Domů
Elektřina
EIA: Solární elektrárny by letos v USA měly tvořit polovinu výkonu nových zdrojů
Zdroj: GE Renewable Energy
Zdroj: GE Renewable Energy

EIA: Solární elektrárny by letos v USA měly tvořit polovinu výkonu nových zdrojů

Rozvoj obnovitelných zdrojů intenzivně pokračuje napříč celým světem, přičemž výjimkou nejsou ani Spojené státy americké. Podle odhadů tamní vládní agentury by jenom solární zdroje měly v USA tvořit bezmála polovinu veškerého výkonu velkých elektráren, které zahájí v letošním roce provoz. Další výkon by rovněž měl přijít v podobě menších zdrojů na straně odběratelů.

Podle dat americké vládní agentury U.S. Energy Information Administration (EIA) by letos měly být do tamní sítě připojeny velké zdroje o celkovém instalovaném výkonu 46,1 GW. Tato hodnota zahrnuje zdroje o instalovaném výkonu přinejmenším 1 MW, jejichž zprovoznění developeři a provozovatelé agentuře reportovali v rámci měsíčních a celoročních průzkumů.

Většinu z tohoto výkonu by měly tvořit s 21,5 GW solární elektrárny, tedy bezmála polovinu celkového výkonu. Ve srovnání s hodnotou 15,5 GW, kterou agentura odhaduje dle předběžných dat pro loňský rok, by se tak jednalo o prudký meziroční nárůst. Nejvíce výkonu by mělo být koncentrováno ve státech Texas (6,1 GW) a Kalifornie (4 GW). Agentura ve svých výhledech nicméně sleduje pouze velké zdroje, další výkon v solárních elektrárnách tak přibude v menších zdrojích instalovaných u domácností a firem.

Očekávaný měsíční růst instalovaného výkonu v utility-scale zdrojích v USA v roce 2022 Očekávaný měsíční růst instalovaného výkonu v utility-scale zdrojích v USA v roce 2022. Zdroj: EIA

Druhé v pořadí z pohledu celkového výkonu by měly být plynové zdroje s 9,6 GW. Většinu z tohoto výkonu by měly tvořit paroplynové elektrárny (8,1 GW), zbytek poté zdroje bez kombinovaného cyklu.

Zatímco v loňském roce dle předběžných dat (zdroje zprovozněné do konce října kombinované s odhadem pro poslední dva měsíce) dosáhl růst výkonu větrných elektráren podle EIA rekordní hodnoty 17,1 GW, pro letošní rok je výhled prozatím výrazně nižší. Aktuálně agentura odhaduje letošní růst výkonu na 7,6 GW, přičemž zhruba polovina z této hodnoty by měla být soustředěna do státu Texas.

EIA rovněž počítá pro letošní rok se zprovozněním dvou bloků aktuálně jediné jaderné elektrárny ve výstavbě na území USA, jaderné elektrárny Vogtle. Vzhledem k dalším opožděním, na kterých se podepsala i koronavirová pandemie, nicméně výhled nemusí být tak příznivý a provoz by tak letos mohl zahájit nejspíš pouze jeden z bloků. Nedojde-li k žádným dalším zásadním zpožděním, třetí blok o výkonu přibližně 1,1 GW by mohl zahájit provoz v druhé polovině letošního roku.

Přestože bateriová úložiště nejsou primárním zdrojem, svým výkonem mohou pozitivně přispět k provozu elektrizačních soustav. Podle dat reportovaných agentuře by letos měla v USA zahájit provoz úložiště o celkovém instalovaném výkonu 5,1 GW.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(32)
Matěj
12. leden 2022, 12:38

Kam dal oči editor? Hned první tři slova "Rozvoj obvinitelných zdrojů..." :D

Eduard Majling
12. leden 2022, 12:43

Díky za upozornění, opraveno.

Přeju hezký den,

EM

Jaroslav Loudil
12. leden 2022, 14:11

Texas a Kalifornie mají pro solár ideální podmínky. Ke zprovoznění obou bloků Vogtle nedojde na 100 %, i jeden bude úspěch. Po zprovoznění těchto bloků bude v USA pracovat 95 bloků, stavět se bude NULA. Co to znamená pro jádro v USA je jasné. = postupný úpadek . Nicméně ani nový výkon v plynu - 9,6 GW není malý. Poteče z něj zhruba stejně vyrobené elektřiny, jako z nového solaru a to je mi sympatické ! Tedy USA zprovozní stabilní zdroje elektřiny vs. OZE v poměru výroby 50 na 50. Oproti zelenému šílenství v Evropě = uvážlivý přístup.

Jenda Stehlik
12. leden 2022, 16:43

Tedy nárůst fosilni energetiky?

Petr prochaska
12. leden 2022, 17:14

Ano, ale za současných podmínek je kombinace soláry+plyn v USA levnější než výstavba JE. Navíc u JE, který se staví 10 let a pak má 40 let fungovat je hodně neznámých v technologickém vývoji výroby jiných zdrojů energie. Soláry a plyn se postaví relativně rychle.

Michal K.
12. leden 2022, 21:43

takze vas tesia fosilne zdroje ?

vy ste nicitel planety ?

ll
12. leden 2022, 22:28

Radši fosilní stabilní zdroj, než tmu a zimu z debilního zdroje.

De Carbon
12. leden 2022, 14:29

Dnes jedu od rana porad z FVE. Topeni, bojler a vse kolem. Akorat EV mam plne, tak nic. Zrejme tady mame podminky jako v Texasu a Cal. Pravda, zitra to bude jen 50%. Ale na leden to neni vubec spatne. Co rikate?

Milan
12. leden 2022, 15:00

A teraz este tu o vlkovi a karkulke ;)

De Carbon
12. leden 2022, 16:53

V 15:30 jsem vypnul TČ a bojler. FVE uz davala malo. Presto mam vyhratou podlahu a diky tepelne setrvacnosti podlahoveho topeni nemusim do rana topit. Zitra kolem 9:30 opet zapnu. 5-6h uplne staci. Nekdy staci jen 3h, ale pak mam elektrinu navic.

S Karkulkou se zeptejte svych rodicu. Treba vam to prectou.

miro novak
12. leden 2022, 21:04

Elektrinu z FVE pustas cez cerpadlo do podlahoveho kurenia? To absolutne vysvetluje tvoju ekonomiku.

De Carbon
12. leden 2022, 21:10

Predpokladal jsem, ze vite co znamena TČ, tepelné čerpadlo. Verte, je to trochu slozitejsi nez si zrejme predstavujete. Zkuste google.

miro novak
12. leden 2022, 21:14

a urcite pri tom TC si dnes dosahoval koeficient aspon 7. Alebo 8? Co je na prispavku spam?

De Carbon
12. leden 2022, 21:31

Presny koeficient samozrejme nemuzu znat, protoze se v prubehu zimy meni dle teploty zdroje v zemnim kolektoru a pozadovane teploty vody v podlaze. Ale muzu vychazet z prumeru nejakych 4. Na zacatku sezony je asi 5 a ke konci asi 3. Sice existuji prutokomery s integrovanymi teplomery a snimacem odberu EE. Ale nemam ho. Mozna kdo stavel s dotaci, tak to ma/musi mit. Neznam podminky. Ale me vlastne ten koeficient zase tolik nezajima. Minimalne vim, ze i kdyz beru EE ze site, tak mam s prihlednutim k ucinnosti vyroby EE v elektrarne a s koeficientem vyssi prinos, nez jednoduchym spalenim uhli/plynu nebo jineho paliva. A v pripade EE z FVE jako dnes si muzu jen blahoprat za dobre rozhodnuti.

maly jarda
12. leden 2022, 15:11

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

takže už to z vás leze ta vaše motivace v propagaci FVE .. zloděj a dotační parazit co od Babiše dostal zelený volební úplatek na FVE z daní pracujících lidí
.

De Carbon
12. leden 2022, 15:17

Bez dotaci.

Koukam, ze redakce maze prispevky jen selektivne.

Redakce asi pomaha v urcovani smeru diskuze.

Petr prochaska
12. leden 2022, 17:29

Dnes hodně svítilo, takže pravděpodobně máte mimo jiné solární zisky přes okna, takže ušetříte na topení. Přes den je relativně malá spotřeba, nějaké spotřebiče ve stand-by, bojler, atd..., ale nepsal jste nic o baterii. Jak jste na tom v noci, berete ze sítě nebo máte baterku?

Kombinace velká solární elektrárna + EV smysl dává, EV ale musí být přes den doma. Když jezdíte autem do práce, tak je EV k ničemu. Já tedy nejvíc projezdím autem cestou do práce, odjedu v 8 a vrátím se v 18, takže by mi byla taková FVE k ničemu.

Kombinace velká solární elektrárna bez EV znamená v létě posílat většinu vyrobené elektřiny do sítě za pár drobných. Takže se FVE nezaplatí, ale můžete mít dobrý pocit, že máte na střeše elektrárnu, z které vydělává distributor přeprodejem vaší vyrobené elektřiny.

ll
12. leden 2022, 22:32

Věřím že ti to super topí, udržíš krásných 10° v obýváku, v otatních místnostech ti nic nezmrzne.

De Carbon
12. leden 2022, 22:46

Nezkusis, nepoznas. Bezte k nekomu domu, kdo TČ topi. Pak takovou koninu nebudete psat. Podlahove topeni topi uplne jinak nez radiatory. Samozrejme musi byt dum dobre zateplen.

Jaroslav Loudil
12. leden 2022, 14:40

Zajímavý větrný park na moři nyní staví Čína. Větrný mořský park Rudong bude mít výkon 6.830 MW a ročně dodá 9,7 TWh elektřiny. Je to největší mořský větrný park v Asii.

Jan Veselý
12. leden 2022, 15:27

Nemáte tam někde chybu? Koeficient využití okolo 16% mi připadá opravdu hodně malý.

Miroslav
12. leden 2022, 15:42

Není malý, v německu v rekordním roce 2020 měli instalováno 55 GW větrníků s celkovým ročním výkonem 113 TWh, což zhruba odpovídá 23,6% využití. 16% nebo 23%, je to úplně jedno, jen to ukazuje jak nestabilní je to zdroj. Na druhou stranu to ušetřilo 113 TWh EE z uhlí.

Jan Veselý
12. leden 2022, 19:42

Jasně, německá "flotila" větrných elektráren, což je sbírka všeho možného postaveného za posledních 20 let, během kterých zažila ta technologie obrovské změny, má o polovinu vyšší koeficient využití než fungl nová větrná farma v místech, kde to má ty nejlepší podmínky. Na lokalitách přitom mají offshore VtE jinde koeficient využití 50 a více procent.

A teď tu o Karkulce.

Jaroslav Studnička
12. leden 2022, 20:51

Karkulko Veselý, příspěvek p. Miroslava je ovšem o celkovém koeficientu využití VtE v Německu za rok 2020 a hodnota je uvedená správně.

Za rok 2021 to je totožné.

Miroslav
12. leden 2022, 22:44

Pane Veselý, já jsem naprosto bezideologicky spočítal jaký je koeficient využitelnosti v německu. O karkulce jsem nenapsal ani slovo, těmto kouzlům se říká matematika pro základní školu. Někdo věří v čáry a kouzla, někdo věří na duchy, někdo na OZE a někdo ve vědu.

Tím nezpochybňuji roli OZE na dekarbonizaci, jen chci říci, že někteří lidé, co neumí moc počítat a jsou zaslepení zelenou ideologií, nevnímají skutečnost takovou jaká je. Je třeba si uvědomit nevýhody OZE, a snažit se je minimalizovat a hlavně navrhnout takový mix zdrojů, který bude stabilní a bezemisní a hlavně levný. Nic víc nic míň. To že jsem napsal že VTe je nestabilní zdroj, to je také pravda, a žádná byť zelenější ideologie to nezmění. Pane Veselý vy máte doma větrnou elektrárnu a máte ověřený váš vlastní koeficient využitelnosti?? Já ano, a jsem hrubě pod 5%, takže 16% je furt lepší výsledek než mám já.

A na tomto serveru se snažím na nikoho neútočit. Občas mám sarkastické příspěvky, ale nikomu nepíší o červené karkulce na základě nějakého výpočtu, a raději si tento výpočet přepočítám, a pak popřípadě rád opravím.

Pokud vás mohu poprosit, pokud nebude souhlasit s mými příspěvky, tak mi napište co je na nich špatně, i já jsem pouze člověk a někdy udělám chybu, nebo se rád něčemu přiučím. Trollovaní příspěvků ostatních, kteří na tomto webu vyjadřují svůj názor k energetice, je minimálně neslušné. Také nenapadám příspěvky ostatních diskutujících, byť s nimi někdy nesouhlasím, protože mi to nedává matematický smysl.

Jan Veselý
13. leden 2022, 00:05

Hele Studničko, těch 23% nikdo nerozporuje. Divné je to číslo 16% u fungl nové offshore větrné elektrárny.

Pavel Karásek
12. leden 2022, 19:30

OZE jsou zase vepředu a to i za předpokladu, že využitelnost jejich instalovaného výkonu je poměrně malá. I tak ale poráží jadernou energetiku na celé čáře. Nic na tom ani nezmění JE Vogtle.

Michal K.
12. leden 2022, 21:47
ll
12. leden 2022, 22:39

Naše FVE mají cca 9% ročního využití instalovaného výkonu. Využíváme je na krytí ztrát rozvoden v LDS, tedy jedou imrvére co to dá. To je fakt nářez. Leden, únor je využití naprosto žalostné.

De Carbon
12. leden 2022, 23:05

Ze ten prumer pocitate i pres noc je dobry for. S tim se uz pri planovani nepocitalo. Fakt je ale ten, ze 1000W instalovaneho vykonu vyrobi v Cesku 1000-1200kWh/rok. Pro predstavu, s touto energii ujede elektromobil 6000km. Na ujeti 20.000km/rocne potrebujete pouhych 3-4kW instalovaneho vykonu. To je plocha panelu zhruba 15m2. To se vejde na kazdou strechu. Panely bez montaze by vysly na 50.000 Kc. A pak jezdite zadarmo. Samozrejme montaz a menic extra. Kdo nema leve ruce, udela montaz pres vikend. Ja koupil loni a platil podstatne mene. A 2020 staly polovinu co ted.

Miroslav
13. leden 2022, 08:42

Ano, za předpokladu, že budete jezdit jen od jaro do podzimu a v zimě jen 2 dny v měsíci. Dále budete jezdit jen v noci, protože přes den musíte mít zaparkované auto u nabíječky. Pak dává váš výpočet smysl a je správný.

Petr
12. leden 2022, 22:55

Zeme nevyspytatelneho pocasi a hurikanu,u nas viz Vlasatice,ci Hodonin... V USA,hurikanova sezona na skoro na dennim poradku...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se