Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
-0,01%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,71EUR/MWh
+0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,54EUR/MWh
+0,33%
Ropa - Brent (Nov25)
68,26USD/Barel
-0,31%
Ropa - WTI (Oct25)
64,32USD/Barel
-0,31%
Emisní povolenky (Dec25)
77,92EUR/t
+0,53%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,57EUR/MWh
+0,73%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
102,6USD/t
+0,95%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
-0,01%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,71EUR/MWh
+0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,54EUR/MWh
+0,33%
Ropa - Brent (Nov25)
68,26USD/Barel
-0,31%
Ropa - WTI (Oct25)
64,32USD/Barel
-0,31%
Emisní povolenky (Dec25)
77,92EUR/t
+0,53%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,57EUR/MWh
+0,73%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
102,6USD/t
+0,95%

EU navrhla nové závazné cíle redukce emisí

Zuzana Vrbová
22. červenec 2016, 17:35
Bez komentáře
eu-navrhla-nove-cile-redukce-emisi

Evropská komise vydala ve středu návrh nového energetického balíčku zabývajícího se redukcí emisí ve všech sektorech ekonomiky. Ten by měl nasměrovat evropskou energetickou politiku, urychlit přechod k nízkouhlíkové ekonomice a zároveň udržet unii konkurenceschopnou v globálním měřítku.

V roce 2014 EU rozhodla o kolektivním závazku redukce o 40 % oproti roku 1990. Nový návrh, odrážející závazky vyplývající s Pařížské dohody, specifikuje hlavní principy energetické transformace a poskytuje vodítka pro jednotlivé členské státy.  Stanovuje také závazné roční cíle redukce skleníkových plynů (GHG) na období 2021-2030 a to pro odvětví jako je doprava, budovy, zemědělství, odpady či lesnictví. Komise také představila novou strategii týkající se nízkoemisní dopravy a pohonných hmot.

„S návrhem reformy ETS z minulého roku a dnešním návrhem na cíle redukce emisí pro jednotlivé členy, zakotvujeme unijní energetický a klimatický rámec do legislativy. Stejně je to v oblasti dopravy, která nyní bude jasně nasměrovaná na zero-emissions cíl.“

– Maroš Šefčovič, viceprezident pověřený vedením Energetické Unie

Nová strategie je zaměřena právě na oblast dopravy. Ta odpovídá za čtvrtinu evropských GHG emisí a je hlavním zdrojem znečištění ovzduší. Dle komisařky pro transport, Violety Bulc, je změna v oblasti dopravy velmi důležitá pro dosažení ambiciózních evropských cílů ohledně klimatu a také pro zlepšení životních podmínek v evropských městech.

Rozhodnutí z roku 2014

Cíl 40% oproti roku 1990 byl stanoven již v roce 2014. Aby bylo cíle dosaženo efektivně, sektory energetiky a průmyslu, které jsou součástí ETS, měly dosáhnout v roce 2030 redukce 43% oproti roku 2005. Ostatní zdroje znečištění (tedy například odpad či budovy) měly postupovat k cíli snížení o 30%  oproti 2005.

Společně s rozhodnutím z minulého roku týkajícího se revize ETS se EU se nyní bude snažit urychlit celkovou energetickou transformaci. Komise nyní začne pracovat na akčním plánu týkajícím se nízkoemisní dopravy a ke konci roku chce také představit další iniciativy týkající se OZE či interního energetického trhu.

 

Tabulka jednotlivých členských cílů

2030 target compared to 2005Maximum annual flexibility

(as a % of 2005 emissions)

One-off flexibility from Emissions Trading System to Effort Sharing RegulationFlexibility from land use sector to Effort Sharing Regulation*
LU-40%4%0.2%
SE-40%2%1.1%
DK-39%2%4.0%
FI-39%2%1.3%
DE-38% 0.5%
FR-37% 1.5%
UK-37% 0.4%
NL-36%2%1.1%
AT-36%2%0.4%
BE-35%2%0.5%
IT-33% 0.3%
IE-30%4%5.6%
ES-26% 1.3%
CY-24% 1.3%
MT-19%2%0.3%
PT-17% 1.0%
EL-16% 1.1%
SI-15% 1.1%
CZ-14% 0.4%
EE-13% 1.7%
SK-12% 0.5%
LT-9% 5.0%
PL-7% 1.2%
HR-7% 0.5%
HU-7% 0.5%
LV-6% 3.8%
RO-2% 1.7%
BG0% 1.5%
*Estimate, limit is expressed in absolute million tonnes over 10 years.

Zdroj: Evropská komise

 

Zdroj úvodního obrázku: politico.eu

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se