Britský průmyslový gigant Rolly-Royce na konci minulého roku představil své nové, plně elektřinou poháněné letadlo. Díky špičkovému pohonu by letadlo mělo být schopné dosáhnout rychlosti okolo 500 km/h, čímž se bude pokoušet o pokoření rychlostního rekordu.

Nový letoun vznikl v rámci iniciativy ACCEL (z angl. Accelerating the Electrification of Flight), tedy zrychlení elektrifikace létání, a je klíčovým prvkem strategie Rolls-Royce stát se „šampiónem“ v elektrifikaci.

Na projektu se podílí řada dalších společností včetně výrobce elektrických motorů a řídicích prvků YASA či start-upu Electroflight. Projekt je také spolufinancován britským Institutem leteckých technologií ve spolupráci s tamním Ministerstvem obchodu, energetiky a průmyslové strategie.

„Postavit nejrychlejší elektřinou poháněné letadlo na světě není nic jiného než revoluční krok ve změně letectví a je nám potěšením představit letadlo projektu ACCEL. Toto není pouze důležitým krokem směrem k pokusu o světový rekord, ale také rovněž pomůže rozvíjet schopnosti společnosti Rolls-Royce a zajistit, že budeme v čele vývoje technologie, která může hrát zásadní roli pro umožnění transformace k nízkouhlíkové globální ekonomice,“ uvedl Rob Watson, ředitel Rolls-Royce Electrical.

Letadlo bude vybaveno speciální baterií pro letadla s vůbec nejvyšší energetickou hustotou, která byla kdy vyrobena. Tato baterie by měla poskytnout dostatek energie na 200 mil letu (320 km), tedy například na let z Londýna do Paříže.

Baterii tvoří 6000 článků, které jsou speciálně zkompletovány pro minimalizaci hmotnosti, přičemž pokročilé systémy mají díky přímému chlazení zajistit optimální provoz i při vysokém výkonu nutném pro pokoření rekordu.

Vrtuli letadla pohání 3 axiální elektromotory, které jsou dohromady schopny poskytnout výkon více než 500 koňských sil při účinnosti více než 90 %. Podle společnosti by letadlo mělo být schopné dosáhnout rychlosti vyšší než 300 mil za hodinu, tedy více než 480 kilometrů za hodinu.

Zdroj úvodní fotografie: Rolls-Royce

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *