Domů
Elektřina
Větrné počasí v Německu srazilo spotové ceny elektřiny do záporných hodnot
Větrná elektrárna
Zdroj: Tom Corser / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

Větrné počasí v Německu srazilo spotové ceny elektřiny do záporných hodnot

Velká část Evropy aktuálně zažívá velmi mírné teploty spolu s větrným počasím, které během období tradičně nižší spotřeby elektřiny a plynu v průběhu svátečního období tlačí poptávku dále dolů. Na německém denním trhu tak předpovědi velmi silné výroby větrných elektráren pomohly stlačit spotové ceny pro noc na dnešek až do záporných hodnot, poprvé od poloviny července. V Česku ceny záporným hodnotám sice odolaly, nicméně klesly velmi blízko nule.

Aktuální příhodné počasí v podobě nadměrně vysokých teplot a nadprůměrně silného větru pomohlo stlačit spotové ceny elektrické energie pro dnešní den, které v Německu dosahovaly v některých hodinách i záporných hodnot. Podle serveru Montel byla průměrná cena na spotové burze EPEX SPOT pro Německo na dnešní den s 13,58 EUR/MWh vůbec nejnižší za bezmála poslední rok.

Podle předpovědí z včerejšího dne by dle serveru Montel měla výroba německých větrných elektráren dnes dosahovat v průměru 40,8 GW, tedy bezmála dvojnásobku průměrné výroby pro toto roční období. Během celého dne by přitom výroba neměla klesnout pod 34 GW, v maximech by měla přesahovat 40 GW, nicméně rekord 48,66 GW z letošního února by pokořen být neměl.

Očekávání velmi silné výroby elektřiny z větru tak bylo hlavním faktorem, který stál za poklesem spotových cen na německém trhu. Do záporných čísel se cena dostala pro prvních sedm hodin dnešního dne, přičemž nejníže klesla na -2,18 EUR/MWh. Nejvýše naopak vystoupala na 51,41 EUR/MWh během hodiny mezi 18:00 a 19:00.

Český trh sice záporným cenám pro dnešní den odolal, během brzkých nočních hodin nicméně ceny rovněž spadly velmi blízko nule. Dle dat společnosti OTE, která v ČR organizuje krátkodobé trhy s elektřinou i plynem, cena elektřiny na tuzemském trhu pro dnešní den klesla nejníže na 3,5 EUR/MWh, obdobně nízká byla pro ostatní noční a brzké ranní hodiny.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(56)
Maly Jarda
29. prosinec 2022, 13:52

Velmi zajímavé, nejzajímavější na tom je že normálním lidem je to úplně na nic , ti pořád platí 10 korun za kWh.

intfor
29. prosinec 2022, 14:48

Možná přijde doba online měření spotřeby a plovoucích cen domácností. Pak může někdy kWh stát 3 koruny a jindy 30 korun. Otázkou pak bude jak rozpočítat třeba dotace a garantované výkupní ceny, když cena na trhu bude 0, ale výrobce s VTE bude mít garantováno 3.

Jiří Konečný
29. prosinec 2022, 16:12

Já myslím, že už něco takového funguje u i v ČR. Alespoň člověk s přezdívkou Electrodad na Youtube tvrdil, že to běžně používá.

Neznám podrobnosti, ale možná by se každé české domácnosti vyplatilo si pořídit baterky (s kapacitou cca 5 - 10 kWh) a invertor, klidně i bez FV panelů. Elektřinu nakupovat pouze za levný spotový tarif a při vysokém spotovém tarifu ji z baterek spotřebovávat pro svoji domácnost. Odběratel by ušetřil a velmi by to pomohlo vyrovnat denní odběr v síti. Teoreticky.

intfor
29. prosinec 2022, 16:29

No, normálně se u nás zatím online měření spotřeby nepoužívá.

Jestli by se vyplatily baterky v malém pro domácnost, tak by se pravděpodobněji ještě více vyplatily ve velkém, ale zatím to tak asi není.

Petr prochaska
29. prosinec 2022, 16:16

To je jednoduché. Tyto náklady na stabilizaci sítě, kdy výrobce VTE dostane garantovanou cenu, se promítnou jako náklady na distribuci. Nicméně tyto náklady hradí stát, kde VTE stojí, takže se může stát, že nám z Německa pošlou zadarmo elektřinu, ale německý daňový poplatník garantovanou výkupní cenu zaplatí.

intfor
29. prosinec 2022, 16:26

Jenže reálně to nejsou náklady na stabilizaci sítě, ale na dotování vybraných zdrojů. A že jsou nějak rozpočítávány za dnešních situace neznamená, že to tak musí být pořád.

koumák
2. leden 2023, 14:20

Jak to myslíte- dotování vybraných zdrojů? Pokud chce mít provozovatel DS co řídit, tak musí mít po ruce pro špičky výrobu rezervy. A tu musí někdo postavit a udržovat ve 100% stavu kdykoliv se PDS rozhodne ji použít. Jak by jste to chtěl mít jinak ošetřené?

CarlosEV
29. prosinec 2022, 17:30

Pokud máte patřičný elektroměr, tak můžete přejít k dodavateli EE který nabízí odběr za spotové ceny a můžete se taky radovat z cen lehce nad nulou ?

Pravoslav Motyčka
29. prosinec 2022, 19:39

Můžete si požádat o měření typu B a pak mít spotový tarif a ceny el. energie po hodinách. Samozřejmě to není zadarmo pokud nemáte vlastní FVE. Problém je v tom , že rok má 8760 hodin a to že ušetříte na 100 hodin ročně ještě neznamená ,že je to výhodné. Kdo měl v prosinci spotový tarif , pak bude velmi pravděpodobně celkově za měsíc na úrovni cenového stropu, protože minulé týdny stála cena přes 400 eur /MWh a ten poslední týden už to pod něj moc nesrazí. Až v pondělí najedou firmy , tak půjde cena zase nahoru.

hlpb
29. prosinec 2022, 14:40

Normální člověk z vyrobené energie z německých VTE má dvě velké výhody, v těchto dnech je silně omezena výroba v uhelných a plynových elektrárnách v celé Evropě = méně znečištěné ovzduší, druhá výhoda je, že přebytečnou větrnou energii kupuje za 0 € od Němců ČEZ a díky tomu více vydělá a odvede tak do rozpočtu více peněz. Jen pro představu proti stavu, kdy na začátku prosince nefoukalo, tak české fosilní elektrárny vyrábí o 70 GWh/den méně, tzn. že v ČR se dnes díky energii z Německa spálíme o 70 000 tun uhlí méně.

Emil
29. prosinec 2022, 14:58

Obávám se že český občan nedokáže náležitě ocenit tu báječnou situaci, kdy mu německý trh zdražuje elektřinu 29 dní v měsíci na stovky Eur měsíčně za MWh a zbylý jeden až dva dny v měsíci spadne cena k nule, a on z toho zaplatí průměr.

hlpb
29. prosinec 2022, 15:13

pěkná pohádka, ta se bude líbit tvým místním kámošům

Tak ti posílám něco skutečných dat, aby jsi tady netrávil celý den zcela zbytečně:

Tento rok byl pro VTE a FVE v Evropě opět úspěšný:

FVE rekordní výroba: 180 TWh

VTE rekordní výroba: 395 TWh

Emil
29. prosinec 2022, 15:28

To není pohádka ale realita, Bláho, žádné místní kámoše tu nemám, takže je mi jedno komu se co bude líbit, a vaše (s tím co jsem psal naprosto nesouvisející) "rekordy" tu píšete úplně zbytečně.

Pravoslav Motyčka
30. prosinec 2022, 00:03

Co se týče cen el. energie pak se lze domnívat ,že ceny elektřiny budou skutečně po část roku nižší než dnes díky OZE , jenže když zase nebudou podmínky pro výrobu tak budou ceny vysoké. Obecný problém s elektřinou je ten , že už nějakých výroba elektřiny v EU neroste , přitom je tu velký tlak na růst potřeby výsledkem je růst cen , který růst spotřeby tlumý přes úspory a samozřejmě ztracený hospodářský růst. Osobně nefandím dovozům plynu a ropy od kud koli a líbí se mi nové technologie , ale musí to být reálně dostupné pro běžného člověka , nemá smysl aby lidé pálili doma odpad a jezdili 20 let starými auty jen proto, že stát zakázal ekologičtější dostupné technologie a prosadil je sice super ekologické , ale zatím nedostupné technologie , toto, je podle mě největší problém současnosti. Jednou z dostupných technologií jsou dnes tepelná čerpadla, tam by měl směřovat hlavní směr ekologizace. ČR může bez problémů mít 500 000 tepelných čerpadel nad rámec toho co už dnes mát , když by se postavily 3 plynové bloky celkově 1,5GW výkonu , pak jich můžeme mít dalších dejme tomu 375 000. Lze tím naradit všechna tuhá paliva co se pálí v domácnostech a ještě dost plynu na to ,že aby to pokrylo výrobu v těch plynových elektrárnách a ještě hodně zbylo. Ušetřená nekvalitní paliva se pak dají použít v teplárenství místo ušlechtilých paliv, kde se mohou pálit ekologicky. Samozřejmě k tomu musí být také rozumné ceny elektřiny pro pohon těch čerpadel. Asi by to chtělo začít snížením DPH pro elektřinu přitom se daň upravit tak aby její výběr neklesl. Do 7 let tady nemusí být 1 zakouřená obec. Stát místo toho dotuje kotle na plyn a tuhá paliva. Přitom je jasné že když 10 000 lidí si zatopí doma svým dřevem v dotovaném kotli no tak prostě to město totálně zamoří. Máme zamořené celé oblasti a přirozeným vývojem bude trvat 30 let než se to změní. Nejhorší je ,že stát bere jako super ekologické když nový barák má komín a kamna na dřevo , přitom nový dům žádný komín mít nemá. Má mít malé ztráty FVE na střeše a podlahové topení a malé 5kW tepelné čerpadlo země/voda. V takovém domě nezaplatí majitel za energie téměř nic naopak inkasuje peníze za přebytky z FVE.

intfor
30. prosinec 2022, 00:14

Z velké části souhlasím, ale až bude mít FVE kdekdo, tak žádné inkaso za přebytky nebude, protože ve dne v létě bude elektřiny všude dost. Na tepelné čerpadlo země/voda nejsou mnohde podmínky ať rozlohou pozemků, nebo podzemní vodou. A i novostavba má mít komín a kamna, ne jako hlavní zdroj, ale jako zálohu.

Petr prochaska
30. prosinec 2022, 09:32

Tepelné čerpadlo je vhodné pro zateplený dům, který topí do podlahovky a nachází se v oblasti, kde je teplo. Na tepelné čerpadlo země/voda je potřeba 300 m2 pozemku, kde může být jen tráva - žádná zpevněná plocha ani stromy, takovou plochu má málokdo. VRT nemusí povolit a voda nesmí být mineralizovaná - také problém. Ve výsledku se většinou použije čerpadlo vzduch/voda, které není vhodné do velké zimy - klesá topný faktor a ve velké zimě se musí spustit elektrokotel.

Topný faktor také klesá, pokud má dům radiátory, protože tepelné čerpadlo musí topit na více stupňů. Na ohřev teplé vody má tepelné čerpadlo také malý topný faktor. Ve výsledku je pak levnější nechat stávající plynový kotel než mít tepelné čerpadlo se skutečným topným faktorem pod dva.

Pravoslav Motyčka
30. prosinec 2022, 11:36

Co se týče toho tepelného čerpadla , pak nemáte pravdu.

1) tepelné čerpadlo se velmi hodí do domů s vyšší spotřebou , protože dává levnou energií.

2) systém země / voda do novostavby potřebuje asi 250m2 pozemku a nebo 80 metrový vrt ten pořídíte za 100 000. A když nechcete aby vám chladnul tak si dáte kolem plotu 20-30cm pod zem jednu smyčku PE trubky a v létě můžete dohřívat nebo tu trubku můžete dát i do základů tarasu. Potřeby pozemku jsou prakticky nulové.

3) není pravda ,že nad výměníkem TČ nemůžou být stromy. naopak rostou tam dobře.

4) topný faktror - reálný do radiátorů (SCOP) je u systému země / voda přes 4 . 4,2 například. do podlahového topení je to lepší 5,5 i více. Zejména když si hezky přes léto zahřejete dohřejete vrt tak to nemá chybu.

5) co se týče povolení vrtu pak to máte pravdu , ne všude ho povolí a co se týče vody , pak si pro plnění výměníku můžete nachytat dešťovou vodu spotřeba není vysoká.

Systém vzduch / voda není také špatný reálný topný faktor (SCOP) u nových strojů je asi je do radiátorů asi 3,4. do podlahy je to 4,4 lze ho předimenzovat tím topný faktor citelně vzroste do radiátorů se dostanete ke 4 a do podlahy i přes 5 , potřebujete ale už akumulační nádrž a tepelné čerpadlo je dražší problém u systému vzduch/ voda je spíše životnost , protože je to složitý elektronikou nabitý stroj a řízené SCROLL kompresory jsou drahé , proto se často používají rotační , ty ale nemají takovou životnost , systém země / voda je proti tomu jednoduchý za 20 let vyměníte kompresor a oběhová čerpadla a jedete dát. vše ostatní zůstává.

Josef
29. prosinec 2022, 15:38

Obávám se, že buď nevíte jak se vyvíjela cena ele v minulých letech, kdy po roce 2008 byla více méně stabilní, bez ohledu na inflaci, dotace, atd. nebo jen trolíte

Emil
29. prosinec 2022, 20:45

Obávám se že jste nepochopil, že je řeč o současné situaci a ne o situaci po roce 2008. Zároveň si myslím, že by většina obyvatel vyměnila nezdravě nízké ceny v minulosti a nezdravě vysoké ceny v současnosti za ceny dlouhodobě odpovídající nákladům a obvyklé marži. Mimochodem ty nezdravě nízké ceny jsou jednou z hlavních příčin současné krize.

Josef
29. prosinec 2022, 20:55

Pane Emile, reagoval sem na Váš názor o ceně díky německému trhu, kde až do podzimu 21 kdy začala RF manipulovat se zásobami plynu a poté zahájila válku, byly ceny stabilní a poměr OZE stoupal, stejně stabilní byly ceny i u nás. Zaměnil jste příčinu a následek. Ceny a krize jsou způsobeny válkou

Emil
29. prosinec 2022, 22:28

Já vím na co jste reagoval, Josefe. Nic jsem nezaměnil, ceny a krize nejsou zdaleka způsobeny jen válkou, to je velmi zjednodušený pohled. Jsou především způsobeny bezhlavým zavíráním domácích disponibilních zdrojů v celé EU včetně omezování domácí těžby zemního plynu a spoléhání se stále více na dovoz plynu především z Ruska, kterému tím Evropa sama dala do rukou obrovskou zbraň. Nebýt toho, ceny ani krize nemusely být zdaleka takové jaké jsou.

Další věc je že až do loňského roku byly ceny silové elektřiny právě vlivem dotací do občasných zdrojů tak nezdravě nízké, že prakticky vylučovaly jakékoliv investice do jiných než dotovaných občasných zdrojů, bez (nedotovaných) disponibilních zdrojů se ale energetika neobejde.

Richard Vacek
29. prosinec 2022, 16:22

Když to EU dovede jinde sehnat levněji, tak to je skvělé. Horší by bylo, kdybychom plyn nakupovali z nějaké tramtárie za vyšší ceny a měli bychom energie dražší než zbytek světa.

Jan Stehlik
29. prosinec 2022, 16:49

No ale my je budeme mít dražší než zbytek světa . Je to jednoduché . My musíme vybudovat znova infrastrukturu co jiní už mají hotovou . Stavělo se když urok byl nízký , my si ji postavíme teď když je vysoký a to se promítne do nákladu . Zároveň to bude jen na pár let , protože fosil je fuj . A tudíž ziskovost musí být vysoká . No čekají nás desetiletí drahoty a protože v EU je konkurence a spotřeba sprosté slovo , tak k láci nedojde. Drahé energie se zároveň propíší do celé ekonomiky a tedy i do celkových výnosu , čímž bude dlouhodobě nízký ekonomický rust . Což zase znamená , že nebude na splacení vysokých statních dluhu . Ale nebudme pesimisté . Určitě se najdou sponzoři . Takoví arabové určitě se nám budou věnovat . Jen budou chtít postavit více minaretu na oplatku a upravit pár norem . Vždyt už za první ropné krize jim postavili minaret hned vedle europarlamentu .

Milan Vaněček
29. prosinec 2022, 17:35

Co je realita: když teď v zimním období jsou týdny když málo fouká, tak velcí hráči (jako ČEZ, EON, Innogy) si (třeba i velmi levně) vyrobenou elektřinu nechají draho zaplatit. Argumentují vysokou spotovu cenou.

Jedině když fouká hodně a je HODNĚ větrných elektráren tak cena elektřiny jde v zimě dolů, třeba až k nule. To je realita, kterou právě vidíme.

Cenu dále zvyšují nejen drahý plyn ale i nespolehlivé francouzské JE.

Co se nechá dělat v této dekádě (2021-2030), aby ceny šly zase dolů pod 100 EUR/MWh?

Jediné celounijní řešení jsou další VtE, posílení sítí a nová akumulace. A hledání (aspoň částečných) náhrad za pružnou výrobu v paroplynových elektrárnách.

Znáte nějaké jiné?

Samozřejmě, jsou i jiná řešení když opustíme celounijní trh.

Ivan Švančara
29. prosinec 2022, 18:10

ine riesenie spociva vratit sa k zdravemu rozumu a dezolatov, Vanecku, zavriet na psychiatriu.

Karásek
30. prosinec 2022, 13:15

Toho Čvančaru?

Ivan Švančara
31. prosinec 2022, 09:58

ano, spravne, vratit sa k zdravemu rozumu toho cvancaru.

Michal
29. prosinec 2022, 18:28

Ceny jsou nízko zejména proto, že je v celé Evropě na toto roční období neobvyklé teplo a jednak je období Vánoc, kdy je velká část průmyslu odstavena. Celkově je tak citelně nižší poptávka po energiích než například před 2 týdny, kdy Evropa zažívala dost studené počasí, spotřeba elektřiny byla vysoko a ceny létaly po výškách a výroba VTE byla na silně podprůměrných hodnotách.

V celé nahotě se ukázala nesmyslnost OZE. V době, kdy byla potřeba velká množství energie, tak dodávky z OZE byly mizerné a nyní, když elektřiny není potřeba zdaleka tolik, tak valí skoro plný výkon. Řiditelnost jak hrom.

Celou historii se lidstvo snažilo vyvázat se maximálně ze závislosti na nahodilých vnějších vlivech včetně energetiky a když se to daří, tak Evropa zařadí zase zpátečku. Výsledkem bude časem možná cenově přijatelná silová elektřina, ale k tomu drahé síťové služby, jelikož ty sítě se musí vybudovat, udržovat, platit podpůrné služby a všechny možné záložní systémy. A to nemluvím o krajině, jejíž vzhled bude zničený stovkami stožárů, lesích drancovaných pro každý zbyteček biomasy, různých afrických a jihoamerických dolech na lithium a vzácné prvky, které mají všechny atributy, jen ne přátelskost k životnímu prostředí.

Koneckonců i v Evropě je dost zemí, kterým je jasné, že OZE mají do všespásnosti daleko.

BTW, když pominu několik odstavených bloků z důvodu současných přebytků elektřiny, tak Francie má aktuální disponibilní výkon pro začátek ledna téměř 45 GW, což už docela jde.

intfor
29. prosinec 2022, 18:51

Tak jednoduché to není. I když je spotová cena nulová, tak ty VTE dostávají dotovanou cenu, takže cena pro odběratele k nule rozhodně nejde. S rostoucím objemem OZE se na jednu stranu ušetří spalované fosilní palivo, ale na druhou stranu při jejich nečinnosti potřebujeme zajištěnou výrobu, takže se fixní náklady elektráren na fosil budou rozpočítávat na menší výrobu... Ceny elektřiny bez levného plynu v této dekádě nízké nebudou.

Oldřich Vašíček
29. prosinec 2022, 23:46

Bohužel, toto řešení není momentálně použitelné. Dokud k OZE bude muset existovat paralelní výroba energie, tak to nebude dávat nikdy smysl. Rozumná akumulace je stejně vzdálená jako fúzní energetika.

Momentálně VT vrtí jako šílené a vyrábí více, než je třeba. Přesto k nim musí existovat zdroj, který je zálohuje v době, kdy nevrtí. A ten zdroj něco stojí. Tzn., někdo ho provozuje a platí lidi a provoz i když nevyrábí. A to někdo musí zaplatit. A čím více bude VT, tím více bude potřeba záložních zdrojů a tím i "vyhozených" peněz na jejich budování a provoz i když "někdy" nejsou potřeba.

Cesta je jiná. Mít většinu produkce ve stabilních zdrojích (základ, který se mění minimálně) a jen tu část, kterou je vždy schopna dodat OZE, mít z OZE. Pokud budou OZE vyrábět více, tak to jsou ty přebytky, které lze ukládat do vodíku a rozjet "vodíkový" průmysl.

Bob
30. prosinec 2022, 21:17

Jak tu už psali jiní: levná elektřina je nyní na přechodnou dobu nejen, protože hodně fouká, ale hlavně proto že jsou vánoce a vysoké venkovní teploty a tedy nízké spotřeby.

A teď si představte, že bychom měli (ve většině Evropy) jiný velký CO2 free zdroj elektřiny, který by nevyráběl jen někdy. To bychom nemuseli mít relativně levnou elektřinu jen za těchto výjimečných podmínek, ale celou zimu.

Správné znění by bylo:

Cenu dále zvyšují nejen drahý plyn ale i nespolehlivé FVE a až nebude foukat i VtE a letos výjimečně i francouzské JE.

Rozdíl mezi JE a FVE a VtE je ten, že JE lze opravit a provozovat tak, aby se to neopakovalo, ale u VtE a hlavně FVE to nejde. V blízké době ani s pomocí akumulace.

Obávám se, že ani s VtE to do roku 2030 nepůjde. I v Německu schvalování cca 5 let a na výstavbu 3 roky a to už jsme za 2030.

Pokud byste výrobou VtE (jakýmkoliv zdrojem, nebo mixem zdrojů) pokryl v pohodě zimní spotřebu elektřiny, nebylo by místo pro Vaše oblíbené FVE. Pokud by byly v létě levnější a vytlačily by z trhu "zimní zdroj(e)", znamenalo by to sice zlevnění v létě, ale o to více zdražení v zimě. Nehledě na razantní zvýšené uhlíkové stopy takového řešení s dvojími zdroji.

Ostatně i předimenzování zdrojů typu VtE tak, aby stačily vyrábět dost i za méně příznivých podmínek bude znamenat někdy nevyužité, nebo velmi levně prodané přebytky a tedy v ostatní době dražší elektřinu. Zvláště, když neprodají vůbec. Náklady se musí rozpočítat do menší výroby (menšího prodeje).

Celo unijní řešení s dokonalým propojením sítí má sice i výhody, ale nyní se projevují hlavně jeho nevýhody. Orientace Německa na kombinaci OZE a špičkových plynových elektráren na ruský plyn byl omyl, za který nyní platíme. Bohužel pro nás díky propojení sítí a obchodů máme německé ceny elektřiny s českými mzdami.

Milan Vaněček
30. prosinec 2022, 21:53

Bobe, to Vaše vyprávění myslíte vážně? Vždyť jsme tu měli (nejen u nás ale především v Německu a Francii) přes deset let stále levnou elektřinu, spolehlivou, všeho druhu, měli jsme dostatek elektřiny, výrobní kapacity třeba v ČR dosahovaly téměř dvojnásobek naší maximální zimní spotřeby.

Překonali jsme celosvětovou krizi roku 2008, ceny elektřiny stále klesaly....

Pak ale přišlo období velké hysterie:

Rok 2020 hysterie kovidová a vakcinační.

Zintenzivněla obrovská hysterie klimatická.

A nakonec přišla ta hysterie nejhorší, válečná, která nestojí jen peníze a majetky ale i 100-200 tisíc mrtvých.

Řešení: ukončit hysterii.

Karel Zeman
30. prosinec 2022, 23:09

Tím myslíte vypráskat zamindrákovaného idiota Putina z Ukrajiny nebo mu jí nechat?

Milan Vaněček
31. prosinec 2022, 15:04

Tím myslím zmrazit konflikt jako to bylo v Korei

a následujících 70 let ukázalo, co je dobrá realita. Henry Kissinger není hlupák, je to úspěšný realista.

Bob
31. prosinec 2022, 22:38

Samozřejmě to myslím vážně. Kdybyste četl pozorně, tak zjistíte, že jsem v podstatě napsal to samé, co Vy.

Dokud byl levný plyn na vykrývání OZE, tak byly ceny v celé Evropě nízké a propojení sítí a trhů bylo výhodné.

Nyní, když vysoké ceny plynu určují i cenu elektřiny (především kvůli Německu) propojení trhů a sítí způsobuje, že máme ty vysoké "německé" ceny elektřiny. Prodává se za ceny na burze, protože velké množství elektřiny lze v propojené soustavě prodat do zahraničí. Sice vyrobíme u nás dost elektřiny levně (mimo jiné v JE), ale proč by měli výrobci prodávat levně, když mohou prodat draho do zahraničí? Takže jsou možnosti:

1) Zestátnit výrobce a direktivně dodávat domácím zákazníkům za nízké ceny.

2) Zastropovat prodejní cenu ze zdrojů na nízké úrovni, což bude mít ten výsledek, že bude elektřiny málo, protože většina bude prodána do zahraničí.

3) Současný stav s drahou elektřinou

U 1) a 2) je nebezpečí, že nebude na investice, zvláště, když by se dotovala drahá výroba např. z plynu.

Milan Vaněček
1. leden 2023, 15:36

Bobe, elektrické vedení z ČR není schopno přenášet (třeba do Německa) celý náš výrobní výkon, ale jenom tak cca 15%. Velkou většinu výroby musí ČEZ prodat zde.

Stačí aby se majoritní vlastník (stát) staral o zájmy českých spotřebitelů. Ti jsou ze 70% vlastníky ČEZu.

ČEZ nemusí vyrábět elektřinu z plynu, vyrábí dost z uhlí a jádra a trochu z OZE.

Michal K.
29. prosinec 2022, 20:15

akurat si citam, ze Nemecka vlada si chce presadit moznost na dialku vypinat tepelne cerpadla a nabijanie elektromobilov. Aby vyhladily spicky.

To nam to sudruhovia v Germanii bacuju. Asi to bude z ich energetikou zalostne ...

ursula l
29. prosinec 2022, 20:29

to bude asi dosledok utopie zvanej OZE. Holt ked bude zima a bude energeticka spicka, tak sa na dialku vypne tepelne cerpadlo. A mily nemec ohrej sa ako chces. Proste 21 storocie v praxi :)

intfor
29. prosinec 2022, 20:57

Přímotopy, bojlery a dokonce i tepelná čerpadla se u nás přes HDO dálkově zapínají a vypínají už desítky let.

Michal K.
29. prosinec 2022, 21:17

ja to chapem tak, ze hromadne dialkove ovladanie (HDO) je na vyuzitie nizkeho tarifu. To znamena, ze ked distributor zapne NT tak vam sa zapne spotrebic.

Ale stale mate moznost zapnut svoj bojler, ci tepelne cerpadlo aj pocas vysokeho tarifu

intfor
29. prosinec 2022, 22:32

To chápete špatně. Smluvně se zavazujete používat je jen v době nízkého tarifu a mít zablokované (přes HDO) jejich používání v době vysokého. Nemáte možnost je zapnout i ve vysokém. Pokud máte bojler a přímotop, tak navíc byste měl mít bojler na jednom signálu (8 hodin NT) a přímotop na druhém (20 hodin NT). Takový závazek je podmínkou přiznání výhodnějšího tarifu pro akumulační či přímotopné spotřebiče. Jiná věc je, že si to pak někdo načerno předělá.

Oldřich Vašíček
29. prosinec 2022, 23:34

Mám NT i VT. Nemám žádný problém si bojler, či jiný spotřebič, zapnout kdykoli potřebuji. Nemám nic na černo.

Ale je pravda, že nemám elektrický kotel a ani žádný jiný systém. Jen tarif 25d.

intfor
30. prosinec 2022, 00:25

Podmínkou tarifu 25d (akumulační, 8hod NT) je nainstalování akumulačního spotřebiče pro vytápění nebo ohřev vody a zároveň povinnost odběratele zajistit technické blokování akumulačních spotřebičů v době platnosti VT. Takže zapnout si světlo, nebo pustit cokoli ze zásuvky můžete samozřejmě celý den, ale pokud si můžete zapnout kdykoli zmíněný bojler, tak to máte na černo a porušujete podmínky této distribuční sazby.

Viz Cenová rozhodnutí Energetického regulačního úřadu (např. č. 5/2010

ze dne 30. listopadu 2010) - "Odběratel zajistí technické blokování elektrických akumulačních spotřebičů v dobách platnosti vysokého tarifu." - Tím se myslí opravdu blokování, ne vypínač, kterým si to odblokujete.

feliz navidad
30. prosinec 2022, 10:16

Tepelné čerpadlo, resp. kompresor tepelného čerpadla samozřejmě může zcela legálně běžet i v době platnosti VT.

Josef
29. prosinec 2022, 20:58

Vy jste neslyšel o HDO?

Karásek
30. prosinec 2022, 13:12

Francie momentálně zachráněna. Jen, že až u sousedů přestane foukat a oni tam nezprovozní ty slavné porouchané francouzské jaderky, tak budou mít problém. To je daň za takovou velkou orientaci na jadernou energii.

Emil
30. prosinec 2022, 13:39

Jste opět úplně mimo, Karásku. Francie není závislá na tom jestli u sousedů přestane nebo nepřestane foukat, když momentálně elektřinu exportuje, a ještě navíc kvůli nízké spotřebě odstavila už sedm reaktorů, které čekají až spotřeba vzroste, aby opět začaly vyrábět.

Francie je závislá hlavně na domácí spotřebě, která je zase mimořádně závislá na venkovní teplotě, protože se tam hodně topí elektřinou. Takže do problémů se může Francie dostat hlavně v případě velkých mrazů, tj. potřebovala by víc zdrojů které jsou schopné vyrábět elektřinu za každého počasí a ne méně, jak se vy snažíte naznačovat. Kvůli "poruchám" nebo běžným odstávkám je teď odstaveno 12 reaktorů, což není nijak mimořádně vyšší stav než v předchozích letech touto dobou.

Karásek
30. prosinec 2022, 17:55

Tak drahej Emile takovou lež jsem už dlouho nečetl. Francie má ty reaktory porouchané a ne, že je kvůli nízké spotřebě odstavila. Je to pro ni problém a EE musí dovážet. Až přijdou mrazy tak to možná bude problém.

Emil
30. prosinec 2022, 19:19

Tak to drahej Karásku lže i Montel, co? montelnews. com/news/1399443/edf-stops-7-reactors-to-save-fuel-63-gw

Lžete tu jedině sám, stejně jako o tom importu. Jak se každý může přesvědčit třeba na ElectricityMaps, momentálně Francie exportuje 4,13 GW, hlavně do Velké Británie a Itálie.

Emil
1. leden 2023, 07:51

Přečtěte si ten článek, Karásku, máte to tam napsané.

Milan Vaněček
1. leden 2023, 11:24

Momentálně (v 7 h ráno) bere Francie 5,6 GW z Německa. Cena v Německu je už dlouho na nule.

agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_import_export/25.12.2022/01.01.2023/today/

A "šťastní Češi" už mají elektřinu "zastropovanou" prvý den Nového roku..... "Jen" 6 Kč + distribuční poplatky....

Karásek
31. prosinec 2022, 21:00

Odkdy někdo odstavuje reaktory v jaderné elektrárně kvůli nízké spotřebě? To je asi nějaká raušová fantazie.

Josef
30. prosinec 2022, 18:29

Jaderná Francie svou špatnou péčí o reaktory přispěla k energetické krizi, když v létě měla 32 odstavených reaktorů z 56 a nyní je to 32, což je pořád mnoho a výmluva na malý odběr je opravdu dětinské vysvětlení. Pokud by byla energetika Francie ve správné kondici, tak by EDF pokryla nejen domácí spotřebu, ale také by exportovala jako zběsílá, nebo si myslíte, že si nechala jen tak ujít výdělek "kvůli nízké spotřebě" protože e teplo???

Josef
30. prosinec 2022, 18:30

Pardon 26 je nyní odstaveno

Emil
30. prosinec 2022, 19:28

Není to ani 32 ani 26, Josefe, je to 22. Sedm z toho je odstaveno kvůli nízké spotřebě, viz článek v MontelNews výše, další tři kvůli krátké odstávce přes Vánoce, jeden kvůli běžné odstávce, tři kvůli prodloužené odstávce a zbylých osm kvůli problémům s napěťovou korozí.

EDF momentálně exportuje, ale ne jako zběsilá, protože se žádný výdělek nekoná, když jsou ceny v Evropě téměř nulové.

Milan Vaněček
30. prosinec 2022, 19:10
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se