Kvóty EU na recyklaci baterií jsou podle německého institutu prakticky nesplnitelné
Předpokládaná životnost baterií do elektromobilů a jejich možné další využívání způsobí podle výzkumníků z Německého hospodářského institutu (IW) nedostatek materiálu pro naplnění kvót na recyklaci baterií. Problémem by měla být zejména dostupnost recyklovaného kobaltu. Institut IW o tom informoval v tiskové zprávě.
Nová regulace týkající se recyklace baterií je v platnosti od začátku letošního roku a mimo jiné požaduje, aby od roku 2036 pocházelo 26 % kobaltu v bateriích z recyklace. U niklu to má být 15 % a u lithia 12 %. Výzkumníci z IW označili přístup EU za správný, nicméně dodali, že nastavené kvóty jsou velmi ambiciózní.
"Recyklované lithium a zejména kobalt budou pravděpodobně nedostatkové. Pokud uvažujeme životnost baterie v elektromobilu v průměru kolem 14 let a následnou recyklaci, bude v roce 2031 deficit recyklovaného kobaltu zhruba 3 500 tun," uvedl IW s tím, že pokud by baterie byly po konci využívání v elektromobilech využity ještě například ve stacionárních úložištích, vzrostl by deficit až na 4 100 tun.
Pokud tedy nebudou k dispozici žádné další zdroje pro získávání recyklovaných surovin, bude podle institutu plnění nového nařízení prakticky nemožné.
Spoluautorka studie Sarah Lichtenthälerová uvedla, že musí být nastaven systém pro sběr baterií po konci jejich životnosti a že musí být zabráněno jejich exportu.
"Myšlenka je to správná, musíme v budoucnu co nejlépe využívat vzácné suroviny. Ale plány EU jdou až příliš daleko," dodala Lichtenthälerová, podle které země Evropské unie se zdroji doposud nepracují optimálně, pokud jde o cirkulární ekonomiku.
Mohlo by vás zajímat:
No pěkně o soudruzi v EU táhnou, nastavíme si pětiletku, a to by v tom byl čert, abychom ji nesplnili! No co, tak dovezeme baterie z Číny nebo USA tam jich bude dost.
Ona to ale nebude taková krize, technologie výroby se mění, nové generace článků již používají méně kobaltu, nebo dokonce žádný, tak to s tím deficitem snad nebude tak horké, jak to IW popisuje. Jen je potřeba nezaspat a technologii výroby posouvat kupředu.
Kdepak. Dle nařízení EU se bude muset přidávat recyklovaný kobalt i do baterií, které jej nepotřebují. Jednou se to odhlasovalo a nic se měnit nebude! :)
jj budeme přidávat kobalt do LFP baterek
To člověk nepochopí, že si ti výrobci pořád jenom stěžují. Místo aby byli trochu kreativní.
To je snad nějaký problém baterky vyrobit, hned zrecyklovat a toho recyklátu jich hned vyrobit 3x tolik?
Kvóty recyklace se splní, linky pojedou naplno, lidé budou mít práci. Takže ideální stav.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se