Domů
Elektromobilita
Němečtí řidiči volí elektromobily hlavně kvůli úsporám na palivu
Volskwagen, auto, elektromobil, dobíjecí stanice
Zdroj: Unsplash

Němečtí řidiči volí elektromobily hlavně kvůli úsporám na palivu

Většina německých řidičů přešla na bateriové elektromobily z důvodu nižších nákladů na pohonné hmoty. Podle průzkumu provedeného německou energetickou společností E.ON se jednalo o 59 % z dotázaných. Zhruba polovina dotázaných zmínila jako důvod k přechodu na elektromobil ochranu klimatu. Informoval o tom zahraniční server Clean Energy Wire.

Společnost E.ON v průzkumu oslovila 1 000 řidičů, kteří se rozhodli pro přechod na bateriový elektromobil. Z výsledků průzkumu  vyplývá, že hlavní motivací byly nižší palivové náklady. V rozhodování pomohly také nižší náklady na servis, nižší zdanění či levnější parkování.

Zhruba polovina z dotázaných podle E.ONu uvedla, že se obávala krátkého dojezdu, přičemž tyto obavy se většinou po zkušenosti se zakoupeným elektromobilem rozptýlily.

"Nejistota a výhrady vůči elektromobilitě jsou často pozorovány u lidí, kteří zatím neměli možnost sami elektromobil otestovat," uvedl Jens Michael Peters, ředitel pro energetická řešení a elektromobilitu v německém E.ONu, s tím, že počet registrací v první polovině roku 2025 a výsledky průzkumu ukazují na praktičnost a rostoucí zájem o tyto vozy.

Pokles prodejů znamená ohrožení cíle předchozí vlády

Registrace nových bateriových elektromobilů v Německu se v loňském roce propadly meziročně o více než čtvrtinu poté, co byly náhle ukončeny dotace na nákup elektromobilů v souvislostí s rozpočtovou krizí.

Přechod na elektromobilitu je přitom jednou z hlavních složek německé strategie pro snížení emisí skleníkových plynů. Předchozí německá vláda cílila na 15 milionů bateriových elektromobilů na silnicích do roku 2030.

Tento cíl je však aktuálně prakticky nedosažitelný s ohledem na aktuální tempo rozvoje a skutečnost, že nyní jezdí po německých silnicích zhruba 1,4 milionu elektromobilů.

Automobilky volají po zrušení zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory

Nejvýznamnější německé automobilové sdružení VDA, jehož členové jsou koncerny jako VW, Mercedes či BMW, v souvislosti s nízkými prodeji elektromobilů v loňském roce a obecně nízkou poptávkou po elektromobilech začátkem června volalo po zrušení zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035.

Vládní strana SPD nicméně signalizovala, že by byla proti přijetí navrhované pozice německou vládou, jelikož by to podle ní znamenalo zásadní ohrožení plánování a bezpečnosti investic pro automobilky.

Zajímavostí je, že druhá vládní strana CDU kancléře Friedricha Merze před letošními volbami volala po obdobném opatření jako sdružení VDA. Do koaliční smlouvy se jí však prosadit nepodařilo.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(41)
Pavel
20. červen 2025, 07:59

A o tom to celé je. Rodinné domy kde je FVE už automaticky kupují elektrické auto.

S nástupem AI a totální změnou na trhu práce, kdy většina lidí bude bude doma na universálním příjmu a pracovní týden bude mít možná tři dny padne argument, že člověk není přes den doma kvůli nabíjení auta. On se svět po roce 2030 změní tak, že teď si to nikdo nedokáže představit ani v nejdivočejším snu.

Petr prochaska
20. červen 2025, 08:24

Nástup AI v nahrazování pracovních pozic nebude tak horký. Nicméně dobíjení auta z FVE lze řešit i dnes večer, na to stačí mít dodatečných 10 kWh baterku (nájezd zhruba 50 km denně), z které se auto dobije.

Peter
20. červen 2025, 15:49

Batéria je dôležitá, ale tiež veľmi pomôže ak je určitá časť panelov otočená na západ. Keď prídem domov z práce o 16 hoď tak nabijam auto . Včera to bolo 15 kWh výroba a 11 kWh išlo do auta od 16 hoď. Keď je zamračené je to menej .

Petr prochaska
20. červen 2025, 22:41

Za pár hodin je slunovrat, takže nejdelší den. Natočení na západ bude v zimě nic moc.

Jiří Svoboda
21. červen 2025, 01:07

AI rozhodně nebude nahrazovat masy lidí , obecná umělá inteligence neexistuje a ještě dlouho existovat nebude. Neexistuje žádná technologie pro obecnou umělou inteligenci a současné jazykové modely brzy narazí na svůj limit. Ano nahradí to nějaké dělníky z kanceláří což už se děje. Řada pozic se transformuje do něčeho jiného třeba v ČR se počítá s náhradou asi 300 000 pracovních míst do roku 2030 , ale dík tomu se mnohé zlevní a vzroste poptávka takže ve výsledku jiné pozice zase vznikají podle části ekonomů AI bude mít spíše pozitivní vliv na zaměstnanost než negativní. Například vyšší automatizace velmi zvýhodní místní výrobce vůči dovozu průmyslového zboží třeba z Asie.

Richard Vacek
20. červen 2025, 08:22

Stát prostě tak razantně zasahuje do trhu, že se pro někoho stává i elektroauto lepším než klasický pohon.

Stačí si porovnat, kolik majitel odvede na daních státu při provozu jednoho nebo druhého typu vozítka.

Šimon Špidla
20. červen 2025, 08:46

Elektromobily jsou prostě efektivnější (90 ti procentní účinnost vs 30 ti procentní u spalováku) a když máte fve, tak platíte za palivo zlomek toho, co majitel spalováku. Žádné zásahy do posvátného trhu s tím nemají co dělat. Bylo by také fér, kdyby se platili emisní povolenky i za spalovaní paliv v motorech. Elektromobily je v případě napájení ze sítě platí.

Emil
20. červen 2025, 09:04

90% účinnost za předpokladu, že elektřina vzniká se 100% účinností v zásuvce, a i tak se o tom čísla dá úspěšně pochybovat.

Roman Kosařík
20. červen 2025, 09:30

Tak nám Emile taktéž připomeňte jaká že je účinnost procesu, který začíná vyvrtáním díry do země, přepravou surové suroviny, zpracování v rafinerii, distribuce paliva a končí spálením v motoru, když už to tedy chcete porovnávat včetně účinnosti získávání paliva.

Emil
20. červen 2025, 09:43

O účinnosti získávání paliva jsem nic nepsal. Pro začátek by stačilo srovnávat vůči energii primárního paliva, tak jak se běžně účinnost počítá. Prsit se účinností a zanedbat při tom hlavní zdroj ztrát je špatně.

Šimon Špidla
20. červen 2025, 13:03

Ta devadesátiprocentní účinnost zahrnuje i ztráty při nabíjení a další energii, která nejde na pohyb vpřed. Elektromobily mají ale navíc rekuperaci, i proto to vychází tak dobře.

Emil
20. červen 2025, 13:59

To sotva, ale hlavně nezahrnuje ty největší ztráty ještě před zásuvkou.

Jiří Svoboda
21. červen 2025, 01:13

Počítejte že EV spotřebuje asi polovinu primárního paliva než spalovák a to v celém cyklu. Misky vah se přitom vychylují stále více k elektromobilitě , jak klesá spotřeba primárních paliv při výrobě elektřiny. A to není jen EV ,tepelná čerpadla mají také cca poloviční spotřebu primárních paliv proti přímému spalování.

Emil
21. červen 2025, 08:06

Ani omylem. Počítejme průměrnou spotřebu elektromobilu 18 kWh/100 km, při mixu ČR a účinnosti zdrojů dostáváme cca 41 kWh/100 km. Při průměrné spotřebě benzínového auta 6 l/100 km a energetickém obsahu jednoho litru 8,9 kWh/l dostáváme cca 53 kWh/100 km. Není to tedy polovina primárního paliva ale 77 % primárního paliva. Ztráty při těžbě, rafinaci, distribuci jsou podobné jako u elektřiny. Nepočítám úspornější diesel, počítám minimálně spornou 100% účinnost OZE.

Milan Vaněček
21. červen 2025, 09:51

Emile to je tím, že počítáte se současným, ale v budoucnu opuštěným mixem výrobních zdrojů elektřiny. Ti co mají svoji elektřinu ze své fotovoltaiky na střeše, tak ti se Vám smějí už nyní. Ale Vy na ně něco vymyslíte....

Emil
21. červen 2025, 11:31

Ano, Vaněčku, diskuse je v přítomném čase. Brilantní postřeh.

Richard Vacek
21. červen 2025, 15:08

Tomu, kam se vychýlí misky vah, napomáhají politici. A jak se snaží pomoci elektrovozítkům? Žádná spotřební daň na palivo, parkování zdarma, dálnice zdarma, proferovaný vjezd do měst a spousta dalšího. A protože to stále nestačí a hloupí spotřebitelé vybírají špatně, chtějí konkurenční vozidla zakázat, nebo jim provoz alespoň dále opepřit oteplovacími odpustky.

Jiří Svoboda
21. červen 2025, 22:52

Ještě ke spotřebě EV a ICE , pokud chcete takové auto porovnat, pak potřebujete 2 stejné vozy nemůžete porovnávat malé auto s velkým vezměme tedy české EV škoda citigo s ICE verzi , takže 4,5 l/100 km pro ICE a 12,7kWh pro EV , to znamená že ICE potřebuje 43,11kWh energie v palivu , podle statistik potřebujete 1,88 kWh primárních paliv na výrobu 1kWh el. energie (eurostat ) takže EV. spotřebujete 23,5kWh což je 54%. Zanedbávám EROI ropy , uhlí FVE , VTE atd. Ono to bude podobné nicméně dobře je to přes 50% , ale když si koupíte EV pak ta výroba elektřiny má vývoj prostě klesá spotřeba primárních paliv díky rozvoji OZE kdežto u ICE ne , tam to bude v nejlepším případě pořád stejné pokud se bude ropa těžit stejně náročným způsobem. Takže moje tvrzení že EV spotřebuje 1/2 energie než ICE je sice nepravdivé , protože je to více hlavně to auto je náročnější na výrobu , ale během provozu toho auta se k tomu přiblížíme i s tím starým autem , a EV prodaná v budoucnu kdy už bude energetický mix s menším podílem výroby el. energie pomocí parních turbín budou mít spotřebu primární energie pod 50%. A pozor primární paliva jsou podle tabulek pro výrobu el. energie i slunce nebo vítr. kdežto u ICE mluvíme výhradně o ropě. Pokud bychom brali jen primární paliva neobnovitelných zdrojů budou mít EV spotřebu hluboko pod 50% aut se spalovacím motorem.

Emil
21. červen 2025, 23:40

1) Já jsem žádné malé auto s velkým neporovnával, porovnával jsem běžně udávané (průměrné) hodnoty spotřeby, což je rozhodně lepší přístup než dělat porovnání na nějakých pidiautech, která vůbec nereprezentují to čím se na silnicích skutečně jezdí, a o věrohodnosti těch jejich udávaných spotřeb se dá taky s úspěchem pochybovat.

2) "1,88 kWh primárních paliv na výrobu 1kWh el. energie" v ČR vůbec neodpovídá realitě, stačí si uvědomit že drtivá většinu elektřiny v ČR se vyrábí z jádra a uhlí, kde je účinnost kolem 35 % a nikoliv přes 50 %.

3) Vývoj do toho netahejte, řeč je o současnosti, ne o nějaké zářné budoucnosti.

4) "Pokud bychom brali jen primární paliva neobnovitelných zdrojů", budeme se dopouštět ukázkové manipulace, takže to dělat nebudeme. Už dost na tom, že jejich účinnost bereme 100%, přestože není.

Jiří Svoboda
22. červen 2025, 00:30

spotřeba primární energie u výroby elektřiny není jen o účinnosti elektráren , ale o způsobu výpočtu protože jako primární energie se u energie z vody , slunce nebo větru počítá el. energie vyrobená takže mají papírově 100% účinnost. Protože podíl OZE stále roste tak se tím snižuje i množství primárních paliv. Nemám odhad dat za letošní rok ani data z roku 2024 , takže jsem vzal rok 2023. V roce 2026 dosáhne podíl OZE bez biomasy cca 50%. zbytek bude mít účinnost dejme tomu 40% , takže bude 1,65kWh primárních paliv na 1kWh el. energie. OZE ve výrobě el. energie během životnosti EV dosáhnou 75%. takže budete mít 1,37kWh primárních paliv na 1kWh v el. energii takže EV bude mít spotřebu pod 40% ICE - to je vcelku jistý vývoj.

Emil
22. červen 2025, 06:21

Tak znovu: Vývoj do toho netahejte, řeč je o současnosti, ne o nějaké zářné budoucnosti. A taky jsem psal o ČR.

Peter
20. červen 2025, 16:45

Roman pekný a pravdivý príspevok.

Antonín Mikeš
20. červen 2025, 10:52

"Bylo by také fér, kdyby se platili emisní povolenky i za spalovaní paliv v motorech." Spotřební daň z paliv považujete za dobrovolný příspěvek na provoz státu, nebo by bylo fér ji zavést i na EE která se nabije od EV?

Šimon Špidla
20. červen 2025, 13:11

Emisní povolenky míří přímo na emise. A ty jsou v automobilové dopravě dost významné. Takže je zvláštní, že se dosud neplatí.

Zdanit nějakým způsobem ujeté kilometry je samozřejmě v pořádku. Celá infrastruktura je extrémně nákladná na to, jak málo hmoty přepraví. Také zabírá enormní množství místa. Osobní automobilová doprava je tak luxus nehledě na způsob pohonu. Zvýhodnění hromadné dopravy by bylo jistě užitečné. Třeba by se už nemusely stavět a následně udržovat další dálnice.

Martin Prokš
20. červen 2025, 13:37

Nedobrý den,

Pozor pozor, městský lepšočlověk na obzoru. My neuvědomělí untermenchen z hnojákova poslechněme jeho moudrá svatá slova a koukejme hnít na své kupce hnoje a jemu nechoďme na očl.

Pán si (asi) neuvědomuje rozdíl mezi městskou aglomerací s obstojnou dopravní obslužností a pracovními příležitostmi v blízkém okolí vs. realitu cca 1/2 obyvatel této republiky žijících roztroušeně po krajině. Sebrat plošně lidem dopravu znamená přivázat je na obojku k místu bydliště max. na dojezdovou vzdálenost kola. Kdo má štěstí, že je na nějakém hlavním dopravním tahu vlaku, tak ten možná dojede do práce dál. Ale tu ČR relativně řídce roztroušeně obydlenou hromadnou dopravou nikdy dostatečně neobsloužíte a i pro ty co obsloužíte to nebude (není) levné. Celou rodinu včetně dětí/školy. Takže kdo nesežene v místě bydliště práci, tak jde žebrotou. Model 19tého století, dělnické čtvrti okolo měst a továren. Osvícení továrníci stavějící dělnické kolonie a dotující infrastrukturu typu školky, školy, obchody typu Baťa (nebo jak se jmenoval ten továrník z Manchesteru od kterého to Baťa okoukal), byly oslavováni jako lidumilové. Zbytek populace žil dost nuzně a problematicky.

Tak tam nás chce GreenDeal a ESG lepšočlověk poslat. Jdu brousit vidle!

Heil Gréta!

K Zemi Hleď!

Kdo je John Galt?

Xoor
20. červen 2025, 13:39

Celkové zdanění je koleme 60% a vy voláte po další daničce a zdražení dalších věcí. Vše se nějak výrábý/přetváří a transportuje někdy i několikrát, takže zdražení výrobku a služeb bude narůstat.

Šimon Špidla
20. červen 2025, 16:54

Nemluvím o celkovém zdanění, ale zvýhodnění efektivní dopravy nad méně efektivní.

Xoor
21. červen 2025, 07:18

Šimon Špidla 20. červen 2025, 16:54

Důsledek toho bude prostě nekontrolovatelné zdražení úplně všeho. Za žádné řečičky to neschováte. Prostě říkejte pravdu.

Zdeněk
23. červen 2025, 06:38

Xoor: Tak mi ji ale taky musíte zavést. Příklad od nás (Karlovarsko). Jeden jeden autobus ráno a jeden ! večer. Takže do školy dřív (nultá hodina, výlet, atd.) máš smolík. Do práce na odpolední = smolík. Nákup, aby netrval celý den = smolík.

Pokud takto chcete řešit musíte opět zavést autobusovou dopravu jako v 80.letech (kdy i na vesnici jezdil bus co 2h). To ale pak najednou zase zjistíte, že ty busy jsou prázdné a kolik do stojí.

Nebo jak si představujete?

Richard Vacek
20. červen 2025, 16:57

Asi jste chtěl říct že se má platit spotřební daň i z elektřiny. Z něčeho se totiž údržba silnic, po kterých elektromobily jezdí, musí zaplatit.

Šimon Špidla
20. červen 2025, 17:36

Nevím, jestli se dnes stavba a údržba silnic platí ze spotřební daně na paliva. Nástrojů každopádně existuje určitě více, než jen spotřební daň. Jisté je, že výpadek daně na paliva bude jedním z důsledků přechodu na elektromobily. Ale na druhou stranu se sníží náklady na dovoz paliv a jejich infrastrukturu.

Petr Zelený
20. červen 2025, 18:19

Správa a údržba silnic se platí u daní. Daň nemá mašličku jestli byla původně spotřební nebo DPH - vše jde na hromadu. Je to 60-70 mld korun ročně. Dovoz paliv si hradí ten kdo je prodává. Ropovod vlastní MERO ale ten státu platí dividendy ne že stát platí 70 mld náklady. Takže se to musí vybrat jinde - je to trojnásobek rozpočtu ministerstva kultury. A ty dividendy z MERO taky budou chybět

Jind5ich Weiss
23. červen 2025, 13:52

90% účinnost z elektřiny vyrobené s 30-50% účinností, ekonomika je víc dána dotacemi na pořízení, odpuštěnými spotřebními daněmi na pohonných hmotách a panely - ty jsou též financovány dotacemi, takže žádný trh, ale plánované hospodářství.

Roman Kosařík
20. červen 2025, 09:26

Když odhlédneme od té zelené omáčky okolo, koho z vás by ještě před takovými 20 lety napadlo, že si palivo do vlastního vozu budete jednou moci tankovat hezky doma bez toho, aby vás při tom dojil stát na daních? Nebo vy snad znáte někoho, kdo má na zahradě ropný vrt s destilační kolonou?

Petr Zelený
20. červen 2025, 12:11

Problém úvahy je, že nezaplacením spotřební daně z paliv státu neušetříte žádné náklady, takže musí tu daň znovu někde vybrat. Je to cca. 70 mld - jedno procento HDP - není to fakt málo. Buď navýšit jiné daně - DPH, daň z příjmu. Spotřební daň vychází cca. 60-70 hal. na km. Co zavést spotřební daň na elektromobily cca. 180 tis km - tolik asi za život ušetří na spotřební dani z paliv.

Chápu, že to je lákavé říct, že neplatíte spotřební daň, ale služby státu budete chtít čerpat stejné. Musíte současně říct kde pak těch 70 mld do rozpočtu vezmete ...

Petr Zelený
20. červen 2025, 12:20

A nebo model STK - při tom Vám vždy zapisují do systému tachometr. To by rovnou stát mohl posílat složenky - kolik jste od STK do STK najel krát 70 haléřů. To je jenoduché řešení. Když prodáte auto, tak se srovnáte s kupujícím i o daň. Teď jen to stáčení tachometrů jak zabránit ... Možná ta spotřební daň při koupi vozidla na všechny ujeté km je lepší.

Karel Valenta
20. červen 2025, 12:48

Jde o to, jak je současný systém udržitelný. A co se stane jestliže každoroční zadlužení o 3 % nahradíte zadlužením o 4 %.

Juan Convidado
21. červen 2025, 10:04

Němci zjistili, že lidé platí za dobíjení elektroaut už i v průměru víc než za tankování. A festival prodělků tím jen začíná.

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/nemci-zjistili-ze-lide-jiz-plati-za-dobijeni-elektroaut-v-prumeru-vice-nez-za-tankovani-a-festival-prodelku-tim-jen-zacina/

Řidiči elektromobilů v Německu platí v průměru 10,45 Eur (cca 260 Kč) za elektřinu za 100 ujetých kilometrů. Ti, kteří tankují svá auta benzínem, přitom platí v průměru jen 10,21 Eur (cca 253 Kč) za benzin Super E10. Ceně provozu dieselových aut, která bude vzhledem ke spotřebě i ceně tohoto paliva ještě podstatně nižší, se studie vůbec nevěnuje.

Znovu opakujeme, že se v případě elektrických aut jedná o cenu extrémně pomalého dobíjení (AC), jakkoli rychlejší dobíjení (DC) je v průměru ještě citelně dražší - 12,06 Eur v jeho případě znamená asi 313 Kč na 100 km placených jen za elektřinu. Majitelé elektromobilů tak dnes dávají za „palivo” snadno o desítky procent víc a festival prodělků tím jen začíná - diametrální rozdíl ve ztrátě hodnoty posune celkové náklady do úplně jiných sfér.

hellokitty
24. červen 2025, 08:23

autoforum klasicky klame a zavadza, ja jazdim denne 50 km za nejakych 7kWh, to by mi aj pri tankovani v peaku na superchargeru vyslo na 7x10,60 = 74,20, takze nejakych 150 korun na 100km a to nejde o ziadne pomale dobijanie ale 250kW dc supercharger, pri nabijani mimo spicky by to bolo asi 120 korun

Milan Vaněček
22. červen 2025, 10:22

Co kdyby jste nechali budoucí vývoj poměru elektromobily/spalováky na technickém pokroku místo kvót, pokut, zákazů či naopak dotací, klimatického strašáku, ..

Vývoj technického pokroku a snaha o omezení nebezpečných produktů spalování (tím nemyslím čistý CO2) ukazuje, že se nakonec ustálí nějaký tento poměr, v různých zemích různý,. Co bude kvalitnější, levnější a hlavně výhodnější (pořizovací cena či provozní náklady), to si lidé nakonec koupí.

Tečka.

Zdeněk
23. červen 2025, 06:43

"Co kdyby jste nechali budoucí vývoj poměru elektromobily/spalováky na technickém pokroku místo kvót, pokut, zákazů či naopak dotací"

Přesně zrušit všechny dotace a uvidíme! Ale pak tu tu bude sdružení slz, že lidé hlasují peněženkou jinak než chce osvícené vedení.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se