Domů
Evropská Unie
EP schválil cíle pro omezování spotřeby energie či podporu elektromobilů
European Parliament - Evropsky parlament - EU - Zdroj: Flickr, Guilhem Vellut
Zdroj: Guilhem Vellut / Creative Commons / CC BY 2.0

EP schválil cíle pro omezování spotřeby energie či podporu elektromobilů

Evropská Unie
7 komentářů
11. červenec 2023, 17:09
ČTK

Evropský parlament dnes definitivně schválil sérii norem, s jejichž pomocí mají země Evropské unie omezit do roku 2030 emise skleníkových plynů výrazněji, než dosud plánovaly. Europoslanci se shodli na snížení spotřeby energie v EU o 11,7 procenta či na pravidlech pro budování dobíjecích stanic pro elektromobily. Přijali i normu vyžadující častější používání ekologických paliv v lodní dopravě.

EU by na základě přijaté směrnice o energetické účinnosti měla od roku 2024 zvyšovat účinnost a dosahovat takových úspor, aby celková konečná spotřeba energie klesala průměrně o 1,5 procenta ročně. Dosavadní plán počítal s hodnotou 0,8 procenta. Do roku 2030 by se měla spotřeba celkem snížit o 11,7 procenta oproti hodnotám, které unie pro konec desetiletí odhadovala před třemi lety.

Poslanci rovněž výraznou většinou hlasů schválili pravidla pro čistší dopravu. Na jejich základě budou muset být od roku 2026 dobíjecí stanice s výkonem nejméně 400 kW na všech silnicích z páteřní evropské sítě nejdále 60 kilometrů od sebe. Dva roky na to by se nejmenší požadovaný výkon měl zvýšit na 600 kW. Nákladní auta a autobusy by měly mít k dispozici dobíjení každých 120 kilometrů.

Ekologičtější provoz budou muset zavést i majitelé velkých lodí. Podíl skleníkových plynů v jejich emisích by měl od roku 2025 začít klesat, nejprve o dvě procenta a postupně do roku 2050 o 80 procent proti hodnotě z roku 2020.

Schválená pravidla jsou součástí balíku označovaného jako Fit for 55, kterým chce EU docílit snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 procent oproti hodnotám z roku 1990. Unie již v jeho rámci schválila ukončení prodeje aut se spalovacími motory k roku 2035 nebo zpoplatnění emisí z dopravy a vytápění budov.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Milan Hora
11. červenec 2023, 20:32

Dobíjecí stanice 600 kW. A bude v ní muset být proud 24x7 nebo to schválit zapomněli?

Martin Prokš
11. červenec 2023, 21:41

Dobrý den,

Nikdy jsem nevěřil že to řeknu, ale... zlatí komunisti. Ti měli jen pětiletky. Tenhle sovět má třicetiletky.

intfor
11. červenec 2023, 21:57

A přitom si člověk může relativně levně (a bez daní) létat na druhý konec světa. Auta do vedlejšího okresu se budou zakazovat, musí se platit vysoké spotřební daně a DPH z benzínu, ale létat na druhý konec světa lze snadno a nezdaněně.

Pravoslav Motyčka
11. červenec 2023, 22:55

Brečíte na špatném hrobě , měli jste se podívat na volební programy stran , které jste volili oni jen plní svůj volební program a nezlobte se na mě , mandát na to mají od Vás.

Xoor
12. červenec 2023, 07:40

Já ti nevím, pětikolice otočila o 180st snad ve všem podstatném. Splnila snad jen to zrušení EET, které zrovna trochu ten trh narovnávala a byla určitou cestou k digitalizaci.

Baton David
12. červenec 2023, 06:34

no ono většina těch stran ani konkrétní program neměla, pouze dostat se ke korytu a lézt do zadku nadnárodním institucím, voliče lovila na antibabišovský postoj, a ti lepší co je volili si teď chrochtají jak se zbavili Babiše i komunistů, jak jsou skvělí a světoví

Pravoslav Motyčka
13. červenec 2023, 01:03

Jenže ten Babiš je to samé jiná rétorika, ale ve skutečnosti všechny ty zelené žvásty a gender nesmysly prosazoval Inkluze ve školství atd. Podepsal green deal i Pařížskou deklaraci , Měli to v programu někdo více jiný méně , ale všechny strany měly v programu zelenou ideologii. Jinak teď je na řadě zemědělství 30% plochy bude ponecháno "přírodě" Ceny potravin se tomu přizpůsobí.....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se