Domů
Čistá mobilita
General Motors představilo prototyp autonomního vozu bez volantu a pedálů
Autonomní elektrické taxi AUTONOM CAB. Zdroj: NAVYA
Autonomní elektrické taxi AUTONOM CAB. Zdroj: NAVYA

General Motors představilo prototyp autonomního vozu bez volantu a pedálů

Americký korporát General Motors představil prototyp samořídícího vozidla pod názvem Cruise. Vůz již nedisponuje volantem ani pedály a je primárně určen pro službu sdílení vozidel. Nadále mu však chybí povolení k provozu v Kalifornii a rovněž je třeba nepodcenit budování důvěry v tento produkt.

Projekt Cruise vznikl za spolupráce s automobilkou Honda, která měla na daném projektu svůj minoritní podíl. Jednalo se o velmi riskantní projekt, jenž byl motivován převážně snahou dohnat technologicky ve vývoji konkurenci. Risk spočíval ve velmi vysokých nákladech a současném nejistém profitu.

Vedoucí projektu Cruise, Dan Ammann, řekl, že toto vozidlo se vzevřením krabice o velikosti velkého SUV s posuvnými dveřmi je primárně určeno pro spuštění vlastní služby spolujízd. V principu by se tedy mělo jednat o službu nepříliš odlišnou od Lyft či Uber, přestože není v plánu těmto službám konkurovat.

Povolení státu stále chybí a rovněž je třeba zapracovat na důvěře

Cena projektu byla v květnu 2019 vyčíslena na 19 miliard dolarů. V červenci došlo k odložení spuštění tohoto robo-taxi na konec roku 2019. Nicméně, doposud nemá společnost povolení od státu Kalifornie k provozování auta bez řidiče a tato výsada zůstává nadále pouze společnosti Waymo.

V současné době je ovšem třeba ještě přesvědčit spotřebitele, že o daný typ služeb stojí. S rozšiřováním se autonomních technologií na cestách přibývá samozřejmě i nehod těchto vozů, což na důvěryhodnosti těmto produktům rozhodně nepřidává.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(27)
PE
25. leden 2020, 11:07

A jezdi na vodu? SUW nesplnuje limity CO2....

energetik II
25. leden 2020, 12:23

Jsem opravdu zvědav, jak se podobná "autonomní auta" bez řidiče vyrovnají s problémy, které auto s řidičem dnes vyřeší za 10 sekund. Dám pár příkladů :

1. Auto bez řidiče jede lesem, kde právě napadl těžký mokrý sníh. Jedna smrková větev se vahou sněhu ulomila a zablokovala silnici - leží napříč jako překážka. Když má auto řidiče, tak ten si zakleje , vystoupí a větev hodí do příkopu a pojede dál. Jak na překážku zareaguje autonomní vůz ?? Bude do ní najíždět a zkoušet ji "odhrnout nárazníkem" ?? Možná při tom píchne kolo nebo na větvi rovnou uvázne.

2. Autu bez řidiče upadne kolo těsně za velmi nepřehlednou zatáčkou na silnici , kde je hustý provoz. U auta s řidičem by tento rychle vyrazil s výstražným trojúhelníkem před zatáčku, aby ostatní šoféři věděli o překážce za ní. Do 2 minut by byl na cestě výstražný trojúhelník. Co udělá auto bez řidiče ? Maximálně začne výstražně blikat majákem, který ovšem ostatní řidiči za nepřehlednou zatáčkou / Stromy , skály, budovy,..../ včas neuvidí a pak budou muset prudce brzdit a naboří se navzájem.

3. Po 2 km dlouhé vesnici , kde je nepřerušovaná čára zakazující předjíždění jede mimořádně pomalé vozidlo , nějaký zemní bagr apod. jedoucí 10 km /h - co udělá živý řidič ? Poruší předpisy a ve vhodném místě toho hlemýždě předjede. Autonomní vozidlo musí dodržet předpisy a tak si to bude drandit ty 2 kilometry pomaleji jak cyklisté, kteří ho budou se smíchem předjíždět zprava.

4. Dojde k dopravní nehodě, auto s lidmi spadne do příkopu , jsou zranění, krvácí , potřebují pomoc, nejsou schopní si ji přivolat. Během 30 minut kolem projedou 4 autonomní auta , ničeho si nevšimnou a lidé zatím vykrvácí.

5. Na vesnici skončila sobotní taneční zábava a rozjařená notně opilá skupinka mladíků si všimla , že vesnicí právě projíždí "autonomka" , s bujarým veselím mu vběhnou do cesty , gestikulují , lehají si na cestu a vůbec "dělají mu překážku" v jízdě. Jak vyhodnotí autonomka tyto opilce ? Kdyby tam byl rázný chlap, tak vystoupí a dá jim po hubě , bude muset autonomka ke každému takovému případu volat policejní hlídku ?

6. Je před Vánocemi a autonomka se snaží zaparkovat na přeplněném parkovišti u hypermarketu. Je tu boj každé místo. Když předjede a zabere místo jiném vzteklému řidiči, tak ten k ní přijde a vykopne jí reflektory a propíchne gumu. Kdyby byl v autonomce řidič - "tak si to hned ručně vyřídí". Sám jsem takový případ viděl, kdy se dva šoféři v boji o místo váleli ve sněhu na parkovišti.

Jan Veselý
26. leden 2020, 13:00

ad 1) Informuje o překážce na silnici dispečink, ten ať to řeší.

ad 2) Auto bez řidiče pustí varování po rádiových vlnách okamžitě a okamžitě uvědomí dispečink, aby poslal servis/odtah.

ad 3) Autonomní vozidlo pojede podle předpisů. Mohou si dát signál "pusť mě" a bagr ho pustí.

ad 4) Lidi si v době mobilů mohou zavolat o pomoc sami, stejně tak jim pomoc mohou zavolat cestující.

ad 5) Kamerový záznam okamžitě poputuje na policii, aby byl ohlášen přestupek. A bude o jednoho řidiče, kterého domlátili opilci, míň.

ad 6) Autonomní vůz provozovaný jako robotaxi parkovací místa nepotřebuje, bude mu stačit "stafl" pro nástup a výstup cestujících.

Nějaké další "to nejde" nápady?

energetik II
26. leden 2020, 17:45

TO : Veselý

ad1/ To bude tedy pěkná dopravní situace ! Auto bez řidiče stojí někde zbytečně před větví, protože ji neumí odtáhnout a informuje na dálku dispečink. Pokud dispečink podle kamer usoudí, že je větev moc velká = nebezpečná na přejetí , tak bude zřejmě vydávat pokyn, aby vozidlo vycouvalo, otočilo se a jelo jinou cestou. Ráno, potmě na náledí, v dopravní špičce, když jedou lidé do práce docela zajímavé !

ad2/ Pustit informaci po rádiových vlnách je sice hezké, to ale znamená, že by 100 % !! všech řidičů na cestách muselo bez přestání poslouchat rádio, zda není někde nějaký problém. O tom pochybuji, já když řídím i manželka zásadně máme v autě ticho za jízdy, rádio nás ruší. Jinak ,takže vlastně výstražné trojúhelníky jako výbavu auta už můžeme zrušit, zbytečný výdaj. Poslouchání rádia v autě se tedy dle vás stane povinností každého řidiče a bude to kontrolovat policie , aby se snížilo množství nehod.

ad3/ Zavedení signálu :"Pusť mne !" je docela "ošemetná věc." Měli by tuto "vymoženost" i živí řidiči ? Jinak by si mohli stěžovat ! A nechtěl bych ani řešit takto vzniklé nehody ! Je to totiž stejné, jako ve velkém městě, kde MHD vozidlo chce vyjet za zastávky, řidič zapne levý blinkr a žádá tím za ním jedoucí šoféry o prostor k jízdě. Když ale v této situaci dojde k nehodě , tak pak většinou řidiči osobáků tvrdí : "Ano, on sice blikal, já už byl ale vedle něj , nemohl jsem tak rychle zastavit a tak jsem naopak přidal plyn k předjetí. No a pak ta srážka."Takové nehody se velmi těžko po právu rozhodují !

ad4/ Pokud jedou v autě dva lidé, oba zaklínění, krvácející a v bezvědomí, jsou jim mobily na prd.

ad5/ Počítám, že by měla policie "opravdu hodně práce" při větším rozšíření autonomních aut. Kdejaká blbost by se jim přenášela na stanici a to, co si dnes řeší lidé mezi sebou, by pak jezdili řešit policisté, třeba ze 30 km vzdálené stanice do nějaké Kardašovy Lhoty ve 3 hodiny ráno.

ad6/ Takže třeba pro běžné nákupy v dnešních hypermarketech se nehodí, tam jsou jen klasická parkovací místa pro běžné šoféry . A dnešní taxíky jsou ochotné i nějako dobu na zákazníky čekat. Příklad : Moje auto je v servisu, potřebuji nakoupit větší nákup. Vezmu si taxík a ten na mne 40 minut čeká před hyprem, než si nakoupím a pak jedu zpět. Tedy nejde jen o "výstup + nástup" ale i o čekání, ...

P.S. Bude také zajímavé, jak budou reagovat třeba na pokyny policistů pažemi , když si je budou chtít zkontrolovat : Dnes policista vztyčí jednu ruku a druhou ukáže živému řidiči - "Zajeď na krajnici a zastav". A živý řidič poslechne. Budou autonomky znát uniformy policistů ? , aby si je tímto pokynem pro zábavu nestavěli nějací puberťáci jdoucí ze školy ? A zastaví autonomka vůbec někomu na nějaký pokyn pažemi ? Třeba důchodci mezi vesnicemi, který si na náledí zlomil nohu a má zrovna vybitý mobil ?

Vilém
27. leden 2020, 06:37

Příklad pro "to nejde": Řidič předvídá, protože sleduje i okolní provoz, pohyb chodců, změny počasí. Autonomní pilot řeší aktuálně vzniklou situaci. Auto před ním zastaví, on zastaví. Auto uklouzne na námraze a on řeší následky uklouznutí. Kdežto masák vidí přijíždějící auto na kruháči a sundá nohu z plynu a plynule zpomalí a projede bez zastavení hned s autem před ním. Atd ...

xoor
27. leden 2020, 10:25

A teď něco ze života masáku:

Jedou 2 vozidla za sebou. Znichž to druhé řídí masák. Tento náš masák je nemocný (třeba má nachlazení/chřipku). Jeho reakční doba je mnohem horší než kdyby byl zdravý. Navíc si ne vždy hlídá bezpečná odstup (zcela běžný jev)

Auto předním musí z nějakého důvodu udělat rychlý brzdný manévr (třeba mu tam skočí zvěř, nebo někdo udělá myšku....etc.)

Autonomní vůz v pohodě zastaví, protože si 1. hlídá bezpečný odstup a 2. jeho reakční doba je o několik řádů jinde).

Jakmile autonomní vozy dosáhnout většího pokrytí, bude cestování mnohem bezpečnější. Problém budou naopak masáci, který budou zmatkovat a nedodržovat bezpečnostní předpisy.

Jan Veselý
27. leden 2020, 11:35

Ono se stačí podívat na statistiku příčin dopravních nehod. Jedno vedle druhého jsou chyby řidičů. Počítač nebude unavený, namachrovaný, nezkušený, vypruzený, opilý, nepozorný, neobratný, starý, pomalý, nemocný, nebude za volantem jíst, pít, kouřit, telefonovat, malovat si hubu, nezasní se, nebude se kochat krajinou, ...

A s tou předvídavostí taky nemáte pravdu. Podle Tesly umí neuronová síť velmi dobře odhadovat i to, co se děje za rohem.

xoor
26. leden 2020, 13:15

Pokud budeme ve stádiu toho, že budou běžně jezdit autonomní vozy, predpokládám, že i auta s řidičem budou již komunikovat mezi sebou a se záchrannými systémy. Již dnes, pokud nabouráte moderní auto, samo si zavolá ihned pomoc. Předpokládám, že auta budou navzájem mezi sebou při cestě s okolím dorozumívat. Takže na některá neočekávané události (dobržďování, překážky) budou reagovat o drahocené milisekundy dříve, než obyčejný řidič.

1) pokud bude překážka větší, auto zastaví a zavolá pomoc, tak jako bežný řidič. Pokud bude na silnici větší větev nebo celý strom, tak s tím nic neudělá.

2) dá se předpokládat, že auto budou vysílat výstražné lokální signály a moderní auta vás ihned na tuto překážku upozorní.

3) ano, to je pouze o chytrosti autonomních aut. Zcela řešitelná situace. Vyjímky ze zákona apod.

4) dnešní moderní auta, již systémy mají. Dá se předpokládat, že za 5-10 let to bude zcela standardem. Auto ihned při havárii přivolá záchranu + může vysílat lokální SOS.

5) Zastaví a bude čekat, než se cesta uvolní. Eventuálně přivolá nějakou pomoc PčR technickou správu atd..... Rázný chlap může klidně od party opilých výrostků dostat dodržky a to může být klidně zápasník MMA.

6) Když budou všechny vozy autonomní, nebo poloautonomní, nikdo vztekle nebude běhat. Všechna auta pokud, bude místo, zaparkují, Nebo budou upozorněni, že je plno. Jednoduché. ětšina velkých parkovišť již je vybavena čítači míst. Předpokládám, že v budoucnu budeme dále.

Pokud někdo vztekle ničí něčí auto, měl by se léčit a měli by mu vzít řidičák. Je nebezpečný sobě a hlavně okolí.

Jako ve všem, hledáte proč to nejde. Zkuste me otočit a vytěžit z toho to nejlepší. Zcela jistě se posuneme dále.

energetik II
25. leden 2020, 14:21

Když dojde dnes k dopravní nehodě, tak řidiči volají policii jen když je škoda překračující určitou částku. Jak bude - "mrtvé autonomní vozidlo" vyhodnocovat - "škodu samo na sobě ??" Co když jenom přijde o nárazník + bude mít nárazem promáčkou masku ?? = škoda za 6 000 Kč ?? Jak moc inteligentní bude vlastně "mozek" těchto aut, když dnes máme na cestách stovky takovýchto písemných sdělení : " Průmyslová ulice je neprůjezdná, použijte objížďku Dlouhou ulicí". "Pozor, na vozovce je námraza, zpomalte na 30 km/h !" "Nosnost mostu omezena na 1,5 tuny ,těžší vozidla použijte objížďku vesnicí Tuchorazy a Koblížkovice po silnici č. 58." Dálniční sjezd na Sadskou uzavřen , použijte exit č.42 na Bříství." Parkování v této ulici povoleno jen od 16.00 do 18.00 a to jen vozidlům s povolením vydaným magistrátem." "Pozor bláto na silnici od zemědělské techniky !" "Silnice na Špindlerův Mlýn zcela ucpaná. Nejezděte dál ,použijte hromadnou dopravu ". Atd, atd, atd ????

Jan Veselý
26. leden 2020, 12:16

Navigaci přes alternativní trasu umí kdejaké Google mapy nebo Waze. Pro stroj je to lehčí úloha než pro člověka.

Od každé nehody bude kamerový záznam, o škodě ať se dohaduje provozovatel s pojišťovnou.

Martin Prokš
26. leden 2020, 10:21

Dobrý den

Jedna věc jsou technicko logické problémy dle stylu energetik II. To ale podle mě časem bude řešeno postupným vývojem těch systémů na základě praktických zkušeností.

Větší problém je důvěra zákazníků a právní otázky. Kdo je zodpovědný za škodu vzniklou nehodou? Jestli výrobce, pak jakto že systém neudělal dokonalý? Vysoudíme na něm majlant za každou drobnou nehodu... To za chvíli každého vyrobce položí. Malé letectví si tímto prošlo mezi 70. až 90. lety a stalo se velmi drahé v důsledku i tohoto.

Tohle to co celý segment autonomní dopravy (ne jen silniční) drží pod krkem. Proto se do toho velcí zavedení vyrobci až zas tolik nehrnou.

energetik II
26. leden 2020, 12:07

TO : Prokš

To je také pravda. Ovšem velmi zábavné pro policii bude dělání silničních kontrol technického stavu těmto "autonomkám". Komu a kam budou posílat pokuty za např. sjeté pneumatiky, jízdu bez dálniční známky, vezení vrstvy ledu a sněhu na střeše, kterou si poměrně těžko samo autonomní auto před jízdou odstraní. /bude tím ohrožovat jiné řidiče/. Nebo bude někde vyloupena obrazárna, zmizí 8 obrazů Rembranta a 4 obrazy Slavíčka. Budou se tedy dělat silniční kontroly a prohlídky aut jedoucích ve směru od loupeže. Jak éprávo a jak Policie ČR bude odemykat zavazadlový prostor auta bez šoféra, aby provedla jeho kontrolu ? Počítám, že tato auta budou hustě užívána k pašování běženců a drog. Dnes jde do vězení řidič kamionu, který do Anglie vezl běžence ve svém kamionu, koho zavřeme až z autonomky vyběhne v Doveru 18 běženců ze Somálska a Sudánu ?

Jan Veselý
26. leden 2020, 12:14

Upozorňuji, že vstup, výstup, manipulace se zavazadlovým prostorem není anonymní a od všeho bude kamerový záznam. Policie to bude mít lehké. To nebude jako ošulit kamioňáka.

energetik II
26. leden 2020, 19:15

TO : Veselý

Právní záležitosti vzniklé možností provozu sdílené dopravy autonomními auty budou velmi komplikované a zajímavé ! Pokud nebudou tato auta jezdit jen jednu stálou linku jako MHD, ale budou jako taxíky jezdit dle požadavků zákazníka, třeba i po Schengenu. Příklad : Zloděj v černé kukle vyloupí zlatnictví v Plzni, zastřelí dva lidi, jeho podoba je tedy policii neznámá. Přivolá si autonomní taxi , klidně se nechá zabrat kamerou v autě a zaplatí si jízdu do bavorského Mnichova. Dosud nemá žádný trestní záznam, nic mu tedy nebrání v jízdě. Když tam dojede - "zmizí v mnichovském podsvětí". Pokud by ho tam vezl jeho živý komplic , byl by za to později odsouzen , protože :" Pomáhal pachateli závažného trestného činu uniknout za hranice i s nakradeným zbožím". Pokud ovšem poveze dvojnásobného vraha přes hranice i s jeho lupem autonomní vozidlo ?

ad2/ Běženci. Budou některé národnosti dopředu : "Vyloučeny z přepravy" ?? Budou se v autě ukazovat občanky k identifikaci ? Jak bude moci jet tímto autem třeba Pakistánec s platnou občankou, který se chce dostat do Německa jako migrant ? Jak rozezná toto auto běžného turistu od nelegálního běžence ?

Jan Veselý
27. leden 2020, 11:51

A kdyby jel do Mnichova autobusem, tak zavřete to kriminálu řidiče? A pokud tam pojede ukradenou škodovkou, zavřete generálního ředitele Škoda Auto?

Pokud budete chtít někam jet robotaxíkem, musíte se nejdříve nějak prokázat, nějak identifikovat. Jak chcete jinak zařídit platbu? Jak to občůrá maník s kuklou na hlavě fakt netuším.

ad2) Z přepravy budou vyloučeni všichni, kdo nebudou mít u provozovatele zařízenou "lítačku". A v čem budou cesta migranta těžší než dnes v "Schengenu"?

Jan Veselý
26. leden 2020, 12:08

Pokud o autonomní dopravě uvažujete do důsledků, je logickým závěrem to, že autonomní vozidla budou nasazena jako prostředky hromadné dopravy nebo jako robotaxi, doprava jako služba. Pak je to ovšem známý problém. Zodpovědný je provozovatel, který to bude řešit pojištěním a každou pojistnou událost bude mít zaznamenanou panoramatickým záznamem z kamer, případně z lidaru.

energetik II
26. leden 2020, 19:48

Čínu kritizujeme za "systém sociálního kreditu", kamera na letišti například podle obličeje pozná člověka majícího dluhy za neplacení alimentů, pak je mu odmítnut vstup do letadla. A u nás ? V autonomním autě bude také identifikační kamera a ta identifikuje člověka = poveze takovéto auto na dovolenou člověka, který dluží státu na dani z nemovitosti 50 000 Kč a přitom jen za cestu k moři a zpět zaplatí 10 000 Kč ? Není to "nemorální" přepravit na dovolenku dlužníka , který dluží státu a je za to i stíhán na svobodě ? Povezeme tedy zloděje na dovolenou na italskou pláž a nebo se zachováme jako v Číně a cestu mu odmítneme ?

Jan Veselý
27. leden 2020, 11:41

Jsou hnusné ty manýry se sociálním kreditem, co? To se snad u nás neujme. V normální zemi to bude služba pro platící zákazníky, ne prostředek státní kontroly a šikany. My voliči se o to musíme postarat.

energetik II
27. leden 2020, 13:47

TO : Veselý

Četl jsem průzkum nezávislé agentury z Číny, kde vyplývá, že tamější obyvatelé se na systém sociálního kreditu dívají zcela jinak než my, minimálně jim nevadí a velká část lidí ho dokonce vítá. Jiný svět, jiná historie, jiná mentalita,.... já jsem se s ním podrobně neseznamoval , ale například s tím opatřením, aby dlužník, který dluží třeba na alimentech, na jízdách za cesty na černo MHD, na daních,...atd, atd. měl znemožněný nástup do letadla, kterým chce odletět na dovolenou či zmizet před spravedlností v zahraničí, tak s tím plně souhlasím. Co je nemorálního na tom, znemožnit odletět na dovolenku člověku, který dluží třeba 40 000 na alimentech a právě si chce užít dovolenou za 30 000 ?? Neměl by dříve uhradit své dluhy, když má prokazatelně peníze a až potom si příjemně dovolenkovat ?? I u nás se nyní zcela vážně zvažuje, že člověk dlužící na alimentech přijde o řidičský nebo zbrojní průkaz do doby , než zaplatí ! Takže, nemlich stejný, jako čínský sociální kredit !

xoor
28. leden 2020, 10:46

"Četl jsem průzkum nezávislé agentury z Číny kde vyplývá, že tamější obyvatelé se na systém sociálního kreditu dívají zcela jinak než my, minimálně jim nevadí a velká část lidí ho dokonce vítá. "

tvl to jsou hlody. Proboha chlape!! Jak můžete takovou propagandu brát jako argument! Už jste někde četl, že nějaká čisnká firma či agentura kritizovala postupy čínské vlády nebo úřadů? Zkuste se prosím podívat na tohle. Až nějakou najdete, tak mi dejte vědět.

Alimenty má řešit soud, který stanoví nějaká pravidla. Pokud nejsou plněna, měla by přijít nějaká forma trestu.

Je absolutně nepřijatelné, aby lidé byly perzekuování za to. že nesouhlasí s režimem.

Martin Prokš
27. leden 2020, 14:17

Dobrý den,

Citace p. Veselého: Zodpovědný je provozovatel

Domnívám se, že se mýlíte. Provozovatel může být zodpovědný za technický stav vozidla. Za ten stav pneumatik, brzd, pravidelný servis, očištění od sněhu, ... Prostě že vozidlo udržuje v předepsaném a schváleném stavu. Analogie s letectvím je zde absolutně přesná.

Provozovatel nemůže zodpovídat za inteligenci systému, HW a SW celek výrobce. Analogie s letectvím je zde absolutně přesná. Koukněte se kdo je zodpovědný za chybu řídicího systému 737 max, co ho to stojí a kolik pár stovek letounů (cca 400 kusů) se to týká - pouhých stovek, ne milionů co ročně vychrlí automobilka.

Podle mě reálně je zobrazena autonomní mobilita ve filmu Minority Report. Takhle nějak se obávám že to bude vypadat.

Josef
26. leden 2020, 22:16

Autonomní řízení je budoucnost v dopravě do 5 let to přijde a dalších 10 let se to bude dospívat v každém případě nejpozději do konce 30 let to bude naprostý standart , který změní společnost více než si většina lidí myslí. Např. auta většinu dne stojí. Možnost přivolat si autonomní auto jen ve chvíli kdy ho potřebuji, bude levnější než auto vlastnit. To povede k poklesu počtu automobilů a k částečnému koapsu automobilového průmyslu, ale zvedne se intenzita dopravy , a nároky na kvalitu aut, protože jich bude méně , ale ročně ujedou mnohem více km. Další věcí je že odpadnou profese jako řidič, strojvůdce nebo traktorista - ty budou řízeny z pohodlí kanceláře zemědělce a časem i část tohoto řízení převezme počítač.

Vilém
27. leden 2020, 06:45

"Auto, odvez mě do Prahy na demonstraci proti orwelovskému řízení státu." "Požadavek zamítnut. Doporučuji cíl cesty Kaufland."

Jan Veselý
27. leden 2020, 11:39

Orwellovský stát si poradí i bez autonomního řízení. Poradil si před 50 lety, poradí si dnes, poradí si i v budoucnu.

energetik II
27. leden 2020, 14:48

TO : Josef

Nejsem si tak úplně jistý tou "laciností" autonomní dopravy. Já jsem si například před 2 roky koupil novou Fabii , udělal jsem "jednorázovou investici" a po celé uběhlé 2 roky byl můj výdaj na provoz auta jen palivo + pneuservis na přezutí gum léto, zima. Nic víc. Ano, v budoucnu půjdu na STK, na technické prohlídky po najetí km, ... ale to musí i autonomní auto. I ono musí přezouvat léto/zima, chodit na STK, .......nevěřím ani, že bude třeba méně aut, to by se muselo dlouho čekat na jejich přistavení, pokud by jich bylo málo. Dám jeden můj konkrétní příklad z loňska. Se synem jsme vyjeli posekat na vesnici tchánovi zahradu akusekačkou Greenworks. Když jsem se převlékl do modráků, tak jsem zjistil, že jsem doma nechal akučlánek do sekačky, jel jsem tedy zpět domů abych ho přivezl. Pak jsme sekali a vyžínali vyžínačem. Po chvilce nám ale došla struna ve vyžínači , syn ihned skočil do auta a za 20 minut byl zpět z Hornbachu s novou strunou. Pak jsme to dodělali a jeli domů. Tedy jsme podnikli tyto cesty : 1.Z města na vesnici , 2.Zpět do města 3. Zpět na vesnici 4. Z vesnice do Hornbachu 5. Z Hornbachu na vesnici 6. Z vesnice do města. Celkem 6 jízd autem s dobou čekání NULA !! , naše auto nám stálo před vraty připravené k okamžité jízdě. Pokud říkáte, že aut bude málo a budou "hodně jezdit" , tak by mne docela zajímalo, jak dlouho bych tu zahradu sekal při využívání autonomních aut . Na jedno mé sekání zahrady bych si totiž minimálně 4 krát musel povolat autonomní auto. Z jaké dálky přijede ?? Jak dlouho budu čekat ? Když přijedu na vesnici, tak tchýně mi často řekne třeba : Chtěla bych na hřbitov položit kytku, táta má výročí = sedneme jedeme, za 10 min. jsme zpátky jen za cenu benzínu. Nebo : Letos prý rostou houby a jen tady kus za vsí, nepodíváme se tam autem na půl hodinky ? Sedneme jedeme, máme to jen za cenu benzínu. Nebo : teta Květuš má letos hodně jablek ,chtěla by nám dát tři lísky, je to na konci vsi. Sedneme jedeme jen za cenu benzínu a okamžitě.

P.S. A navíc , je to mé auto, takže si ohlídám, aby mi někdo nesedl do auta ve špinavých modrákách a neponičil sedačky, .... to půjde v autonomních dost těžko. Navíc naroste autonomním autům enormně spotřeba paliva proti lidem, kteří své auto přímo vlastní. Příklad. Rád jezdím z Plzně do různých "zapadákovů" na Šumavě , kde se cítím dobře. /Horská Kvilda, Slunečná, Prášily, Dobrá voda......../ Když pojedu svým autem, tak pojedu 150 km tam a pak 150 km zpět = 300 celkem. Když se ráno nechám odvézt na Šumavu autonomkou a budu na Šumavě chodit 10 hodin, tak tam na mne jistě to auto čekat nebude. Ale protože dopoledne jezdí lidé na hory ,nikoli z hor , tak tam nezíská žádného zákazníka a pojede prázdné "někam", kde se bude hlásit další zákazník, třeba 50 km daleko. A večer, až budu chtít domů, tak také "odněkud přijede", třeba z 50 km dálky. Takže když pojedu svým autem, tak ujedu 300 km, autonomky na mé dvě objednávky ujedou min. 400 km = 100 km navíc minimálně. Je totiž nemožné, aby každá zapadlá vesnice nebo chatová oblast měla k dispozici v pohotovosti stále čekající autonomky. Jsem velmi zvědav i na to, jak budou autonomky zvládat "masové akce" , třeba dnešní oblíbené "hudební randály pro mladé na louce" kam během několika hodin přijede 20 000 lidí, pak pak stejně rychle 20 000 lidí zase odjede. Nebo třeba letecký den na letišti v Hradci Králové, tam se sjede na začátek dne i 100 000 návštěvníků, tedy cca. 40 000 automobilů. Nebudou někde chybět autonomky, když na 8.00 hod, ráno v sobotu 5.července jich 40 000 poveze lidi do Hradce na letecký den ??

xoor
28. leden 2020, 11:00

Jste mistr ve vytváření životních situací. Já bych to nechal životu a jinejm. Ono se to opravdu "nějak vyřeší". Třeba to bude slepá cesta a třeba za 20-30 let si už ani nevzpomeneme, kde mělo auto plyn brzdu a dokonce ani spojku.

Představte si, že v roce 2008 99% naší populace nevědělo co je to internet v mobilu. Zkuste se dnes projet mhd/vlakem/autobusem a počítejte kolik lidí kouká do mobilu a uživají internet.

Nebo zkuste vzít mladýmu mobil či zakázat mu internet, uvidíte co se stane :D.

energetik II
28. leden 2020, 14:32

TO : xoor

Ano technika jde rychle kupředu. Ale právě na vašem příkladě je vidět, jak lidé rádi věci "vlastní", aby byly jen jejich. Třeba právě ten internet v PC. Jistě ještě pamatujete ony internetové kavárny, přišel jste do kavárny , zaplatil si hodinu internetu , hodinu hrál nebo surfoval a pak jste PC nechal zase někomu jinému a tak dále a dále. Jeden konkrétní PC v internet. kavárně použilo za den třeba 20 lidí a zaplatili si za to. Uběhl nějaký čas a kde jsou ony "sdílené PC" v internet. kavárnách !! I já mám raději své "domácí pohodlí", tedy jsem dal raději 15 000 Kč za PC a měsíčně dávám 400 Kč za internet, než abych ho chodil "sdílet" společně za úplatu do internet kavárny.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se