Domů
Legislativa EU
EU zvažuje zpřísnění cílů energetické účinnosti, cena povolenek klesla na dvouměsíční minimum

EU zvažuje zpřísnění cílů energetické účinnosti, cena povolenek klesla na dvouměsíční minimum

Cena evropských emisních povolenek klesla na dvouměsíční minima. Stalo se tak po té, co Evropská komise začala uvažovat o zpřísnění cílů energetické účinnosti do roku 2030 ze současných 27 % na 30 %. V prosinci by se mělo hlasovat o případných reformách systému EU ETS po roce 2020.

Evropské emisní povolenky (EUA) obchodované v rámci emisního systému EU ETS zaznamenaly ze čtvrtka na pátek výrazný pokles své hodnoty. Důvodem jsou náznaky toho, že Evropská komise zvažuje zpřísnění cílů energetické účinnosti v rámci balíku opatření, který má být představen příští týden.

Futures kontrakty EUA s dodáním v prosinci 2016 na burze ICE Futures Europe klesly v pátek ráno na 4,94 euro za tunu ekvivalentu CO2 (133,6 koruny), tedy o 40 eurocentů neboli 7,5 % oproti čtvrteční uzávěrce 5,34 euro za tunu ekvivalentu CO2.

Cena futures kontraktů evropských emisních povolenek (EUA) s dodáním v prosinci 2016 v pátek klesla na dvouměsíční minimum. Zdroj: ICE

Zimní energetický balíček

Evropská komise by měla 30. listopadu představit zimní balíček, který by měl podle očekávání zahrnovat 8 návrhů dokumentů nové energetické legislativy. Komisař pro energetiku Miguel Arias Cañete ve čtvrtek řekl, že balíček může zahrnovat cíle Evropské unie na zvýšení energetické účinnosti do roku 2030 o 30 %, což je navýšení v současné době dohodnutého cíle ve výši 27 %.

Vedoucí představitelé EU se prozatím v zásadě dohodli na zvýšení energetické účinnosti alespoň o 27 % do roku 2030, takže není zcela jasné, jestli by navrhovaný přísnější 30% cíl získal politickou podporu potřebnou pro to, aby pronikl do samotné legislativy EU.

Reforma EU ETS po roce 2020

V pátek se také rozhořely zvěsti o možné dohodě ohledně reforem systému EU ETS, které by měly případně vejít v platnost po roce 2020. Výbor Evropského parlamentu by měl o navrhovaných reformách hlasovat 8. prosince. Vzhledem ke stále nevyřešeným otázkám ohledně leteckých a námořních emisí, je však pravděpodobné, že k dosažení konečných rozhodnutí bude potřeba delší čas.

Potřebujete být v obraze ohledně legislativy?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti legislativy a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 565/2020 Sb., o podmínkách poskytnutí kompenzací nepřímých nákladů pro odvětví, u kterých bylo zjištěno značné riziko úniku uhlíku v důsledku promítnutí nákladů spojených s emisemi skleníkových plynů do cen elektřiny
16. květen 2022, 12:21
Nález Ústavního soudu ze dne 22. března 2022 sp. zn. Pl. ÚS 39/18 ve věci návrhu na zrušení části § 1 odst. 1, § 2f a 4a včetně poznámky pod čarou č. 15 a přílohy zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), ve znění pozdějších předpisů
9. květen 2022, 23:00
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Martin Hájek
28. listopad 2016, 10:27

"Komise by měla o navrhovaných reformách hlasovat 8. prosince."

Komise o ničem hlasovat nebude. Jedná se o výbor ENVI Evropského parlamentu...

David Vobořil
28. listopad 2016, 10:31

Díky za reakci. Tady nebylo myšleno Evropská komise, ale komise obecně. Nicméně máte pravdu, že je to zavádějící. V článku bylo opraveno.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se