Po několika letech představování různých modelů elektromobilů a miliardových investicích výrobců automobilů a dodavatelů se sektor elektromobility podle článku agentury Reuters dostává před zásadní úkol – prodávat elektromobily se ziskem. Podle výrobců automobilů totiž spotřebitelé nechtějí za elektromobily platit více. Náklady na výrobu elektromobilů i hybridů jsou ovšem stále vyšší než náklady konvenčních vozidel.

Již nyní zástupci výrobců elektromobilů uznávají, že je náročné nevykazovat ztráty. Objevují se však obavy, že vývoj do budoucna nebude o mnoho lepší, jelikož spotřebitelé nechtějí za elektromobily platit více. Výrobci automobilů jsou pak nuceni prodávat je za vyšších ztrát, aby plnili emisní cíle.

„Buď přijmeme, že musíme za čistou mobilitu platit více, nebo evropský automobilový průmysl ohrozíme.“

Carlos Tavares, ředitel PSA, výrobce Peugeot, Citroen a Opel   

Například německý výrobce aut BMW na konci září vydal prohlášení, že nové přísnější emisní limity EU pro automobily a napětí světového obchodu podle jeho předpokladů budou mít za důsledek nižší zisky.

Kromě dalšího, Evropský parlament v těchto dnech na plenárním zasedání hlasuje mj. o snížení emisí osobních automobilů a dodávek o 45 % do roku 2030. Několika výrobcům automobilů hrozí již nyní, že by cíl nemohli splnit, pokud by byl v EU zaveden.

Vývoj elektromobility ve světě. Zdroj: Reuters

Elektromobily nutností?

Poté, co emise nových vozidel celou dekádu klesaly, tak nyní opět rostou. Zákazníci totiž čím dál tím více preferují SUV a zároveň diesel oproti benzínu. Dieselové motory sice emitují více oxidů dusíku a pevných částic, ale méně CO2.

Podle stávajícího vývoje to vypadá, že ceny elektromobilů klesnou dříve a rychleji než jejich výrobní náklady. Výrobci automobilů se totiž přizpůsobí již zmiňovaným pomalým změnám v oblasti emisí a nízkému zájmu spotřebitelů. Volkswagen řekl, že jeho model ID hatchback bude z důvodu otevření se trhu s elektromobily stát stejně jako konvenčně poháněné verze VW Golf.

„VW plánuje uvést na trh několik elektromobilů za stejnou cenu jako benzínové automobily, tedy za ztráty. Náš výklad je takový, že pokuty za rok 2021 již byly zahrnuty do jejich obchodní strategie. Preferují ztratit peníze na automobilech než platit pokuty a udržet tak trh v chodu.“

Laurent Petizon, ředitel konzultační firmy AlixPartners

VW se k otázce cen podle Reuters konkrétně nevyjádřil. Podle mluvčího firmy společnost pouze chce nabízet skutečnou alternativu dieselovému Golfu.

Náklady elektromobilů jsou stále příliš vysoké

Podle konzultační firmy AlixPartners jsou náklady na výrobu elektromobilu průměrně o 7 800 euro (přibližně 201 tisíc korun) vyšší než výroba konvenčního automobilu. Hybridní vozidla jsou pak dražší průměrně o 5 000 euro (asi 129 tisíc korun). Pokud se tento rozdíl v nákladech promítne do ceny, tak je elektromobilů prodáno málo. Elektromobily, které se prodávají masově, jako například Zoe od Renault a Leaf od Nissan, jsou v Evropě významně dotované. Tesla pro změnu zasahuje do luxusní oblasti. Celkově elektromobily stále tvoří pouze 1 % trhu celkově.

Elektromobily BMW se cenově pohybují podobně jako dieselová vozidla. BMW ovšem přiznává, že jeho zisky v této kategorii jsou mnohem menší. Podobně chce Mercedes ocenit svůj elektromobil EQC, aby byl srovnatelný s konvenčním modelem GLC.

„Podmínky tak zásadní systémové změně prozatím nebyly uzpůsobeny a spotřebitelé nejsou připraveni na plný rozmach elektromobility.“

generální tajemník lobbingové skupiny ACEA Erik Jonnaert

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *