Index domácností (Vše)
1568Kč/měsíc
-3,26%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
-0,12%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,93USD/Barel
-0,79%
Ropa - WTI (Oct25)
63,93USD/Barel
-0,91%
Emisní povolenky (Dec25)
76,9EUR/t
-0,79%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,5EUR/MWh
+0,53%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103USD/t
+0,36%
Index domácností (Vše)
1568Kč/měsíc
-3,26%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
-0,12%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,93USD/Barel
-0,79%
Ropa - WTI (Oct25)
63,93USD/Barel
-0,91%
Emisní povolenky (Dec25)
76,9EUR/t
-0,79%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,5EUR/MWh
+0,53%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103USD/t
+0,36%

Sdílení vozidel by mohlo nahradit většinu taxíků v New York City

Jiří Vejrosta
4. leden 2017, 10:57
Bez komentáře
sdileni-vozidel-by-mohlo-nahradit-vetsinu-taxiku-new-york-city

Vědci z MIT vytvořili algoritmus, který je schopen výrazně snížit počet vozů na bázi taxi služby, kdy navíc dojde k zefektivnění a celkovému zrychlení služeb. Je zde ovšem několik velmi silných předpokladů jako například ochota lidí sdílet taxi s lidmi cizími.

Vědci matematicky dokázali selským rozumem pochopitelnou věc, a to že sdílení aut v rámci společného fondu (anglicky carpooling) je efektivnější, méně znečišťuje životní prostředí a v neposlední řadě je levnější než tradiční taxi služba.

K výzkumu na MIT byla využita data ze 3000 jízd taxíku se závěrem, že pouhých 3000 vozů ze služeb jako UberPOOL a Lyft Line by mohlo nahradit 14 tisíc newyorských taxíků. Navíc by došlo k uvolnění cest, aniž by byl negativně ovlivněn čas jízdy a čekací doba by byla v průměru 2 minuty 42 sekund.

Studie je samozřejmě čistě akademického rázu, nicméně realizace myšlenek by mohla vést k efektivnější dopravní infrastruktuře a redukci ztraceného času, nižšímu znečištění a lépe řiditelné dopravě.

Predikce namísto čistě deterministického požadavku na jízdu

Klíčovou je zde právě otázka carpoolingu. Vědci vytvořili algoritmus, který je efektivnější než algoritmus vytvořený společnostmi Uber a Lyft, jež očekávají kompletní rezervaci ještě před vytvořením cesty. Nový algoritmus ovšem přesměrovává vozy již na základě žádostí, kdy může posílat nevyužité vozy do žádanějších oblastí, čímž se služba zrychlí o 20 %.

Systém může pokrýt 98 % cest ve městě s 3 tisíci čtyřmístných vozidel, případně se 2 tisíci desetimístných vozidel. Algoritmy se navíc stávají s větším množstvím dat efektivnější (tvorba umělých neuronových sítí).

Algoritmus ovšem nebere v úvahu důležitý fakt, a to že většina pasažérů, kteří si to mohou dovolit, raději zvolí cestu v soukromí. Myšlenkou celé studie je tedy primárně pohled do efektivnější budoucnosti, což může být v kombinaci s autonomními elektromobily skutečně silná zbraň.

Zdroj úvodní fotografie: wikimedia.org

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se