Domů
Elektromobilita
Téměř polovina Tesel vyrobených v Q1 nepotřebovala v bateriích kobalt ani nikl
Zdroj: Tesla
Zdroj: Tesla

Téměř polovina Tesel vyrobených v Q1 nepotřebovala v bateriích kobalt ani nikl

Výrobce elektromobilů Tesla vybavil téměř polovinu svých vozů vyrobených v prvním čtvrtletí letošního roku lithium-železo-fosfátovými (LFP) bateriemi, které neobsahují kobalt ani nikl. Společnost nyní využívá LFP baterie ve většině vozů s běžným dojezdem i v komerčních aplikacích energetických úložišť. Informaci přinesl zahraniční server Platts.

Tesla uvedla, že její nejdostupnější elektromobil Model 3 vybavený LFP baterií dosáhne díky účinným motorům stále dojezdu kolem 270 mil (zhruba 430 km).

Platts připomněl, že LFP baterie získávají v poslední době na popularitě díky nedávným technologickým pokrokům, které vedly k možnosti navýšení dojezdu vozů vybavených těmito bateriemi bez dopadu do jejich ceny či bezpečnosti.

Tesla již dříve v dubnu uvedla, že její produkce elektromobilů vzrostla v prvním čtvrtletí meziročně o téměř 70 % na 305 407 kusů. Naprostá většina z těchto vozů byly Model 3 a Model Y, kterých Tesla vyrobila 295 324 kusů.

Tesla dále uvedla, že plánuje i nadále navyšovat svou výrobní kapacitu, jak nejrychleji to půjde, a že očekává průměrný meziroční růst produkce o 50 %.

Problémy s dodavatelským řetězcem

Stejně jako většina výrobců automobilů bojuje i nadále Tesla s problémy spojenými s dodavatelským řetězcem.

"Kromě nedostatku čipů ovlivnily náš dodavatelský řetězec a provoz závodů nedávné nové výskyty onemocnění COVID-19,“ dodala automobilka.

Tesla uvedla, že její závody jsou již několik čtvrtletí provozovány pod svými limity a že hlavním omezujícím faktorem je právě dodavatelský řetězec. Podobná situace by podle automobilky měla panovat i po zbytek letošního roku.

Obzvláště zasaženou byla Gigafactory v Šanghaji, která sice v prvním čtvrtletí vykazovala dobré výsledky, nicméně kvůli nedávnému nárůstu případů onemocnění COVID-19 byla dočasně uzavřená. Nyní již sice opět výroba v tomto závodě běží, je nicméně velmi omezená.

Rostoucí ceny kovů

Společnost uvedla, že byla silně zasažena také aktuální cenou vstupních surovin, kdy některé v posledních měsících zdražily až několikanásobně.

"Dopad inflace na naší nákladovou strukturu přispěl k úpravě cen našich produktů, a to navzdory pokračujícímu zaměření na snižování našich výrobních nákladů všude, kde je to možné," dodala Tesla.

Cena kovů využívaných v bateriích i v letošním roce roste. Podle Platts vzrostla cena uhličitanu lithného od začátku roku o 128 % a cena hydroxidu lithného dokonce o 159 %. Mírnější, i když stále poměrně výrazný, růst byl zaznamenán u hydroxidu kobaltnatého, jehož cena letos vzrostla už o 23 %.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Petr prochaska
29. duben 2022, 13:43

LFP baterie bere Tesla od čínského CATLu, který LFP baterie vyrábí. Katoda NCM, kterou Tesla používá ve článcích od panasonicu, jaksi hodně podražila.

Tesla je tak závislá na čínských baterkách.

Pavka
1. květen 2022, 14:22

Panasonic v cylindrických článcích pro Teslu se stále drží katody NCA. Cylindrické články pro vozy z čínské továrny Tesly od LG Chem ale mají mít katodu NMC.

Rejpal
29. duben 2022, 23:38

No jo jenže LIFEPO4 baterie mají až 6000 cyklů , to je životnost někde úplně jinde než klasické liónky. Takové auto pak vydrží bez problémů s baterií klidně 20 let. Problém je v tom ,že tyto baterie vydrží vybíjení max 1C a jsou minimálně 2x tak těžší než bězné lithiovky. Hodí se spíše na loď než do auta. Nevím jak se ta technologie vylepšila , ale co vím pak hmotnost je něco okolo 10kg /kWh. Což je pro auto přílliš.

Petr prochaska
1. květen 2022, 09:17

CATL používá cell to pack technologii, kdy se zbavil hodně obalů. Baterie je sice těžší než NCM, ale zase ne o tolik. Auto váží asi o 150 kg navíc, což už není zase takový problém. Co se týče cyklů tak máte pravdu, hlavní je, že se zákazník nemusí bát dobíjet na 100%, u NCM často zákazníci dobíjí na 85% z důvodu životnosti baterie. Na těch 20 let bych si nevsadil, technologie je to poměrně nová a baterie se ničí také sami od sebe, i když se nepoužívají.

Jiří Kelnar
2. květen 2022, 10:31

Jojo, 2,4 milionu km. Do té doby dřív odejde šasi. Co se týká váhy, tak to zjevně nebude takový problém (130 kg rozdíl, 1,7 tuny), když to reálně funguje. A ta váha odpovídá zhruba Passatu 2,0 TDi ve verzi 4x4.

Michal K.
29. duben 2022, 17:21

ekologia elektromobilov je mytus a legenda.

auto.pravda. sk/doprava/clanok/624732-green-ncap-brusel-potvrdil-ze-elektromobily-nie-su-vyhra-co-teraz-s-tym/

a to ratali zivotnot BEV na 16 rokov. co je velmi nepravdepodobne.

cize v realite ekologia BEV este horsia

Ivica Bojič
29. duben 2022, 22:13

Máte pravdu, nejekologičtější je Ruska ropa, že?

Maly Jarda
30. duben 2022, 00:02

elektromobily jezdí na uhlí, a v zimě nejezdí vůbec

Jimi
30. duben 2022, 10:59

Lež, lež, lež.

Rejpal
1. květen 2022, 00:23

K tomu zle jen dodat , že jízda s běžně prodávaných EV tj s cenovkou okolo 1 molionu po dálnici ( 130 km/h) v mrazech (-10°C) je o ničem. Protože ujedete tak 150 km a pak musíte hodinu nabíjet abyste ujel daších 120km. Kdežto diesel ujede 1000 km a pak stačí 5 minut tankovat...... Prostě baterie jsou slabé a to je alfa a omega jak elektromobility tak třeba domácí off-grid sítě postavené na FVE.

Jimi
1. květen 2022, 17:45

Jezis to jsou blbosti. Treba Enyaq ma pri 130km/h v zime 300 a Octavia 1.9TDi (jedno z nejuspornejsich aut) ma 750-800. Takze jste se v tom rozptylu (150-1000) spletl jen o cca 50%. Nebojte, priste vam to pujde lepe. Staci mene cist sovetskou propagandu a vice fakta ;)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se