24. květen 2016
Mercedes-Benz bude při výrobě elektromobilů využívat nízkouhlíkový hliník

Mercedes-Benz spolupracuje se společností Norsk Hydro na integraci nízkouhlíkového hliníku do výroby elektromobilů. Dle společnosti to představuje významný krok směrem k udržitelnějším materiálům v automobilovém průmyslu.
Jak informoval server ESGNews, cílem této spolupráce je snížit emise CO₂ u nového elektromobilu CLA o přibližně 40 % ve srovnání s jeho ekvivalentním předchůdcem. Mercedes-Benz slibuje takto podstatné snížení díky využití hliníku s výrazně nižším obsahem uhlíku.
O dodávkách nízkouhlíkového hliníku se již německá automobilka dohodla s norskou společností Norsk Hydro. Hliník společnosti Norsk Hydro se vyrábí z obnovitelné vodní energie a recyklovaného hliníkového šrotu. Díky tomu je celková emisní stopa uhlíku pouhé 3 kg CO₂ na kg hliníku - to je o 80 % méně než globální průměr v tomto odvětví, který činí 16,7 kg CO₂/kg.
Hliník pochází ze závodu společnosti Hydro v norském Årdalu, který využívá vodní energii a do každé šarže přidává přibližně 25 % recyklovaného hliníku. Tato spolupráce podtrhuje, že automobilky jsou stále častěji motivovány platit vyšší ceny za ekologičtější suroviny, aby tak vyhověly rostoucímu tlaku ze strany regulátorů, investorů, ale i zákazníků. Gunnar Guthenke, viceprezident Mercedes-Benz pro nákup a kvalitu dodavatelů, uznal, že použití kovů s obzvláště nízkými emisemi uhlíku s sebou nese dodatečné náklady, ale zdůraznil, že udržitelnost a žádoucí kvalita produktů „jdou ruku v ruce“.
Hodnotový řetězec s nulovými emisemi do roku 2039
Spolupráce je v souladu s interní ambicí Mercedesu realizovat do roku 2039 hodnotový řetězec s nulovými emisemi a zároveň firmu vhodně připravuje na předpisy v rámci mechanismů, jako je mechanismus uhlíkové hranice EU (CBAM) či směrnice o podávání zpráv o udržitelnosti podniků (CSRD). Partnerství by mohlo podnítit poptávku i po nízkouhlíkových materiálech v odvětví výroby elektromobilů, protože emise z životního cyklu výroby baterií a kovů zůstávají klíčovou oblastí kritiky.
Společnost Norsk Hydro reaguje na trend udržitelnosti rozšířenou nabídkou „nízkouhlíkového“ hliníku, jako je například řada Hydro CIRCAL, která obsahuje nejméně 75 % odpadního uhlíku, pro použití v automobilovém a stavebním průmyslu. Eivind Kallevik, generální ředitel společnosti Hydro, poznamenal, že navzdory slabým trhům s hliníkem zůstává poptávka po nízkouhlíkových produktech stabilní a strategická partnerství pomáhají rozložit náklady na dekarbonizaci mezi dodavatele a výrobce.
Vzhledem k tomu, že automobilky usilují o snížení emisí Scope 3 (emise z dodavatelských řetězců a distribuce), může se spolupráce, jako je ta mezi Mercedesem a Norsk Hydro, stát pouze první vlaštovkou. Integrace čistších materiálů již v rané fázi návrhu nových modelů pomáhá zajistit budoucnost provozu v rámci vyvíjejících se režimů stanovení cen uhlíku a pod drobnohledem investorů.
Mohlo by vás zajímat
21. březen 2017
20. září 2017
27. únor 2018
19. srpen 2019
13. červen 2025
19. říjen 2025
19. listopad 2025
Komentáře (2)
Odkdy firmy rezignovaly na zisk a začaly se řídit ideologií, jde to s námi z kopce.
Píšou "i tlaku zákazníků".
Docela by mě zajímalo, kolik lidí (reálných koncových zákazníků, ne nějakých firemních flotil, které to dělají kvůli plnění ESG norem) si řekne: "mámo, koupíme si tady toho meďáka a ne tohle auto xxx, protože ten meďák je z nízkouhlíkového hliníku".







Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.