Výrobce elektromobilů Tesla vybavil téměř polovinu svých vozů vyrobených v prvním čtvrtletí letošního roku lithium-železo-fosfátovými (LFP) bateriemi, které neobsahují kobalt ani nikl. Společnost nyní využívá LFP baterie ve většině vozů s běžným dojezdem i v komerčních aplikacích energetických úložišť. Informaci přinesl zahraniční server Platts.
Tesla uvedla, že její nejdostupnější elektromobil Model 3 vybavený LFP baterií dosáhne díky účinným motorům stále dojezdu kolem 270 mil (zhruba 430 km).
Platts připomněl, že LFP baterie získávají v poslední době na popularitě díky nedávným technologickým pokrokům, které vedly k možnosti navýšení dojezdu vozů vybavených těmito bateriemi bez dopadu do jejich ceny či bezpečnosti.
Tesla již dříve v dubnu uvedla, že její produkce elektromobilů vzrostla v prvním čtvrtletí meziročně o téměř 70 % na 305 407 kusů. Naprostá většina z těchto vozů byly Model 3 a Model Y, kterých Tesla vyrobila 295 324 kusů.
Tesla dále uvedla, že plánuje i nadále navyšovat svou výrobní kapacitu, jak nejrychleji to půjde, a že očekává průměrný meziroční růst produkce o 50 %.
Problémy s dodavatelským řetězcem
Stejně jako většina výrobců automobilů bojuje i nadále Tesla s problémy spojenými s dodavatelským řetězcem.
"Kromě nedostatku čipů ovlivnily náš dodavatelský řetězec a provoz závodů nedávné nové výskyty onemocnění COVID-19,“ dodala automobilka.
Tesla uvedla, že její závody jsou již několik čtvrtletí provozovány pod svými limity a že hlavním omezujícím faktorem je právě dodavatelský řetězec. Podobná situace by podle automobilky měla panovat i po zbytek letošního roku.
Obzvláště zasaženou byla Gigafactory v Šanghaji, která sice v prvním čtvrtletí vykazovala dobré výsledky, nicméně kvůli nedávnému nárůstu případů onemocnění COVID-19 byla dočasně uzavřená. Nyní již sice opět výroba v tomto závodě běží, je nicméně velmi omezená.
Rostoucí ceny kovů
Společnost uvedla, že byla silně zasažena také aktuální cenou vstupních surovin, kdy některé v posledních měsících zdražily až několikanásobně.
"Dopad inflace na naší nákladovou strukturu přispěl k úpravě cen našich produktů, a to navzdory pokračujícímu zaměření na snižování našich výrobních nákladů všude, kde je to možné," dodala Tesla.
Cena kovů využívaných v bateriích i v letošním roce roste. Podle Platts vzrostla cena uhličitanu lithného od začátku roku o 128 % a cena hydroxidu lithného dokonce o 159 %. Mírnější, i když stále poměrně výrazný, růst byl zaznamenán u hydroxidu kobaltnatého, jehož cena letos vzrostla už o 23 %.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.