Německo za loňský rok zvýšilo počet veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily o polovinu – nyní je na veřejných místech možné využít 20 650 dobíjecích stanic. V České republice je dle posledních informacích zhruba 400 dobíjecích míst.

Elektrifikace dopravy, která je v Německu velkým tématem především z důvodu vysokého objemu emisí v dopravě, má otevřené dveře k dalšímu rozvoji. Počet veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily totiž meziročně významně vzrostl.

Díky významnému rozvoji dobíjecí infrastruktury tak postupně mizí jeden z hlavních důvodů, kvůli kterému běžní spotřebitelé váhají s nákupem elektromobilu. Tím je ve velkém množství případů nedostatečná infrastruktura pro nabíjení – uživatelé elektromobilu tak jsou vázaní pouze na krátký dojezd a nutnost dobíjení v domácnostech.

BMW_i8_Concept
BMW_i8_Concept

Řada společností tak zřejmě vycítila příležitost a rozhodla se do infrastruktury dobíjecích stanic investovat. Ze statistik německého Spolkového svazu energetiky a vodohospodářství (BDEW) nicméně dále vyplývá, že celkem 85 % veškerého nabíjení elektromobilů v Německu připadá na soukromé dobíječky, tedy především dobíjení v domácnostech nebo v zaměstnání.

I proto BDEW považuje za prioritu, aby byla upravena legislativa, která umožní všem vlastníkům a nájemcům, za předpokladu splnění některých finančních požadavků, dobíjení u svých domovů.

Ze všech dobíjecích stanic je 12 % rychlodobíjecích a celé tři čtvrtiny jsou provozovány společnostmi, které současně podnikají i v jiných odvětvích energetiky.

BDEW současně upozorňuje, že elektroenergetická soustava Německa zvládne i podstatně více elektromobilů – podle odhadů až 13 milionů, což je množství odpovídající cca 30 % osobních aut registrovaných v Německu.

Nový Nissan Leaf. (Zdroj: Nissan)

Srovnání mezi Českou republikou a Německem pro ČR není nijak příznivé. Pokud by řidič zvyklý na německý standard přejel německo-české hranice, musí počítat s výrazně řidší dobíjecí infrastrukturou.

V České republice je totiž aktuálně provozováno pouze cca 400 veřejných dobíjecích stanic od různých provozovatelů. Skupina ČEZ podle posledních informací provozuje cca 160 dobíjecích stanic, přitom stovka z nich je rychlodobíjecích.

V ČR postupně rostou i prodeje elektromobilů, nicméně stále se pohybují spíše ve vyšších stovkách kusů ročně. Prodej nových elektromobilů na českém trhu v prvním pololetí stoupl o pětinu na 324 aut s čistě elektrickým pohonem. Prvenství drží Nissan s prodejem 87 aut, následují BMW a Volkswagen, které prodaly shodně 66 vozů. Na dalších místech skončily Hyundai (40) a Tesla (36).

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *