Rolls-Royce představil své letadlo poháněné elektřinou, na jaře má pokořit rychlostní rekord
Britský průmyslový gigant Rolly-Royce na konci minulého roku představil své nové, plně elektřinou poháněné letadlo. Díky špičkovému pohonu by letadlo mělo být schopné dosáhnout rychlosti okolo 500 km/h, čímž se bude pokoušet o pokoření rychlostního rekordu.
Nový letoun vznikl v rámci iniciativy ACCEL (z angl. Accelerating the Electrification of Flight), tedy zrychlení elektrifikace létání, a je klíčovým prvkem strategie Rolls-Royce stát se „šampiónem“ v elektrifikaci.
Na projektu se podílí řada dalších společností včetně výrobce elektrických motorů a řídicích prvků YASA či start-upu Electroflight. Projekt je také spolufinancován britským Institutem leteckých technologií ve spolupráci s tamním Ministerstvem obchodu, energetiky a průmyslové strategie.
„Postavit nejrychlejší elektřinou poháněné letadlo na světě není nic jiného než revoluční krok ve změně letectví a je nám potěšením představit letadlo projektu ACCEL. Toto není pouze důležitým krokem směrem k pokusu o světový rekord, ale také rovněž pomůže rozvíjet schopnosti společnosti Rolls-Royce a zajistit, že budeme v čele vývoje technologie, která může hrát zásadní roli pro umožnění transformace k nízkouhlíkové globální ekonomice,“ uvedl Rob Watson, ředitel Rolls-Royce Electrical.
Letadlo bude vybaveno speciální baterií pro letadla s vůbec nejvyšší energetickou hustotou, která byla kdy vyrobena. Tato baterie by měla poskytnout dostatek energie na 200 mil letu (320 km), tedy například na let z Londýna do Paříže.
Baterii tvoří 6000 článků, které jsou speciálně zkompletovány pro minimalizaci hmotnosti, přičemž pokročilé systémy mají díky přímému chlazení zajistit optimální provoz i při vysokém výkonu nutném pro pokoření rekordu.
Vrtuli letadla pohání 3 axiální elektromotory, které jsou dohromady schopny poskytnout výkon více než 500 koňských sil při účinnosti více než 90 %. Podle společnosti by letadlo mělo být schopné dosáhnout rychlosti vyšší než 300 mil za hodinu, tedy více než 480 kilometrů za hodinu.
Zdroj úvodní fotografie: Rolls-Royce
Mohlo by vás zajímat:
….tož pjekné, pjekné, ale když to nemá na perutích namontované soláry, jak dlouhé k temu bude potřeba prodlužovák ???
To je sice chválihodné, ovšem letoun je mrňavý pro 1 až 2 lidi a dolet 300 km taky není omračující. Rovněž rychlost 500 km/ je zhruba poloviční proti dnešním velkým dopravním. Proto je tento letoun maximálně hračka pro nějaké nadšence. Potřebujeme elektroletadlo, které poletí rychlostí 950 km/ h na vzdálnost 8000 km se 300 pasažéry na palubě.
Hodně štěstí.
Nejste náhodou příbuzný s Ferdou Šiškou z Horní Lomné? Toho taky co není "stopro", to ho smolí. Trh s letadly zdaleka nejsou jen Jumbo Jety pro transatlantické lety.
Pokud takové pokusy zůstanou na úrovni výzkum/vývoj a třeba i s nějakou dotací, tak fajn. Ono totiž na stovky pokusů vzniknou jednotky úspěšných řešení.
Horší by bylo, kdyby se nám už teď vnucovala nějaká nedokonalá řešení (třeba prostřednictvím dotací na jednu stranu a sankcí na stranu druhou).
Dobrý den,
Tohle je reklamní "sporťák". Tečka. Výkony nejsou nijak závratné, prakticky to k ničemu není, je to jen reklama a reklamní humbuk okolo. A tuto svou úlohu evidentně plní dobře, a to ještě ani nelétá.
Neboli Tesla v roce 2008. Ještě v roce 2011 se jim vysmíval Václav Smil, že celá elektromobilní revoluce je pár set pekelně drahých sporťáků. A kde je dnes Tesla?
Já bych spíš viděl zvláštnost v tom, že se opakuje bateriový koncept jako u aut. Konvenční dopravní letadlo po startu a nabrání cestovní hladiny spálí dejme tomu 80% paliva a zbytek mu stačí na udržení výšky a přistání s rezervou. Tzn. po vystoupání se zbaví zároveň velké části hmotnosti, což je pro něj zásadní věc. Čekal bych tedy spíš namísto baterií "vodík v v letectví" a naopak výzkum baterií s čím dál lepší hustotou uskladněné energie v pozemní mobilitě.
Já si o potenciálu elektrického pohonu v letectví už něco nečetl. V první řadě už je dnes hybridní pohon přítomen v celém oboru. Elektrická turbodmychadla už zajišťují většinu tahu u tryskových motorů. S vodíkem bych to moc růžově neviděl, nemá to žádnou ekonomickou výhodu oproti ropným palivům a technické potíže spojené s vodíkem (třeba křehnutí materiálů) neuvidí v oboru rádi.
Elektrický pohon by pro letectví znamenal ještě větší úsporu na "palivu" než u elektromobilů (letecký benzín je dražší, elektřinu by si vyjednali levnější). Hlavní problémy jsou dva, energetická hustota baterií by potřebovala být vyšší (aspoň 500 Wh/kg) a elektrickému pohonu by se musela přizpůsobit konstrukce a tvar letadel (nepotřebují dutiny na palivo, baterie umí složit jako pevnostní prvek konstrukce, výhodné je použití více menších motorů, ...). A samozřejmě, ideální by byly nějaké nehořlavé články.
Zatím to jsou fakt v podstatě pokusy ála Tesla Roadster, kdy se do kastle Lotusu Elise přibastlil jiný pohon. Model S už má konstrukci přizpůsobenou elektropohonu.
Lepší články, věřím, časem budou. Pokud ne, pořád je tu cesta syntetických paliv či pokročilých biopaliv.
Je fakt, že syntetický letecký petrolej je asi nejkratší cesta k cíli, protože jde o "materiálově prověřené" palivo. Měl jsme to napsat obecněji, letadla na cokoliv kapalného čeho se vzletem do výšky zbaví. Ty baterie mají nevýhodu, že je s sebou pořád taháte...
Já bych u letadel asi volil spíš nějaký vodíkový systém, třebas i pro kapalný vodík, dýl než pár dní to na zemi stát nebude, energetická hustota bude ta 3x vyšší než u petroleje a spalitelné by to mohlo být i v normální turbíně.
Co prosím myslíte pod pojmem "elektrická turbodmychadla"? Nevím o tom že by se něco takového prakticky používalo, i významově je to oxymorón, turbo-dmychadlo znamená dmychadlo poháněné turbínou, jak do toho zapadá elektro-motor? Myslítě přeplňování, turbo-hřídelové motory nebo proudové turbo-fany? Tam existují projekty na hybridní řešení, ale všechno zatím maximálně ve fázi maximálně experimentu pokud vím.
Ale souhlas že jde prioritně o energetickou hustotu akumulátorů, výkonová hustota samotných motorů je totiž v současnosti prakticky stejná, 5-10kW/kg u elektro i spalováků(pístové i turbíny). Baterkové létání nemůže plně nahradit spalováky, ale může to být zajímavá nika trhu tam kde se to hodí, a ta syntetická paliva jsou další zajímavá možnost, elektro-létání nepřímo přes elektro-paliva.
Takze 20ti kilometrova samonavijeci prodluzka by to mohla elegantne resit :-) Jak dosahne letove vysky, odpoji se od letadla a navine zpet na letiste. :-)
Vodik sa uspesne testoval v bojovych lietadlach uz v 50 tych rokoch. Padlo to hlavne na cene vodika a jeho distribucii, ale fungovalo to
Tesla loni prodala celkem 367 000 elektromobilů, z toho ve 4 čvrtletí - 112 000 ks. Výborný výkon. V Šanghaji postavila svou Gigafactory- 3 za 10 měsíců !!! , což je na továrnu s roční výrobou 250 000 aut neslýchané tempo /my říkáme čínské/. 7.ledna 2019 byla slavnostně zahájena stavba, 30.prosince 2019 si první zákazníci koupili vyrobená auta = 359 dní od prvního kopnutí do země se zákazníci prohánějí v zakoupených Tesla model - 3. Čína spolu se soukromou firmou Elona Muska zahájly světovou éru elektromobility. Musím říci, že i já jsem se plánům Elona Muska před 5 lety smál, už se mu nesměju.
Kdo je my?
A nemáte náhodou, jako odborník na Čínskou lidovou republiku, čísla, s kolika lidskými životy či podělanými osudy si tamní režim vytřel zadnici, aby mohl udělat další zářez na pažbě průmyslového stavitelství a splnit nalajnované termíny?
A připomínám, že Elon Musk je Američan , tedy člověk ze svobodného světa. Ale také šéf, pod kterým by možná málokdo chtěl pracovat dlouhodobě (neidealizuju si ho).
Připojuju se k výše zmíněnému dotazu, kdo "my" ?
TO : Pácalt a Veselý
"My ", znamemá všichni nestranní odborníci nezatížení nějakou propagandou a ideologií, kteří hodnotí pouze a skutečně pouze čísla a fakta z ekonomiky. Takových ,kdo hovoří o tzv. "čínském tempu" jsou ve světě miliony, novináři, ekonomové, politici, .... každý, kdo si o šokujícím tempu dosahovaném v Číně někdy něco přečetl. 61 % !!! obyvatel Číny / = 1 miliarda/ dnes žije v domech a bytech postavených v posledních 10 letech. Vysokorychlostní železnice Peking- Šanghaj o délce 1.318 km byla postavena za 2 roky 10 měsíců ,jezdí se po ní 350 km/h. U nás bychom se stále jen - "dloubali v nose" a kreslili plánky.
Postavit rychle fabriku znamená, že si firmy vytřely zadnici s dělníky ? To je opravdu zvláštní úvaha ! My zase budeme 20 let modernizovat D1 ,dělníci budou dělat 7 hodin denně , 5 dní v týdnu. Spokojení ovšem budou občané ČR, jelikož na opravách dálnice "nikdo netýral dělníky " ?? Tak to si užívejte 5 hodinové fronty na dálnici v místech zúžení.
Jestliže někdo dokáže za 2 roky postavit vedení vysokého napětí o délce přes 3000 km, pak je to o skvělé organizaci práce na obří stavbě, nikoli o týrání dělníků.
Loudile, jestli vy jste nestranný, tak můj děda byl Habešský císař a jeho prastrýc Papež.
To : Pácalt a Veselý
A ještě dodatek k pracovnímu tempu a "týrání dělníků". Zajímalo by mne, zda už jste někde protestovali proti třísměnným provozům ve velké části německých firem "automotive" u nás, kde Češi vyrábí autopotahy, splétají kabelové svazky, lisují palubní desky, ....atd. atd. v nočních směnách. Vyrábět kabelové svazky či lisovat palubovky není nutné na tři směny, stačila by jedna denní od 8.00 do 16.30. Ovšem pozor ! Snížila by se tím produktivita , zvedla cena, ztratila konkurenceschopnost. A proto se třeba v Novemu Touškov lisují palubní desky v 03.00 hodin. Kvůli produktivitě. Toto já považuji pro střední Evropu za přežitek , nikoli to, co se děje v pořád ještě rozvojové Číně.
Ve stavebnictví (ale i jinde) můžete termíny splnit dvojí cestou. Buďto motivujete lidi pozitivně např. tak, že pokud se zdrží v práci déle, dostanou dvojnásobek, trojnásobek hodinovky a pokud nepřijdou, tak na tu odměnu nedosáhnou ( dostane ji ten, kdo přišel). V krajním případě výpověď (je-li šéfík trotl), což není nic moc.
Ovšem je i cesta lidově demokratická (abyste to pochopil, čínská) taková, že se plnění termínů "na krev" vyžaduje v rámci základního úvazku a jeho nesplnění kriminálem, vystěhováním rodiny, obecněji řečeno posr...ím života na pár let.
To vaše divoké tempo výstavby je dosaženo formou něco za něco. A vy se z pohodlí svobodné Evropy koukáte jen na vládou ověřené čínské weby, kde se o pozadí dosažených úspěchů strany a vlády nedočtete nic.
Už jste si konečně koupil tu jednosměrnou letenku do Pekingu?
TO : Pácalt
A kde vy jste se dočetl, že když si v Číně dělník nesplní stanovený počet pracovních hodin v měsíci , tak že si jde sednout do kriminálu a jeho rodina je vystěhována někam daleko ??To by tedy musely být věznice v Číně parádně plné ! V Číně chodí do práce 800 milionů lidí. Mezinárodní statistiky přitom za rok 2015 říkají, že USA měly ve vězení 2,2 mil. lidí a Čína - 1,7 milionu. A to mají USA 4 krát méně obyvatel. Ano, v Číně se dnes za týden odpracuje více hodin jak v Evropě , ovšem Čína je na začátku svého ekonomického rozvoje. V USA roku 1930 na stavbě mrakodrapů také neměli naše dnešní - "evropské pohodlí". V Číně je kapitalismus, tedy pokud se někomu nelíbí pracovní podmínky ve firmě, dá rozvázačku a hledá si lepší. Máte velmi špatné informace od našich ideologů z ČT, Čína dosahuje svých temp především skvělou technikou práce. Jediný příklad za všechny. Ve velkém městě bylo nutno na frekventované silnici vyměnit most za nový. Čínský postup ?? Vedle starého mostu byly instalovány koleje a na nich postupně postaven most nový ,doprava nebyla přerušena. Když bylo vše připraveno, tak k večeru přijela demoliční skupina , starý most do půlnoci rozebrali a po kolejích zasunuli nový. Po připevnění najeli asfaltéři a položili koberec. Ráno byla doprava už na novém mostě puštěna. Pro řidiče trvala objížďka nějakých 16 hodin , ano dělníci si dali jednu noční, ale myslím, že to stálo za to. U nás v Praze by se nový most s úplným přerušením dopravy dělal tak 2 roky, v Číně 16 hodin.
P.S. Nevím, proč bych se měl stěhovat do Číny. Každý ,kdo chválí nějaký jiný stát by se měl z ČR vystěhovat ? To by tu nežil už nikdo.
TO : Pácalt
Ještě doplním. Pracovní tempo je věc jedna, růst bohatství věc druhá. Myslím si, že hodně málo lidi u nás vůbec ví, že ve velkých čínských městech je už životní úroveň na úrovni průměrného Čecha. A v Číně žije ve městech 60 % obyvatel. Je to výkon o to větší, že před 40 roky 1980 byl v těchto městech považován za bohatého ten, kdo měl jízdní kolo a mohl si koupit pytlík bonbonů. A dnes už jdou ve své životní úrovni tito lidé nad nás Čechy. My jsme podobně před 30 roky snili o dostižení životní úrovně Němců a Rakušanů. Jaksi se nám to nepovedlo ! Průměrná mzda v Německu 2019 = 105 000 Kč, u nás třetina 35 000 Kč. Pokud u nás poroste ročně průměrný plat o 3000 Kč , tak německých 105 000 máme r. 2042. Ovšem Němci přidají za 20 let jistě nějakých + 40 % , tedy budou mít 150 000 . Takže naše stíhání Německa se posouvá daleko za rok 2050. Něco tu selhalo.
P.S. Počty zahraničních turistů v ČR 2018 : 1.Němci, 2.Slováci, 3.Poláci, 4. Číňané. Když odečtu první tři, protože s nimi máme hranici a "turista" se tak vyrobí velmi snadno a skoro zadarmo / v Plzni je Němec po D5 za hodinu/ , tak to o něčem svědčí. V Číně se vytvořila ohromná střední třída, která má na to odletět na 14 dní do Evropy a v Paříži, Londýně, Římě, Praze utrácet více jak Američané nebo Němci. Tito lidé zbohatli tak úžasně rychle, že se nestihli ani naučit pravidla dobrého chování , v Pařížské ulici v luxusním klenotnictví si například sundali promočené ponožky a během nákupu si je tam sušili na topení. Ale to je jen úsměvná epizodka, podstata je jinde. V Číně vlastní byt nebo dům 90 % obyvatel ,jedno z nejvyšších čísel na světě. Samozřejmě mají hypotéky a ty se jednou splatí. Pak bude Čína zemí milionářů.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se