20. únor 2023
Německo představilo návrh strategie pro vodíkové pohony

Německo představilo návrh své strategie pro implementaci vodíku v průmyslu a dopravě. Plán předpokládá značné investice do výzkumu – spolková republika si totiž již v minulém roce předsevzala, že bude lídrem v oblasti vodíkových technologií.
Do roku 2030 by podle návrhu strategie, jenž byl zveřejněn tento týden, Německo mělo být schopno vyrobit alespoň 20 % potřebného vodíku z obnovitelných zdrojů (tzv. zelený vodík vyrobený elektrolýzou z vody). Za tímto účelem by ale bylo potřeba vystavět elektrolyzéry o výkonu tří až pěti gigawattů.
Návrh ministra hospodářství Petera Altmaiera předpokládá zavádění vodíku v celé řadě odvětví, a to včetně dopravy, s čímž ale nesouhlasí spolkové ministerstvo životního prostředí.
Budování infrastruktury
Ministr Altmaier očekává do roku 2030 zvýšení podílu obnovitelných zdrojů v dopravě na 20 % (místo obligatorních 14 %, jak předepisuje EU). Nezbytná podpora čerpacích stanic bude Německo stát přibližně 3,4 miliardy eur. Zvýšena bude rovněž finanční podpora laboratoří, které mají testovat výrobu a aplikování vodíku v průmyslovém měřítku. Rozpočet pro testovací centra má být navýšen ze 400 na 650 milionů eur.
Německá vláda rovněž spolupracuje s provozovateli přepravních soustav zemního plynu na vytvoření čistě vodíkové přepravní cestě. Asociace těchto subjektů v úterý představila vizi vodíkové sítě o délce 5900 km, která by z 90 % byla tvořena již existující infrastrukturou.
Priorita německého předsednictví
Německo bude od poloviny letošního roku předsedat Evropské radě a jednou z hlavních priorit předsednictví bude, dle zveřejněné strategie, právě podpora vodíku. Na podnět německého předsednictví by rovněž měl být v roce 2021 předložen tzv. plynový balíček EU, ve kterém bude s velkou pravděpodobností hrát vodík hlavní roli. Německo chce rovněž podporovat propojování odvětví (tzv. sector coupling) mezi plynárenskými a elektrickými sítěmi.
V současnosti je v průmyslu stále používán především tzv. „šedý vodík“ vyrobený ze zemního plynu. Zelený vodík vyrobený z čistě obnovitelné elektřiny je dražší a velmi energeticky náročný na výrobu, přičemž energetické ztráty dosahují až tří čtvrtin.
Mohlo by vás zajímat
21. únor 2023
27. únor 2023
Německo: Podíl elektromobilů i vozidel na alternativní pohony i přes pokles výše dotací nadále roste
21. srpen 2023
8. leden 2024
25. březen 2024
11. červenec 2024
15. říjen 2025
Komentáře (8)
Vodík je čuňárna, velké plýtvání energie na velice nefektivní výrobu zbytečného prostředníka a největší neostranitelný problém vodíku jsou ztráty toho již vyrobeného. Jeho miniaturní atomy prolezou doslova vším, těstněním je praktiky nezastavitelný. Bude to drahé a zbytečné.
Ono to s tím prolézáním není tak horké. Běžně se dopravuje v ocelovém potrubí těsní pryží a úniky neregistruje ani hodně citlivý detektor.
Je to tak, vodík je neefektivní a tím pádem špinavý energetický prostředník.
Ty malé molekuly nejsou neřešitelný problém, existují na to materiály, ale všechno vybavení na vysokotlaký vodík je díky tomu násobně dražší. A tak je to skoro se VŠÍM okolo vodíku. Každý krok: výroba, stlačování, doprava, skladování i použití má spoustu nepříjemných detailů které všechno zesložiťují a zdražují. Takže krom toho že cyklus elektřina->vodík->elektřina má reálně sám o sobě 65-75% ztráty, tak je to ještě mimořádně nepraktické. To opravdu nejsou vlastnosti dobrého paliva/přenašeče energie.
Vodíkový projekt co mně zaujal nejvíc za minulý rok je AIP ponorkový pohon od Naval Group. Nakonec to dělá elektřinu z vodíku palivovým článkem, ale ten vodík se neskladuje, dělá se reformingem a shiftem z nafty, takže se vyhnou skladování vodíku a jede to na stejné palivo jako druhý pohon(diesel).
Ani v raketové technice není univerzální. Na orbitě je v některých parametrech(Isp) naprosto nepřekonatelný, ale všechny rakety které ho používají na první stupeň se ukázaly násobně dražší než na raketový petrolej. Rusové měli donedávna první stupeň rakety na hydrazin a dýmavou kyselinu dusičnou! Toxické, leptající, těkavé, samozápalné pří kontaktu, a i to bylo levnější než s I.stupeň na vodík...
3 až 5 GW na 20 % očekávané potřeby (to je kolik, 100 tisíc FCV?). To je šílené, vždyť 5 GW je přibližně minimální noční zatížení celé ČR.
Vodík jako akumulátor energie z OZE - FTVE je největší blbost jakou kdo a kdy vymyslel.
Jde o cestu špatným směrem. Někdo ale na tom božsky chce vydělat tak hurá na to...
Ale je zajímavé sledovat jak někteří šíří nesmysly o tom jak energie z FVE v síti škodí a když tedy někdo chce z té energie něco vyrábět např. vodík, tak mu to také začnou kritizovat.
Nebo staví trafa na hranicích aby mohli provádět energetickou "selekci" a zvýhodnit své škodlivé zdroje a když tedy se druhý stát tu nadbytečnou energii rozhodne vyžít jinak tak to začnou kritizovat.
Třeba já u otce který má solární panely, tak v létě když už není co s energií dělat, voda ve všech nádrží horká, v bazénu skoro 40°C, tak ty dráty hodím do sudu z vodu a sleduji jak to krásně a zadarmo šumí, občas naplním papírový pytel, nebo rozložitelnou "igelitku" a ten se na dvou tenkých lakovaných drátkách z rozmotané cívky vznese krásně do výšky, potom připojím piezo zapalovač, zmáčknu a...... krásně to odežene špačky z okolních vinic. Je to zadarmo tak proč bych se takto nehrál? Ostatní v okolí střílí propan-butanem. A jim se to vyplatí? Bohužel zatím ještě nemám palivový článek, ale těším se jak si ho v Německu za pár let koupím a přispěji jim do daní a vodík pustím do obrácených sudů v bazénu. Vydrží mi tam do zimy? Kdo mi to zakáže, že je to strašně neefektivní? Státem vydržovaní podvodní distribuční šmejdi, nebo celá ČEZká energetická mafie přes ERÚ, SEI a po MPO?
Dobrý den, velmi jste mne pobavil...
Tak si dejte pozor, aby vás to neodfouklo...
Tak ono to není "absolutní" nesmysl, spíš jde o to, že OZE mají velmi nevyrovnanou výrobu elektřiny, navíc jí nějakou basickou složku potřebujete/chcete k okamžité spotřebě, tj. pro výrobu vodíku by byly použitelné jen nadprodukční špičky, takže dejme tomu 1/3 celkového času. (to jsem hodně optimista, tam budeme až za slouho). Tj. jakákoli technologie pro výrobu vodíku z této energie bude 2/3 doby stát a ještě bude vyžadovat velmi sofistikované řízení, aby zvládla ty výkyvy. Ale je možné, že se to za pár desítek let celé posune do takové polohy, že to i tak celé vyjde. Mělo by to spoustu výhod - ekologický provoz kamionů (kde baterky nemají šanci), žádný nebezpečný odpad - ať jaderný nebo lithium, kobalt atd., taky strategická výhodnost, všechno je "domácí". Ale momentálně to bude pro spotřebitele znamenat jen větší číslo v řádku "podpora OZE" na účtu, i když se to třeba bude jmenovat nějak jinak (třeba silniční daň), což je věc se kterou má problém skoro každý (i v Německu), včetně mě.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.