Domů
Elektromobilita
AutoSAP: V roce 2030 bude v ČR chybět 20 000 stanic pro elektromobily
Nissan LEAF zapůjčený od švédské půjčovny elektromobilů MoveAbout.se, foto: Tomáš Jirka
Foto: oEnergetice / Tomáš Jirka

AutoSAP: V roce 2030 bude v ČR chybět 20 000 stanic pro elektromobily

Elektromobilita
7 komentářů
18. březen 2019, 10:10
ČTK

V roce 2030 bude v Česku chybět až 20000 dobíjecích stanic pro elektromobily. O pět let dříve bude deficit 3000 stanic. Na dnešním kolokviu zástupců automobilek a vlády to uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar. Jedna dobíjecí stanice by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů. V současnosti jich funguje v ČR zhruba 300.

Tuzemská největší automobilka Škoda Auto investuje podle předsedy představenstva Bernharda Maiera 32 milionů eur (v přepočtu zhruba 819 milionů Kč) do vybudování 7000 dobíjecích stanic pro své zaměstnance v okolí závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. V roce 2018 investovala automobilka 3,4 milionu eur (asi 85 milionů Kč) do výstavby interní dobíjecí infrastruktury v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Pro vlastní zkušební provoz v současnosti využívá více než 300 dobíjecích bodů.

Podpora elektromobility, autonomního řízení a digitalizace jsou hlavními tématy kolokvia. První kolokvium se uskutečnilo před třemi lety a vzešlo z něj 25 opatření, na kterých bude stát spolu s automobilovým průmyslem pracovat. Například v oblasti elektromobility jich byla dosud splněna zhruba polovina.

Ilustrační foto

Podle studie Boston Consulting Group bude v roce 2030 okolo 50 procent nových aut elektromobily nebo hybridy, do roku 2025 budou elektromobily ekonomičtější než automobily s vnitřním spalováním. Automobilky k produkci elektromobilů nutí především zpřísňující se požadavky EU na emise CO2, které již nelze splnit výrobou konvenčních aut.

V Česku má automobilový průmysl klíčové postavení, podílí se devíti procenty na HDP a 26 procenty na průmyslové výrobě. České automobilky vyrábí 1340 aut na 1000 obyvatel, což je nejvíce na světě.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Loudil
18. březen 2019, 11:31

To je smutné zjištění. Je realitou, že elektromobilita pod tlakem Tesly i Číny nabrala vysoké obrátky a trend už se nedá zvrátit. V Evropě jezdí stovky milionů aut. Jejich elektrifikací se sníží závislost EU na dovozu ruské ropy, která některým lidem tolik vadí. I elektromobil produkuje při jízdě emise z brzdových destiček, z pneumatik,...atd. Není zdaleka čistý. Pořád však lepší než nafťák či benziňák.

Filip
18. březen 2019, 21:03

Už jste jel někdy elektromobilem? Například BMW i3 rekuperuje výkonem až 50kW, takže brzdy používáte opravdu jen v krizových situacích (ve městě snad vůbec).

Jozef Heinrich
18. březen 2019, 11:35

to je pekny obrazok v titulku clanku ;)

dve spalovacie auta blokuju parkovacie miesta na nabijanie a elektromobil musi potom parkovat na trave aby nabil. To je este ten lepsi pripad, mnohokrat sa k nabijacke z opacnej strany neda dostat.

Jan Veselý
18. březen 2019, 11:51

Určité procento populace jsou bezohledné hovada, případně hlupáci. Vymýtit se nedají, bojovat s nimi se musí. Mě bohatě stačí ty smutné zkušenosti, o kterým na fórech píší elektromobilisti třeba o tom jak to až příliš často vypadá na superchargeru ve Vystrkově.

Loudil
19. březen 2019, 11:44

Elektromobilita se už nedá zastavit. V Číně se loni prodalo 1, 2 milionu elektromobilů = nárůst o desítky procent, přičemž prodej aut se spalovacím motorem tam už půl roku naopak klesá. Z celkových prodejů tak už dělají elektromobily 4 až 5 % , dosažení 1 0 % je otázkou 3 let. Ještě před 10 lety něco nemyslitelného na tak obřím trhu. Norsko se 4 miliony lidí je jiná kategorie.

JVr
19. březen 2019, 16:56

To že se bude prodávat až 50% elektromobilů nebo pluginů rozhodně neznamená, že jich tu bude 50% jezdit, a že budeme tedy potřebovat mrtě dobijecek. Přeci jen nová auta vidím jezdit ve velkých městech (Praha, Brno). Jinde je stáří vozového parku trochu pozadu, takže tam ten požadavek na množství dobíječek bude někde jinde, než analytici odhadují pro západní Evropu...

Ten nárůst prodejů v Číně a Norsku je způsoben zcela jinými faktory než výhodností a dokonalostí elektromobilů.

V Číně je prakticky nemožné získat v některých částech registrační osvědčení se spalovacím motorem. Jsou tam čekací lhůty i několik let.. Tenhle problém ale u elektromobilů prozatím není, tak kupují elektromobily.

V Norsku je zas taková dotace na elektromobily, že to začíná být i přes zjevná negativa výhodné koupit.

Tento stav je samozřejmě výhodný pro všechny, kteří si na elektromobil tak 10 let počkají, než budou vyřešeny některé zjevné nedostatky elektromobility, protože jejich řešení dotují výše zmínění ????.

Jan Zechovský
23. prosinec 2019, 16:42

Tady https://www.dopravniznaceni.com/Elektromobilita-za-rok-2019-b5189.htm píšou že podpora nabíjení od elektro automobilek není daleká od pravdy, jen mě třeba zajímá jestli i škodovka bude mít stejnou podporu jako má Tesla...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se