Výdaje v oblasti elektromobility vzrostly loni o 54 %, tahounem byla opět Čína
Finanční prostředky vynaložené v oblasti elektromobility dosáhly v roce 2022 hodnoty 466 mld. USD a meziročně tak vzrostly o 54 %. Hlavním tahounem byla opět Čína, která k uvedené hodnotě přispěla 234 mld. USD. Více než 50% meziroční nárůst zaznamenaly také Spojené státy americké. Naopak zpomalení růstu bylo pozorováno na významných evropských trzích. Vyplývá to z hodnot zveřejněných výzkumníky z BloombergNEF (BNEF).
Podle výzkumníků z BNEF připadala více než polovina prostředků vynaložených v oblasti elektromobility (55 %) na region APAC (Asie a Tichomoří), a to zejména díky Číně, která samotná stála za zhruba polovinou celkových odhadovaných výdajů.
V meziročním srovnání byl u Číny zaznamenán 87% růst. Významný růst byl zaznamenán také u druhého největšího trhu s elektromobily - Spojených států amerických, kde celkové výdaje dosáhly loni 57 mld. USD a meziročně tak vzrostly o 57 %.
Mezi další významné trhy patřily loni dle BNEF Německo, Francie a Spojené království. Na těchto trzích nicméně tempo růstu loni zpomalilo z rekordních hodnot zaznamenaných v letech 2020 a 2021.
Vývoj výdajů v oblasti elektromobility od roku 2014 na nejvýznamnějších trzích. Zdroj: BNEF
Více než 80 % výdajů připadá na osobní elektromobily
BNEF sleduje výdaje v oblasti elektromobility v deseti různých kategoriích, přičemž nejvýznamnější jsou osobní elektromobily, u kterých byla v loňském roce poprvé překonána hranice 10 milionů prodaných kusů. Díky tomu přispěl tento segment k celkovým zaznamenaným výdajům 388 mld. USD, což představuje 83% na celkových výdajích.
Druhým největším segmentem byla veřejná dobíjecí infrastruktura, u které byly loni zaznamenány investice ve výši 24 mld. USD. Následoval segment elektrických motorek a tříkolek s výdaji ve výši 23 mld. eur. Podobné investice byly vynaloženy i v segmentu komerčních elektromobilů a elektrobusů.
Vývoj výdajů v oblasti elektromobility od roku 2014 v členění dle nejvýznamnějších kategorií. Zdroj: BNEF
Mohlo by vás zajímat:
Čína má asi 20% podíl EV na nových prodejích. Mohutně investuje do elektrifikace městské dopravy , hlavně autobusů a směřuje ke 100% elektrifikované železnici. Čína je také největším trhem tepelných čerpadel na světě. I přes rozvoj OZE a jádra proto v Číně letos dále poroste spotřeba uhlí veškeré uhlí co se nespálí tady nebo jinde na světě využije Čína nebo Indie.
Státy JV Asie se budou do roku 2030 podílet na světovém růstu spotřeby el. energie asi ze 70%. Tento region se stane jak hospodářským tak technologickým centem planety. Zatímco my se posuneme do bezvýznamnosti a ekonomické průměrnosti.
Zustanou nam tady zavrene fabriky s nedokoncenymi spalovacimi auty. A lidi budou stale provolavat slavu benzinu a nafte.
Ne tak to nebude, EU přijde o většinu trhů světa podobně jako o přišla o Ruský trh . Drahé energie totiž pobijí konkurenceschopnost výrobků což už se prakticky stalo a tzv. uhlíkové clo tomu ještě nasadí korunu. Všechen dovoz zdraží a tím se zvedne inflace reciproční cla navíc způsobí že evropské zboží bude neprodejné. Takže dále padne kurz EURA. A nebojte se o ceny energií , ty recesy vždycky klesaly....
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se