Londýn pořizuje na dlouhé linky první vodíkové double-deckery na světě
Britská metropole objednala dvacítku nových double-deckerů na vodíkový pohon. Autobusy, které budou první svého druhu na světě, začnou vozit cestující již během příštího roku, a to na třech linkách. Londýn je zařadí do své bezemisní flotily čítající 165 vozidel, zejména elektrobusů. Díky kratší době „tankování“ a delšímu dojezdu je využije zejména na delších trasách.
Společnost Transport for London (TfL) objednala na počátku května pro britskou metropoli Londýn 20 nových double-decker autobusů na vodíkový pohon, každý za zhruba půl milionu liber (cca 14,5 milionu korun). První vodíkové double-decker autobusy na světe vyrobí společnost Wright v Severním Irsku a do provozu by se měly dostat během příštího roku.
Londýn v posledních letech bojuje se znečištěným ovzduším. Nízkoemisní a bezemisní vozidla hromadné dopravy v tomto směru mají situaci zlepšit. Vodíkové autobusy budou nasazeny na linky 245, 7 a N7, které za minulý rok přepravily 10 milionů cestujících.
„My všichni máme svou roli v čištění toxického vzduchu v Londýně a vždycky jsem říkal, že TfL by mělo mít vůdčí roli. Investujeme rekordních 85 milionů liber do modernizace našeho autobusového parku a jsem hrdý na to, že Londýn má nyní největší autobusový park s nulovými emisemi v Evropě,“ řekl londýnský starosta, Sadiq Khan.
Nejčistší autobusová flotila
Londýn v současné době disponuje celkem 165 bezemisními autobusy a dalších 68 jich má zprovoznit do tohoto léta. Pro srovnání, v celé České republice je v rámci hromadné dopravy v provozu 45 elektrobusů.
V rámci své strategie se TfL zavázala používat jen ty nejmodernější a nejčistší vozidla do roku 2020, kdy by v centrální části Londýna měly jezdit jen bezemisní autobusy.
„Londýn má nejčistší autobusovou flotilu v Evropě, ale víme, že je třeba jít dál a rychleji, aby se vyřešilo ohrožení veřejného zdraví způsobené znečištěným vzduchem. Inovace a využití vodíku pro nás znamená flexibilitu při optimalizaci paliva s provozními požadavky sítě,“ uvedla Claire Mann, ředitelka autobusového provozu TfL.
Pro vodíkový pohon nových autobusů se Londýn rozhodl, protože ekologizace dopravy ve městě vyžaduje využití různých čistých zdrojů energie. Vodíkové autobusy totiž mohou uložit více energie/paliva než ekvivalentní elektrobusy, což znamená, že mohou být nasazeny na delší trasy. Pro srovnání, vodík je třeba doplňovat pouze jednou denně po dobu pěti minut, což je mnohem kratší doba než dobíjení u elektrických autobusů s akumulátory.
Zdroj úvodní fotografie: Mike Garnett/Transport for London
Mohlo by vás zajímat:
Jak směšně působí tato čísla z Londýna ve srovnání s podobně velkým čínským městem Šen-čen / 12 mil. obyvatel/. Toto město mělo už k 1. lednu 2018 /před rokem a půl/ v provozu 16 359 !! elektrobusů a veškerá autobusová doprava ve městě tak byla ze 100 % !! už jen elektrická. Elektrifikace taxíků v té době dosáhla plných 63 %. V porovnání se Šen -čenem je tak Londýn - "100 let za opicemi !
Ovšem, ovšem ale je to kompletně dotované státem( elektro autobus je i v Číně 4x dražší než diesel) a toto město je první z celkem 12 určených Ústředním Výborem strany díky tomu, že bylo první v " přechodu na kapitalismus":)
Zatím městu vychází, že celý provoz je dražší než provoz dieselové flotily, je to dáno zejména nižší životností vozidel, která je max 8 let ( degradace baterie) a vyššími platy řidičů :)
Ano, možná je to dotované, ovšem jak jinak snížit průměrné náklady než dosažením masovosti výroby i používání. Zdraví lidí v obřím městě - "stojí za nějaké ty dotace", možná by Číně 20 milionové Mexico City i závidělo. Počítám, že za časů První republiky byl u nás nový osobní auťák pro rodinu daleko méně finančně dostupný jak kůň a přesto se u nás během desetiletí auta protlačila na úkor levných koňů a drožek. Nakonec věřím, že se podobným způsobem prosadí í elektroauta a elektroautobusy. Mají mnohem méně součástek než benzínová a naftová, tedy jsou výrobně jednodušší i jednodušší na servis. Vidím to i u sebe ,letos jsem si koupil akusekačku a akustrunovku Greenworks a sekám s tím místo benzínové. Plná spokojenost. Mám aku 6 Ah , chvíli jezdím se sekačkou s pojezdem, pak AKU vycvaknu a hodím zase do vyžínače a vyžínám. U tchána tak sekám zahradu 800 metrů čtverečních na jedno nabití. Žádný smrad, žádný benzín, malý hluk, obsluha, že ji zvládne malé dítě. Německo zatím utratilo na svou Energiewende - 160 mld .Euro , jde o podobnou věc jako v Šen-čenu = čisté životní prostředí a minimalizace CO2.
a teď ještě zjistit, o kolik méně uhlí máte v proudu vy než Shēnzhènské elektrobusy :), vzhledem k tomu, že v Shēnzhènu to dělá asi 72 procent máte v Česku slušnou šanci být o dost čistší :)
100 km od Hongkongu a tedy i od Shenzhenu, Čína právě dokončuje dva reaktory EPR-1750 , první běží už na 100 %, druhý se připojí letos. Do sítě dají 3300 MW čistého výkonu, což je nějakých 30 mld. KWh ročně =téměř polovina roční spotřeby ČR. Vzhledem k vzdálenosti této atomovky od Shenzhenu - 100 km /Plzeň - Praha/ počítám, že těch 30 mld. KWh půjde také tímto směrem. Kromě této atomovky stojí v blízkosti Shenzhenu již běžící atomovky Ling Ao o 4000 MW a Yangjiang o 5000 MW / další 1000 MW je před spuštěním/. Letos bude v oblasti dále zahájena stavba atomovky Huizhou o 2000 MW a počítá se ještě s dalšími bloky v Lufengu - 2000 MW.
TO : frank
Nezkoumal jsem zatím podíl elektřiny z uhlí v Shenzenu, ovšem jíž roku 2016 v této oblasti jihovýchodní Číny dosáhl podíl čisté elektřiny dodávané dálkovým vedením UHVDC ze Západu od obřích vodních elektráren 25 % celku. Po dobudování obřích vodních elektráren Baihetan 16 x 1000 MW a Wudongde - 10 200 MW tento podíl ještě vzroste.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se