Domů
Evropská Unie
Evropská unie: Zemní plyn bude nezbytný při přechodu k zelené energetice
Frans Timmermans
Zdroj: European Commission

Evropská unie: Zemní plyn bude nezbytný při přechodu k zelené energetice

Zemní plyn bude v některých odvětvích hrát důležitou roli při přechodu k energii z obnovitelných zdrojů, upozornil Frans Timmermans, místopředseda Evropské komise pro Zelenou dohodu pro Evropu, a dodal, že již existující infrastruktura by pak mohla zlevnit přechod k vodíku.

Evropská komise představila v minulých dnech fond oživení ve výši 750 miliard eur, který má členským státům pomoci vyrovnat se s ekonomickou krizí způsobenou nemocí COVID-19. Navzdory principu „do no harm“, který obecně vyloučí podporu projektů využívajících fosilní paliva, upozornil Timmermans, že v případě zemního plynu nemůže být Evropská unie takto striktní.

„Projektům založeným na fosilních palivech se snažíme co nejvíce vyhnout. Musím ovšem připustit, že v některých odvětvích bude pravděpodobně nutné využívat zemní plyn při přechodu od uhlí k energii z obnovitelných zdrojů,“ prohlásil Timmermans k dotazu ohledně podpory fosilních paliv.

Výstavba plynovodu
Výstavba plynovodu. Zdroj: eugal.de

Dosavadní plynová infrastruktura pak může být přizpůsobena tak, aby mohla být v budoucnu využita pro vodík. To by mohlo výrazně snížit investiční náklady na jeho využití. Evropská unie dlouhodobě považuje vodík za jednu ze svých priorit a předpokládá, že bude tvořit podstatnou část budoucího energetického mixu.

„Čím více zajistíme dvojí využití [existující plynové] infrastruktury, tím levnější bude v budoucnu přechod k zelenému vodíku,“ řekl Timmermans.

Některé země Evropské unie, mezi nimi i Česká republika, již v rámci přípravy fondu oživení usilovaly, aby byl zemní plyn zařazen mezi ekologicky čistý zdroj energie. Tím by na podporu dosáhly i projekty výstavby plynové infrastruktury. Plyn je pak předmětem sporů mezi členskými státy dlouhodobě a v rámci jednání o Zelené dohodě pro Evropu, ke které se fond hlásí, nebyl výslovně zařazen ani mezi čisté ani mezi škodlivé zdroje.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
St
2. červen 2020, 14:31

Tak to nějak nechápu. Tady místní experti říkali, že jsou nyní levné zálohy do baterií. Tak k čemu je nám plyn? Za chvíli tu bude ekologicky čistý vodík a máme biomasu. Nebo, že by všechno nakonec bylo trošku jinak?

Jan Veselý
2. červen 2020, 16:54

Místní experti vědí, že baterie mohou být vhodné ke krátkodobé akumulaci, ale nejsou vhodné na řešení "Dunkelflaute". Tam se zatím počítá s plynem, než ten fosilní methan nahradí něco jiného.

Ivan Novák
2. červen 2020, 16:03

Komunismus (trvale udržitelný rozvoj nebo OZE s akumulací, teď nevím, jak se to právě jmenuje) je teoretický ideál. F. Timmermans ví, že prozatím musíme vystačit s reálným socialismem (zemní plyn + něco ekonomicky neefektivního ale ideově správného kolem, aby zářný cíl nezapadl na obzor). Kdysi se to vědecky vyučovalo na všech československých vysokých školách. Uhlovodíková lobby v Bruselu vyhrála, měla nejvíc peněz na PR.

Před chvílí jsem se v televizi díval, jak Dánové z Maersk stavějí v korejské loděnici obří vrtnou plošinu pro Severní moře, asi jim v jejich sektoru pořád něco zbývá. Už ani nepředstírají zelenost, ale jako inženýrství je to skvělé.

Martin Hájek
3. červen 2020, 02:47

Ano, mimochodem Leninova rovnice Elektrifikace plus moc sovětů rovná se komunismus je už zase v kursu. :-) Inu jak řekl Karel Marx: Dějiny se obvykle opakují dvakrát: nejdříve jako drama a později jako komedie.

frank
2. červen 2020, 16:37

pěkné na tom je, že ten přechod může klidně trvat dvě generace, navíc plyn je zatím v zásadě jediným významným zdrojem vodíku takže ty přechody jsou možná dva :)

Jan Veselý
2. červen 2020, 16:50

Je to akceptování reality v tom, že ten přechod prostě bude nějaký čas trvat. A ten Malý Satan (plyn) má jít "pod sekeru" jako poslední po těch dvou větších obludách (uhlí, ropa).

frank
2. červen 2020, 17:01

Tak trošku jinak popsané vymítání čerta ďáblem,nu už jsme tady jednou rušení a odstavovaní plynových elektráren zažili, tak proč si nedat druhé kolo. Navíc proti čemu byl pak lid v Německu protestoval, že ? :)

Jaroslav Studnička
2. červen 2020, 20:00

Tak minimálně pro teplárny dobrá zpráva, pokud ovšem EK druhým dechem nebude zdražovat emisní povolenky.

St
2. červen 2020, 20:41

To víte, že bude. Protože na ten cirkus zvaný podpora OZE je někde třeba brát peníze. Nebojte, však se také dočkáme i zdražení EE až se více rozšíří tolik propagovaná elektroauta.

Josef
2. červen 2020, 22:20

A čem je lepší plynová el. než uhelná - jedině v tom že se příroda devastuje někde jinde jinak je to v podstatě to samé devastujete přírodu rozsáhnou těžbou mraky plynu vám utečou do vzduchu a pak je za vysokých energetických nákladů stlačujete jako LNG a nebo levněji přepravujete trubkou tisíce km daleko. Jo hezky to hoří a nekouří , jenže to moderní uhelná el. také. Likvidace vlastní energetiky o ničem jiném tento přechod na plyn není - naopak plynu je třeba se vyhnout obloukem, protože je to politická past závislosti na dodavatelích umělá paliva , vodík , nafta nebo umělý zemní plyn jsou energeticky nevýhodné ekonomicky je to neúnosné cena na svorkách generátoru za 1 kWh je 12-13 kč z důvodu 80% ztrát , takto nelze vyrábět energii. Nejlépe vychází vodík vyráběný ve vysokoteplotních reaktorech - zatím ovšem není komerční prototyp a hned tak nebude, protože i to je příliš drahé, vodík se nehodí ani k dopravě to už je lepší syntetická nafta.

Jaroslav Kostka
2. červen 2020, 23:33

Plynová je lepší v tom, že metan má v molekule jen jeden atom uhlíku a při hoření má nejlepší poměr energie k vyprodukovanému CO2. Samozřejmě mluvíme jen o fosilních palivech.

Ivan Novák
3. červen 2020, 12:28

Metan je řádově účinnější skleníkový plyn než CO2 a při těžbě atd. něco uteče. Všichni v řetízku se ale zaklínají, že jim utíká jen zanedbatelné nic, a za to, že koncentrace v atmosféře rychle roste, mohou přežvýkavci a tání permafrostu.

energetik
3. červen 2020, 13:08

Ivan Novák ten metan uteče i tak, i kdyby se netěžil, na věky tam nebude. A někdy se uvolňuje najednou ve velkém množství a to je ještě horší než postupně.

Odtěžit a spálit jej je nejlepší řešení.

Martin Hájek
3. červen 2020, 02:37

Myslíte toho malinkatého ďáblíka, který pokud je z břidlic a dovezený jako LNG má větší celkové emise než domácí hnědé uhlí?

Emil
2. červen 2020, 16:52

Někdy i cesta je cíl, i poněkud klikatá, jako v tomto případě dekarbonizace zemním plynem, nebo decentralizace 40 GW offshorem...

abc
2. červen 2020, 18:10

Jo, plynový "přechod" na věky věků.

Energetik 007
4. červen 2020, 12:41

Tak EU přišla s tím co komunisté v 80.letech (po dostavbě Tranzitního plynovodu) dělali plynofikovali mazutové a uhelné kotelny mluvím o Praze.

Okamžitě přišli s variantou topení Prahy uhlím z Mělníka 1996 a čerstvě postavené kotelny na Jižním městě a Černém mostě.. šli k zemi.Teď se budou stavět znovu nebo na Mělníku bude spalovna a Praha bude mít nejdražší teplo v Evropě

To jako každých 30 let jiná koncepce točící se v kruhu trochu drahá sranda.

Tohle točení s v kruhu je ještě větší pitomost než vytápění Prahy z Temelína jako záloha za Mělník

petr
7. červen 2020, 22:35

ZTMP tedy zásobování teplem Mělník Praha mělo nebo ještě má kouzlo v tom, že starý werk z let okolo roku 1955 vyrábí elektřinu s cca 27 % účinností a dále cca 50 % TEPLA kdy vstupní palivo - hnědé uhlí stálo okolo 30 Kč/GJ. Pak je to LOVE bussines, když průměrná cena tepla v Praze pro konečného odběratele je okolo 600 Kč/GJ... a elektřinu prodával za 800 Kč/MWh....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se