Domů
Čistá mobilita
Německo představilo návrh strategie pro vodíkové pohony
Zdroj: Heather Paul / Creative Commons / CC BY-ND 2.0

Německo představilo návrh strategie pro vodíkové pohony

Německo představilo návrh své strategie pro implementaci vodíku v průmyslu a dopravě. Plán předpokládá značné investice do výzkumu – spolková republika si totiž již v minulém roce předsevzala, že bude lídrem v oblasti vodíkových technologií. 

Do roku 2030 by podle návrhu strategie, jenž byl zveřejněn tento týden, Německo mělo být schopno vyrobit alespoň 20 % potřebného vodíku z obnovitelných zdrojů (tzv. zelený vodík vyrobený elektrolýzou z vody). Za tímto účelem by ale bylo potřeba vystavět elektrolyzéry o výkonu tří až pěti gigawattů.

Návrh ministra hospodářství Petera Altmaiera předpokládá zavádění vodíku v celé řadě odvětví, a to včetně dopravy, s čímž ale nesouhlasí spolkové ministerstvo životního prostředí.

Budování infrastruktury

Ministr Altmaier očekává do roku 2030 zvýšení podílu obnovitelných zdrojů v dopravě na 20 % (místo obligatorních 14 %, jak předepisuje EU). Nezbytná podpora čerpacích stanic bude Německo stát přibližně 3,4 miliardy eur. Zvýšena bude rovněž finanční podpora laboratoří, které mají testovat výrobu a aplikování vodíku v průmyslovém měřítku. Rozpočet pro testovací centra má být navýšen ze 400 na 650 milionů eur.

Německá vláda rovněž spolupracuje s provozovateli přepravních soustav zemního plynu na vytvoření čistě vodíkové přepravní cestě. Asociace těchto subjektů v úterý představila vizi vodíkové sítě o délce 5900 km, která by z 90 % byla tvořena již existující infrastrukturou.

Priorita německého předsednictví

Německo bude od poloviny letošního roku předsedat Evropské radě a jednou z hlavních priorit předsednictví bude, dle zveřejněné strategie, právě podpora vodíku. Na podnět německého předsednictví by rovněž měl být v roce 2021 předložen tzv. plynový balíček EU, ve kterém bude s velkou pravděpodobností hrát vodík hlavní roli. Německo chce rovněž podporovat propojování odvětví (tzv. sector coupling) mezi plynárenskými a elektrickými sítěmi.

V současnosti je v průmyslu stále používán především tzv. „šedý vodík“ vyrobený ze zemního plynu. Zelený vodík vyrobený z čistě obnovitelné elektřiny je dražší a velmi energeticky náročný na výrobu, přičemž energetické ztráty dosahují až tří čtvrtin.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Michal
5. únor 2020, 12:14

Vodík je čuňárna, velké plýtvání energie na velice nefektivní výrobu zbytečného prostředníka a největší neostranitelný problém vodíku jsou ztráty toho již vyrobeného. Jeho miniaturní atomy prolezou doslova vším, těstněním je praktiky nezastavitelný. Bude to drahé a zbytečné.

Láďa
5. únor 2020, 15:28

Ono to s tím prolézáním není tak horké. Běžně se dopravuje v ocelovém potrubí těsní pryží a úniky neregistruje ani hodně citlivý detektor.

Bizon
5. únor 2020, 14:47

Je to tak, vodík je neefektivní a tím pádem špinavý energetický prostředník.

Ty malé molekuly nejsou neřešitelný problém, existují na to materiály, ale všechno vybavení na vysokotlaký vodík je díky tomu násobně dražší. A tak je to skoro se VŠÍM okolo vodíku. Každý krok: výroba, stlačování, doprava, skladování i použití má spoustu nepříjemných detailů které všechno zesložiťují a zdražují. Takže krom toho že cyklus elektřina->vodík->elektřina má reálně sám o sobě 65-75% ztráty, tak je to ještě mimořádně nepraktické. To opravdu nejsou vlastnosti dobrého paliva/přenašeče energie.

Vodíkový projekt co mně zaujal nejvíc za minulý rok je AIP ponorkový pohon od Naval Group. Nakonec to dělá elektřinu z vodíku palivovým článkem, ale ten vodík se neskladuje, dělá se reformingem a shiftem z nafty, takže se vyhnou skladování vodíku a jede to na stejné palivo jako druhý pohon(diesel).

Ani v raketové technice není univerzální. Na orbitě je v některých parametrech(Isp) naprosto nepřekonatelný, ale všechny rakety které ho používají na první stupeň se ukázaly násobně dražší než na raketový petrolej. Rusové měli donedávna první stupeň rakety na hydrazin a dýmavou kyselinu dusičnou! Toxické, leptající, těkavé, samozápalné pří kontaktu, a i to bylo levnější než s I.stupeň na vodík...

Jiří
5. únor 2020, 22:24

3 až 5 GW na 20 % očekávané potřeby (to je kolik, 100 tisíc FCV?). To je šílené, vždyť 5 GW je přibližně minimální noční zatížení celé ČR.

petr
5. únor 2020, 22:38

Vodík jako akumulátor energie z OZE - FTVE je největší blbost jakou kdo a kdy vymyslel.

Jde o cestu špatným směrem. Někdo ale na tom božsky chce vydělat tak hurá na to...

energetik
6. únor 2020, 00:43

Ale je zajímavé sledovat jak někteří šíří nesmysly o tom jak energie z FVE v síti škodí a když tedy někdo chce z té energie něco vyrábět např. vodík, tak mu to také začnou kritizovat.

Nebo staví trafa na hranicích aby mohli provádět energetickou "selekci" a zvýhodnit své škodlivé zdroje a když tedy se druhý stát tu nadbytečnou energii rozhodne vyžít jinak tak to začnou kritizovat.

Třeba já u otce který má solární panely, tak v létě když už není co s energií dělat, voda ve všech nádrží horká, v bazénu skoro 40°C, tak ty dráty hodím do sudu z vodu a sleduji jak to krásně a zadarmo šumí, občas naplním papírový pytel, nebo rozložitelnou "igelitku" a ten se na dvou tenkých lakovaných drátkách z rozmotané cívky vznese krásně do výšky, potom připojím piezo zapalovač, zmáčknu a...... krásně to odežene špačky z okolních vinic. Je to zadarmo tak proč bych se takto nehrál? Ostatní v okolí střílí propan-butanem. A jim se to vyplatí? Bohužel zatím ještě nemám palivový článek, ale těším se jak si ho v Německu za pár let koupím a přispěji jim do daní a vodík pustím do obrácených sudů v bazénu. Vydrží mi tam do zimy? Kdo mi to zakáže, že je to strašně neefektivní? Státem vydržovaní podvodní distribuční šmejdi, nebo celá ČEZká energetická mafie přes ERÚ, SEI a po MPO?

petr
6. únor 2020, 09:37

Dobrý den, velmi jste mne pobavil...

Tak si dejte pozor, aby vás to neodfouklo...

pave69
6. únor 2020, 13:18

Tak ono to není "absolutní" nesmysl, spíš jde o to, že OZE mají velmi nevyrovnanou výrobu elektřiny, navíc jí nějakou basickou složku potřebujete/chcete k okamžité spotřebě, tj. pro výrobu vodíku by byly použitelné jen nadprodukční špičky, takže dejme tomu 1/3 celkového času. (to jsem hodně optimista, tam budeme až za slouho). Tj. jakákoli technologie pro výrobu vodíku z této energie bude 2/3 doby stát a ještě bude vyžadovat velmi sofistikované řízení, aby zvládla ty výkyvy. Ale je možné, že se to za pár desítek let celé posune do takové polohy, že to i tak celé vyjde. Mělo by to spoustu výhod - ekologický provoz kamionů (kde baterky nemají šanci), žádný nebezpečný odpad - ať jaderný nebo lithium, kobalt atd., taky strategická výhodnost, všechno je "domácí". Ale momentálně to bude pro spotřebitele znamenat jen větší číslo v řádku "podpora OZE" na účtu, i když se to třeba bude jmenovat nějak jinak (třeba silniční daň), což je věc se kterou má problém skoro každý (i v Německu), včetně mě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se