Domů
Elektromobilita
Polsko si stanovilo smělý cíl - 1 milion elektromobilů do 10 let
Nissan LEAF zapůjčený od švédské půjčovny elektromobilů MoveAbout.se, foto: Tomáš Jirka

Polsko si stanovilo smělý cíl - 1 milion elektromobilů do 10 let

Polsko plánuje v rámci snižování emisí podpořit rozvoj elektromobility. Cílem jednoho z největších znečišťovatelů ovzduší v Evropské unii je jeden milion elektrických aut do roku 2025. Nástrojem pro podporu rozvoje elektromobility mají být daňové úlevy, příspěvky na nákup a další opatření. 

Polské ministerstvo energetiky v úterý oznámilo, že do roku 2018 představí nový zákon, jehož účelem bude podpora rozvoje elektromobility. Kromě daňového zvýhodnění nebo příspěvku na nákup pro prvních 100 000 majitelů má Polsko v plánu spustit speciální fondy, které mají podle zahraniční agentury Reuters pomoci k zahájení výroby a tvorbě prototypů polských elektrických aut.

„Projekt přispěje ke zlepšování kvality životního prostředí v naší zemi. Chceme, aby tohoto technologického průlomu využili polští podnikatelé,“ řekl zástupce ministra energetiky Michal Kurtyka.

Minulý týden oznámily čtyři největší energetické společnosti v Polsku – PGE, Tauron, Enea a Energa – že plánují založit společnost ElectroMobilityPoland, která bude podporovat rozvoj elektromobility v zemi. Podle agentury Reuters však není jasné, zda se bude právě tato společnost účastnit i samotné výroby elektromobilů.

Cílem Polska je dosažení jednoho milionu elektromobilů na polských silnicích do deseti let. Ke konci roku 2015 bylo v Polsku registrováno pouze 427 elektromobilů.

Německý milionový cíl v nedohlednu

Podobně jako Polsko si také Německo v minulosti stanovilo cíl 1 milionu elektrických aut. V případě Německa má však být tato magická hranice překročena již do roku 2020.

Podle posledních zpráv je však dosažení německého cíle v nedohlednu. Ke kýženému rozvoji elektromobility zatím významně nepomohlo ani zavedení nákupní prémie 4000 euro na čistě elektrická auta a 3000 euro na hybridní auta.

Největší překážkou je ale stále nedostatek infrastruktury pro elektromobily a jejich pořizovací cena. S obojím se naši západní sousedé snaží bojovat. Na rozvoj infrastruktury pro elektromobily vyčlenila německá vláda do roku 2020 300 mil. EUR a na nákupní prémie celkem 600 mil. EUR.

Komentáře(10)
Jan Veselý
21. září 2016, 17:20

Kdyby Poláci chtěli řešit místní zoufalou kvalitu ovzduší, tak intenzivně řeší znečištění z lokálních topenišť, to se dá řešit relativně rychle a bylo by to politicky zajímavé, rozdávat prachy na nové, lepší kotle mezi lidi. Jenže programy řešící lokální vytápění současná vláda hned po nástupu k moci zarazila a zrušila.

Ne, ne, cílem tohohle programu je zvýšit spotřebu elektriky, případně dělat, jako že něco děláme. Oni na Západě už totiž svoje lokální vytápění vyřešili tak dávno, že už ani neví, že to může být podstatný zdroj problémů v ovzduší.

Martin Hájek
22. září 2016, 14:36

Nemáte úplně pravdu, v Německu stále i přes skvělou Energiewende třetina domácností topí v naftových kamnech, v Belgii nebo v Irsku ještě podstatně více. Ano, není to uhlí, ale z hlediska ovzduší a klimatu také žádná hitparáda.

Martin Hájek
22. září 2016, 13:09

Vzhledem k mixu výroby elektřiny v Polsku se bude reálně jednat o tzv. "uhlomobily" s výrazně vyššími emisemi CO2 na ujetý kilometr, než má dieselový motor. Uznávám, že teoreticky v některých klasických znečišťujících látkách mohou elektromobily lokálně pomoci, ale podpora změny lokálního vytápění by za stejné peníze přinesla řádově větší efekt a nebyla by jen pro nejbohatší vrstvu.

Josef
22. září 2016, 23:47

Koukám ,že místní diskutující nechápou o čem el. mobilita vlastně je. O emise CO2 vůbec nejde , jejich snížení je podružné jde o to snížit závislost na ropě. Čím více ropy používáte tím více jste politicky i ekonomicky závislí na producentech ze středního východu - Saudské Arábii a Rusku - k oběma zemím má Polsko "zvláštní" vztah, pokud se el. mobilita povede bude to pro Rusko i střední východ znamenat ekonomický úpadek, nejde o to ,že by se nahradila všechna ropa , ale ceny za které budou schopni prodávat budou nízké.

Jan Veselý
23. září 2016, 10:42

Jasně hlavními problémy způsobenými automobilovou dopravou jsou:

1) Emise NOx , těkavých uhlovodíků a sazí lidem přímo pod nos - elektromobil to řeší.

2) Hluk - elektromobil dost pomůže

3) Kritická dovozní závislost na ne zrovna přátelských zemích - elektromobil to řeší.

4) Zábor území ve městech (spousta cest a parkovišť), zdroj nebezpečí pro lidi mimo auta - elektromobil to neřeší.

CO2 je v důležitosti až někde za tím. Já si dal tu práci, že jsem to chtěl spočítat (tady). Hranice elektřina je pro emise CO2 lepší/horší mi vyšla ~0,9 kgCO2/kWh. Neboli i uhelné elektrárny se do toho mohou vejít. A to jsem srovnával hodně úsporný spalovák a nepovedený elektromobil.

Josef
27. září 2016, 23:50

Ano pěkně jste to rozebral pane Veselý, jen bych k tomu chtěl ještě dodat , že s rostoucím počtem el. mobilů stoupá možnost řízení sítě na straně spotřeby. Jen málo zemí v EU má dostatek regulačních domácích zdrojů el. energie. Francie používá dokonce k tomuto účelu i JE. Naopak domácích zdrojů , které se k regulaci sítě příliš nehodí máme všichni potenciálně dost - jádro a OZE.

S rozvojem el. mobility se otevře cesta , tak využít buďto nárazovou el. energii z FV a VTE ( Německo , Anglie ...) nebo vykrýt obecné nevyužití sítě a zdrojů v nočních hodinách , což je výhodné pro státy provozující JE - to využije nejvíce Slovensko nebo Francie , ale i ČR a nakonec i výše uvedené Polsko. A té energie, která půjde takto využít nebude vůbec málo jen u nás lze počítat se cca 4TWh ročně to je 11GWh denně. Když vezmete , že síť je méně vytížená zhruba 8 hodin denně s poklesem zatížení o 1,5 až 2GW , pak el. mobilita tento pokles sníží na 0,2 až 0,8GW to povede k mnohem lepšímu využití zdrojů , jejich vyšší rentabilitě a tedy i nižším nákladům na distribuci a výrobu el. energie. a to vše bez nutnosti stavby nových zdrojů nebo VVN linek.

Milan Vaněček
28. září 2016, 08:40

V Praze jsou nejkritičtějšími body 1 a 4 pana Veselého. Emise NOx a částic jsou nad normou, Praha to neřeší. Stejně tak neřeší potřebu vícepatrových podzemních či nadzemních parkovišť. Bod 1 je za silným nárustem ( autoimunitních) onemocnění v Praze (když srovnám mé mládí s mými dětmi a nyní s vnoučaty).

Martin Hájek
23. září 2016, 15:55

Tomu, co píšete, bych rozuměl, ale pak je fér, aby to Polská vláda řekla a neschovávala se za ekologii.

Petr
22. září 2016, 13:54

Poláci alespon pomohou nastartovat a zlevnit výrobu elektromobilů

Milan Vaněček
23. září 2016, 16:13

To udělá Elon Musk, sledujte jeho vystoupení 28. října v San Franciscu, uvede nový integrovaný produkt: integrovaná sluneční střecha+Powerwall 2.0 baterie+Tesla charger. Kvůli tomu koupil firmu Solar City. Teď ještě rozjet seriovou výrobu svých levnějších elektromobilů. A v Kalifornii budou mít zase čistější vzduch.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se

OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
info@oenergetice.cz
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.