Domů
Čistá mobilita
Výbor Evropského parlamentu chce snížit emise CO2 nových aut o 45 % do 2030
Výfuk emise
Výfuk emise. Zdroj: Wikimedia (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Automobile_exhaust_gas.jpg)

Výbor Evropského parlamentu chce snížit emise CO2 nových aut o 45 % do 2030

Výbor Evropského parlamentu zabývající se životním prostředím hlasoval pro zpřísnění návrhu Evropské komise týkající se limitů průměrných emisí CO2 v nových automobilech a dodávkách. Výbor navrhuje do roku 2030 snížit emise o 45 % vůči roku 2021. Informoval o tom portál Euractiv.

Evropská komise v listopadu 2017 předložila návrh snížit do roku 2030 průměrné CO2 emise nových osobních automobilů a dodávek o 30 % vůči roku 2021. Aby byla zajištěna jednodušší tranzice, tak byla navržena hodnota emisí pro 2020/2021 na 95 g CO2 / km pro osobní automobily a 147 g CO2 / km pro dodávky. Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin ale odhlasoval snížení těchto emisí nových aut o 45 %. Podobně byl zpřísněn limit pro rok 2025 z 15 % na 20 %. Dalším krokem bude hlasování plenárního zasedání v Parlamentu v říjnu.

Návrh ve Výboru prošel i přes „intenzivní lobby“ průmyslových skupin. Například Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) se vyjádřila, že jediným realistickým limitem je snížení emisí CO2 o 20 %. Jakékoliv další snížení by podle Asociace vedlo ke ztrátám pracovních pozic.

Nízká poptávka po elektromobilech způsobená malým výběrem?

Kromě toho, že Evropský parlament hlasoval pro zpřísnění emisních limitů, tak bylo zároveň představeno sankční schéma pro výrobce automobilů, kteří tyto cíle nebudou plnit. Pokud by ovšem cíl byl překročen, tak by výrobci získali cenné uhlíkové kredity.

Podle portálu Euractiv tedy europoslanci nevěří tvrzením, že poptávka po elektromobilech je nízká kvůli nedostatečnému počtu nabíjecích stanic. Zdá se, že důvodem je spíše velmi malý výběr mezi těmito vozidly.

Vyšší limity emisí podporují země jako například Francie, Irsko nebo Nizozemsko. Není ovšem jisté, zda tento vyšší cíl bude podporovat Evropská komise a zda by případně pomohla přesvědčit méně ambiciózní členské státy.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Petr
14. září 2018, 21:28

No jo je vidět jak tomu rozumí, že se jak blbí aktivisté akorát předhánějí v procentech.

Ještě, že už brzo většinu těchto europoslanců národy vymění.

Ve skutečnosti je daleko víc potřeba, co nejrychleji schválit přepočet těch 95g CO2 z NEDC na WLTP. A ukázat už jasnou minimálně na 7 let neměnou normu EURO 7.

Josef
15. září 2018, 00:40

Mýlíte se , tohle není špatný návrh, spotřebu okolo 2l /100 km totiž nelze dosáhnout -účinnost dieselového motoru by se musela blížit 100%. Takže je to vlastně nucený odchod od ropy a to buď k čisté elektřině nebo plung-in hybridu se slušným dojezdem. Zájem států evropské unie je odklon od ropy a její nahrazení alternativami nejlépe elektřinou a to v takovém termínu , aby to bylo ekonomicky výhodné a to bude právě mezi lety 2025 až 30. Pokud bude toto přijato automobilky se tomu dokáží přizpůsobit a v konečném důsledku na tom vydělají všichni jak výrobci tak zákazníci prudce se zlepší ovzduší ve městech. Kdyby se EV rozjížděla samovolně , došlo by k přechodu také, ovšem pravděpodobně až o 10 let později.

Podobně dobrý návrh byla účinnost oběhových čerpadel nebo stand-by spotřeba u domácích spotřebičů - obojí byl nejdříve strašný problém a nakonec dnes lidé šetří okolo 800 korun ročně na spotřebě díky lepším stand-by módům a dalších 1000 korun díky účinnějším oběhovým čerpadlům přičemž ceny výrobků jsou stejné jako dříve.

Petr
15. září 2018, 09:35

Ovzduší ve městech EU se poslední dekádu prudce zhoršilo právě kvůli nepromyšlenému urychlování od těch samých dobroserských j"elit", kdy kancelářský boj proti vydechovanému CO2 za každou cenu vedl k násobné produkci NOx podvodnými diesly a rakovinotvornými mikrosazemi z přímovstřikových benzínů.

Jan Veselý
15. září 2018, 18:08

Tohle fňukání průmyslu na zlou regulaci je již minimálně posledních 40 let součástí folklóru, už dáno je měly ekonomicky zničit bezpečnostní pásy a nic. Už takhle lhali mockrát, tolikrát, že už jim to ostatní zainteresovaní nevěří, i kdyby to byla pravda. Jako v té pohádce o pasáčkovi co volal: Vlk!!!

Carlos
15. září 2018, 14:05

Pokud se má rychle začít se snížením emisí a elektrifikací dopravy, pak je třeba aby byla co nejrychleji provedena elektrifikace zbývajících železnic v EU. Bohužel to asi bez speciálního titulu a úpravy podmínek nepůjde.

Jan Veselý
15. září 2018, 18:14

Na to by klidně mohla SŽDC dostávat miliardy z OPŽP a z infrastrukturních OP. Jen by museli chtít. Já osobně viděl ten obrovský nárůst komfortu po elektrifikaci tratě Ostrava-Opava.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se