Vicepremiérka Švédska: EU nesmí stát v cestě k jaderné energetice
Ve světle nedávné energetické krize a volatility cen energetických komodit se některé země Evropy opět začínají obracet k jaderné energetice. Podle švédské vicepremiérky a ministryně energetiky se přitom jedná o většinu členských zemí Evropské unie. Instituce EU, včetně Evropské komise, by tak podle ní neměly stát v cestě k jaderné energetice. Švédsko v současné době již disponuje několika jadernými bloky a plánuje výstavbu nových.
Vicepremiérka Švédska Ebba Buschová se nedávno nechala slyšet, že každý členský stát má právo rozhodnout o směřování svého energetického sektoru. Některé členské země EU tak podle ní nemohou bránit jiným členským zemím v rozvoji jaderné energetiky. Podle vicepremiérky a ministryně energetiky má jádro podporu většiny Rady Evropské unie, tedy uskupení ministrů jednotlivých členských zemí.
Evropská unie se podle serveru S&P Global tradičně zdráhá podporovat jadernou energetiku, a to kvůli odporu některých členských zemí. Mezi ně se řadí tradičně Rakousko, Německo, Lucembursko či Irsko. Nicméně země podporující jádro se začínají v poslední době sdružovat, kdy příkladem může být takzvaná jaderná aliance. Toto uskupení se zformovalo na jaře roku 2023, kdy radě EU předsedalo právě Švédsko.
"Jaderná aliance je pro Evropu klíčová. Státní podpora pro jadernou energetiku je pro Evropu také klíčová. Státní podpora pro jaderný sektor je velmi silná v Číně i USA. Evropa s nimi musí držet krok," uvedla Buschová.
Švédsko podle Buschové plánuje do roku 2035 přidat 2,5 GW nového výkonu v jaderných zdrojích. Kromě toho země podle ní rovněž plánuje do roku 2045 přidat nový výkon v jádru odpovídající výrobě 10 velkých bloků. Ten by podle ní mohl být tvořen jak klasickými velkými bloky, tak rovněž modulárními reaktory. Budoucí výrobu elektřiny z jádra by v zemi mohlo rovněž podpořit prodloužení životnosti stávajících bloků až na 80 let.
Buschová dále uvedla, že se Švédsko zaměřuje na všechny překážky zpomalující rozvoj jaderné energetiky. Kromě regulatorních aspektů se jedná například o nakládání s vysoce aktivním jaderným odpadem.
Mohlo by vás zajímat:
Hlavní překážky pro jádro jsou banky. To je to co nejvíc zdražuje energii z jádra.
Vyřešte financování bez bank a máte levný čistý zdroj.
Zatím jsem o tom z vlády neslyšel půl slova ale podle mě je k dispozici dost peněz i bez bank. V roce 2030, kdy se nejdříve začne reálně stavět, skončí platby pro FVE z boomu 2009/10. Stačí nechat POZE na aktuální výši. No a druhý plný měšec je z EU ETS. Snad budou už JE dány na roveň OZE a všechny domy po babičce opraveny...
Údajně se v otázce financování jaderných projektů bankami zásadně hnuly ledy:
Ony ty zlé banky chtějí své peníze zpět? Není divné?
Rakušákům se opět zvedne prodej chytrého síťového filtru co jim do domu tu zlou elektřinu z jádra nepustí..
To těžko, jde Rakousko se díky instalaci VTE a FVE stalo z dlouholetého dovozce vývozcem elektrické energie. Jen pro představu letos má Rakousko bilanci + 5 TWh, ČR za Rakouskem zaostává s +3,2 TWh, už nás předstihlo i Slovensko +3,4 TWh.
To lehko, když z ČR téměř neustále do Rakouska teče i ta nenáviděná jaderná elektřina. Další ukázka, jak je nesmyslné všechno posuzovat jen z hlediska roční bilance.
Navíc díky topologii sítě (JE je napojena na stejnou rozvodnu, jako jediná propojka do Rakouska) je elektřina dodávaná do Rakouska téměř výhradně jaderná.
Malujete si to na růžova, stačí si na energ-chats podívat na bilanci od roku 2018 do roku 2024 i malé dítě pochopí jaký vývoj bilancí Rakouska a ČR nastane.
O žádné bilanci tu ale řeč není, řeč je o fyzických tocích elektřiny, Bláho.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se