3. květen 2019
Dva ze tří Němců odmítají evropský zákaz spalovacích motorů od roku 2035

Podle průzkumu veřejného mínění provedeného pro německého veřejnoprávního vysílatele ARD se dvě třetiny Němců staví proti plánovanému zákazu Evropské unie prodeje nových automobilů se spalovacími motory od roku 2035. Jen zhruba třetina podporuje tento krok směřující k nulovým emisím. Argumenty proti zákazu zahrnují obavy o konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, sociální dopady přechodu na elektromobilitu a omezení svobody volby.
Podle aktuálního průzkumu veřejného mínění uvedlo 67 % dotázaných Němců, že zákaz nově registrovaných benzínových a naftových aut od roku 2035 považují za chybný krok. Proti tomuto opatření se postavila většina napříč politickým spektrem, pouze 28 % respondentů se domnívá, že zákaz je správný. Podpora zákazu mezi dospělými do 35 let je s 34 % poměrně vysoká, ale většina (55 %) je také proti.
Výsledky posledního hlasování veřejnosti ukazují, že odpor k zákazu roste, od začátku roku odpor k zákazu narostl o 5 procentních bodů. Jako hlavní důvody respondenti uvádějí obavy o cenovou dostupnost elektromobilů, omezenou infrastrukturu dobíjecích stanic, nejistotu ohledně technologií a riziko ztráty svobody volby.
Tlak Německa na EU
Členské státy EU se po intenzivních diskusích v roce 2023 dohodly, že všechny nové registrované osobní a lehké užitkové automobily nesmí produkovat žádné přímé emise, což v praxi znamená zákaz nových vozidel se spalovacími motory.
Německo si v poslední chvíli vyjednalo ústupky, které umožňují provoz vozidel výhradně na klimaticky neutrální syntetická paliva. Návrh těchto ústupků však dosud nevstoupil v platnost.
Německá vláda se v posledních týdnech dohodla, že bude tlačit na EU, aby dále zmírnila termín a povolila nové registrace hybridních automobilů po roce 2035, a to s odkazem na ohrožení pracovních míst a průmyslové konkurenceschopnosti. Dodatečné emise by mohly být kompenzovány použitím udržitelných materiálů, jako je zelená ocel, při výrobě automobilů, argumentovala vláda.
Jako největší automobilový trh EU a sídlo významných automobilových výrobců má Německo významnou politickou váhu, ale zatím není jasné, do jaké míry Evropská komise jeho požadavky zohlední. Komise má 10. prosince předložit návrhy na změny politiky.
Cesta ke klimatické neutralitě
Zákaz je důsledkem snahy Evropské unie o dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Zákaz prodeje nových spalovacích vozidel, má výrazně přispět ke snížení emisí CO₂ z dopravy – sektoru, který se podílí významnou měrou na celkových emisích EU.
Ekologické nevládní organizace varují, že oslabení zákazu by oddálilo nevyhnutelný přechod na elektromobilitu, podkopalo klimatické cíle a vystavilo evropské automobilky větší konkurenci ze strany čínských rivalů.
Mohlo by vás zajímat
20. únor 2023
27. únor 2023
Německo: Podíl elektromobilů i vozidel na alternativní pohony i přes pokles výše dotací nadále roste
21. srpen 2023
8. leden 2024
25. březen 2024
12. srpen 2024
19. říjen 2025
Komentáře (1)
To jim dochází dost pozdě. Rozjetý vlak zelených šíleností se bude dost těžko zastavovat. Zákaz spalováku je jeden z mnoha nesmyslů, které generuje bolševický Brusel.







Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.