Třetina zemí EU vyzvala Evropskou komisi, aby stanovila termín pro zákaz prodeje nových benzinových a naftových aut
Přestože Evropská unie vyvíjí v posledních letech značné úsilí v oblasti snižování emisí, ne ve všech sektorech se daří emise znatelně snižovat. Zatímco v oblast výroby elektrické energie pomohl rozvoj využívání nízkoemisních zdrojů a náhrada uhlí plynem již značně emise omezit, v případě dopravy je situace zcela jiná. Jedním se zásadních kroků by mohlo být přijetí zákazu prodeje nových aut a dodávek poháněných benzinem či naftou.
Devět členských zemí Evropské unie podle agentury Reuters ve středu vyzvalo Evropskou komisi, aby stanovila termín pro přijetí zákazu prodeje nových osobních automobilů a dodávek se spalovacími či vznětovými motory napříč Unií. Tento krok by podle skupiny zemí, s Dánskem a Nizozemskem ve svém čele, měl sjednotit sektor dopravy s klimatickými cíli EU.
K zmiňovaným dvěma zemím se rovněž připojily Irsko, Belgie, Lucembursko, Rakousko, Litva, Řecko a Malta.
„Musíme uspíšit zelenou transformaci silniční dopravy a jako zákonodárci vyslat jasné signály výrobcům automobilů a spotřebitelům napříč EU,“ uvedl podle agentury Reuters dánský ministr pro klima a energetiku Dan Jorgensen.
Evropská komise by měla představit striktnější emisní standardy pro nová vozidla letos v červnu v rámci balíčku legislativních opatření, která mají Unii pomoci snížit její emise do roku 2030 o alespoň 55 % a následně dosáhnout uhlíkové neutrality do poloviny tohoto století. Podle devítky zemí by současné emisní standardy měly být značně zpřísněny a EU by zároveň měla podpořit rozvoj nabíjecí a plnicí infrastruktury pro vozidla s nulovými emisemi.
Evropská legislativa by dle skupiny zemí měla rovněž jednotlivým členským státům umožnit podnikat kroky pro omezení prodeje nových benzinových a naftových vozidel. Podobná omezení již dříve přislíbila například vláda Spojeného království, která počítá se zákazem od roku 2030.
Mohlo by vás zajímat:
Vylízanost některých politiků zřejmě nemá mezí. Tak jako v energetice, která dosud nenašla plnohodnotnou náhradu za uhelné zdroje, a místo nich protlačuje ty, které jsou bez parazitismu na klasických zdrojích samostatně neschopné udržet energetickou soustavu v provozu, tak v automobilismu, který nabízí elektřinou poháněné parodie na auta, která za minimálně dvojnásobnou cenu nabízí polovinu užitné hodnoty. Měli bychom u voleb víc přemýšlet.
tak to jste dost zaspal dobu, ukončení spalovacích motorů u aut je hotová věc, skoro všechny automobilky s tím počítají a přizpůsobují tomu vývoj a výrobní kapacity, např. VW počítá s ukončení vývoje spalovacích motorů v roce 2026. Vrchol v celosvětových prodejích spalovacích aut byl už rok 2017 od té doby už prodeje klesají. V Evropě se prodalo v roce 2020: 1.367.000 EV (v roce 2019 to bylo 560.000 EV)
A co mají výše prodejů s jejich užitnou hodnotou? Zkuste mi přiblížit, proč bych si měl koupit dražší věc, která mi poskytne méně muziky? Možná mě k tomu politici donutí, ale to není svobodný trh s hospodářskou soutěží, kde by se mělo prosadit to nejlepší a neužitnější, to je fašismus milej zlatej, to zrovna vám dojde až za pár let.
je potřeba se hlavně uklidnit, nikdo vás k ničemu nenutí, ale jestli je tady 99% shoda vlád a vědců, že člověk způsobuje oteplování Země, a velkou měrou se na tom podílí spalovací motory, je jasné, že je potřeba je omezit, stejně je to s energetikou, u automobilu vám stačí krátký test, který si může každý milovník spalovacích aut udělat sám, vylezte ven, nastartujte auto, stoupněte si za výfuk vozu a 10 minut zhluboka dýchejte, myslím, že pochopíte, že to tak báječné není, jestli vlastníte garáž opatrně, protože by to mohl být úplně poslední test v životě, tolik k čistotě spalováků. Samozřejmě je zde i důvod omezeného množství ropy, která je nutná pro jiné obory. Předpokládám, že jste nikdy v EV neseděl, jinak by jste věděl, že jízdní vlastnosti jsou úplně někde jinde jak u spalovacího auto, rozdíl je asi takový jako chytrý a tlačítkový telefon. Mohu se zeptat na Váš věk, dle vašich názorů už jste důchodce, mohu vás tedy uklidnit, vás už se přechod na EV netýká a v klidu si dojezdíte ve spalováku. Jen vaši vnuci si budou v budoucnu ťukat na čelo, proč ten děda jezdil v takovém smradu.
Slepý, hluchý...a dál už radši ani nebudu pokračovat. Že mě nikdo k ničemu nenutí? Ale, ale, tak politici zakáží prodeje fosilů a k ničemu mě nenutí, vymýšlejí nesplnitelné emisní normy a nesmyslnou povinnou výbavu klasických automobilů, která je uměle zdražuje, takže to podávají jako že EV náramně "zlevňují", a podle vás mě nikdo k ničemu nenutí. Vy jste přesně ten materiál, kteří politici potřebují k tomu, aby tu ten fašismus byl zpátky co nejdříve.
A když už mi radíte, aby si čichl ke svému výfuku, tak já vám zase poradím, abyste se šel vykoupat do lázně, kterou se louhuje lithium nebo jiné vzácné kovy potřebné k výrobě EV nebo OZE z rozemletých rud. Je to úžasně ekologické, nehledě k tomu, že EV jenom na elektřinu z OZE nejezdí, až tomu tak bude, moc se nesvezete.
Ne, v důchodu nejsem, ale žiju na horách, kde je EV takřka nepoužitelný, nebo mi poradíte nějaký dostupný, se kterým mohu jezdit do lesa těžit dřevo, nebo který zvládne bez problémů hlubší sníh a nízké teploty?
tak nízké teploty elektromobilu zas tak nevadí, to je jeden z nesmyslů, jinak by se neprodávaly v Norsku cca 80% všech prodejů, nebo Kanadě, Švédsku...
Můžu Vás ubezpečit, že postupně všechny modely budou elektro, např. v Číně už se běžně prodává Toyota RAV jako elektro, dokonce už se chystá prodej sen všech lesáků Ford F-150 elektro.
Co se týče přechodu na OZE Evropa už je na 40% a každý rok přidává cca 3%. Například následujících 7 dnů nám ukáží větrné elektrárny po celé Evropě, jak jsou zdroje JE, uhlí, plyn svým výkonem úsměvné (dnes v Německu za 7 hodin vyrobil vítr 310 GWh = 44 jaderných bloků
Pane Vinklere přechod na OZE a EV podporuje celý svět od Číny, Indii, celou Evropu (kromě ČR), USA, Austrálii, Sev. Afriku, Arabské země, Izrael atd. Toto rozhodně nedělá jen Německo, představa, že celý svět to dělá špatně a jediné ČR blokací OZE a EV jde správnou cestou je minimálně úsměvné, ale co můžeme, čekat od našich představitelů premiér = STBák, a prominent komunistického režimu, vláda podporovaná komunisty a Zeman na popis tohoto jsem nenašel slušné slovo. Je zde naděje, že říjen bude představovat obrat o 180°. Na aktivitách měst, kde vládne opozice jde vidět směr, kterým se případně bude ubírat ČR (Praha oznámila záměr osadit své městské střechy cca 2 mil. solárních panelů, podobný záměr zahájilo Brno a další města).
blaha.p Nechtěl byste mi prozradit, co je na kolísavém výkonu, který je jednou nic a podruhé tolik, že to přenos nemůže pobrat, tak úžasného? Já vidím jako úžasné to, mít zdroje takové, které mě dávají tolik, kolik potřebuji a nemít další náklady s přebytky nebo neplánovanými dovozy.
Nejste náhodou s Karáskem jedna a ta samá osoba? Už plácáte stejné oslavné hovadiny jako on.
„dnes v Německu za 7 hodin vyrobil vítr 310 GWh = 44 jaderných bloků“
To je sice hezké, ale větrné elektrárny k tomu potřebovaly výkon zhruba 62 GW (62 jaderných bloků) a skoro ideální větrné podmínky.
A nejlepší je, když budete chtít s tím EV dojed někam na dovolenou po dálnici třeba do Dubrovníku - když EV klesne dojezd o 1/3 a pumpy jsou od sebe 40km daleko pak nabíjením a čekání na volný stojan strávíte mnoho hodin času. S ojetou fábií za 50 000 tam dojede za den a s EV za milion nebo 2 miliony tam pojedete 2 dni...
Na čelo si budou ťukat naši vnuci, jak jsme mohli být tak naivní a myslet si, že baterie nahradí spalovací motory. Výhoda spalovacího motoru je ta, že vyrábí energii v místě a pouze tehdy, když ji je zapotřebí. Navíc účinnost spalovacího motoru je kolem 50 %, ztrátové teplo ještě lze v zimě použít na topení. Nevýhoda elekrických aut je v tom, že musí vozit těžké akumulátory, zdlouhavě je nabíjet, a ještě když energii nepoužijete, sama se z akumulátorů ztrátami vybije. A každý kg, který zbytečně přepravujete, je totálně neekonomické. Prostě zatím ta elektromobilita má smysl možná tak po městě, ale na dálkovou přepravu určitě ne. A po městě můžeme jezdit MHN, či na kole, příp. elekrokole. Budiž. A další problém je výroba a přenos el.energie. V elektrárnách je účinnost parního generátoru _turbína + el. generátor hluboko pod 50%. Pak jsou ztráty v primárním transformátoru, dále přenosoví soustavě, poté sekundární trafo, nn vedení a nabiječka. Takže, po pravdě, nežli do vaší baterie ve voze získáte energii ekvivalentu 1kg uhlí, je zapotřebí v elektrárně zpálit toho uhlí asi 8kg. Prostě do zatím smysl nedává, ani ekonomický, ani ekologický.A to že to někdo protláčí silou, bude dáno asi hlavně tím, že většina dnešní moderní, mladé a ekologicky smýšlející generace nemá základní vědomosti a jsem přesvědčen, že nezná ani ohmův zákon a rozdíl mezi prací a výkonem.
Dokud se nevyřeší přenosová kapacita a dostatek elektrické energie tak aby síť byla stabilní se vše hazard. Druhá věc kdo to vše zaplatí? Domácnosti nebo bude jiná cena pro dobíjené auta? Jsou do tvz. uhlíkové stopy zanesený uhlík vzniklý těžbou potřebných surovin jejich dopravu a zpracování? Je vzato v potaz drancování přírody při těžbě a ekologický dopad na zpracování? EU se podílí cca 9% na znečištění pokud nebude celosvětové limity dané tak je vše plácnutí do vody. My Evropě budem dodržovat tupě pravidla,ale dovezeme bez problémů dovezeme výrobky které se vyrobí mimo EU bez ohledu na ekoligii.Jen mi se budem bít v prsa jak jsme dobří. Tak uvažovat komplexně a ne jen vyzobávat.
A to je velký omyl. Vliv člověka na oteplování je dost sporný. A je to jako se vším. Všichni ti vědci nejsou čestní, jsou i zaplacení. Stejně jako s očkováním. Jsou odborníci co říkají opak než tvrde propagovany mainstream. A jsou to taky kapacity v oboru. Ale fašistický politici v EK se rozhodli že budou tvrdé vládnou a všechno a všechny si podvoli ať chtějí nebo ne. Tak ještě můžou zabit všechny lidí, aby snížili emise co2 přece... To se teď bude dít s těma vakcinama. Nebudte naivní, že jde o planetu a oteplování. Země má své cykly, a člověk to nezmění... téma oteplování je politické téma. Sice se to děje, ale člověk za to nemůže. Víc než v pár procentech. Dalo by se to, i kdyby tu člověk nebyl... fašismus zabalený do hávu emisí a očkování. No užijte si naivitu dokud můžete..
Pabe Machacku. Vasim prispevkem, ze pouze EU neco dela chcete rici, ze ostatni znecistovatele nic nedelaji? Ze treba Cina nerozviji OZE, JE a BEV? Ze to same nedelaji USA ci Indie? Je EU osamocena v tomto usili?
No ai kdyby EU osamocena byla, tak se podivejte, kolik za svou historii zeme EU vypustily do atmosferu skodlivin a sklenikovych plynu. Od jednoho novinare jsme dokocne zaslechl, ze CR je treti nejvetsi historicky vypoustec CO2 na halvu na svete. A kolik toho dela CR a kolik toho delaji ostatni zeme? My se musimne stydet.
A vite, jak funguje pozitivni motivace? Kdyz by tedy EU byla v tomto boji osamocena a uspela, pak osttni uvidi, ze to taky jde a jeste diky EU uz budou vychytane technologie a snizena cena, tak do toho taky pujdou. Kazdy rozumny clovek vidi, jake dopady na kvalitu a delku zivota ma ziti ve znecistenem zivotnim prostredi.
S cim dal mate problem? :-)
Dejve, par lidi uz me tu zna, tak snad prominou, ze zvednu hozenou rukavaci a zeptam se. Co zapricinuje rychly globalni rust teploty, kdyz ne zvysena koncentrace sklenikovych plynu, ktere vypousti clovek?
Pistete, ze EK je fasisticka. K tomu mam taky par dotazu. Znate zakaldni principy Fasismu? Muzete je vypsat a rici, ktere EK splnuje? A jaky je rozdil mezi EK a Prahou? V cem je nase Vlada mene fasisticka jak EU? No a nejsou ta narizeni EU prave kvuli tomu, aby se nemusel regulovat pocet obyvatel a aby se lide chovali vice ohleduplne a ne jako sebestredna prasata?
Muzete mi poslat odkazy, kde odbornici (tj. virologove, vakcinologove, imunologove a epidemiologove) jsou proti vakcinaci?
Pepine, vse spatne.
Nasi dedove si take tukali na celo, kdyz si nekdo pomyslel, ze by mohl nejaky samohyb nahradit kone. Zvlast usmevne je to, ze pisete, ze BEV nejsou vsude vhodne "zatim". Neznam zadneho obhajce BEV, ktery tvrdi neco jineho jak Vy. Takze tim "zatim" pripoustite, ze vnuci si budou tukat na celo, proc jsme tak dlouho porad neco palili.
Docela jste me rozsekal. Ucinnost spalovaicho motoru je koplem 50 % a ucinnost tepelne elektrarny (treba paroplyn) je hluboko pod 50 %. Tady mohu jen napsat, ze jendomu priznavate ucinnost snu a druhemu ubirate asi 40 let vyvoje. :-)
U aut berete moznost vyuziti odpadniho tepla pro vytapeni auta a u elektraen nikoliv? A to jeste pominu fakt, ze plne veri9m, ze v lete si doma netopite a pak nevetrate, protoze v aute to delate.
Podivejte se na internet, jake jsou ztraty prenosove soustavy CR, protoz epokud napis, ze je to 5 %, jiste mi neuverite.
Stejne mi neuverite, kdyz napisu, ze z elektrarny na kola BEV se dostane 70 % energie.
Dale si zjistete, jake samovybuijeni je u lithiove baterie, protoze kdyz napiusu, ze se jedna o 1 % mesicne, tak mi neuverite.
A ted trochu matematiky. V litru benzinu je 8,6 kWh energie. Kdyz vezmu Octavii, tak ta bere 7 litru benzinu, takze na 100 km potrebuje 60 kWh energie. Jelikoz ucinnost dle Vas je 50 %, tak elektricke auto stejne velikosti (Ioniq, TM3) se 100% ucinnosti musi mit spotrebu min. 30 kWh na 100 km. Za kolik jezdite s Ioniqem ci TM3 Vy? A opravdu maji ta auta 100% ucinnost?
Josefe, moji prarodice nikdy v Dubrovniku nebyli, moji rodice byli nejdal na Slovensku a i presto jsme od nich nezdedili planetu v dobre kondici. Takze budeme dale p[okracovat ve vypousteni zdravi skodlivych latek jen proto, abychom mohli procestovat cely svet co nejrychleji a tim snizili kvalitu zivota nasim detem?
Pokud mate touhu jezdi do Dobrovniku, tak jedte elektrickym vlakem. Pokud uz mate potrebu jet po vlastni ose - takze zadate pro sebe neco extra, musite za to neco obetovat Vy a ne i vsichni okolo. My prece netouzime po tom, abyste Vy jel do Dubrovniku. Takze i kdyz neverite na vliv CO2, tak si aspon nechte NOx, CO, pevne castice, benzo(a)pyreny, polyaromaticke uhlovodiky pro sebe a nenutte je tem, co netosui po Vasi ceste.
Tim chci jen ridci, at se objektivne zmeri externality vsech druhu dopravy, na zaklade toho at se vymeri nejake poplatky a jimi at se dotuje co nejekollogictejsi verejna doprava. Ten, kdo ji nechce ci nemuze vyuzivat, at si priplati. Mne proste bezohlednost a jajismus vadi.
Až budou Číňani dávat granty jen vědcům, kteří budou tvrdit, že za globální oteplování klimatu můžou opice, uvidíte že 99% vědců to potvrdí. Jinak už jste jel v elektroautě z Prahy do Děčína? Kamarád, který si ho koupil, ho hned po první takové cestě prodal. Prý už nikdy více.
Pane Blaha, jestli se v debatě neumíte ohánět ničím lepším, než věkem spoludiskutujiciho, tak jste fakt ubožák.
Btw jediná lepší jízdní vlastnost u e- auta, je lepší zrychlení 0-100 - ale bez těch 2 vteřin oproti mému normalnimu autu se fakt obejdu. V zatáčkách je váha baterie nepříjemně znát, nedej bože aby vám odešel za jízdy nějaký asistent. A fascinuje mě, když na dálnicích předjíždím e-auta, včetně Tesel, protože šetří aby vůbec někam dojeli. Zvlášť na sněhu to bylo znát.
Ivane,
Praha Decin jsme nejel, ale jel sjem 2x Zeletava - Praha (Letiste, Zoo) a zpet a nemel jsme duvod jej prodat. Obvykle to auto jezdi 30 km denne. Ale pravda, ze Ioniqa bych bral radeji, ma lepsi spotrebu a tepelne cerpadlo.
Neverim, ze 99 % vedcu zije v Cine a neverim, z evsichni z nich nepouzivaji vedecke metody pro svou praci. Vedec musi dostat stejny vysledek sve prace bez ohledu na jeho financovanio ci osobni presvedceni.
Tak si ty propagátore EV strč na 10 minut nos do komína uhelné elektrárny. Pokud bychom vyměnili jen v Evropě všechna auta se spalovacím motorem za EV, tak při stejném ročním nájezdu nám tady chybí 200 Temelínů, a to jen pro dobíjení elektroaut. Co to udělá s cenou elektřiny, až se zvýší poměr EV vs. spalovací motory, to ani nechtějte vědět.
S cenou elektřiny BEV neudělají lautr nic. Protože už dnes si ti majitelé kteří ještě nemají, staví své FVE.
Jeden Temelín stačí pro nabíjení 4,3 miliónu osobních BEV. Takže žádné drama.
Tak kdyz uz si Rcharde tykame, ta dokazte svou aspon mirnou znalost matematiky a naseho energetickeho mixu. Ten neni slozen jen z uhelek ale i jinych zdroju. Navic mne staci jen dychat ty nastartovane diesly pred skolkou, to rodice detem dopravaji vybourny vzdousek.
A ted k te matematice. Tak mame dejme tomu 6 mil aut, prumerny najezd auta je necelych 10.000 km, ale pro zjednosueni dame tech 10. Spotreba elektrarna kola je 25 kWh / 100 km. Temelin vyrobi 15,75 TWh. Kolik je treba Temelinu k uziveni tech aut?
A ted se ukazte, ze jste zvladl druhy stupen zakladky.
1) Výše prodejů mají s užitnou hodnotou to, že pokud se auta prodávají, pak zcela splní požadavky zákazníka. (zde se konečně ukazuje jak zbytečné jsou parametry vozů, které se přestávají prodávat)
2) proč je dražší věc - Holt jsou lidé, kteří ocení vlastnosti nové technologie vyšší částkou než jste ochoten to udělat Vy. A to dokonce tak, že levnější věc nekoupí. (podobně to je s párky v krámě, které neobsahují maso - prodávají se, ale zdaleka je nekupují všichni)
3) svobodný trh - nehovoříte pravdu a víte to. Již desítky let se ví jak se mají vyvíjet emise (to co zabíjí lidi) a pokud konečně automo(de)bilky vyjdou se spalovacím vozem bez emisí, tak ať si jej prodávají. Slušný člověk dnes nemá žádnou oporu v tom aby nebyl obtěžován smradem. Čím dřív se to změní, tím lépe. Kdy už si jáističtí zastánci zastánci "svobody" jako Vy uvědomí, že i jiní mají právo na svobodu? A že ta jejich svoboda je stejně platná jako ta Vaše?
4) Nakonec jste přeci jen přišel na to jak fašisticky se se svým spalovacím vozem chováte k druhým a ohrožujete je na zdraví a životě. Stejně jako Hitler když dělal plynové komory kam přímo hadicí vháněl spaliny z výfuků spalovacích aut.....
5) Vy rozhodně nejste autorita, která by měla mít právo moralizovat o svobodě, když ani netušíte co to je. Jste při takové snaze obyčejným tydlidátem.
1)Plní, ale jen některým
2)Proč se tedy prodeje EV dotují, když se lidé ochotní zaplatit vyšší cenu jen hrnou? :-)))
3)Svobodný trh v EU a ve většině vyspělého světa dávno neexistuje, je zprasen dotacemi, podporami, státními subvencemi, které ale ani náhodou nejdou těm, kteří nabízejí to nejlepší řešení. Vy jste nejspíš příliš mladý na to, abyste si pamatoval, co trh bez přívlastků znamená a berete dnešní stav za normu.
4)Automobil je tady už více než 100 let a společnosti se s jeho používáním vyvíjely. Kdybych se bez něj obešel, tak bych ho neměl.
5)Nápodobně
Poučení z dějin praví, že Němci nedělají malé chyby.
To Vladimír Šťastný:
1) Neexistuje idelani vyrobek, takze jde o to, ze jste zkousnul nevyhody toho, ktery mate - musite na benzinku, musite menit olej, musite vic vynakladta za nahradni dily, musite auto udrzovat v rozumnych otackach a nechtit po nem plny vykon za studena. Je to jak se smartphonem, driv telefon vydrzel tyden bez nabijeni, ted ma problem s 2ma dny. Akorat prinosy prekonaly lenost jej strcit do nabijecky.
2) Dotuji se proto, aby se zrychlila adopce a tim zvysil tlak na vyrobu, ktery pri vetsich objemech povede ke snizeni cen. Takze jde o rychlost, jakou se BEV rozsiri ne o to, ze by o ne nebyl zajem.
3) Souhlasim, ze dotace, subvence a ulevy jsou vsude. Rozhodne v nekterych oblastech je beru za prospecne - hromadna doprava, primarni vyzkum. A co rikate objemu dotaci do fosilnich paliv? Vyhledejte si "global fossil subsidies". Nevadi Vam?
4) Vasi predci se bez auta tez neobesli? :-) Takze priznejte, ze to, z ejej oba mame neni o tom, z eby to neslo, ale jen ciste o nasem pohodli a prospecharstvi. :-)
ad Pavel K) je toho celkem dost. Jednička je asi Haber-Boschův proces. Těsně druhá je u mě práce Roberta Kocha.
A je otázkou jak by vypadala jaderná technika bez práce Otto Hahna a Alberta Einsteina.
Pane Stastny, kam hazite odpad? Na horach by to slo lehce z nejake meze misto narizeneho a velice draheho svozu odpadu, ze? A co teprve jej spalovat v kotli, to byste za svoz usetril a jeste se zahral? Nereseni vypousteni odpadu (i plynnych) do prirody je stejne jako si nabrat pujcky a nechat to splacet sve deti.
A je chyba technologie BEV, z etu nemame kombiky, vy zase terenni auta, nebo je to chyba lidi / firem, kteri nevidi dal jak na dva roky a tudiz neni dostatek baterii?
Muzete vysvetlit, proc vadi BEV nizke teploty? Muzete nam prozradit s jakym BEV mate najkezdeno kolik km?
Pavel K Zkuste si přečíst můj blog, snad pochopíte, že zde nevystupuji jako svatý bojovník proti elektromobilům, ale že mi vadí jejich vnucování i těm, pro které svou použitelností zkrátka nejsou výhodnou a praktickou volbou? Jezdíte jen po městě a máte vyřešeno nabíjení? Tak jestli vám nevadí ta cena, tak do toho. Já proti tomu nic nemám. Ohrazuji se jen proti tomu, že si někteří politici usmysleli, že to má být v absolutním provedení. V diskusi pan kolemjdoucí zmínil armádu. Dovedete si představit vést válečný konflikt s výzbrojí na baterky? To je spíš téma na hodně veselou veselohru.
Už jste slyšel, že v nízkých teplotách se snižuje výkon baterií? Tak proto.
Omlouvam se, ale radejis clovekem diskutuji, nez abych si cetl sumarizaci jeho myslenek. Velice rad pokladam otazky.
No a jelikoz jste na tu zasadni neodpovedel, tak se zeptam znovu. Pokud Vam vadi nejake vnucovani, jak se stavite s vnucenim, z emusime platit za svoz odpadu a nemuzeme si jej resit kazdy po svem, klidne i vyhodneji?
Ja si nedovedu predstavit vest jakykoliv valecny konflikt. Sorry, ale valka je pro vymasteny blbce.
Ano, slysel jsem, ze v chladnem pocasi ma baterie mensi kapacitu a i vykon. No a jelikoz vlastnim ICE i BEV, tak vim, ze toto se v praxi neprojevi. I s ICE musite v zime jet po nastartovani opatrne, nevyuzivat plny vykon motoru. BEV ma vykonu na rozdavani, takze i snizeni o 50 % (ktere mi nikdy nenastalo) nicemu nevadi. A stejne jak u ICE, tak po zahrati se vykon i kapacita vrati. Proto jsme se ptal, kolik km jste najezdil s jakym BEV. Mimochodem, letos jsem jedno ze svych aut nenastartoval, hadejte ktere. A to podotykam, ze v tom aute je ta nejmladsi baterie.
Proc se vyhybate odpovedim na otazky? Inteligentni clovek se neboiji rici "mevim", protoze jasne vi, ze nikdo nemuze znat vse.
Pavel K Kdybyste si přečetl, odpovědi byste dostal a zjistil mimo jiné i to, že lidem, kterým EV vyhovuje, ho v žádném případě nehodlám brát a rozmlouvat jim ho.
Nevím, jak s tím souvisí odpady, ale ty své jsem vždycky třídil nebo alespoň vozil tam, kam patří, dokonce i v době, kdy jsem ještě neměl auto a v osadě ve které bydlím, se odpad neodvážel. To je asi na kultuře, v které každý vychováni.
Nepokoušejte se mi podsouvat myšlenku, že tím, že jezdím s fosilem, jsem čuně. Jednak nemám jinou možnost, druhak to dělá mimo mě ještě několik miliard lidí a za další, elektromobil není zase tak čistým, jak bývá prezentován. Už jste stejnou otázku položil sobě a zamyslel jste se nad tím, jakou ekologickou stopu zanechala výroba vašich několika samohybů? Začněte zametat od svého prahu.
Válečný konflikt zpravidla začínají hypertrofovaní vymaštění blbci, ale oni ho nevedou, k tomu donutí vás. Takže když prohlásíte, že je vám nějaká válka ukradená, je vám to platné jak hadovi noha.
S elektromobilem jsem toho moc nenajezdil, pouze několik služebních jízd. Nezpochybňuji, že má své výhody(blog), ale pro použití, které vychází z mých potřeb zkrátka není ideální. Tam bude ještě dlouho kralovat ropák s plnou nádrží, náhonem na všechny čtyři a vysokým kroutivým momentem.
Jestli vám EV slouží tak, jak jste si představoval, tak gratuluji a upřímně vám to přeji.
To že na světě existují miliardy čuňat neznamená, že Vy nejste jedním z nich. To že máte žebříček hodnot shodný s čuňaty neznamená, že se jako čuně nechováte. Ani to nelegitimizuje chování čuněte jako etalon který neradno měnit.
Holt nastala doba, kdy se bude měnit. Buď se přizpůsobíte, nebo můžete vést marný boj. To je asi tak vyčerpávající výčet možností.
pr O vás jsem si fakt nedělal žádné iluze a nezklamal jste.
Pane Šťastný, podle vaší logiky, nechte mě ať používám co chci, i když je to škodlivé, nejde postupovat, to že chcete ničit životní prostředí a zdraví ostatních, není v pořádku. To je stejně jako by jste si řekl, je mi jedno, že soused spaluje Petky, nebo že nemá kanalizaci, nebo ČOVku a pouští splašky do potoka, nebo vyhazuje odpadky na ulici. A nebo jsme nechali továrny vypouštět chemikálie (Deza má samozřejmě výjimku) do řek, a nenutili odsiřovat elektrárny = měsíční krajina v Krušných horách v 80.letech. Tak jak bereme samozřejmost svoz odpadu, kanalizaci, i když je to mnohem dražší, stejné je to u spalovacích aut. Věřte, že stejně jako se stavíte ke spalovacím autům vy, tak podobně existují lidé, kteří se zlobí, že jim někdo zakazuje pálit PETky a nechápou proč to někomu vadí.
Pane Stastny, presvedcil jste mel vecer se na nej mrknu. Nahodiou ve zvukove podobe jej nemate? Pustil bych si to pri zateplovani baraku o vikendu.
Pan Blaha Vam to snad vysvetlil dostatecne, takze to lehce shrnu. ICE tez vytvari odpad, ktery nikdo z tech milard lidi nezachystava a nevozi na sberny dvur. Pokud argumentujete cenou ci uzitnou hodnotou BEV vuci ICE, tak je cena za svoz komunalniho odpadu vuci moznosti zisakani z neho tepla doma uplne stejne. Svoz je taky mensi uzitna hodnota a stoji vice a kazdopadne nam byl narizen. Takze mi, prosim, reknete, proc Vam vadi narizovani jedneho a druheho ne.
PR ma pravdu, pokud jsou vetsina lidi cunata, pak je normalni (ve smyslu vetsinove) byt cunetem, ale neni to spravne.
Plne Vam verim, ze ICE je pro Vas idealnejsi jak BEV. Stejne tak je pro Malajsany idealni hazet odpadky do rek misto jejich svozu. JE to ale idealni pro Vase okoli (rozsirme to na cely svet).
Mate pravdu, i ja hresim. Ale snad je mi mirnym plusem to, ze jsem si nikdy nekoupil nove auto, ropak ma 17 let a je pro me jako druhe auto do rodiny. BEV jsme poridil, proto, ze zena zacala chodit do prace a nemam paky ji presvedcit, aby tam jezdila busem, ktery jezdi 4x denne pouze v pracovni dny a ona je po dvanactkach (v nemocnici) udajne vycerpana, takze nehodla cekat od 6ti rana do 11:05 na autobus, stejne tak kdyz skonci v 18:00 tak nepochopitelne nepocka do 5:55 na dalsi bus, pokud by koncila v patek, cekala by do pondelka. Ale zkusim ji jeste premluvit, at to prehodnoti. Stejne tak neposlu svou 4 letou dceru do druhe vesnice do skolky 2 km pesky, kdyz neexistuje chodnik. Takze kdyz jsem videl tyto prekazky, tak misto druheho ICE jsem radeji priplatil za i-Mieva.
Ano, i BEV ma sve emise, ale ty jsou daleko mensi jak spalovak. Zvlast kdyz mate BEV s 16 kWh baterii. Co rikate na rceni v tomto (dtest . cz/clanek-8145/jak-zit-ohleduplneji-k-prirode) clanku ohledne skodlivosti BEV?
Líp jste to nemohl napsat. Je smutné, že pár lidí dokáže v zájmu NĚKOHO ovlivnit život milionům lidí. Dle mého názoru vůbec nejde o ekologii..
Ale mohl to napsat lépe. Třeba tak, že by uznal, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého.
§ 1013 zák. č. 89/2012 jasně definuje mj. kouř a pach, které je zakázané šířit z majetku.
Tady už nejde o nepsanou slušnost neškodit druhému. A protože se na tom puchu z vozů (o hluku ani nehovořím) podílí mnoho lidí má jednotlivec vojákovský komplex, že jeho střelba přece nikoho na frontě nezabila. To že vystřílel tunu projektilů nelze spojovat se smrtí civilistů v zóně dostřelu.
Máte pravdu nejde, jinak by musely začít jinde..
Produkce škodlivin jedné výletní lodi ve srovnání s auty
Oxid uhličitý 83 678 aut
Oxidy dusíku 421 153 aut
Pevné částice 1,5 milionu aut
Oxid siřičitý 376 milionů aut
Já se chci prohánět krajinou za burácení mého benzínového euro3 boxeru a užívat si to.Nechci řídit pojízdnou trafostanici která nejde v případě požáru ani uhasit. Baterie do ev, ať jejich výroba či recyklace je velice neekologická záležitost a obzvláště těch čínských.
A já chci hodinky s vodotryskem.
Nejde o to co chcete, ale o to čím neomezujete ostatní. Pokud se necháte vystřelit na Mars kde nikdo nežije, tak si tam burácejte až do smrti. Je to o tom, že za možnost žít ve společnosti platíte tím, že tam žijí i jiní, takže opět: Vaše svoboda končí tam, kde začíná svoboda jiného.
A pojízdnou trafostanici Vám nikdo nenutí. Klidně můžete chodit pěšky, vyhovuje-li Vám to více než jízda v trafostanici.
A debilovina s loděma - neexistují, protože jsem žádnou neviděl. Je to fejk-ňůs.
Ghost-san: "auto" je nějaká nová oficiální jednotka SI?
To Ghost-san
Nasel jsem takovou malou lodicku Symphony of the Seas, ktera za hodinu spotrebuje 1377 galonu (5213 litru) paliva pri prumerne rychlosti 21 - 24 uzlu (22 uzlu = cca 41 km) Kdyz u auata vezmu ze prumerna rychlost za hodinu je 60 km, takze 100 km ujede za 100 minut, takze za 100 minut vezme lodicka 8688 litru paliva. Kdyz vesmu prumernou spotrebu auta 5 litru na 100 (ja s dieslem jezdim za vic) a pokud usuzuji spravne, ze emise CO2 je primo umerna spotrbe, pak takova lodicka ma emise CO2 ekvivalentni 1738 aut.
Budu rad, kdyz me nekdo opravi, uz jsem ze skoly hodne dlouho a tak nevim, zda si pamatuji vypocet zakaldu :-) K Vasim 83.678 se to ani neblizi a to pomijim, z ejsme vzal spotrebu nejvetsi vyletni lode sveta a docela usporneho dieslu (zadne SUV, co jezdi za 8 litru).
Jak jste prisel k Vasim cislum?
Socializmus také zakazoval.
Ona i demokracie a v ni treba i kapitalismus zakazuji, treba vrazdit a krast.
Takze Vas argument je tak nejak lichy.
To bylo na Vladimír Šťastný z 11.3. 7:30 asi padesát příspěvků výše. A debata je spíše technická.
Pane Bláho, takové informace co pořád čtete na internetu, že v roce 2026 bude ukončena výroba spalovacích aut jsou pro kočku. Na internetu se dočtete takových věcí, že člověk žasne a méně odolní spoluobčané začnou plašit a nervovat se. Je čím dál víc odborníků, kteří se vyjadřují v přesně pravý opak a elektrizaci vozidel. Ta čísla prodejů el. vozidel jsou stejně zkleslená a nebudou plnohodnotná !!! Je to naprosto stejné, když přicházel Windows 10 a psalo se, kolik milionů lidí si je nainstalovalo. Ale už nikdo nevé, kolik lidí si je odinstalovalo a vrátilo se na verzi 7. Proto bych byl v dnešní době na výroky o el. autech opatrný. Krom toho nikdo neví co bude za měsíc natož za pět let !
Na počítačích, kde jsou jen Windows, mají Windows 10 podíl něco přes 70 % a tento podíl roste. Windows 7 mají něco málo přes 20 % a podíl klesá.
Myslím si, že to zas tolik napomůže elektrárny pojedou 3x az 4x vice nez dosud získávání uhlí plynu těžba se zvýší tím i škodlivé látky v ovzduší. Těžit plyn uhlí jadro Leze jen technikou na pohonu spalování , (většinou) tankery , ktere znečišťují ovzduší nejvíce se to vyhne . A ani země u moře kde lze mit příbonové elektrárny, větrné atd.to prostě neutahnou. Ani solární. A to mluvim o kombinaci všech dohromady. Vnitrozemské státy to s nima nedaji určitě. Jediná šance je budovat jadro ale zase musi se těžit uraan atd. Odklízení radioaktivní odpad. A proti jádru teď dost brojí spousta západních států EU. Nebo ke vyřizují. Ano asi male procento se sníží spalin v ovzduší ale takove terno to zas nebude. A obnovitelné zdroje ro neudrží dele než rok. Celkově si myslím že infrastruktura a od elektráren po distribuování energie a kapacita baterii není na takove úrovni aby se to dalo zvládnout do roku 2030. A už vubec ne v ČR. Respektive dokud lze jezdit ve spojovacích autech a budou pohonné hmoty lidi proste nove auta budou kupovat ale drobet budu prognostikovat proste automobilka uz nebude mit takový odbyt nových vozů . ALE je to jen můj názor.
Hlavně, že má VW naplánován rok ukončení vývoje spalovacích motorů, ale to, co ještě nevědí, že v tomto roce také ukončí kompletní výrobu. To bude její konec, protože parametry jejích současných elektrických aut známe a za 5 let se to nedá jen tak změnit.
Halten Sie mein Bier.
https://www.theverge.com/2020/12/8/22158573/quantumscape-solid-state-battery-ev-range-charge-vw
Vždyť je k tomu přinutili. A čím se jako bude jezdit ? Máme něco lepšího ? Nemáme a elektromobil to určitě není ani nebude. Ten má výfuk v elektrárně a ne pod autem. Vodík ? Ten není zatím ekonomický a bezpečný, možná časem. Zatím je nejlepší nafta.
Ve ktere elektrarne ma BEV vyfuk?
Bude se jezdit BEV, pokud se tedy nenajde jeste neco lepsiho (coz vodik neni a bez JHE 4. generace nebude).
Nejlepsi je nafta v cem? V emisich? Z meho pohledu jen v cene porizeni, coz se meni (ICE zdrazuji, BEV zlevnuji)
Problém je v tom, že EV mají proti autům se spalovacím motorem zatím špatné užitné vlastnosti a vysokou cenu. Vývoj baterií přes ohromné finanční zdroje , které do něj jdou posouvá EV sice kupředu, ale ještě bude trvat nejméně 6 let než se nová EV plně vyrovnají užitnými vlastnostmi autům se spalovacím motorem a za rozumné ceny se budou prodávat nejdříve po roce 2030 a to jsem možná velký optimista. V každém případě nás čeká období hybridů , které později ujedou až 100km na elektřinu, budou si je kupovat ti co nebudou chtít stepovat u přeplněných nabíječek okolo dálnic při dlouhých cestách a kazit si tím například dovolenou. Pro chudší budou EV s krátkým dojezdem....
Chápu to, ale svět jde dopředu. Něco podobného bylo s ozónovou dírou kvůli chemikáliím. Celý svět se dohodl na zákaza chemikálií, které poškozují ozónovou vrstvu a tvrdě se to kontroluje.
Kdyby se to neřešilo, tak jste dnes mohl sedět leda v bunkru, protože slunce by pro Vás bylo smrtelné.
Máte pravdu jenomže tyhle akce vlastně jen ukazují zoufalou nekoncepčnost EU naslouchající malé ale hlasité skupině demagogů. Zavedeme elektromobily ale zásobování elektřinou až po tom. Nevadí že ve jménu snižování koncentrace CO2 v ovzduší kácíme a pálíme celé lesy. Že vyrábíme paliva která při výrobě devastují přírodu a při použití produkují více CO2. Elektromobilita ano jenom že v době kdy budeme auta nabíjet slunce nesvítí tak budeme pálit plyn nebo stromy protože baterie na toto nebudou stačit. Co mne nejvíc děsí je to že než si takovéto nesmysly EU uvědomí a začne je opravdu řešit uplynou desítky možná více let promrhá spoustu peněz a my si dle jistého politika z doby kdy byl ještě při smyslech začneme opět namlouvat že jsme skvělí běžci protože před sebou nikoho nevidíme.
Posledních 20 let každoročně vyvážíme tolik elektrické energie (tedy vyrobíme si ji zde, zde čucháme smrad z její výroby a užitek jde za pár šupů mimo ČR), kolik by stačilo pro provoz 4,3 miliónu elektrických vozů s nájezdem 20 kkm. Takže plácáte nesmysly.
A nevyvážíme čirou nahodou tu elektřinu právě tam kde to hloupnuti pokročilo nejvíce? Kde ji vezmeme až tu bude významný počet elektroaut a pojedeme na slunce a vitr?
Z toho slunce a větru?
Do té doby holt budeme vyvážet méně. A vůbec mi není líto těch kteří od nás tu elektřinu nenakoupí. Holt nás přestanou vyžírat a postarají se o svou elektřinu za svoje.
Dvacet let jsme pro ostatní v Evropě těmi co seno žerou a Vy to ještě uvedete jako argument. Takovou argumentační neomalenost fakt pohledat. To hlava nebere. Viděl jste 8 měsíců v roce za kolik tu elektřinu vyvážíme?
Vážení pánové, pročítám si Vaše komentáře a bohužel se podle většiny jedná pouze o auta. To je jeden ze základních omylů celé této politické kauzy. Covid za poslední minimálně rok jasně ukázal, že vliv dopravy na tvorbu emisí je poměrně malý. Co třeba unikající plyny při důlní činnosti, které nelze zachytit ? Nebo tisíce mrtvých ptáků pod listy větrných elektráren ? To je ekologické ? Tato zima jasně ukázala, že výroba elektrické energie z obnovitelných zdrojů je nedostatečná. V Německu letos museli již 3x připojit starší uhelnou elektrárnu do sítě, aby nenastal celkový kolaps.
Rakousko nás nedávno tvrdě kritizovalo kvůli Temelínu a najednou jim naše energie byla dobrá. To jsme zatím na počtu elektromobilů v procentech na prakticky směšných číslech. Pokud bude např. každé 3 auto na baterie, tak ho prostě nenabijete, protože nebude z čeho. Další důležitá věc - opravdu si myslíte, že si může někdo dovolit koupit drahý elektromobil s tím, že bude muset koupit třeba za 5 - 7 let nové baterie za polovinu ceny nového auta. To jsme asi všichni boháči, jenom o tom nevíme.......Pardon
Kolik ptaku zabije 1 VTE za rok provozu? Cetl jsem, ze se prislo s napadem 80% redukce, staci, aby jeden list mel jinou barvu.
Umite vycistli ten maly vlvi dopravy na tvborbu emisi? A umite vycislit vlvi uniku dulni cinnosti? Ono totiz bez tvrdych cisel se tezko nastavuje priorita.
Myslite si, ze 3x pripojit starsi uhelnou elektrarnu je horsi, jak mit celorocne v provozu novou uhelnou elektrarnu? Navic OZE se dale rozviji, prece nejsme na koncoivem cisle, kde si rekneme, ze uz se OZE dale stavet nebude, nebo jsme?
Z Vaseho prispevku k BEV jsem v intervalu, kdy si musim koupit nove baterie, pritom jsem nepostrehl snizeni dojezdu. Myslite si, ze lionky kleknou nahle jak olovene baterie? POkud ano, prestante si to myslet a doporucuji si vyslechnout treba rozhovory s panem Kazdou.
Proc je k elektromobilite v lidech tolik nepravdivych predsudku? Asi ze stejneho duvodu,z e vakciny zabiji miliony lidi a jsou nehorazne vedlejsi ucinky.
Freony produkoval průmysl v největší míře jako médium do chladících zařízení, lidé neměli ani tu nejmenší šanci jeho množství ovlivnit, maximálně si v tu dobu nekoupit lednici nebo mrazák. Kolik takových bylo?:-))
To pr. Tak takhle nějak si představuji diskuzi v EU parlamentu. Uvedu problém a je to argumentační faul na který není třeba reagovat. Díky takovým plundrujeme přírodu a ekonomiku pod pláštíkem zelené ideologie.
A protože se v rychle rozvíjející se části Asie něco do světa říká a něco jiného dělá, ozonová díra nad Antarktidou se zase začala zvětšovat.
Naprostá pravda, stáváme se otroky a rukojmí pár pomatenců kteří chtějí ovládat svět. Přece i mnoho zainteresovaných a vzdělaných lidí veřejně vystoupilo a jasně řekli jaký nesmysl je elektromobilita a jak je neekolgická. Jak získání surovina celý výrobní proces baterii a problém s výrobou ,skladováním či recyklací ... Nemluvě o neefektívnosti a tím častým dobíjením a tím spotřebou a nabíjecími doky ,hašením když to hoří atd...Takže jsme manipulováni do nesmyslu. Jako Němci nedříve vypnou elektrárny na jádro , zruší elektrárny na uhlí a nyní v křeči stahují elektřinu z celé Evropy aby vůbec měli čím svítit...
Mate priklad tech zainteresovanych a vzdelanych lidi? Zajimalo by me, zda to jsou lide, kteri maji co do cineni s akumulatory.
Cemu vadi caste dobijeni? Jak Vas omezuje denni dobijeni telefonu misto abyste jej nabijel jednou za tyden (driv to vsechny zvladaly)?
Co jsou nabijeci doky? Neco jako benzinky nebo myslite 230 V 16 A pripadne 400 V 16 A?
Doufam, ze se shodneme, ze pokud je neekologicka elektromobilita, tak je neekologicka i klasicka mobilita. Takze jake mate reseni, abychom nezanechali nasim detem planetu v uplne jinem stavu, nez jsme ji zdedili od svych rodicu?
Souhlkasim, ze nemecke vypnuti JE neni moudre, ale jsem rpesvedcen, ze v Nemecku ziji desetitisice chytrjsich lidi nez jsme my dva, kteri mohou najit reseni.
Muzete miu dat priklad dne, kdy NBemci stahli elektrinu z cele Evropy?
A mluví se vůbec někde o dopadech transformace na mobilitu armády?
Rád bych se mýlil, ale obávám se, že po transformaci budou síly NATO ve velké nevýhodě. Buď budou jezdit na baterky, nebo budou za šílené peníze udržovat komplet vlastní infrastrukturu distribuce paliv a výroby a oprav spalovacích motorů.
Zvlastni je, ze tady nekdo resi, jak jsou nevyhodna BEV a OZE, ale spocital nekdo, jak je vyhodna amrada? Kolik zdroju z ekonomiky odsaje a kolik emisi vyrobi?
Kdy uz lidi dostanou rozum?
Armádě to pochopitelně nikdo vnucovat nebude. Tvrdá bezpečnost bude mít vždycky přednost před environmentální bezpečností. V technice, kde ICE nebude možné nahradit, budou používány dál.
Tři další věci jsou podstatné:
(1) (Americká) armáda je jedním z největších investorů do alternativních technologií. Zejména proto, že 80 % objemu a hmotnosti toho, co převáží na bojišti a v týlu je palivo. To samozřejmě vyžaduje značnou logistiku, která je zranitelná (nástražné výbušniny, přepady konvojů). Jakmile se energie pro pohon a provoz bude ve větším získávat lokálně (třeba ze slunce) a uchovávat ve stacionárních a mobilních bateriích nebo vodíku, ušetří se dost životů a peněz.
(2) Je otázka, jak budou vypadat budoucí konflikty a do jaké míry v nich technologie, kde ICE nejde nahradit, budou hrát roli.
(3) Pokud skutečně budeme potřebovat velké přesuny tanků a stíhaček, znovu je začneme ve velkém vyrábět i s ICE. V takové situaci půjde ochrana klimatu na druhou kolej.
Myslím, že bude celkem jednoduché najít kupce pro tanky, které neřvou jak stádo slonů a mají skvěle zabírající a bezporuchový pohon.
Armádu bych vynechal. Buď je neschopná a pak nemá cenu se o tom bavit, nebo je to armáda co se umí zařídit a taky nemá cenu se bavit.
No a? Trápí to kromě Vás snad někoho? Proč zrovna Vás to trápí?
Mělo by to trápit každého, už jen pro případ jakékoliv pohromy, u nás především povodně.
Rozhodně ne. Povodně rozhodně armáda nevyřeší. To si má každý vyřešit sám tím kde staví.
Arménii na rozdíl od Azerbajdžánu také netrápil stav armády.
Myslím podle informací, že nešlo primárně ani tak o stav armády, jako je neschopná armáda jako důsledek politiky. Víte něco o lámání prstu někde? A naše armáda není primárně neschopná, ale sekundárně taky jako důsledek politiky EU, která vychází z představy absolutního bezpečí garantovaného z USA.
Pane Vinklere,
problém vidím v jedné drobnosti, aby bylo možné efektivně vybudovat vojenskou sílu, musela by se EU více federalizovat a armádní záležitosti předat na centrální úroveň. Jenže to je neprůchozí, bohužel. Nabízel by se "americký model", ale na to by se musely upravit ve všech zemích zákony. Znamenalo by to dát nějak dohromady ne zcela shodné doktríny...
Další věc je že po mnoha desítkách let "guns bad, harmlessness good" budete horko těžko shánět nějaký ten milion lidí po Evropě. Navíc takových, kteří budou ovládat velicí jazyk. V té armádě by se znovu zhmotnily všechny problémy C.K. armády.
Já bych byl i za to, ale neumím si to v současné konstelaci a stavu EU představit. Například by se muselo změnit vytváření evropské komise, fungování parlamentu by se více muselo přiblížit klasickým parlamentům, i co se týče pravomocí.
V případě lokální pohromy či povodně není problém vypomoci odjinud.
Trápilo by mě ale, kdyby země Koruny české zanikly v Jedné Číně v provincii Budapešť jenom proto, že to před x lety bylo někomu jedno.
Kdysi mi jeden Ukrajinec povídal :
Sedí dva židé v Oděse na nábřeží a drží si oči zešikma. A jeden se táže: a jak dlouho si je budeme držet? No ono je lepší si dlouho oči držet než být hned mrtvý, říká druhý.
Nejenom mluví, ale testují se i prototypy.
Např.:
https://www.popularmechanics.com/military/a32255281/electric-jltv-army/
Má to svoje nevýhody, ale i plno taktických výhod jako např. tichý provoz, lepší akcelerace apod.
A nejde jen o eletrifikaci pohonu, ale i o autonomní řízení a vůbec digitalizaci bojiště atd.
Nicméně pokud se to vztáhne pouze k dopadům na životní prostředí, tak řádově větší problém ja masová civilní automobilita.
Vážení diskutující.
1. Myslím, že už je naprosto jasné, že elektromobilita je uspěchná.
2. Současný tlak politiků je diskriminační. Řeší jen to, co je jednoduché - buzerace a útlak běžného občana. Tak to bylo vždy. Správně by měl být stejný tlak na zákaz spalovacích motorů v lodích, vlacích, letadlech. Dále by měl být zákaz využívání jakýchkoliv továrních komínů (elektrárny, teplárny, továrny) nejlépe na celém světě.Zatím utopie, že? Čím by se vozily vládní nákupy (roušky, odběrové sady) z Číny? Obejdete se i vy zelení bez mobilů, tabletů, televizorů, když nebude jak je dovézt? Postavíte se opět k soustruhům, zasednou dámy za šicí stroje?? Čím se ohřejete v zimě? Elektřinou z větrných elektráren??
3. Jen hlupák dělá stejnou chybu dvakrát. My, co jsme zažili dobu, kdy se přikazovalo větru, dešti, ji prostě dělat podruhé nechceme.
4. Celá ta elektromobilní hysterie je závislá na dostatečných parametrech baterií. To zatím není!!! Trochu mne mrazí v zádech z jednoho faktu. Život se vyvíjí již asi 2 milardy let. Vyšší organismy využívají elektrickou energii pouze pro systém řízení (nervy, mozek). Neumí ji skladovat tak aby to bylo efektivní a recyklovatelné!!! Co když to opravdu nejde? Každý živočich je recyklovatelný ale energii si vyrábí spalováním s účinností zhruba jako naftový motor a přitom vypouští kys. uhličitý. Jsme opravdu chytřejší než příroda?? Zdá se, že někteří hlupáci si myslí, že ano.
5. Za vším hledej peníze a moc. Zejména u toho, co dělají politikové. S nějakou péčí o společnost, jiné lidi to mívá společného prachmálo. Tak se teprve ukáže, co vše za tou elektromobilitou bylo. obávám se, že hlavně zdražení elektrické energie a zisky do některých kapes. Samozřejmě z kapes jiných, většinou podstatně chudších. Pokud se to přežene, tak je z toho obvykle kolaps společnosti. V historii již mnohokrát.
V bodě 1. absolutní souhlas, jak píšete elektromobilita je úspěšná.
v ostatních bodech jste zcela mimo, doporučuji studovat technologické novinky
1) Je uspechana proto, ze se s ni nezacalo driv. Nebyl zajem o EV1?
2) Souhlas, politici nemaji koule. Otazka je, byl by politik s koulemi zvolen a to opakovane? Osobne bych ve nejvyssich funkcich nemel problem si doslapnout i na nejvetsi hrace. Vim, ze tim by se spousta zbozi a sluzeb prodrazila a znepristupnila a lidem by to docvaklo a nejspis bych byl nucen odejit jeste pred koncem sveho mandatu. Nejsme z tech, co nikdy neodstupi.
3) Jestlis i dorbe vzpominam, to "prakzovani vetru desti" bylo jen obrazne. Pokud uz argumentujete predchozim rezimem, poucte se z toho, jak se choval k zivotnimu prostredi. Nemeli bychom byt lepsi?
4) Priroda funguje na rovnovaze. JE to nase spalovani - tvorba CO2 v rovnovaze s jeho odstranovanim? A co ostatni latky vychazejici z kominu a vyfuku?
5) Nemam rad hazedni do jednoho pytle, bavme se o konkretnich lidech, jejich motivaci a cinech.
No a my ostatní z EU odejdeme.
Pane Josefe, jaka pozitiva a negativa vidite v odchodu z EU?
Nevím jak on, ale přínosem by bylo snížení JÁistů, což je jev veskrze pozitivní.
Kdo utíká před problémy, je odsouzen o ně zakopávat. Je vidět, že vyhlídky do budoucna moc růžové nejsou. Může nás to však donutit k většímu odhodlání tak jakkoli v podobných rozcestí v minulosti.
No nevím, jak to chce mít EU nebo GB ošéfované, ale jakmile se zakáže za 9 let prodej nových aut na benzín či naftu velmi ryche se začne skladba aut měnit. Distribuční soustava ani zdroje EE v EU ani GB nejsou na takové výši, aby to pak zvládli.
Jestli to zas nebude tak, že se o tom jen mluví a až příjde čas bude se termín oddalovat.
PS: Jak to bude vlastně s hybridy, ty do tohoto zákazu taky zapadají?
I bez zákazů budou mít EV tržní podíl na prodejích v Evropě v roce 2030 tak 70-80 %, takže se nic hrozného nestane. Šok to bude možná tak pro ČR, kde jsme za Evropou pár let pozadu.
Pro představu podíl prodejů EV za leden-únor 2021:
Francie: 12 %
Holandsko: 13 %
Německo: 20 %
Norsko: 80 %
Promiňte, ale zapomněl jste napsat, jaká je v které zemi podpora
při koupi EV. Hodně se to liší.
Aby stát mohl dotovat a rozdávat, tak musí mít z čeho.
U nás se bohužel stačí skoro všechno promrhat, tak asi nezbude....
Hybridy jsou bratr biopaliv a biomasy. Pokud nemají výrazně efektivnější spalovací motor tak protože vozí navíc velkou baterií, výkonnější alternátor a elektromotory nemohou mít nižší spotřebu. Ostatně objektivní testy to dokazují. Nepřekvapivě ovšem ne ty evropské.
Nejde jen o EU a GB. Těch zemí s podobnými plány je více a přidávají se další.
Příklad - Singapur nepovolí registraci dieselů po roce 2025, po roce 2030 bude možné registrovat vozidlo jen na čistý pohon a v roce 2040 by měl být vozový park obměněn.
Pokud jde o nároky na elektrizační soustavu, tak nějaký dopad to mít bude, ale tak dramatický asi nebude. Podle vyjádření ČEZu by se zvýšení poptávky po elektrické energii kvůli elektromobilitě mělo vejít asi do 10 %.
Volkswagen odhaduje roční spotřebu 1 000 000 elektromobilů v Německu na 2,4 TWh, což je asi 0,5 % jejich stávající spotřeby. V Německu je zhruba 50 000 000 aut.
Jinak Volkswagen svoje plány navýšil:
A v roce 2030 by chce dosáhnout 1TWh ve V2G.
https://theenergyst.com/volkswagen-aims-for-terawatt-scale-v2g/
Hybridy jsou spíše přechodná technologie.
Stacilo by uprednostnit zakaz na vozy nad 10 let a emise by sly rapidne dolu,proste konec na STK.Vlk by se nazral a koza by zustala cela.Ale mnohde jezdi jeste PV3S LIAZ TATRA AVIA a tech veteranu co smradi spanilou jizdou,proste slus a hotovo, bez vyjimky.Na co se asi vymyslely lamda sondy a katalizatory???
Ano, správně! Jen tak na tu lůzu! Sebrat možnost osobní dopravy polovině lidí ... co mají kam jezdit, svoloč jedna. Je to bez kontroly, nejde to jinak pořádně zakázat.
Zákazem starších aut vyřešíme ekologii, podpoříme zaměstnanost v recyklačním průmyslu a dokonce zlepšíme zdravotní stav chudiny.
Tím, že si nebudou moci kupovat automobily dokonce ušetří a to bude znamenat podporu ekonomiku zvýšením spotřeby jinde. Zákazem ke zvýšení životní úrovně.
TO.SVOBODA -Velky prinos do ekonomiky ma prodej PHM + servs s nahradnimi dily,zdrazene STK ,dalnicni znamky,vyber pokut atd...
Když se na to tak dívám, tak 5% prachatých, kteří žijí z dotací si pořídí několik EV a pak poučují tu špinavou nemajetnou lůzu a radí ať si koupí EV aspoň za třičtvtěmega.
Když si srovnám obyčejný malý spalovák s EV.
Běžný spalovák: 1. bohatý majitel s ním jezdí tak 4-7 let. 2 majitel 4-5 let. A nakonec to má 10-15 let v rukách nějaký důchodce s nájezdem 2-3 tkm ročně. Takové auto slouží 25-30 let. No a teď s EV. Myslí si snad někdo, že toto leze aplikovat i na EV. Nechci předjímat reálný dojezd takového auta po 15 letech. Takovéto auto bude jen drahá hromada šrotu. Ekologická stopa při výrobě EV bude určitě daleko větší, než při obyčejném spalováku. A co teprve dodávky, které jezdí celý den a mají denní nájezd i 1.000 km. To aby měly aspoň 400 kWh baterii. To už asi nezbyde žádný prostor na náklad pro který jsou konstruovány. A co taková sanitka, které dojde šťáva na dálnici mezi Prahou a Ostravou. To bude zajímavý úkaz. Ale co. Posádka si dá hodinku pauzu na odpočívadle. Dobrý oběd a káva zlepší náladu. Však není kam spěchat.
Beru, že v určitých segmentech je EV lepší a je prospěšné jej preferovat. Ale je také důležité si uvědomit, že existuje obrovské množství případu, kdy je EV takřka nepoužitelný. Bohužel si toto mnozí nejsou schopni uvědomit a posuzují svět jen ze svého úhlu pohledu. Každá mince má dvě strany. Vždy jsou zde přítomna pozitiva vs. negativa. Fanatici tuto všudypřítomnou dualitu nejsou schopni vidět. A toto je jádro všech zdejších sporů. Nelze sázet pouze na jednu kartu, vždy je potřeba kompromis.
Elon Musk vyhlásil v souvislosti s akumulátory celoplanetární boj o kovy. Baterie budou všude kam se podíváme. Sítová záloha obnovitelných zdrojů, elektromobily, elektrokola, elektromotorky, elektro koloběžky, aku nářadí a domácí spotřebiče. Stamilióny tun baterii v oběhu. Ne vše bude recyklováno. Nové drancování planety začíná...
Diky tem prachacum, kteri si nakoupili BEV se zvysi objem vyroby BEVa tim padem zlevni a pak na ne bude mit i stredni trida a za na nejakych 5 let uz tu budou BEV ojetiny 13 let stare, ktere te spinave luze na cestu do prace postaci. Vic nepotrebuji, protoze nemajetni do Chorvatska a Alp nejezdi.
Je pravda, ze uz jsem dlouho nebyl venku (asi se divite proc... ), ale kdyz jsme se drive rozhlziel, tezko s emi hledalo nejake vyznamnejsi procento 25 - 30 let starych aut. Kolik jich odhadujete v nasem vozovem parku a jaky maji rocni najezd? Toto lze aplikovat na BEV. 30 let stare BEV bude mit baterii tak na 40 % kapacity, takze misto puvodnich 100 km ujede 40 km. No a Vy jste presvedcen,z e za tech 15 - 20 let budou stat baterie statisice jak dnes? UZ nehrozi zlevnovani? Z meho pohledu by 20 kWh baterie mohla byt na cenove hladine spojky + vstriku.
Omlouvam se, ze ale Vas epriklady jsou ... ujete. Takze msito abyste definoval, kolik dodavek jezdi pop meste a ma denni najezd do 200 km, tak tu vytahujete dodavky s najezdem 1000 km. Myslite si, ze se zacne od nich? A myslite si, ze sanitky (ve smyslu RZ) jezdi Praha - Ostrava? Neni nahodou pro pacienta vyhodnejsi jej vezt do nejblizsi nemocnice? Nejsem lekar, treba je pacientovi lepe v sanitce a uklidnuje jej vylet, jak byt v nemocnici. Neslysel jste nahodou o tom, ze se zvysuje kapacita baterii a taky rychlost jejich nabijeni? Nebo jste presvedcen, ze zitra rano se probudime a budou vsude BEV?
To obrovske mnozstvi pripadu nepouzitelnosti BEV se kazdym mesicem zmensuje. Obrovsky byl pred 8mi lety. Tak proc tak proti BEV brojite misto abyste schvaloval, at se nasadi vsude, kde maji smysl, do te doby je Vas prispevek jako poplasna zprava, ze je vse ztraceno, ze to proste nejde a nikdy nepujde.
Piste, ze nelze sazet na jednu kartu. Muzete mi prozradit, na kolik karet bylo v automobilove doprave vsazeno minule stoleti? Jake se vedly kompromisy?
Odkaz vyhlaseni boje o suroviny by nebyl? Zni to pomale jak Tridni boj.
Cilem ekologu je, aby vse bylo recyklovano, pokud nebude, pak to bude spatne a musi se s tim neco delat.
Myslíte že po produktu, po kterém se zvýší poptávka o 10.000% dojde ke snížení ceny? Kde jsou ty levné baterie. Já už nejméně 3 roky přemýšlím o FTV, jen tak pro zábavu, jako hračku. Bohužel i přes obrovské dotace mi tato hračka ekonomicky nevychází. Za ty 3 roky se ceny baterii nepohnuly dolů ani o píď.
U baterii můžete snížit výrobní cenu hromadnou výrobou. Ale je Vám to na nic, když suroviny zdraží a velice omezené množství výrobců baterií nestačí pokrýt poptávku. Kolik existuje dnes výrobců Li-ion akumulátorů? Trh se zredukoval na prakticky 3 firmy, které absolutně nestíhají. Největší starostí automobilek není schopnost vyrobit BEV, ale zajistit si baterie do těchto vozů.
Vyčítáte mi ve svém příspěvku, že brojím proti BEV, ale pokud si můj příspěvek přečtete pořádně, tak tam žádný boj proti BEV nevyhlašuji, ale naopak jdu cestou kompromisu, kdy vytýkám jednostranný pohled na svět. Tedy sázku pouze na jednu kartu.
Bezhlavý zákaz spalovacích motorů je právě ta sázka na jednu kartu.
Průměrné stáří vozového parku v ČR je skoro 16 let, takže to vychází v rozpětí 0-30 let. Důchodce co znám, tak mají auta o průměrném stáří 20-25 let a ročně najedou na nákupy do Kauflandnu a spol. tak 1500-2500 km. 15 let starou ojetinu v dobrém stavu koupíte za vyšší desítky tisíc. Toto auto bude důchodci sloužit dalších patnáct let, kdy za tuto dobu najede 30-50 tkm. Baterie po 15 letech bude nepoužitelná, BEV půjde po 15 letech do šrotu, s tím nic nenaděláte. A zde je to zase o penězích. Mnoho lidí není schopno dát do auta více než 70-100 tisíc Kč. A znovu, s 15 let starým autem jste na pláži v Chorvatsku za 12 hodin. S 15 let starým BEV za tuto dobu dojedete sotva do Mikulova. Podotýkám, že do Chorvatska jezdí ročně statisíce Čechů. Nevím jestli jste to v létě někdy jel, kdy se sever Evropy se stěhuje na jih. Ale neumím si ty desetitisíce BEV u nabíječek představit.
Jde vidět, že se venku moc nepohybujete. Vyjeďte si na D1 a uvidíte ty tisíce dodávek co pendlují přes celou ČR. Pracuji v autodopravě a právě v převozových sanitkách. Garantuji Vám, že každý den ze severní Moravy vyráží nejméně 5 sanitek do nemocnic do Prahy. A kde je zbytek republiky. A jen taká perlička. Znám osobně lidi, co jezdí s dodávkami, které vyřazují z provozu před první technickou kontrolou po čtyřech letech. Mají v tuto dobu najeto 800.000 - 1.000.000 km.
Závěr: Malé osobní BEV - super. Dodávka v žádném případě, natož tahač soupravy o celkové hmotnosti 40 tun. A kdo chce, ať si tu 2x dražší dodávku s dojezdem 150 km klidně koupí.
Zákaz jenom naštve, měli by to spíš zdanit.
Zakaz je vic transparentni pro automobilky. Vi, an cem jsou, pri zdaneni by musely odhadovat, kolik tak muzou asi prodat aut, kdy skoncit s vyvojem, apod.
Proč skončit s vývojem? Stačí aby vyvinuli motor ze kterého jako odpad budou vypadávat uhlíkové brikety. To se dá házet do rušených dolů a pravděpodobně by to ničemu nevadilo.
Jó že se jim (výrobcům) nechce, to je jiná. A to, že nás fosiloví zastánci obviňují z lenivosti výrobců vyvíjet, to je jen kolorit mentální vyspělosti fosil zastánců.
Myslíte spálit uhlík na CO2, následně jej zpětně rozložit na kyslík a uhlík (ve formě briket) a tímto procesem získat energii na pohon auta?
Pokud ano, tak toto je na sebevraždu vašeho učitele fyziky.
A k tomu ráno, než po půlnoci.
Rozhodně to co jste Emile popsal jsem nemyslel. Vámi popsaný cyklus je jediný způsob získání energie z paliva který si dokážete vybavit? Každý není myšlením tak jednoduchý jako Vy.
Tak to asi nezbývá než abyste napsal co jste tím skutečně myslel, místo těch ubohých urážek.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se