Domů
Elektromobilita
Pomůže chytré dobíjení elektromobilů zmírnit vliv na elektrickou síť?
elektromobil nabíjení

Pomůže chytré dobíjení elektromobilů zmírnit vliv na elektrickou síť?

Projekt Electric Nations zveřejnil prvotní závěry zatím největší studie vlivu elektromobilů na elektrickou síť. Po dobu 18 měsíců bylo zkoumáno chování 700 vlastníků elektromobilů. Hlavním závěrem je, že nabíjení elektromobilů skýtá dostatečnou flexibilitu, která by se dala využít při vyhlazování špiček odběru. Většina majitelů elektromobilů totiž nabíjí baterie, i když nejsou ani zpola vybité, a do sítě jsou zapojeny mnohem déle, než kolik je třeba k jejich dobití.

V rámci zkoumaného vzorku o velikosti 673 majitelů elektromobilů projekt za 18 měsíců sesbíral data z více než 140 tisíc nabíjecích cyklů. Dle prvotních analýz může být chytré dobíjení řešením rostoucího počtu elektromobilů připojených k elektrické síti.

Cílem projektu bylo prozkoumat chování vlastníků elektromobilů, jejich dobíjecí zvyky, jako je počet a délka dobíjení a spotřebovaná energie, a také vliv na elektrickou síť.

„Dokončení testovacích případů přichází po více než dvou letech tvrdé práce partnerů Electric Nations, zejména DriveElectric, které stálo ve vedení náboru účastníků projektu od konce roku 2016, a EA Technology vedoucí technickou koncepci,“ uvedl Electric Nations v tiskové zprávě.

Vlastníci elektromobilů byli zapojeni také do testů různých strategií chytrého dobíjení, mezi které se řadí používání aplikací, které podporují interakci řidičů s chytrými systémy dobíjení. Jejich cílem je minimalizovat narušení naplánovaných cest a přesvědčit vlastníky elektromobilů, aby si dobíjeli svá vozidla při nízkém zatížení sítě (například přes noc, spíše než brzy večer). Sledováno bylo, zda a jak na takové strategie reagují.

Majitelé dobíjejí auta už při polovičním dojezdu

Mezi první závěry, které Electric Nations uvádí, je fakt, že průměrná doba připojení elektromobilu k síti je přes 12 hodin, ale jen výjimečně se celou dobu dobíjí. Dalším zjištěním je, že při připojení k síti mají baterie elektromobilů ještě v průměru více než 50 % energie, kterou mohou uložit. Majitelé elekromobilů je pak dobíjí průměrně třikrát týdně.

Další výsledky studie, které bude Electric Nations postupně zveřejňovat, mají pomoci provozovateli distribuční soustavy Western Power Distribution zlepšit porozumění dopadu elektromobilů na její síť a naznačit, jak by se tyto dopady daly zmírnit pomocí chytrého dobíjení společně s motivačními schématy pro zákazníky.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Stanislav Mikeska
18. březen 2019, 07:09

Jak bude řešeno dobíjení Ev uživatelů bydlících v činžovních blocích?

Josef
18. únor 2019, 22:26

Kdyby někoho zajímala simulace české sítě při nabíjení el. mobilů při jejich očekávaném růstu v čase, stačí se podívat na MPO....

Petr
19. únor 2019, 13:58

Jo kdyby elektroauta posílala elektřinu do sítě při večerní špičce, tak to by se v oblastech s více soláry skutečně mohlo vyplatit, už teď urychleně zavádět celý ten složitý mechanismus měření a okamžitého oceňování v každém baráku s garáží.

Pepik
20. únor 2019, 11:02

To jsou zase údaje, omg, informace k ničemu. Správný systém nabíjení funguje tak, že po nabití baterie na plnou kapacitu se nabíjení vypne a je jednou jak dlouho budu mít auto na nabíječce. Maximálně bude nabíječka posílat udržovací proud v řádech miliampér? V kontextu 700 aut nepatrná zátěž.

Jde spíš o to, že nabíječka má odběr jak dvě domácnosti, takže vaše eauto plus vaše domácnost = trojnásobek současných odběrů - to je high ecology :p plus nepřipravenost elektrické na takový oběr.

Michal
21. únor 2019, 08:43

Tady jde o to, že ten elektromobil připojíte do sítě automaticky po návratu z práce, a on se začne dobíjet okamžitě ještě večer, během odběrové špičky. Asi není reálné přesvědčovat zákazníky, aby místo toho sešli do garáže a připojili svůj vůz do sítě později, před ulehnutím. Pochytření dobíjecího místa toto může pohlídat a nabíjení spustit po půlnoci, kdy je již odběr nižší a pořád zbývá dost času na to, aby se baterie do rána dobily doplna.

Lubos Vozar
21. únor 2019, 09:14

Uplne jednoducho si nastavite aby vam zacalo auto nabijat od kedy do kedy chcete. Maju to aj zakladnejsie modely ako moj Ionic, v tom nie je ziadny problem.

Martin Prokš
21. únor 2019, 12:19

No nevím jak Vy, ale já potřebuji mít auto s nějakým "minimálním" dojezdem cca 150-200km k dispozici skoro stále. Nikdy nevím co se stane, kdy mi zavolá někdo z práce, rodiny, nebo dítě onemocní a já s ním budu muset letět na pohotovost, ... Nežiju ve městě kde bych byl obsloužen MHD co 15 minut kdykoli. Takže plně chápu, že zákazník již při cca 50% stavu akumulátoru nabíjí a chce mít nabito relativně rychle. Nechoval bych se jinak a jen pod nátlakem bych měnil své chování.

Mít auto 1/2 času skoro každý den neschopné vyjet, protože podle chytré nabíječky se má začít nabíjet až od 2 do 5 hodin ráno, je veliké omezení.

Na to dělat studii nikdo nemusí.

Jan Veselý
21. únor 2019, 12:56

Martine, děláte jednu vážnou logickou chybu. To, že vy něco nechcete, ještě neznamená, že by se nenašlo dostatek zákazníků pro nabíjení podle potřeb sítě a podle chování se cen elektřiny (a dostali za to třeba slevu na nabíjení). Společnost netvoří Martin Prokš a jeho kopie.

Martin Prokš
21. únor 2019, 13:40

Dobrý den,

to sice máte pravdu, ale přečtěte si prosím článek znovu a z toho kontext příspěvku Michala a mě.

Článek je o tom, že byla dělaná studie jak se zákazníci chovají a že měkká pobídka (aplikace do mobilního telefonu s doporučeními) pro rozložení nabíjení přes noc moc nefungují.

Michal na to reagoval tak, že by to chtělo pořešit technickým opatřením uživatelsky přívětivým. Já na to reagoval, že to stačit nebude a že zákazníci (nebo alespoň významná část z nich) mají dosti pochopitelnou motivaci ke stávajícímu chování. Což povede do budoucna k velkým problémům na úrovni přenosové a distribuční soustavy, přesně jak píše Pepik.

Rozvíjím tuto úvahu dál: Domnívám se, že s rostoucím počtem elektromobilů se začnou rychle projevovat ty negativní stránky a bude nutné uživatele aktivně nutit ke změně chování. Například vysokou diferenciací ceny a omezenou dostupností nabíjení v některých lokalitách a časech, ... Což se pochopitelně nebude líbit.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se