Domů
Elektřina
Evropská komise posuzuje zvýšení podílu obnovitelné energie v EU na 45 procent
Zdroj: National Grid: Obnovitelné zdroje energie
Zdroj: National Grid

Evropská komise posuzuje zvýšení podílu obnovitelné energie v EU na 45 procent

Elektřina
57 komentářů
20. duben 2022, 15:32
ČTK

Evropská komise (EK) posuzuje, zda by Evropská unie mohla do roku 2030 dosáhnout vyššího cíle podílu obnovitelné energie na celkové produkci energie v regionu. Nový cíl by měl být 45 procent místo dosavadních 40 procent, uvedla dnes agentura Reuters. Unie se tak snaží urychlit odklon od ruských fosilních paliv v reakci na invazi ruských vojsk na Ukrajinu.

Rusko je hlavním dodavatelem zemního plynu do EU. Podíl 40 procent energie z obnovitelných zdrojů do roku 2030 navrhla EK už loni.

V roce 2020 se obnovitelné zdroje, jako je vítr, slunce a biomasa, podílely na hrubé konečně spotřebě energie v EU 22 procenty. Tento podíl se ale v jednotlivých zemích značeně liší, od více než 50 procent ve Švédsku po méně než deset procent v Lucembursku.

Nový cíl bude záviset na rozhodnutí jednotlivých zemí EU a Evropského parlamentu. Ty o něm nyní jednají v rámci rozsáhlého souboru zákonů o změně klimatu, jehož cílem je urychlit snižování emisí v EU.

Brusel odhaduje, že ztrojnásobení kapacity výroby elektřiny z větru a ze slunce do roku 2030, což by znamenalo přidání 480 gigawattů elektřiny z větru a 420 GW elektřiny ze slunce, by mohlo snížit poptávku po plynu o 170 miliard metrů krychlových ročně.

Komise má v květnu zveřejnit plán na odchod od ruských paliv do roku 2027. Zástupkyně generálního ředitele oddělení energetiky EK Mechthild Wörsdörferová uvedla, že součástí plánu bude návrh, který usnadní získávat povolení k projektům obnovitelných zdrojů energie.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(57)
Karásek
20. duben 2022, 18:32

Závislost na Rusku je potřeba snížit, stejně jako chránit životní prostředí. Jediným řešením budou opravdu OZE. Snad tomu u nás přestane bránit jaderná mafie.

Jaroslav Studnička
20. duben 2022, 18:52

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Pomatenci jako Karásek způsobili závislost na ruském zemním plynu.
.

Karásek
21. duben 2022, 13:08

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Studnička, nejsme spoulu bratři, tak pozor na ten výraz!!!
.

energetik
20. duben 2022, 18:58

Nepřestane, jaderná mafie se neštítí ničeho, kolaborují s Puťkou a zotročují lidi.

nikdo
20. duben 2022, 23:39

Pokud máte podezření na spáchání trestného činu ublížení na zdraví (mučení) tak je vaší povinností toto nahlásit na policii, telefonní linka je 158.

Zdeves Pavel
21. duben 2022, 22:38

Hezký jste popsal chování USA, bez ruského obohaceného uranu by desítky JE tam byly mimo provoz a bez paliva.

Milan Horak
21. duben 2022, 15:43

Karásku, to jaký výraz používáte pro ty kdo s vámi nesouhlasí, jen dokazuje vaši omezenost a nulovou argumentační schopnost.

nikdo
20. duben 2022, 23:35

Kdyby OZE byli tak dobré tak by se prosadili samy a nepotřebovali by aby je někdo prosazoval direktivními příkazy a dotacemi.

Rejpal
21. duben 2022, 00:49

Jako OZE dobré jsou jenže jako každý zdroj mají svoje výhody a nevýhody. my je bohužel často nasazujeme tam kde se nehodí a nenasazujeme tak kde se hodí. Dobrý příklad je i fotovoltaika , kdy u nás je minimum FVE nasazeno na střechách . Další příklad jsou tepelná čerpadla kdy u nás více než 9 z 10 ti čerpadel je typu vzduch / voda což je nejméně vhodná vatianta pro masové nasazení. Vůbec se nevyužívá předehřev TUV od topné vody třeba v létě je to téměř zadarmo a investice minimální. Bytové domy ohřívají TUV v létě , plynem nebo CZT místo pomocí tepelných čerpadel vzduch voda a nemají na střechách ani termické kolektrory pro ohřev TUV , které jsou 3 x účinnější než fotovoltaika přitom plocha střechy bytového domu je na 1 obyvatete velmi malá a už vůbec nemluvím o zpětném získávání tepla z odpadní vody. Kdyby se zaváděly výše popsané technologie a teplovody z existujících jaderných elektáren, pak by se mohlo ušetřit ohromné množství paliv prakticky bez vlivu na okolí. Místo toho se tady mluví o obřích FVE na polích a VTE na kopcích jen aby byly dotace , které se vyrvou z lidí pro pár vyvolených. Přitom OZE jsou především drobné zdoje , které namají velký výkon ,ale jsou k dispozici v nějaké míře všude což je jejich hlavní výhoda my je, ale takto nevyužíváme.

Vojvodik Petr
21. duben 2022, 04:23

Dobře napsánoo pro dotační mafii.

Jan Veselý
21. duben 2022, 09:04

Jak se to navzájem vylučuje? Máte snad pocit, že nejlevnější nové zdroje elektřiny se vylučují s vašimi nápady? A proč si myslíte, že se vaše ideje nerealizují ve velkém?

Miloslav Černý
20. duben 2022, 23:42

Rozhodně je snesitelnější vidět nějakou tu vrtuli na vhodných místech, než vědomě snášet vraždění nevinných lidí kousek od našich hranic. Taková vrtule může být symbolem boje proti agresivní mocenské politice současného Ruska a do budoucích podobných nepřívětivých časů.

Maly Jarda
21. duben 2022, 00:15

hlavně když je ta vrtule koupená z Německa na dluh a stojí 90 procent času

hlpb
21. duben 2022, 08:46

Jaroušku, to jsi mě zase po ránu pobavil, žil jsem 13 let u větrného parku a dnů, kdy se vrtule vůbec netočí bylo maximálně 5-7 dnů za celý rok. Aby jsi lépe pochopil jak velký je rozdíl v síle proudění na povrchu a ve 100 m, kde se nachází vrtule podívej se na windy. Aktuálně např. Praha povrch = 6 km/h, ve 100 m = 12 km/h.

JVr
21. duben 2022, 10:19

To že se vrtule točí ještě nutně neznamená, že vyrábí elektřinu, natož pak svůj nominální výkon, ale ano, málokdy to stojí napož pak 90 % času., i když nějaké ty staršímodely v rakousku a němcku jsem stát viděl (ale to byly starší modely a dost možná i porouchané, protože vrtule v okolí se točily...)

Karásek
21. duben 2022, 13:05

Stačí,když si Malý Jarda vyleze na nějakou věž, nebo rozhlednu.

Rejpal
21. duben 2022, 00:28

Ale prosím Vás nechte toho Amerického trolení. Kdyby někomu šlo o lidi pak by byla v Evropě vytvořena funkční bezpečností architektura , která by vyhovovala i někomu jinému než Američanům toto je nepřímá válka NATO proti Rusku hlavní viník toho co se děje na Ukrajině jsou USA. A co se týče dodávek paliv , pak ať je budete brát odkud koli pak všechny režimy co je prodávají jsou mírně řešeno problematické. Norsko krade děti, o středním východě a

USA snad nemá smysl ani mluvit, rozhodně nejsou lepší než Rusové. A EU se svojí byrokracií je naprosto neakceschopná. Dnes jí ovládá šílená představa, že energetické problémy lze vyřešit instalací Čínských fotovoltaických systémů na střechy domů.

Emil
21. duben 2022, 07:00

Rozhodně dost chabá záminka k ničení krajinného rázu, "nějaká tu vrtule na vhodných místech" nemá vůbec žádný potenciál "vraždění nevinných lidí kousek od našich hranic" jakkoliv zabránit.

Jan Veselý
21. duben 2022, 08:57

Ano, "ničení krajinného rázu", to je společně se "zachraňováním ptáků a netopýrů" poslední roky oblíbený sofismus. V reálu to ovšem neznamená nic víc a nic míň než batolecí "necu".

P.S.: Jak se vám, Emile, líbí výhled z Milešovky?

hlpb
21. duben 2022, 09:18

Na příkladu Vysočiny, kam jezdím pravidelně, je vidět jak si tamní obyvatelé mylně myslí, že místní pseudohory jsou minimálně Dolomity. Po kůrovcové kalamitě, není na rázu Vysočiny opravdu co zkazit.

Emil
21. duben 2022, 09:19

Přesně tak, v reálu to znamená, že většina lidí takovou industrializaci krajiny ve svém okolí odmítá (vašim slovníkem "nece"), ještě k tomu zrovna v místech kde je to nejvíc vidět, protože tam taky nejvíc fouká. Proto je taky v hustě obydlených zemích, kde mají místní obyvatelé právo do toho mluvit, další významný rozvoj větrné energetiky prakticky vyloučený.

Argument výhledem z Milešovky je klasický whataboutismus, ten výhled žádné větrné elektrárny zlepšit nemohou, jedině ještě zhoršit.

Jan Veselý
21. duben 2022, 10:09

To není whataboutismus, Emile. To je názorná ukázka toho, že lidi museli a musí kvůli energetice přežít mnohem větší zvěrstva než je "pokažená vyhlídka".

Já si nedělám iluze o nějakém masivním rozvoji větrné energetiky v Čechystánu. Proto tady taky oroduju, alespoň za to, aby se ČR pořádně kapacitně propojilo s Německem a Polskem a mohlo si kupovat větrnou elektřinu od nich, protože, jak zpívá Nohavica "v moři je místa dost" a široko, daleko ani jeden NIMBY.

Emil
21. duben 2022, 10:43

Ale je to whataboutismus jak vyšitý, pane Veselý. Že lidi museli přežít zvěrstva není omluva pro to, páchat další.

Orodovat můžete, ale další vedení naráží na podobný problém jako ty větrníky, zvlášť když německým nebo polským občanům vedení do ČR nic nepřináší. To se jim bude těžko vysvětlovat veřejný zájem na jeho výstavbě.

Milan Vaněček
21. duben 2022, 11:54

Rakouští vinaři již dávno odpověděli na Emilovy výkřiky o zničení krajiny. V Rakousku mají mnohonásobně vyšší příjmy z turistiky než jsou u nás na jižní Moravě.

Nová moderní technika jde dohromady s dobrým vínem a krásnou přírodou. A zajišťuje vinařům doplňkový stálý příjem.

Jen jaderná lobby miluje raději okolí jaderných elektráren (ale v EU jí moc není, spíše velmi málo).

A teď si představte, kdyby u nás jaderná lobby zvítězila již před lety, kdy šlo o dostavbu Temelína. Tak by jsme tu měli v Temelíně rozestavěné další dva ruské reaktory, nyní odepsané, ztráty by byly v desítkách či stovkách miliard korun.

Ještě že to jaderná lobby tehdy prohrála, ale jak vidět, nepoučila se.

Emil
21. duben 2022, 13:12

Řeč byla o českých občanech a ne o rakouských vinařích, Vaněčku. Ti ať si se svojí krajinou dělají co sami uznají za vhodné.

Fantasmagorie o rozestavěných ruských reaktorech ani nemá smysl komentovat.

Milan Vaněček
21. duben 2022, 13:36

Emilku, Vaše řeč byla o tom, co si myslí a tvrdí česká jaderná lobby. Nechte prosím to řešení na českých a rakouských vinařích.

Ale jedno je jisté: záleží na přístupu státu ke svým občanům. Rakouský silně podporuje obnovitelné zdroje, český se snaží silně podpořit jadernou lobby. Ale oba státy nejsou ve vzduchoprázdnu, jsou součástí Evropské unie.

Emil
21. duben 2022, 13:50

Vaněčku, o bájné jaderné lobby tu plácáte nesmysly jedině vy, já jsem nic o jaderné lobby nepsal, tak mi to laskavě nepodsouvejte. Stačí se podívat, jak dopadají referenda o umístění větrných elektráren v katastrech obcí. Místní obyvatelé je odmítají, navzdory větrné lobby. V těch referendech hlasují právě místní obyvatelé a žádná jaderná lobby.

Milan Vaněček
21. duben 2022, 14:10

Je to jen nastavením zisku z provozu VtE pro obyvatele těch vesnic. Když jim nic nedáte nebo dáte málo, tak to nechtějí. Chtějí mít z toho velké (přiměřené) zisky jako ti Rakušané.

Emil
21. duben 2022, 14:18

Tuto Vaněčkovu teorii boří fakt, že místní tyto větrníky v referendech odmítají navzdory slibovaným milionovým příspěvkům od developerů, jako např. nedávno v Kolovči, která měla dostat kompenzaci 23 milionů Kč. Přesto lidé větrníky odmítli.

ceskenoviny. cz/zpravy/lide-z-kolovce-odmitli-v-referendu-elektrarny-na-okraji-mestyse/2168330

Milan Vaněček
21. duben 2022, 14:35

Není divu, že tak směšně nízkou nabídku odmítnuli. Byla zhruba 1,1 milionu CZK za rok, na 20 let (celkem 23 milionů).

A teď si spočítejte, kolik ta elektrárna vyrobí za rok. A vemte současné ceny na burze.

Museli by nabídnout mnohonásobně více.....

Lidé nejsou blbí...., Emile

Emil
21. duben 2022, 15:15

Já jsem si to spočítal, jde přibližně o 8600 MWh ročně, tj. cca 5,5 €/MWh při současném kurzu, což je vysoce nad průměrem 2,3 €/MWh, který se v Evropě podle WindEurope dává místním komunitám. Takže "blbí" by lidé mohli být jedině v případě, že by očekávali "mnohonásobně více", protože to jim nikdo nedá.

Současné ceny na burze s tím nemají co dělat, protože jak jste sám ještě před chvílí psal, je válka, která však na výsledky referenda a rozhodování lidí neměla žádný vliv, a stěží bude válka trvat dvacet let po dobu provozu těch větrníků, že...

Milan Vaněček
21. duben 2022, 15:41

Děláte chyby úmyslně nebo z nevědomosti? Asi je to jako s cenou elektřiny z nové JE?

Antonín Mikeš
21. duben 2022, 15:55

Vaněček: "A teď si spočítejte, kolik ta elektrárna vyrobí za rok. A vemte současné ceny na burze."

Jaká cena na burze? Elektřina ze VE je přece placená dotacemi, případně je k burzovní ceně doplácená dotace nebo přes PPA kde vůbec nevíme jakou cenu strany sjednali.

Emil
21. duben 2022, 18:20

Typický Vaněček. Jako obvykle jsme se od něj nic kromě jeho nevyžádaných dojmů nedozvěděli.

Milan Vaněček
21. duben 2022, 19:45

Tady jsou tvrdá fakta pro Emila, jak to vypadá okolo naší hranice s Rakouskem na jižní Moravě

idnes.cz/brno/zpravy/vetrne-elektrarny-rakousko-jizni-morava-odpor-lidi.A190805_493429_brno-zpravy_krut

cituji: "V Dolním Rakousku už teď mají 729 stožárů větrných elektráren, které umí pokrýt roční spotřebu elektřiny více než milionu rakouských domácností. Zhruba polovina se nachází v oblasti Weinviertel přímo sousedící s Jihomoravským krajem.

Tady člověk napočítá pouhých sedm větrníků. Všechny na Znojemsku, pět v Břežanech a po jednom v Banticích a Tulešicích.

A příjmy z vinařské turistiky mají (přesto či proto) Rakušané mnohem větší.

Jenom jaderná lobby tam nevysílá svoje fake news jako u nás....

Neskutečné množství fake news...

Emil
21. duben 2022, 20:19

Škoda že ta Vaněčkova údajně "tvrdá fakta" jsou zase mimo toho o čem jsem psal, tvrdá fakta naopak ukazují, že i v tom Rakousku se rozvoj větrné energetiky už dávno zastavil, od roku 2016 jsou přírůstky instalovaného výkonu minimální, poslední roky tam výroba z větrníků dokonce klesá.

A.O
22. duben 2022, 23:19

Pane Vaněčku, jak souvisí víno, VtE, jádro a příjmy vinařů?

A.O
22. duben 2022, 23:24

A abych nezapomněl - citace z toho samého článku, který jste poslal do diskuze:

"...To Česko jasně vymezené oblasti, kde lze větrné elektrárny stavět, nemá. Postavit větrník se nedá bez autorizace. Ty se přestaly udělovat zhruba před šesti lety. Tehdy také skončila státní finanční podpora pro nové projekty, které ale bez ní nejsou rentabilní. A tak se větrné elektrárny přestaly stavět.

Vladimír Šťastný
21. duben 2022, 07:28

...vhodných místech....Když si vezmete ta místa a vyhodnotíte větrný potenciál, to, aby to nevadilo živočichům, aby to nebylo na území nějak chráněném a v neposlední řadě aby to nevadilo okolo žijícím lidem, ta máte takových "vhodných míst" asi tak.....nula.

Jan Veselý
21. duben 2022, 08:59

Ano, vždycky se najdou nějací kverulanti, že pane Šťastný. Jen si to představte, utečete si z Mordoru podél Bíliny do bukolické idyly o kus dál a ti ... postaví na kopci vrtulky.

Vladimír Šťastný
21. duben 2022, 10:56

Ano, pane Veselý, a ti "kverulanti" jak říkáte, mají pořádně nabito od samotného státu, který mnoha zákony, nařízeními vlády a vyhlašováním chráněných oblastí kde se dá, v podstatě každé volné území prohlašuje jako nějak chráněné. "Kverulanti" totiž nemohou říci "my to tady nechceme" to je do Stavebního a územního řízení příliš málo, ale když si nastudují legislativu, kterou si na sebe upletl sám stát, jde zhatit úplně všechno, nejenom větrné parky. Stát by si měl ve své schíze konečně ujasnit, co chce. Jestli budovat průmysl, logistické areály či liniové stavby, nebo chránit přírodu. Zatím to neví.

Miloslav Černý
21. duben 2022, 08:26

A přesto stavíme a rozšiřujeme nové dopravní trasy, které také nejsou přívětivé pro životní prostředí. Jestliže chceme žít v nejméně ohrožujících dobách, je třeba pro to něco udělat a snažit se ten vývoj mít pod bezpečnou kontrolou. Opačnou variantou je vzdát se celosvětově všech moderních tecnologiích, což by nám ale stejně nepomohlo, když se do té minulosti podíváme.

Turby
21. duben 2022, 08:31

Jo oze jsou opravdu bezva. Zrovna ted mi panely na strese vyrabi presne 5% nominalniho vykonu. Je zatazeno. Jeste par hodin zatazene oblohy a baterie bude vybita a pak bez tepelky ci jaderky budu mit tak akorat blackout.

Jan Veselý
21. duben 2022, 09:00

Chápeš, Ferdo Šiško, rozdíl mezi 45% a 100%?

Turby
21. duben 2022, 11:10

Neurazej tady ostatni kdyz nemas akgumenty. Nechapu, ze ty tve urazky zde nemazou. Ale kdo by to stihal.

Jan Veselý
21. duben 2022, 09:11

"Brusel odhaduje, že ztrojnásobení kapacity výroby elektřiny z větru a ze slunce do roku 2030, což by znamenalo přidání 480 gigawattů elektřiny z větru a 420 GW elektřiny ze slunce"

To je 900 GW nových elektráren dříve než se pořádně začne stavět JEDEN český jaderný reaktor. Ale neva, český trh s FVE teď jede na plné obrátky, možná ještě rychleji. Taky přispějeme svou troškou.

Vladimír Šťastný
21. duben 2022, 10:59

Problém je v tom, že ten instalovaný výkon je bez schopnosti efektivního ukládání energie téměř k ničemu. Třeba to eurosvazákům jednou dojde....

hlpb
21. duben 2022, 13:10

Ale Vladimíre, o nutnosti ukládání energie z OZE všichni kromě tebe dávno vědí. I proto je dnes v ČR realizováno 90% střešních FVE s baterií.

Proto vznikají velká bateriová úložiště, ukládání do vodíku, nebo kabel z Německa do norských vodních elektráren atd. atd. Jen pro tvojí představu v několika firmách se už rozběhla sériová výroba elektrolyzérů na H2. Musím přiznat, že mi akcie těchto firem dělají velkou radost a to je začátek.

Vladimír Šťastný
22. duben 2022, 06:31

Bláho, vždycky když sem napíšete něco vy, Karásek, Černý nebo tzv. Energetik, tak si představím malého pionýra v prvomájovém průvodu, co mu dali zrovna do ruky mávátko a řekli, kdy volat "sláva". Jestli vám dělají radost akcie, přeji vám to, mě bude dělat radost to, až to bude bezpečně fungovat, a lidi budou schopni to zaplatit. Ale to je daleko, daleko a ještě jednou hodně daleko za horizontem....

Michal K.
21. duben 2022, 11:26

pocuvam stale o lacnej ee z OZE.

a medzitym ee na burze je uz cez 200 euro na MWh ...

Milan Vaněček
21. duben 2022, 13:52

Probuďte se Michale, je válka.

Michal K.
21. duben 2022, 14:00

cena dramaticky stupala uz minuly rok (prip. predminuly).

teda nam neostava nic ine, len priznat, ze plyn okrem inych vlastnosti ma tiez schopnost predpovedat buducnost ...

Josef
22. duben 2022, 18:24

cena začala stoupat na podzim 2021, předchozích 10 let se držela na podobné úrovni nebo klesala, podívejte se např.na https://www.kurzy.cz/graf-komodita/cena-elektriny-usd-png-svg-10let, nárůst ceny není v žádné korelaci s nárůstem elektřiny z OZE, či vypínáním JE v DE

Jirka94535
22. duben 2022, 22:41

Dobrý večer pane Josef. Nemohu s vaší interpretací grafu souhlasit. Popíšu, jak jsem vývoj vnímal. Jsem na ceně EE trochu závislejší.

Cena začala stoupat na přelomu 2020/2021 kdy prorazila 50€. To jsem byl, jako většina, v klidu. Koncem dubna 2021 přesáhla 60€. Nastala doba váhání, já jí prováhal. Koncem června 2021 přesáhla cena 70€, to už byl poplach, ČEZ a další upravovali ceníky v podstatě průběžně. V srpnu 2021 (cena nad 80€, dvojnásobek cen 2020) jsem se konečně rozhoupal a aktualizoval na všech odběrných místech dlouhodobé ceny, přestože mi dosud běžely super tarify z roku 2019 a 20. Mám nyní na poměrně dlouhou dobu silovku za méně než 1/3 ceny dle aktuálního ceníku ČEZu. Aktuálních cen, pokud se udrží, se celkem děsím. Korelaci nekomentuji.

Turby
21. duben 2022, 22:58

Vanecku, valky se vedou neustale. Nebo kdyz je valka v Jemenu, Syrii nebo v Afganistanu tak to neni valka?

Milan Vaněček
21. duben 2022, 14:06

Předtím byla "válka" o plynovod NS2. Ta už skončila, ale skutečná válka na území Ukrajiny trvá dál.

Jirka94535
21. duben 2022, 17:07

OK. Odvážíte se odhadnout cenu plynu (a návazně EE) v případě, že by na NS2 nebyly uvaleny sankce velkým bratrem a byl spuštěn podle původní smlouvy? No a ještě jedna provokativní otázka. Byla by bez těch sankcí, atd. válka na východě?

Třetí pokus. Předchozí pokusy o odeslání nevyšly. ?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se