Domů
Komoditní trhy
Ceny lithia i přes očekávaný růst prodejů elektromobilů nadále klesají

Ceny lithia i přes očekávaný růst prodejů elektromobilů nadále klesají

Ceny lithia, klíčového prvku pro výrobu baterií pro elektromobily, nadále klesají a pokles by mohl pokračovat i během roku 2020. Podle účastníků konference LME Week v Londýně přitom není zásadním problémem zpomalení prodejů elektromobilů, ale spíše rostoucí produkce i v době přebytku suroviny na trhu.

Zahraniční server Platts informoval, že jedním z hlavních témat na každoroční konferenci LME Week v Londýně byl globální růstový trend elektrifikace.

Přestože je v posledních měsících sledováno zpomalení na největším světovém trhu pro elektromobily v Číně, účastníci konference se shodli na pokračujícím růstu tohoto odvětví, přičemž jako klíčový rok pro skutečný start rozmachu elektromobility byl nejčastěji označován rok 2025.

Podle Joseho Lazuena, analytika z poradenské společnosti Roskill, je hlavní překážkou, kterou musí výrobci elektromobilů překonat, vysoká cená baterií. V současné době se ceny baterií pro elektromobily pohybují podle Platts mezi 150-180 USD/kWh, přičemž pro dosažení tzv. parity mezi elektromobily a vozy se spalovacími motory je třeba cena pod 100 USD/kWh. Právě kolem roku 2025 by přitom mělo dojít k poklesu cen baterií pod tuto hranici.

Klesající ceny lithia

Daniel Jimenez, partner v poradenské společnosti iLi Markets ve své prezentaci uvedl, že cena lithia zažívá nyní těžké časy a že výhled není příznivý. Jimenez dodal, že problém není ani tak na straně poptávky, jako spíše na straně producentů, kteří navyšují produkci v době, kdy je trh již těžce přesycen.

Podle odhadů S&P Global Platts se aktuálně pohybuje cena uhličitanu lithného kolem 9 500 USD/t a cena hydroxidu lithného kolem 11 500 USD/t.

Společnost Ablemarle, jeden z členů „lithiové komise“ při LME, v prohlášení uvedla, že očekává pokračující pokles ceny lithia i během roku 2020. Ze čtvrteční panelové diskuze vyplynulo, že za rok by se ceny lithia mohly pohybovat kolem 7000 USD/t či ještě níže.

Podle Platts se nicméně většina účastníků konference shodla, že díky rostoucí poptávce po elektromobilech a klesajícím cenám lithia dojde v budoucnu k nárůstu cen lithia kvůli nedostatku investic do produkčních kapacit.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Josef
2. listopad 2019, 22:18

Ceny baterií sice klesají jenže běžný majitel nechce auto s reálným dojezdem 200km , ale 600km a po dálnici. To vede na baterie o kapacitách 110kWh pro auto velikosti Octavia jenže hmotnost takové baterie je vzhledem ke škodě e-citigo téměř 800kg o ceně nemluvě. Jinými slovy pro úspěch el. mobility musí být baterie ne jen levnější ale také lehčí.

Michal
2. listopad 2019, 23:00

Pro auta, letadla a rakety to spíš vidím na ta syntetická paliva.

Jan Veselý
3. listopad 2019, 07:37

Syntetická paliva by byla fajn hlavně pro lodě. A letadla.

Jan Veselý
3. listopad 2019, 07:35

V reálu to skončí auty s dojezdem ~300-400 km na dálnici a bude to mít ten pozitivní efekt, že na cestách bude míň "spících vrahů". Nebo se za pár let začnou auta řídit sama.

A lehčí baterie taky budou. I v tomto směru je pokrok velmi utěšený.

Dušan
3. listopad 2019, 10:35

No už skúšky ukazujú, že kadejaké "automaty" sú zaručeným návodom na samovraždu ....

Autá sa za pár rokov môžu "riadiť samé" ... ale akurát tak na parkoviskách : )

V leteckom priemysle by teoreticky už mohli dávno lietať autopiloti, ale stále tam treba pilotov ... pri väčších lietadlách minimálne dvaja, pri dlhších letoch štyria ....

Ten pokrok určite je .. ale zatiaľ je elektromobil pre bežného človeka nie len drahý, ale hlavne nepoužiteľný. O tom vypovedaj minimálne predaje bez umelej podpory ....

Josef
3. listopad 2019, 23:40

Už před 17 lety existoval systém automatického řízení vozidla ve fázi prototypu - volant tehdy řídily 2 nezávislé procesory , které vyhodnocovaly data ze senzorů. Systém fungoval , ale ne dokonale, tehdy se tvrdilo jak jsme blízko a víte co se za těch 17 let stalo - vůbec nic stále nemáme spolehlivý systém řízení auta a tvrdí se jak jsme blízko... Co se týče baterií, pak vývoj , který prodělali v posledních 10 letech je skvělý, ale žádná technologie , která by měla potenciál , že baterie bude podstatně lehčí než dnes není. Hmotnost baterií v autech roste, protože jde nahoru jejich kapacita. Problém je v tom ,že my potřebujeme baterie s 3 násobnou hustotou než máme dnes a takové , které lze dobít za 5 minut. Teprve pak lze mluvit o skutečné náhradě aut se spalovacím motorem. Taková technologie je stejně daleko jako robotické vozy.

Jan Veselý
4. listopad 2019, 09:56

Jestli je pro vás zavádění do běžného provozu (ve vybraných oblastech) nic, tak nic.

A všiml jste si, že hlavní výrobci Li-ion článků anoncují zavádění výroby článků s kapacitou 400 Wh/kg? Dnes je to někde na 250-280 Wh/kg. A taky říkají, že se budou během pár let dostat na 500 Wh/kg. A v laboratořích se dnes umí Li-S a Li-air články s kapacitou 800-1000 Wh/kg, ale tam je třeba ještě strávit dost času vychytáváním nedostatků, hlavně krátké životnosti.

Novak
5. listopad 2019, 12:29

400km může být dostačující , pokud bude dobití za 5 min (s 0 vlivem na životnost AKU) a nebude se na něj 2 hodiny čekat. Na LPG mám taky dojezd tak 450km, jenže tam můžu v nouzi dojet ještě na B95.

Martin Pácalt
3. listopad 2019, 07:43

Proto spíš vidím pro následující léta většinovou poptávku po plug in hybridech, který vám srazí spotřebu (a klidně to může být už syntetického) paliva kolem 1,5 litr, baterie postačí na pohodlné vyjetí z města čistě na elektřinu a přitom zachová alespoň část pracovních míst ve stávajících motorárnách.

Také ale věřím , že do 10-15 ti let bude vyvinutá baterie, která hmotnost, dojezd a cenu vozidel na elektřinu zlepší natolik, že budeme moct spalovací motor pustit z hlavy. Každopádně bych tomu ale nepomáhal formou zákazů, ale spíš pozitivní motivací skrz daňový systém, přístupem k parkování v centrech atd.

Dušan
3. listopad 2019, 10:39

Plug in hybrid je ešte väčším nezmyslom ako zatiaľ elektromobil.

To čo hybrid ušetrí v meste spáli viac na diaľnici, lebo zo sebou ťahá ťažké batérie, ktoré sú len mŕtva váha a zvyšujú spotrebu, opotrebenie vozidla ...

Pre nejaké malé množstvo ľudí, ktorý ich optimálne využijú môžu byť zaujímavé, ale celkovo to je o ničom .... kombinuje nevýhody oboch pohonov a nevyužije plne výhody ani z jedného ....

Martin Pácalt
3. listopad 2019, 16:09

Na dálnici rozhoduje aerodynamický odpor. Vyšší hmotnost hraje významnou roli ve spotřebě ve městě, když ji musíte pokaždé za semaforem rozpohybovat. Jenže hybrid jí nemá tolik navíc a elektřina si s tím umí poradit exkluzivním kroutícím momentem.

Michal
3. listopad 2019, 17:02

Ono hodně záleží na konstrukci hybridu. Protože není hybrid jako hybrid.

Vilo
2. listopad 2019, 23:30

Li-ion technologie je v dnešní době asi je nejpoužívanější bateriový systém. Nejspíš do budoucna je nahradí baterie typu lithium-síra, anebo ještě lépe hliník-ion baterie.. tyto baterie budou mít až 5x vyšší kapacitu než současné li-ion baterie, je to jenom otázka času kdy se tyto baterie dostanou do komerční sféry.

Dušan
3. listopad 2019, 10:41

To budem rád, ale zatiaľ sa žiadne "revolučné" riešenia nepotvrdili a batérie ostávajú stále drahé, ťažké a na čo sa zabúda ... i nebezpečné .... hlavne pri požiari.

Jan Veselý
3. listopad 2019, 16:25

Cena baterií klesá rychlostí 15-20% za rok, kapacita roste o nějakých 7% za rok a výrobci vědí jak se dostat na dvojnásobnou měrnou kapacitu (Wh/kg) a při požáru Li-ion články jen hoří a prskají. Proti detonaci benzínu, LPG nebo CNG je to úplná selanka.

Michal
3. listopad 2019, 17:12

Souhlasím, ale elektromobily mají nevýhodu právě v možnosti samovznícení. Také samotné hašení tohoto vozu není zas tak snadné.

Jan Veselý
4. listopad 2019, 09:44

A výhodu v 10x menší pravděpodobnosti, že to nastane.

Martin Hájek
3. listopad 2019, 22:02

Jasně, tak běžte ten elektromobil potom hasit, přeju hodně štěstí.

Jan Veselý
4. listopad 2019, 09:43

Jak říkám, hoří a nevybuchuje. Musí se to hasit jako každé jiné elektrické zařízení. Hasiči si s tím poradí o to se nebojím, že by nebyli schopni přijít se správným postupem hašení.

A mimochodem, viděl jste tu statistiku, že pravděpodobnost shoření EV je cca 10x menší než shoření benzíňáku (často spojené s výbuchem)?

Dalibor
4. listopad 2019, 00:19

Kde že elektromobily, to nedává v současnosti moc smyslu. Když se podíváte na výrobu el. energie, kdy v Evropě se vyrábí z plynu odhadem 15% energie pak je lepší ji nevyrábět, a rovnou pohánět automobily plynem. Konverze je vždy ztráta. Pokud by se to vyrábělo z větru solárů, atomu , uhlí pak ano. Tohle je podporovaný paskvil.

Jan Veselý
4. listopad 2019, 09:34

V když zemní plyn pohání řetězec paroplynová elektrárna - distribuce elektřiny - elektropohon, jste se schopen dostat na účinnost využití primární energie okolo 50%. Toho CNG pohon nedosáhne ani zdaleka.

Bez ohledu na to, že emise škodlivin jsou v elektrárně menší a jinde než lidem přímo pod nosem.

Josef Novak
5. listopad 2019, 12:54

50% ? ztráty přenosem jsou 8%. Ztráty při dobíjení a vybíjení baterie 12%. ztráty el. motoru jsou 10%. tedy celková účinnost od elektrárny po kola je 72,8%. Elektrárna by pak musela mít účinnost 68% pokud je mi známo , pak dnes je průměrná účinnost PPE asi 50%. V takovém případě je účinnost využití plynu asi 36% což je podobné nebo spíše horší než při přímém spálení plynu v automobilu. Navíc výroba baterií atd... A pak ztracené příležitosti - když tu elektřinu místo EV spotřebuje tepelné čerpadlo ušetří se mnohem více plynu díky topnému faktoru z ekologického hlediska odpadá i výroba baterií těžba kobaltu, lithia dívat se ze široka pánové !

Pavel K
6. listopad 2019, 10:52

Pokud se na to podivam ze siroka, tak vidim nasledujici.

Dle webu je brutto ucinnost PPE 58 %. Teoreticka ucinnost benzinoveho motoru je 35 %, s praxi vsak ma pramalo spolecneho (idealni teplota, idealni otacky, zadne rozjezdy, zpomalovani, podrazovani). Tepelne cerpadla zme evoda maji prumerne 3, ze vzduchu to bude horsi (2 a mene?) Takze s Vasim vypoctem by tepelne cerpadlo vzduch voda melo mensi ucinnost jak kondenzacni kotel. I presto tvrdim, ze je TC lepsi na topeni jak plyn.

Jsem presvedcen, ze postupem casu se v energetickem mixu Evropy (podle me neni moudre se na vyrobu elektriny divat z pohledu kazdeho statu zvlast, vyuzijme toho, ze jsme v EU) vyznam plynu bude zmensovat limitne k 0, proto vidim velkou vyhodu BEV a TC predevsim do budoucna.

Z tohoto clanku jsem pochopil, ze lithia neni zase tak obrovsky nedostatek. Navic verim, ze se chemie baterii bude menit ve prospech beznejsich prvku. No a nejvic by se mi libily ultrakapacitory a vyuzite grafenu.

Takze stejne jako zitra nebudou na nasich silnicich jezdit pouze BEV a nebude se topit jen TC, tak stejne se nemuzete divat na jejich technologii ocima dnesni produkce.

Byl jsem dostatcne "ze siroka"?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se