Domů
Elektromobilita
Němečtí výrobci elektromobilů zaznamenali po čtyřech letech nárůst v prodejích
TenneT sonnen využití elektromobilů pro stabilizaci soustavy
Zdroj: TenneT

Němečtí výrobci elektromobilů zaznamenali po čtyřech letech nárůst v prodejích

Německý automobilový průmysl, který se v posledních letech potýkal s výraznými problémy, nyní chytá díky nárůstu výroby a prodejů elektromobilů druhý dech. Svědčí o tom informace o počtu nově registrovaných aut za leden 2025. Klíčovou roli hrají vládní podpory a investice do infrastruktury v kombinaci s nárůstem poptávky ze strany firemních zákazníků.

S počtem 340 800 vozů byl první měsíc roku 2025 nejsilnějším, co se týká počtu vyrobených aut. Oproti loňskému roku to představuje 13% nárůst. Znamená to, že Německo dokázalo poprvé od roku 2020 vyprodukovat víc automobilů, než tomu bylo ve stejném měsíci předešlého roku. Zdá se, že automobilky se dostávají zpátky do kondice a trh se pomalu stabilizuje.

Elektromobily dominují nad hybridy, počet nových registrací ale klesl

Výroba elektromobilů se Německu v roce 2024 zvýšila o 7 % na rekordních 1,35 milionu kusů. Rostou zejména vozy typu BEV (Battery Electric Vehicles), jejichž výroba vzrostla o 11 % na 1,06 milionu kusů. Výroba plug-in hybridů (PHEV) naopak klesla o 6 % na 0,29 milionu vozů. V roce 2025 se odhaduje 24% nárůst výroby elektrických automobilů na hodnotu 1,67 milionu kusů.

Co se týká počtu nově registrovaných vozidel, ten zaznamenal v lednu 2025 nižší hodnoty v porovnání s lednem 2024. Poptávka po elektromobilech má i tak rostoucí tendenci. Nejvýrazněji si meziročně polepšily elektromobily, kterých bylo registrováno o 54 % více než v předešlém roce. Pak následují hybridní vozy, kterých bylo v lednu registrováno o 23 % více. Průmysl i vlády očekávají, že elektrická auta budou v budoucnosti dominovat automobilovému trhu. Podíl počtu všech nízkoemisních vozidel registrovaných v Německu v lednu 2025 přesahoval 5% hranici.

Budoucnost německého automobilového průmyslu je žhavým tématem

Podle Sandry Wappelhorstové z Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) by poptávku po elektromobilech mohla ještě zvýšit vládní opatření, jako je rozšíření dobíjecí infrastruktury, dotace na nákup vázané na příjem a výhodné leasingové programy.

Drtivá většina německých politických stran zahrnula před volbami podporu elektromobility do svých programů. Jedinou výjimkou je strana Alternativa pro Německo (AfD). Federální volby jsou naplánovány na 23. února.

Konzervativní křesťanští demokraté, kandidující s bavorskou sesterskou stranou CSU, však mají v plánu zrušit zákaz aut na fosilní paliva od roku 2035. Strana však podporuje rozšiřování dobíjecí infrastruktury pro elektromobily, ale také se odvolává na „technologickou otevřenost“, a to i směrem k e-palivům.

AfD také podporuje stažení vyřazení aut na fosilní paliva od roku 2035 a chce co nejdéle uchránit výrobu aut se spalovacími motory, aby ochránila pracovní místa. Strana chce navíc skoncovat s veřejným financováním infrastruktury nabíjení elektromobilů a o vhodné technologii pro auta nechat rozhodovat trh, nikoli zákon.

Středoleví sociální demokraté (SPD) navrhují snížení daní za nákup nebo pronájem elektromobilů, rozšíření dobíjecích stanic a zastropování síťových poplatků, aby bylo nabíjení dostupnější. Strana je proti pokutování výrobců automobilů za neplnění emisních cílů EU a tvrdí, že výrobci automobilů potřebují peníze na vývoj EV.

Zelení mají přísnější přístup k zajištění toho, aby se výrobci automobilů zavázali k elektromobilům. Stojí za zákazem automobilů na fosilní paliva od roku 2035 a myslí si, že výrobci automobilů by měli být pokutováni za nesplnění cílů CO2, ale mohli by dostat více času na zaplacení, přičemž prostředky budou použity na evropské iniciativy na podporu odvětví elektromobilů.

Naděje se vkládají do obnovy firemních flotil

Téměř dvě třetiny všech nových registrací v Německu tvoří firemní vozidla, což dokazuje, jak výrazně mohou poptávku po elektromobilech ovlivnit právě vozidla vlastněná nebo pronajímaná firmami.

Není náhodou, že Evropská komise již připravuje v tomto ohledu nový zákon, který se přímo zaměřuje na podporu elektrifikace firemních vozových parků. Tento návrh je součástí širšího Net-Zero Industry Act zaměřeného na posílení konkurenceschopnosti evropských automobilek.

Podle bruselské organizace Transport & Environment (T&E) by takový zákon mohl zaručit poptávku po více než 2,1 milionu elektromobilů v roce 2030, přičemž největší potenciál se očekává v Německu a Francii.

Předpokládá se, že evropské firmy budou upřednostňovat domácí automobilové značky, což by pomohlo německým výrobcům splnit jejich emisní cíle do roku 2030. Německo reprezentuje nejdůležitější trh s automobily v Evropě a celosvětově se řadí na 3. příčku po Číně a USA.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Jan Kopecký
12. únor 2025, 19:39

Opravdu porovnáváte s lednem 2024, kdy prodeje "padly na dno" po zrušení podpory v Německu? U tohoto článku je "přání otcem myšlenky", skutečnost je taková, že prodeje BEV se dále hroutí a není vůbec divu.

Jan Kopecký
12. únor 2025, 19:58

Ten článek je "jak když kočička s pejskem pekli dort" - míchá výrobu s prodeji, auta celkem s elektromobily a hybridy. Ne, vývoj opravdu nesměřuje k plné elektromobilitě, nýbrž se obrací.

Zdeněk
13. únor 2025, 06:16

Psst! Musíte přece číst jen ty správné zelené novinky. A ne do toho motat pravdu.

S takovými jako Vy se ta pětiletka nesplní !

Jimi
13. únor 2025, 11:06

a řekl někdo to obracení trendu Číně?

Leden 2025 o 18% vyšší prodeje nabíjecích aut než leden 2024, celosvětově.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se