Norské vodíkové vlaky již brzy v Německu
Německo v letech 2018-2021 uvede do provozu celkem padesát vlaků poháněných vodíkovými palivovými články. Pohon na vodík začíná být velmi aktuálním nízkoemisním trendem v oblasti dopravy. Další vlaky podobného typu budou v budoucnu nejspíš jezdit například i v Norsku.
Experti z norské dopravní společnosti Jernbaneverket a výzkumné středisko Sintef pracující při Norské univerzitě vědy a technonolgie v Trondheimu (NTNU) vydali zprávy o budoucnosti nízkoemisní dopravy, která se mimo jiné zabývá tím, jak vyměnit norské naftové vlaky za vodíkové. Řešením může být použití vlaků typu Coradia Nordic, které jezdí například ve Švédsku. Tento typ souprav by mohl být použit jako vzor pro ty nové, vodíkové.
Provozovat vodíkové vlaky je v současnosti dražší než klasické naftové soupravy. S nulovými emisemi se ale mohou stát atraktivními a s větší poptávkou se náklady podstatně sníží. Dle zpráv Sintefu se tyto vlaky také ukazují být lepším řešením než například ty jezdící na bionaftu. Dalším možným východiskem by také mohl být pohon na zemní plyn či baterii kombinovaný s naftou.
50 vodíkových souprav míří do Německa
Firma Alstom Transport Norge nyní uzavřela smlouvu o dodávce padesáti souprav poháněných vodíkem využívajících technologii palivových článků. Vlaky budou jezdit ve čtyřech spolkových zemích Německa – Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko, Hesensko a Bádensko-Württembersko. Testovací vlak bude uveden do provozu v roce 2018. Ostatní přijdou na řadu do roku 2021.
To, jaká bude budoucnost vlakové dopravy v samotném Norsku, ještě není definitivně rozhodnuto. Dle zástupce Alstomu by vodíkové vlaky mohly dominovat i na norských železnicích již od let 2020-2025.
Zdroj úvodního obrázku: Aftenposten
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se