. prosinec 2021, 10:03

Josef, prepac, ze idem na teba zostra, ale ze ty mas priblem, podobne ako JD, rozlisit vyznam slov nahradit a zakazat? Su snad konske povozy zakazane? Je pouzivanie ciernobielych TV zakazane?

JD
19. prosinec 2021, 19:11

Z vícero automobilek zaznívá, že přechod na elektromobilitu je nevyhnutelný.

Pan Jahn ze Škoda Auto to před pár dny shrnul celkem srozumitelně - pokud Škoda Auto nebude v současnosti transformovat, tak za 15 let tady žádná Škoda Auto nebude.

Stejně tak se návrh netýká "zákazu automobilů se spalovacími motory". Na základě těchto vyjádření vznikají určité pochybnosti, jestli naši politici tyto návrhy vůbec viděli.

A především při pohledu na plány automobilek je vidět, že většina z nich beztak přestane vyrábět a prodávat auta se spalovacím motorem v Evropě do roku 2035 nebo dříve. Snad Renault se snažil posunout termín do roku 2040.

A o plánech nadnárodních automobilek naši politici opravdu nerozhodují.

Odmítnutí tohoto návrhu je v současné situaci pochopitelné a klidně i možné, ale jde pouze o levné politické body napříč politickým spektrem (viz zoufalost předvolebních debat na toto téma).

Toto rozhodnutí se tím pouze odsouvá do budoucna, a možná je i lepší na něco takového přistoupit později.

Stejně tak asi dochází k nějakému špatnému vnímání kauzality dění. Narušení v automotive se odehrává i bez Green Dealu, a evropské automobilky musí odpovědět na zahraniční konkurenci.

A v neposlední řadě by politici mohli být poněkud obezřetnější ve svých deklaracích a prohlášeních vzhledem k objemu financí, které do transformace směřují.

Pokud budeme vysílat špatné signály směrem k majitelům a obecně investorům, tak ty finance mohou nakonec putovat do zemí, které jsou těmto změnám více otevřenější.

To by pro český autoland nebyla úplně dobrá zpráva.

Takže klidně je možné to odmítnout nebo prodloužit, na trendu to ovšem nic nemění.

Mrazik
19. prosinec 2021, 20:53

Ted je otazka, kde vezmou baterie a zda jsou smireni s poklesem prodeju na 50%. Dale tu mame energetickou krizi a socialni nepokoje.

Dušan
19. prosinec 2021, 21:52

Ako dlho trvá vývoj modelu ? ... a platformy ?

Model 2-3 roky ... platforma cca5 rokov .... a tie sa tiež obmieňajú postupne.

Z toho vyplýva, že už dnes musia automobilky pracovať na EV, lebo by ich inak pokuty zlikvidovali ... a automobilky nebudú.

Prečo by mali akcionári bojovať s politikmi ak im tú "záchranu sveta" preplatia z peňazí daňových poplatníkov ? ...

A tak to i vyzerá. Samozrejme také "nuly" ako my nikoho nezaujímajú, ale ak EV sa masovo dotujú v Nemecku, Holansku a iných bohatých štátoch, tak nemajú dôvod "čúrať proti vetru" ... i idú na vlne dotácií ...

Tomáš
20. prosinec 2021, 09:21

Já chápu, že je to nadiktované z Bruselu. Jsou to závěry nějakého sjezdu :) a já si ze svého mládí pamatuji také nadiktované závěry XV. sjezdu KSČ, kde bylo jasně napsané, kolik tun železa, uhlí, kolik strojů, nákladních aut a motocyklů vyrobíme.... a víte, nikdy nepadlo to, co nyní- co z toho budou mít bežní občané? Stejně jako nyní. Z toho důvodu pramení moje obezřetnost k těmto prohlášením. A zdravím pana Jahna, ten je v Bruselu a tak vysoko už dlouho, že neví, čím se žije v podzámčí!

JD
20. prosinec 2021, 11:16

To, že si v podzámčí necháváte vyplachovat mozky populisty, kteří vám opakovaně tvrdí nesmysly, že všichni budou nuceni si kupovat EV za miliony, tak to je pouze problém toho, čemu jste ochoten věřit.

Nejprve je potřeba vybudovat dostatek kapacit na výrobu. Masová výroba umožní zapojovat úspory z rozsahu a i díky jiným faktorům tak snížit koncové ceny, čímž se EV budou více objevovat v různých segmentech. Stejně jako už mnohokrát v historii.

To, že nějak přijatelná EV jsou dnes drahá, je pouze počáteční fáze, a neznamená to, že to tak bude napořád. Kromě snižování cen to bude znamenat i posun EV s lepšími parametry do nižších segmentů. Viz např. Tesla a její narušení zeshora do nižších segmentů.

Co tedy navrhujete ? Rezignovat na tyto trendy, vyklízet tyto trhy, a přenechat je konkurenci ze zámoří ? Nechat tuto výrobu, aby vyrostla jinde než v ČR ?

A automobilky si nebudou moci dovolit donekonečna vyrábět dva pohony najednou.

Tohle samozřejmě není proces na pár měsíců, ale na roky. A pokud bude konkurence v těchto transformačních snahách o roky napřed, tak jí pak v budoucnu těžko dohoníte. A pod nohama se vám bude akorát ztenčovat trh se spalovacími motory, které se na konci nevyplatí vyrábět pro malá množství uživatelů (alespoň v Evropě).

Postupná obměna vozových parků bude znamenat přesun vozidel splňujících novější emisní normy do trhu ojetin. Mezi všemi těmi moudrými řečmi to byl paradoxně pan Hamáček, který byl schopen říci něco trochu kloudného, a takto nějak se vyjádřil v předvolební debatě.

Větší diskuze bude v budoucnu u způsobu náhrady opačného konce spektra. Tedy ne jakým způsobem se budou pořizovat nová auta, ale jak omezit provoz těch nejstarších a emisně nejproblematičtějších.

Pokud na to teď nemáte, tak si to zatím nepořizujte.

jozka
20. prosinec 2021, 17:57

Co bych navrhoval? Treba vyrabet podle pozadavku zakazniku? A kdo vi, treba uz brzo by nekdo prisel s EV, ktery ba za setjne penize dokazal udelat stejne nebo vic muziky nez auta stavajici. Proste takovy normalni, obycejny pokrok.

Chapu, ze pro zamecke pany je prilis slozite...

JD
20. prosinec 2021, 19:07

@jozka

Chápu, že pro vás je příliš složité pochopit, jak funguje narušení, a že k takovému objemu výroby a cenovým hladinám je potřeba se postupně propracovat.

Vypadáte, že máte jasno v tom, co se děje, a co automobilky dělají špatně.

Pokud máte nějaký jednoduchý postup, jak takových výsledků dosáhnout, a tím jim ušetřit desítky miliard investic, tak do toho.

Uvítají vás s otevřenou náručí, a můžete si také užít život na zámku.

jozka
20. prosinec 2021, 20:08

Pro mne je hlavne slozite pochopit jak se tak brzo po krachu planovaneho hospodarstvi muze nekdo jeste jednou pustit do tehoz.

josef
20. prosinec 2021, 20:36

Vy jste asi nepochopil o co tu jde, tady nejde nikdo nebrzdí žádné trendy, problém je v jen tom , že EU se snaží zakázat technologii, která zatím nebyla překonána a má být nahrazena technologií horší to je to o co tady jde. Podobě jako zákaz žárovek, který přišel v době , když žádné levné LED žárovky nebyly a jediné co bylo použitelné byly zářivky a nebo halogenky. Ve výsledku mnoho lidí si nakoupilo žárovky na léta dopředu a svítí s nimi ještě teď...

Dušan
21. prosinec 2021, 10:47

Takže "posun EV do nižších segmentov" vyzerá v praxi takto:

https://auto.sme.sk/c/22807471/renault-megane-e-tech-cena-rozmery-vybava.html

Turby
20. prosinec 2021, 23:53

Tak zrovna "koncern" je zrejme momentalne krapet v kyblu. A ne jen kvuli polovodicum. Otazkou tedy je, jestli ten "prechod" vubec prezije bez ztraty kyticky.

Jiří Kala
20. prosinec 2021, 09:54

Doporučuji přečíst knihu od spisovatele Vondrušky "Kronika zániku Evropy", vydáno 2019. Předpovídá evropský blackout v roce 2026. Nějak situace nebezpečně akceleruje.

Jaroslav Loudil
20. prosinec 2021, 09:55

Než začneme stavět nové jádro, tak doporučuji změnit český Atomový zákon. Ten údajně ve svém paragrafu č.35 říká, že při jaderné havárii je možné postiženým zaplatit maximálně 8 miliard Kč za škody. Při havárii Fukušimy 2011 byla ovšem škoda asi 4 biliony Kč, tedy zhruba 1000 násobná ! Představte si, že máte pojištěný dům v ceně 10 milionů proti požáru, on vám shoří a pojišťovna vám pak vyplatí 10 000 Kč , tedy 1 promile ceny. Dost nechutné !

Jinak, také si nedovedu představit, že už za 13 let si nebude možné v ČR nijak pořídit auto se spalovacím motorem. Když si představím třeba dnešního českého penzistu z malé vesničky ve věku 70 let , který má penzi 12 000 Kč a má svou starou ojetinu, na které je plně závislý při cestách do města k lékaři, pro léky, za příbuznými, na nákupy,...apod. jak už za 13 let bude kupovat jen elektro ? V jaké ceně ?

Zajímavé bude také to, když si maximum lidí /nepřátel elektra/ ještě v posledním roce 2034 kdy to půjde, koupí několik set tisíc nových aut se spalovacím motorem a budou je provozovat do konce životnosti, tedy třeba přes 20 let = roky 2055-60. Pro ně stále budou v provozu benzinky, servisy, měření emisí, ... apod. Myslím, že se vytvoří "celkem guláš" v těchto službách .

Jan Veselý
20. prosinec 2021, 15:49

Dnešní 70 letý penzista si i po svém 83 roku života bude moci koupit spalovací ojetinu, která mu dalších 10 let vydrží. To vše ovšem za předpokladu, že dožije, že bude schopen řídit a že nebude žádný progres v ceně EV směrem k levnějším modelům.

Přiznejte si to, vy se svou Fabií jste v delším časovém horizontu irelevantní.

Atom
20. prosinec 2021, 18:20

Jako, že už nebudou důchodci? Na venkově je spousta ojetin s malým nájezdem, kde EV nedává smysl.

Jan Veselý
20. prosinec 2021, 21:09

Mám to chápat tak, že globální technologické trendy se mají nastavovat podle chudých důchodců z českých "Horní Dolní"? Nenechte se vysmát. Tihle budou dělat to, co dnes, kupovat levné ojetiny z Německa, lhostejno zda benzínové, naftové nebo elektrické. Případně něco extrémně levného z Číny. Jako třeba tohle, resp. nějaký ekvivalent tohohle za 15 let.

PETR
20. prosinec 2021, 15:05

Kam jdou ojete spalovaky z Ameriky? Na Cubu a jak je tam dlouho ,,SERVISUJI,,.kam jdou spalovaky z nemecka? Do ceske republiky,asi tak.Nejsme tak bohaty stat...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se