Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
-0,01%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,71EUR/MWh
+0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,54EUR/MWh
+0,33%
Ropa - Brent (Nov25)
67,93USD/Barel
-0,79%
Ropa - WTI (Oct25)
63,98USD/Barel
-0,84%
Emisní povolenky (Dec25)
77,77EUR/t
+0,34%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,55EUR/MWh
+0,67%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
104USD/t
+1,33%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
-0,01%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,71EUR/MWh
+0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,54EUR/MWh
+0,33%
Ropa - Brent (Nov25)
67,93USD/Barel
-0,79%
Ropa - WTI (Oct25)
63,98USD/Barel
-0,84%
Emisní povolenky (Dec25)
77,77EUR/t
+0,34%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,55EUR/MWh
+0,67%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
104USD/t
+1,33%

EY: V roce 2027 by se v ČR mohlo prodat až 80.000 elektrických aut

ČTK
8. září 2021, 15:06
4 komentáře
ey-v-roce-2027-by-se-v-cr-mohlo-prodat-az-80-000-elektrickych-aut
Zdroj: Kārlis Dambrāns / Creative Commons / CC BY 2.0

V Česku by se v roce 2027 mohlo prodat až 80.000 elektrických vozů, tedy elektromobilů nebo plug-in hybridů, což by odpovídalo asi třetině trhu. Loni se prodalo přes 5200 aut do zásuvky. Převládat by měly plug-in hybridy s podílem až 75 procent. Většinu nákupů uskuteční firemní zákazníci. Vyplývá to z odhadu poradenské firmy EY.

V současnosti české firmy podle červnového průzkumu EY v používání elektrických vozů v Evropě zaostávají. Používá je osm procent tuzemských podniků, zatímco v EU je to 24 procent. Zhruba 39 procent o pořízení elektrického vozu neuvažuje a 35 procent bude nakupovat nejdříve za pět let.

„Výběru vozidel do firemních flotil nadále dominuje cenový aspekt. Za stěžejní kritérium jej považuje více než polovina respondentů. V případě obměny vozových parků tuzemské společnosti zohledňují stáří vozu, a to v 78 procentech případů,“ uvedl partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Velký vliv na budoucí vývoj podle něj bude mít dotační politika státu.

Zákazníci v současnosti podle průzkumu nejvíc váhají kvůli vysoké ceně elektromobilů, kterou zmiňují jako překážku čtyři z pěti manažerů. Dalšími překážkami jsou nedostatečná dobíjecí infrastruktura mimo města, menší dojezd a životnosti baterie. Mezi výhody naopak patří snížené provozní náklady, možné dotace nebo úspora nákladů za palivo.

V roce 2020 se prodalo 150.623 firemních vozidel, což je o 17 procent meziročně méně. Vliv měla pandemie koronaviru, která motivovala firmy k úsporám. Vzrostla průměrná cena. Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů se zvýšily o více než 300 procent. V Česku je přes 800 veřejných dobíjecích stanic, do roku 2030 by jich podle Národního plánu obnovy mělo být 19.000.

jsa dvd

Komentáře (4)

Josef8. září 2021, 22:24

80 tisíc pokud bude euro 7 a auta pod 600 000 nebudou , tak 80 000 vozidel bude u nás celý roční trh. Všechno ostatní budou dovezené ojetiny.

Jiří Kelnar9. září 2021, 09:34

No, podle Schäfera ze Škodovky by se Fabie zdražila na 460 tisíc díky Euro 7. Ale i tak v té době se zase očekává cenová parita EV a spalováků a k tomu VW se chce blížit tomu, že většina jeho prodaných aut budou elektromobily v té době. Tak ty předpovědi jdou celkem dost proti sobě.

Ale stejně v té době už budou na trhu menší elektromobily ve velikosti Fabie za cenu kolem půl milionu, takže v tomto segmentu opravdu spalováky spíš zmizí.

jozka9. září 2021, 10:11

Tech pul milionu bude po odecteni dotace?

Ja jen, ze porad posloucham jak to bude levne a kde nic tu nic. Sprig mel byt udajne do triset a TY tesne pres milion a realita je jinde.

Vinkler9. září 2021, 11:23

No Dacia Spring od 450 tisíc Dacia Sandero od 240 tisíc. Cca 2x. To bude zhruba 2x zdražení u všech vozů.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se