Domů
Elektromobilita
Německo meziročně zvýšilo počet dobíjecích stanic o polovinu, v ČR jsou pouze stovky
BMW i3. Zdroj: BMW

Německo meziročně zvýšilo počet dobíjecích stanic o polovinu, v ČR jsou pouze stovky

Německo za loňský rok zvýšilo počet veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily o polovinu – nyní je na veřejných místech možné využít 20 650 dobíjecích stanic. V České republice je dle posledních informacích zhruba 400 dobíjecích míst.

Elektrifikace dopravy, která je v Německu velkým tématem především z důvodu vysokého objemu emisí v dopravě, má otevřené dveře k dalšímu rozvoji. Počet veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily totiž meziročně významně vzrostl.

Díky významnému rozvoji dobíjecí infrastruktury tak postupně mizí jeden z hlavních důvodů, kvůli kterému běžní spotřebitelé váhají s nákupem elektromobilu. Tím je ve velkém množství případů nedostatečná infrastruktura pro nabíjení – uživatelé elektromobilu tak jsou vázaní pouze na krátký dojezd a nutnost dobíjení v domácnostech.

BMW_i8_Concept
BMW_i8_Concept

Řada společností tak zřejmě vycítila příležitost a rozhodla se do infrastruktury dobíjecích stanic investovat. Ze statistik německého Spolkového svazu energetiky a vodohospodářství (BDEW) nicméně dále vyplývá, že celkem 85 % veškerého nabíjení elektromobilů v Německu připadá na soukromé dobíječky, tedy především dobíjení v domácnostech nebo v zaměstnání.

I proto BDEW považuje za prioritu, aby byla upravena legislativa, která umožní všem vlastníkům a nájemcům, za předpokladu splnění některých finančních požadavků, dobíjení u svých domovů.

Ze všech dobíjecích stanic je 12 % rychlodobíjecích a celé tři čtvrtiny jsou provozovány společnostmi, které současně podnikají i v jiných odvětvích energetiky.

BDEW současně upozorňuje, že elektroenergetická soustava Německa zvládne i podstatně více elektromobilů – podle odhadů až 13 milionů, což je množství odpovídající cca 30 % osobních aut registrovaných v Německu.

Nový Nissan Leaf. (Zdroj: Nissan)

Srovnání mezi Českou republikou a Německem pro ČR není nijak příznivé. Pokud by řidič zvyklý na německý standard přejel německo-české hranice, musí počítat s výrazně řidší dobíjecí infrastrukturou.

V České republice je totiž aktuálně provozováno pouze cca 400 veřejných dobíjecích stanic od různých provozovatelů. Skupina ČEZ podle posledních informací provozuje cca 160 dobíjecích stanic, přitom stovka z nich je rychlodobíjecích.

V ČR postupně rostou i prodeje elektromobilů, nicméně stále se pohybují spíše ve vyšších stovkách kusů ročně. Prodej nových elektromobilů na českém trhu v prvním pololetí stoupl o pětinu na 324 aut s čistě elektrickým pohonem. Prvenství drží Nissan s prodejem 87 aut, následují BMW a Volkswagen, které prodaly shodně 66 vozů. Na dalších místech skončily Hyundai (40) a Tesla (36).

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
CarlosEV
19. srpen 2019, 21:24

v Německu to z jejich cenami el.energie nedává moc ekonomický smysl...pokud mám menší auto se spotřebou cca 5L nafty na sto tak mě provoz (energie) bude stát podobné penize...takže ty lidi budou muset nějak přesvědčit...ale zatím je všechno proti... pořizovací cena, dojezd atd.

energetik II
20. srpen 2019, 09:50

Ano, zatím se přistupuje k rozvoji elektroaut netržně. Nemusí mít dálniční známku, všude zaparkuje na parkovišti zdarma, má dotace na nabíjecí cenu elektřiny,.. apod.

Milan Vaněček
20. srpen 2019, 12:04

V Německu máte jedenapůl milionu solárních střech, majitelům se určitě elektroauto vyplatí.

Petrik
20. srpen 2019, 13:17

Vyhod to ma mnoho, jaka bude cena havarijniho pojisteni,ci pojisteni proti kradezi ,nemluvim o cene nove baterie....

Radovan
2. září 2019, 22:03

Havarijní pojištění se počítá z ceny vozu a rizika. Stejně jako pojištění proti krádeži. Takže jsou vyšší než u spalováku, protože pořizovací cena je vyšší. Cena nové baterie při zárukách 5, 7, 8 a 10 let od výrobce, že kapacita neklesne pod 7-80% je naprosto irelevantní.

Robin
25. srpen 2019, 09:06

Myslím, že hlavním důvodem pro váhání s nákupem elektromobilu není jen nedostatečný počet rychlodobíjecích stanic, ale je to kombinace více věcí - vysoká cena či doba nabití v řádu desítek minut či hodin (podle toho kterou možnost nabíjení zvolíte). Což je stále nepříliš motivující pro spousty lidí a ani v Německu zatím počty elektromobilů nedosahují vizí, které kdysi v minulosti byly vypracovány pro současnost.

Nebýt dotací či různých jiných úlev, byly by na tom elektromobily dost špatně v otázce prodeje.

Radovan
2. září 2019, 22:10

Tady motáte dohromady český a německý trh. Tak jako se v Německu prodávají jiné spalováky, tak se tam staví i k elektromobilům. Předně ovšem je to fakt, že jejich spalovací dinosauři na zákazníka zvysoka kálí. Od roku 2014 do loňska byl 5 let k dispozici jen eUP a eGolf, oba se směšnými bateriemi a dojezdy. Pokud Němec běžně lítí po dálnici 80-120 km do práce jedním směrem, pak potřebuje pomalu nabíjet doma a pomalu nabíjet v práci v době, kdy auto parkuje. Což je sice většina času, ale +-130 km/h s topením či klimou eUP na 120 km vzdálenost nedá. Takže to znamená mít po cestě ještě rychlonabíječku a trávit na ni zbytečně čas. Dinosauři vědí, jak lidem nutit spalováky. Stačí jim nenabízet použitelný elektromobil.

Teprve později si eGolf o tročku zvýšil baterku, ale ani 2019 není dvojnásobek té z roku 2014. A kromě nyní představených 2 luxusních aut Audi a Mercedes (pokud ignorujeme Smart ED se stejně malou baterkou jako eUp a bez rychlonabíjení) si Němec žádný německý elektromobil nekoupí, i když by rád, protože se prostě nevyrábí.

Mohl by Teslu, i by na ni měl, ale to mu nacionalismus nedovolí. Takže proto německé plány s milionem elektromobilů 2018 nevyšly, on je totiž v Německu nikdo nevyrábí. A to je celé.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se