Systém emisních povolenek by měl být reformován, tvrdí německý úřad. Chce jeho vyšší vymahatelnost
Evropský systém pro obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) je jedním z primárních nástrojů pro snižování uhlíkových emisí v EU. Podle nové analýzy německého Spolkového úřadu pro ochranu životního prostředí (UBA) by však měl být reformován, aby dokázal lépe odolávat krizím. Reforma by podle úřadu měla především zaručit to, aby byla důsledně vynucována povinnost odevzdávat povolenky. Ta je klíčová pro dosažení emisních cílů jednotlivých členských zemí Evropské unie.
Systém emisních povolenek byl v Evropě zaveden již před bezmála dvěma desetiletími jakožto primární nástroj pro snižování emisí. V rámci tohoto systému musí vybraní emitenti, především ze sektorů průmyslu a energetiky, ale také letectví, nakupovat a každoročně odevzdávat emisní povolenky za emise, které přímo vznikají v souvislosti s jejich činnostmi. Postupným snižováním objemu dostupných emisních povolenek vzniká tlak na růst jejich ceny, což má pomoci prosadit nízkoemisní alternativy.
Německý Spolkový úřad pro ochranu životního prostředí nyní zveřejnil novou analýzu, která podle zpravodajského serveru Clean Energy Wire zdůrazňuje potřebu systém reformovat. Tato reforma však nemá snížit cenu emisních povolenek a tlak na evropský průmysl, ale zaručit, že systém bude vymahatelný. Ve světle nedávných krizí by se emitenti podle úřadu mohli pokoušet odvolávat na zásah vyšší moci, také známý jako force majeure, nebo také insolventnost či uzavírání elektráren.
"Zdá se rozumné zahrnout nejen katalog případů vyšší moci, ale také regulační nástroje, jako jsou zákazy prodeje a blokování účtů s povolenkami, aby měl příslušný orgán více možností, jak vymáhat povinnost odevzdat povolenky navzdory krizím," cituje server studii publikovanou německým úřadem.
Podle studie by tak mohlo být subjektům zasaženým krizí zakázáno prodávat jejich povolenky, například za účelem zlepšení finanční likvidity. V takovém případě by jim totiž povolenky mohly následně chybět pro účely plnění jejich povinností v rámci systému ETS. Takové změny by si nicméně vyžádaly legislativní změny nejen na úrovni EU, ale v jednotlivých členských zemích.
Mohlo by vás zajímat:
energiewende je dražší než se předpokládalo?
Prosim, panové, nerobte si zo zelenych bolsevikov srandu.
Především bz se mělo zabránit spekulacím s povolenkami, kdy je nakupují i subjekty, které neprodukují CO2.
Především by se tento ideologický systém měl zrušit, než nás to ekonomicky položí.
Celý ten trh s povolenkami je jasný záměr se napakovat....
Není přece nic lehčího než stanovit pevnou cenu povolenky, jasně dané příděly a rok od roku buď tu pevnou cenu zvyšovat nebo počet přidělovaných povolenek snižovat. Všichni by jasně věděli dopředu kolik je to bude stát a jak s tím naložit včetně případných investic a návratnosti.
To by ale potom nebyla možnost spekulativního nakupování povolenek bez jakéhokoliv záměru tyto povolenky využít pro vlastní potřebu.
Přesně vystiženo, souhlas.
Starostka Obory Dana Lesak již přes tři roky bojuje s různými levárnami Němců-viz článek, takže ji rád podpořím alespoň slovně v jejím boji. Celý problém asi způsobuje pravidlo 10H, které platí jen v Bavorsku. Dle něho při výšce větrníku 180 m musí být nejbližší obydlené místo vzdálené 1800 m. To tam asi Němcům nevychází a proto se tlačí až na naši hranici. Taky by se nám takové pravidlo hodilo, větrníky jsou čím dál vyšší, nyní až 250 metrů a uvažuje se dokonce až o 400-metrových. Děs !
Pardon, to patří jinam.
V komentářích tu je spousta příliš zjednodušených výroků...
1) Dekarbonizace = snížit produkci CO2. Je možné jít přes cenu, nebo přes objem. To druhé je pak důsledek. Jelikož jsme se v EU rozhodli (pro vtipné komentáře rovnou připomínám, že je zde zastupitelská demokracie) pro snižování objemu, je zapotřebí snižovat každoroční objemy a nechat cenu, ať vykoná své dílo.
2) Povolenka funguje dle nabídky a poptávky jako každá jiná komodita. Role spekulantů se absurdně přeceňuje: spekulant nedokáže dlouhodobě přetlačit fundamentální přebytek nebo nedostatek.
3) Když si myslíte, že ze spekulací na povolenku se dá jen zbohatnout, tak se podívejte na vývoj za posledních pár let. Cena byla ke 100 a teď je 65 EUR/t.
4) Povolenka má ekonomicky podobný dopad jako vyšší daně. Povolenky se prodají v primárních aukcích a výnos se přerozdělí mezi státy. Peníze zůstávají v EU, nemizí.
A úplně nejlepší reformou by bylo zrušení povolenek!
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se