Domů
Čistá mobilita
Velké evropské společnosti požadují zpřísnění emisních limitů pro nákladní dopravu
E-FUSO Vision One 

E-FUSO Vision One
Zdroj: Daimler Trucks

Velké evropské společnosti požadují zpřísnění emisních limitů pro nákladní dopravu

Globální společnosti Nike, Heineken a PepsiCo vyzývají EU, aby zvýšila klimatické cíle pro nákladní automobily. Evropské zákonodárce oslovily v dopise, který podepsalo 41 dopravců a logistických společností, včetně firem jako Maersk a DFDS.

Dle dopisu, o kterém informovala Evropská federace pro dopravu a životní prostředí mohou ambicióznější normy CO2 v letech 2030 a 2040 snížit náklady a urychlit výrobu nákladních vozidel s nulovými emisemi ve velkém měřítku.

Komise EU navrhla pro nová nákladní vozidla prodávaná od roku 2030 cíl snížit emise CO2 o 45 % (ve srovnání s úrovní v roce 2019/2020) a od roku 2040 tento cíl zvýšit na 90 %. Ministři životního prostředí EU a Evropský parlament v současné době projednávají návrh norem a na konečném nařízení by se měli dohodnout počátkem příštího roku.

Dle společností, které otevřený dopis iniciovaly, budou výrobci nákladních vozidel na základě ambicióznějších závazků nuceni prodávat více nákladních vozidel s nulovými emisemi, mezi něž patří i elektrická a vodíková vozidla. Navýšení výroby pak může snížit cenu těchto vozidel.

Společnosti proto žádají poslance Evropského parlamentu a vlády EU, aby zvýšily cíl snížení emisí CO2 pro rok 2030 ze současných navrhovaných 45 % na 65 %. To by mělo zajistit zvýšení počtu ekologických nákladních vozidel na evropských silnicích v roce 2030 o více než 150 000 ve srovnání s návrhem Evropské komise.

"Ambice společnosti PepsiCo snížit do roku 2030 emise nejméně o 40 % a do roku 2040 dosáhnout nulových emisí do značné míry závisí na dekarbonizačním úsilí našich partnerů v hodnotovém řetězci, včetně logistiky. Proto je přechod na cenově dostupný a bezemisní pohyb zboží v Evropě naší společnou odpovědností," uvedla Archana Jagannathanová, ředitelka pro udržitelnost společnosti PepsiCo Europe.

Podepsané společnosti naléhavě žádají EU, aby stanovila jasné datum, od kdy mají být výhradně prodávána nová nákladní vozidla s nulovými emisemi. To je klíčové pro dekarbonizaci odvětví do roku 2050, vzhledem k tomu, že průměrná životnost nákladních vozidel v Evropě je přibližně 18 let.

Návrh Komise přitom vyjmul některé typy vozidel, včetně popelářských a stavebních vozů a některých městských dodávkových vozidel, které lze ale často snadno elektrifikovat. To by mělo pozitivní přínos pro kvalitu ovzduší ve městech.

Podepsané společnosti zároveň uznávají, že EU zavedla podmínky umožňující zavádění nákladních vozidel s nulovými emisemi, včetně povinných dobíjecích míst a slev na mýtném pro elektrická a vodíková nákladní vozidla. Nyní tak vyzývají členské státy, aby tyto právní předpisy EU co nejdříve implementovaly.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Jenyk
22. srpen 2023, 15:45

Zlé globální oteplování doženeme a předeženeme! Úkoly XVII protiteplotního zasedání Evropské komise splníme!

Co na tom, že klimatu prd rozumíme a celého našeho svatého úsilí si klima pravděpodobně ani nevšimne. A že bychom se měli bát spíše globálního ochlazování. Tím se ale bude strašit až v příští klimatické pětiletce.

Petr prochaska
22. srpen 2023, 22:45

EU nemá pětiletky, ale sedmiletky, někdy se jim říká i víceletý finanční rámec. Současná je 2021-2027, minulá EU sedmiletka byla 2014-2020.

Richard Vacek
22. srpen 2023, 16:00

Snad daným velkým nadnárodním společnostem nikdo nebrání v tom, aby si dopravu zajišťovaly elektrovozidly.

Nebo je to pro ně moc nákladné a rády by tento náklad přenesly s pomocí politiků na někoho jiného?

Michal K.
23. srpen 2023, 07:25

tiez nechapem. nikto im nebrani aby snizili emisie v ich logistike. na to predsa nepotrebuju nejake nariadenie.

A co sa tyka elektrovozidiel. Uz BEV dodavky su fiasko. Neviem si to predstavit v kamionoch

Aleš Vanga
23. srpen 2023, 14:21

Nařízení patrně potřebují na likvidaci "nekalé" konkurence menších přepravců.

Konečný spotřebitel nakonec zaplatí jakkoliv nesmyslnou cenu dopravy.

I když pozor - aby nezačal preferovat lokální produkty.

Petr prochaska
22. srpen 2023, 22:58

Takže několik nadnárodních společností, které jsou ovládány novodobými marxisty cpe novoty nejen do reklam (multikulturní propagace v reklamách), ale také požadují bezemisní vozidla. Tito lidé v čele firem jsou často odtržení od reality a splnění marxistických cílů je pro ně přednější než finanční úspěch firmy. Beztak si nikdo nedovolí neomarxistické směřování zpochybnit. Hned by byl označen za rasistu nebo počasován jinou současnou nadávkou.

Michal K.
23. srpen 2023, 07:22

"výhradně prodávána nová nákladní vozidla s nulovými emisemi"

vozidlo s nulovymi emisiami :-)

tak to by som si rad pozrel.

V australii reklamy s takymito nezmyslami zakazali ako klamlive.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se