Domů
Elektromobilita
Argus: Přechod k elektromobilitě je ohrožen rostoucí cenou kovů pro baterie
Akumulátory od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Argus: Přechod k elektromobilitě je ohrožen rostoucí cenou kovů pro baterie

Přechod automobilového průmyslu k cenově dostupným elektromobilům může být ohrožen rostoucími cenami kovů a chemikálií využívaných při výrobě baterií. Někteří účastníci trhu upozorňují na hrozící budoucí nedostatek klíčových surovin a na možnou paralelu s dnes pozorovanou situací na trhu s polovodiči. Informaci přinesl zahraniční server Argus.

Cena uhličitanu lithného na čínském trhu dosáhla v minulém týdnu rekordní úrovně, když téměř překonala hranici 40 000 USD/t. Analytici z Argusu připisují poslední prudký nárůst ceny na jedné straně nepříznivému počasí a na straně druhé probíhajícím odstávkám souvisejícím s nadcházejícími svátky kolem čínského Nového roku. Celkově by měla produkce uhličitanu lithného v Číně během ledna poklesnout o zhruba 20 % proti obvyklé měsíční produkci.

Podobná situace je pozorována na trhu s dalšími kovy potřebnými pro výrobu baterií. Cena niklu na Londýnské burze kovů dosáhla v minulém týdnu desetiletého maxima 22 845 USD/t. Cena kobaltu s dodávkou v Rotterdamu zase za poslední rok vzrostla o 85 % na zhruba 75 000 USD/t a je tak velmi blízko rekordně vysokým cenám z roku 2018.

Obdobná situace jako na trhu s polovodiči

Spoluzakladatel Tesly a výkonný ředitel společnosti Redwood Materials JB Straubel nedávno v televizním rozhovoru upozornil na to, že výrobci elektromobilů budou v nadcházejících letech čelit problémům s dostupností surovin.

„To dostane dodavatelský řetězec pod obrovský tlak, aby byl zajištěn dostatek surovin pro dostatek baterií k uspokojení poptávky,“ uvedl podle zahraničního serveru Argus Straubel.

Straubel dodal, že existuje riziko, že se situace vyvine do stavu, který je nyní na trhu s polovodiči a který by ohrozil růst trhu s elektromobily.

Potřebné navýšení těžby není jednoduchý úkol

Čínští výrobci elektromobilů zareagovali na rostoucí ceny kobaltu a niklu podle Argusu poměrně rychle a začali stále více využívat lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie. Ty však nejsou vhodné pro elektromobily s delším dojezdem či vyšším výkonem a proto bude podle Argusu zapotřebí najít jiné příznivější řešení.

„Omezená produkce lithia v Číně zvýraznila potřebu navýšení produkce v dalších zemích, což však není jednoduchý úkol. Politické problémy v Chile brání rozvoji nových dodávek, když se tamní soudy snaží zablokovat alokaci nových kontraktů,“ uvedl Argus.

Argus připomněl, že Čína a Chile stojí dohromady za asi 35 % globální produkce lithia. Dominantním producentem lithia je Austrálie, která měla v loňském roce 53% podíl na trhu. Právě rozšíření některých dolů v Chile a Austrálii by podle analytiků mohlo zlepšit situaci na trhu s lithiem v druhé polovině letošního roku. V druhé polovině dvacátých let jsou následně očekávány nové těžební kapacity v Evropě a Spojených státech, které budou nezbytné pro uspokojení poptávky.

Nelehkým úkolem je také navýšení produkce kobaltu a niklu. Snahu o navýšení těžby kobaltu v Demokratické republice Kongo brzdí podle Argusu problémy s logistikou. Poptávka po tomto kovu by přitom podle výhledu Argusu mohla do roku 2023 vzrůst ze 122 tis. tun v roce 2020 na 153 tis. tun v roce 2023.

Nové projekty na těžbu niklu zase podle Argusu vznikají výlučně v Indonésii. Tyto projekty se nicméně setkávají s obavami v oblasti vlivu na životní prostředí a hrozí, že výrobci elektromobilů nebudou mít o nikl z Indonésie zájem.

Potřebujete být v obraze ohledně elektromobility?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti elektromobility a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Čím starší elektromobil, tím dražší baterie. Trh s náhradními díly je neúprosný
2. prosinec 2022, 15:00
Další fáze elektromobility: Na silnice se chystají auta dobíjená energií ze slunce
24. listopad 2022, 00:10
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(15)
Jiří
21. leden 2022, 10:18

No hurá, konečně první článek, který nevyužívá nesmyslné termíny vzácné kovy, cenné kovy, drahé kovy apod., když jsou to prostě a jen kovy, naprosto běžně zastoupené v zemské kůře a cena komodity na tom nic nezmění.

miro novak
21. leden 2022, 11:09

lingvisticky kruzok: Ak je rakovina pankreasu vzacna choroba, je synonymom, ze tato rakovina je draha, alebo cenna?

Petr Hariprasad Hajič
22. leden 2022, 12:49

Hlaně ta komodita půjde s cenou zase dolů. Chystají se baterie, které se bez lithia obejdou.

Turby
22. leden 2022, 19:35

Ja o nich ctu uz roky a stale nic pouzitelneho. Kde prosim ziskam produkcni vzorky?

De Carbon
21. leden 2022, 13:33

Redwood Materials Straubel postavil tovarnu na bateriove suroviny. Kdyz predpovida rust ceny, tak to ma podporit jeho business. Stejny pripad jako kdyz vyrobce prazene kavy strasi s nepriznivou urodou a predpovida rust ceny.

hlpb
21. leden 2022, 20:04

podobnou továrnu už staví firma American Battery Technology Company, recyklace nepředstavuje v budoucnu absolutně žádný problém, technologicky už je to vyřešeno, recyklace cca 98%

De Carbon
21. leden 2022, 20:58

Recyklace bude do kolobehu vracet znacne mnozstvi potrebnych surovin. Diky second life baterek to bude zajimavy business tak za 10 let, kdy pujdou prvni baterky z roku 2011 do recyklace. Do te doby by se mohly recyklovat baterky z mobilu, akuvrtacek a notebooku. Odhaduji, ze takovych baterek k recyklaci bude 100 milionu a vic rocne. Takove mnozstvi zatim nikomu nevadilo. Ale baterky do EV jsou tercem kritiky. Ja rikam neopravnene kritiky.

miro novak
22. leden 2022, 17:16

ta kritika bateriek EV bude neporovnatelna v tom, ze baterka v notebooku nekonkuruje pohonu notebooku so stvortaktnym motorom, ze?

Petr prochaska
21. leden 2022, 13:38

V článku se píše, že LFP baterie nejsou vhodné pro elektromobily s velkým dojezdem. Nicméně LFP baterie používá Tesla v Číně ve svých vozech Model 3. Takže zase takový problém to nebude. LFP baterka je sice asi o 100 kg těžší při stejném dojezdu, ale nehoří, dá 5000 cyklů oproti 1500 NCM, takže člověk nemusí s ohledem na životnost baterie dobíjet jen do 80% u NCM, ale může do 100%. Problémy má při nízkých teplotách, ale to se dá vyřešit předehřevem. Nicméně i u LFP neboli LiFePO4 je problém s lithiem. Možná se to někdy vyřeší Na-ion bateriemi, sodíku je totiž hodně, ale tyto baterie zatím mají malý počet cyklů, takže jsou nepoužitelné.

Turby
21. leden 2022, 19:17

S tim predehrehevem lifepo zejmena pro nabijeni je to krapet slozitejsi. Ohrivat baterii trvale je energeticky v kyblu a ohrivat celou hmotu baterie tesne pred nabijenim trva desne dlouho, takze se znacne prodlouzi nabijeni. Tam kde nejsou nizke teploty to samozrejme nevadi.

Sam s tim bojuju u domaci fve jelikoz mam baterii v nevytapenem prostoru a nelze jinak. A je to v zime dost velky problem, neb potrebuju mit v zime baterie neustale nabite (UPS).

Petr prochaska
22. leden 2022, 11:00

Je trochu rozdíl ve stacionárním úložišti a v autě. Stacionární úložiště se nabíjí pomalu a pomalu se z něho bere, musí být v provozu neustále. Elektromobily mají ale běžně spíše problém s přehříváním baterie. U elektromobilů vzniká problém s úvodním zahřátím baterie před jízdou.

Turby
22. leden 2022, 12:20

A samozrejme nelze vynechat i pripad ktery tu probirame - mnohem dulezitejsi je zahrati i pred nabijenim pokud vozidlo nema baterie predem zahrate.

Lifepo je mozne nabijet do 0C, vybijet ale az do -20C. Byt to ma v obou pripadech jiz jista omezeni. Tudiz problem s teplotou je palcivejsi prave u toho nabijeni jelikoz omezeni nastava jiz pri relativne bezne teplote.

Jinak i elektromobil se muze nabijet "pomalu" pokud ma uzivatel v miste k dispozici pouze vykonove omezenou pripojku.

Petr Hariprasad Hajič
22. leden 2022, 12:47

Akumulátorové baterie se postupně diverzifikují do několika skupin, přičemž každá má své výhody a nevýhody.

Li-ion, Na-ion, Li-S Grafénové,, Si-C, Polymerové... LIthium není z tohoto pohledu zase až tak nezbytně nutná strategická surovina bez které se výroba akumulátorů neobejde. Jeho význam se bude postupně snižovat. U kobaltu se to děje už teď.

Turby
22. leden 2022, 18:20

Kdyby existovala prumyslove realizovatelna nahrada li-x baterii tak se uz pouziva. Ale ona zatim neexistuje a ani to nevypada, ze v nejblizsich 5-10 letech existovat bude.

Ono ani nelze realne ocekavat, ze bude kdy k dispozici jakakoli baterie ktera bude bezpecna, bude obsahovat pouze siroce dostupne a levne prvky a bude mit excelentni pomer kapacity k vaze. A zaroven bude mit vysoky pocet cyklu a umoznovat vysoke nabijeci a vybijeci proudy v siroke skale teplot.

Ale mnozi prave na toto sazeji a veri, ze to uz prijde uz "brzo". Je to ale bohuzel pouze naivni predstava.

Ja dodam jen - kez by.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se

OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516