Domů
Německo
Agora: Německo se v roce 2021 vzdálilo od dosažení klimatických cílů pro rok 2030
Offshore větrný park Riffgat, Německo. Zdroj: EWE
Zdroj: EWE

Agora: Německo se v roce 2021 vzdálilo od dosažení klimatických cílů pro rok 2030

Pokles podílu obnovitelných zdrojů energie na výrobě elektřiny v Německu a výrazný nárůst emisí skleníkových plynů jsou v rozporu s nedávno zvýšenými klimatickými cíli pro rok 2030. Aby došlo k obratu, musí německá vláda rychle zavést ambiciózní opatření na ochranu klimatu, tvrdí berlínský think-tank Agora Energiewende ve své analýze.

V roce 2021 se emise skleníkových plynů v Německu výrazně zvýšily. Celkové emise CO₂ dosáhly 772 milionů tun, a zaznamenaly tak meziroční nárůst o přibližně 33 milionů tun neboli o 4,5 %.  Náš západní soused tak bude muset výrazně přidat, aby splnil cíl pro rok 2030. Navíc se snížením emisí o 38 % oproti roku 1990 nebude opět dosaženo 40% cíle pro rok 2020.

Emise skleníkových plynů v Německu podle odvětví v letech 1990 až 2020, odhad pro rok 2021, spojnice mezi 40% cílem 2020 a 65% cílem 2030. Zdroj: Agora Energiewende

Hlavními příčinami nárůstu emisí CO₂ bylo podle think-tanku Agora Energiewende částečné hospodářské oživení po pandemickém roce 2020, vyšší výroba elektřiny z uhlí v důsledku prudce zvýšených cen plynu, pokles výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (OZE) a chladnější počasí.

Rozdíl od cílů v oblasti klimatu je větší než kdykoli předtím

Analýza Agora Energiewende pro rok 2021 potvrzuje, že snížení emisí dosažené v roce 2020 bylo způsobeno především jednorázovými účinky v důsledku pandemie. V roce 2021 se Německo vzdálilo svým klimatickým cílům.

"Na jedné straně je rok 2021 rokem, kdy si Německo stanovilo nejambicióznější klimatické cíle ve své historii. Na druhou stranu se stále zvětšuje odstup od cílových hodnot v implementaci, kterou musí nová německá vláda nyní naléhavě překlenout účinnými opatřeními na ochranu klimatu. Zejména v oblasti ochrany klimatu ve stavebnictví a obnovitelných zdrojů energie máme co dohánět," uvádí Simon Müller, ředitel Agora Energiewende pro Německo.

Podle analýzy Agora Energiewende stavebnictví v roce 2021, stejně jako v roce 2020, nesplní zákonem stanovený klimatický cíl, tentokrát o 12 milionů tun CO₂. Kromě toho došlo k těsnému minutí cíle v dopravním sektoru, ačkoli pohyb obyvatel byl v rámci opatření proti šíření onemocnění COVID-19 stále omezen. Emise z průmyslu byly na úrovni cíle, protože výroba byla v roce 2021 stále utlumená.

"Vzhledem k pokračujícímu hospodářskému vzestupu lze již v roce 2022 předpokládat další nárůst emisí. Pouze rychlý účinný a komplexní nouzový program nové německé vlády může zabránit dalšímu prohlubování rozdílu mezi klimatickými cíli a opatřeními v oblasti klimatu," říká Müller.

Propad výroby OZE, návrat uhlí

Zatímco výroba elektřiny z větrných elektráren v roce 2021 zaznamenala podle analýzy Agora Energiewende největší propad v historii, výroba elektřiny z uhlí dosáhla rekordního růstu. Celkově obnovitelné zdroje dodaly 40,5 % celkové výroby elektřiny oproti 43,6 % v roce 2020.

Skladba zdrojů elektřiny v roce 2021 (hodnoty pro rok 2020 v závorkách). Zdroj: Agora Energiewende

Jejich podíl na spotřebě elektřiny, tj. po odečtení exportované elektrické energie, činil v roce 2021 42,3 %. V roce 2020 ještě díky zvláštním vlivům dosáhly OZE maximálního podílu na spotřebě elektřiny ve výši 45,6 %. Klesající podíl OZE na elektřiny v roce 2021 měl dva hlavní důvody, nárůst spotřeby elektřiny na 560 TWh oproti 548 TWh z roku 2020 a méně příznivé povětrnostní podmínky.

Změna výroby a spotřeby elektřiny v TWh. Nahoře změna v roce 2021 oproti roku 2020. Dole změna v roce 2020 (vlevo) a v roce 2021 oproti roku 2019. Zdroj: Agora Energiewende

Uhelné elektrárny v důsledku vysokých cen plynu zvýšily svůj podíl na výrobě elektřiny téměř o pětinu na 27,8 %. Podíl plynových elektráren naopak poklesl na 15 %. Nárůst podílu uhelných zdrojů naznačuje problém pro dosažení klimatických cílů, který se v nadcházejících letech pravděpodobně ještě prohloubí.

Odstavení jaderných elektráren v kombinaci s případnou rostoucí spotřebou elektřiny v budoucnu povede k většímu využívání fosilních elektráren a následně k vyšším emisím. Vzájemný vztah ceny emisních povolenek, cen uhlí a plynu pak určí, které elektrárny na fosilní paliva budou využívány. Buď uhelné nebo plynové. V obou případech emise skleníkových plynů se zvyšující se poptávkou porostou.

Rok 2022 bude rozhodující pro dosažení cílů v oblasti klimatu do roku 2030

Nová německá vláda musí v letošním roce dokončit mimořádný program ochrany klimatu, který byl oznámen v koaliční smlouvě. Vzhledem k dokončení postupného odklonu od jaderné energetiky v roce 2022 a probíhajícímu ukončování těžby a výroby energie z uhlí musí program vlády vytvořit nový impuls pro dosažení cílů v oblasti klimatu do roku 2030, tvrdí Agora Energiewende.

"V roce 2022 musíme konečně zajistit dostatek ploch pro větrnou energii, fotovoltaiku a naplánovat sítě pro klimatickou neutralitu. Průmysl potřebuje odolný investiční rámec. Rekonstrukce budov a obrat v oblasti vytápění lze dosáhnout pouze s jasnými pokyny a dostatečnými dotacemi," tvrdí Müller.

Na evropské úrovni se pozornost zaměří na implementaci balíčku Evropské komise Fit for 55, kde má nová německá vláda šanci pracovat na ambiciózní implementaci. "Rok 2022 musí být rokem klimatických opatření, pokud německá vláda myslí vážně svůj závazek dosáhnout cíle 1,5 stupně," dodává Müller.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(72)
Martin Prokš
10. leden 2022, 21:06

Dobrý den,

Už jsem to psal sice do jiného vlákna, ale asi to zapadlo.

V Německu se něco musí dít. Ten tvar křivky denního odběru ze dneška není normální. Rozhodně ne na všední den. Jak kdyby mezi 8:00 a 9:00 zařízli růst spotřeby - odstřihli nějaké velké spotřebiče nebo průmysl. Nemá někdo nějaké info?

Viz www .agora-energiewende. de/service/agorameter

Turby
10. leden 2022, 21:16

Taky jsem na to koukal a premyslel jestli neni v nemecku nejaky svatek.

Martin Prokš
10. leden 2022, 23:22

Dobrý den,

Ono je to celé divné. Když se podíváte na data 1 rok nazpátek, tak Německo má od přibližně 1.1.2022 systematicky o 8-10GW menší spotřebu, než ve stejné dny před rokem. Jak mohli snížit spotřebu o cca 1/8? To se někde musí něco sakra závažného dít, to není samo sebou. 8-10 GW je sakra velký výkon.

Co chemičky, automobilový průmysl a tak? Kdo umí německy, co se píše v tisku prosím?

hlpb
11. leden 2022, 08:43

vysvětlení je jasné, je to snížení spotřeby v důsledků odstavení jaderných bloků, všichni tam hrozně tam vařili kávu a hráli Fortnite

A.O
11. leden 2022, 14:47

To měl být vtip?

Vojtěch Mališ
11. leden 2022, 13:09
De Carbon
11. leden 2022, 14:55

Tezba Bitcoinu se uz nevyplati.

Kamil Kubů
10. leden 2022, 21:24

Jednoduché počty. Nesvítilo, nefoukalo, o tři bloky jadérek méně, ze zahraničí vysáli co mohli. No a protože už nebylo kde brát, tak prostě zůstali na suchu. Je v podstatě jedno, jestli omezili dobrovolně nebo pod hrozbou likvidačních cen. Ale odhadl bych, že se hlavně chtěli vyhnout blackoutu tak brzo po vypnutí jadérek. V téhle chvíli by to bylo asi příliš i na odhodlané německé občany.

Turby
10. leden 2022, 21:46

Tak jeste bych nepredbihal. Pokud by aktivovali zariznuti energeticky narocnych provozu tak by se to uz snad proflaklo.

Turby
10. leden 2022, 21:57

Ale jo, od cca 5 rano a po cely den jsou cisty dovozce i pres o znacne omezeni spotreby. Takovy deficit se moc casto nevidi. No to jsem teda vazne zvedav jak tohle okecaj.

Josef
10. leden 2022, 22:56

zelená ideologie v německu zvítězila....

JD
10. leden 2022, 23:18

Dejte si tam větší časový rozsah a data za minulý rok.

Podobné situace tam najdete častěji, hlavně v letních měsících.

Turby
10. leden 2022, 23:30

Jenze ted neni leto, nemci topi a zaroven nejsou vsichni v turecku. I kdyz kdo vi.

Lukas
10. leden 2022, 22:21

To to nemci dopracovali, vypli si 3 JE a keď nefuka tak sú odkazani na dovoz od všetkých na okolí. Čo keď niekedy nebudú mať EE navyše ani susedia? A zatiaľ čo JE boli bezemisne, tak teraz to dobiehaju spalovanim vonaveho uhlia a plynu :) Som zvedavý čo bude o pár rokov pri podobnej situácii kedy sa to môže skombinovat s chladnejsou zimou, ta aktuálna je smiešná a naraz sa bude chcieť zabíjať niekoľko miliónov elektromobilov, možno už aj tisíce elektrických kamiónov, autobusov už s inou kapacitou batérií...

Ešte by mohol niekto nemeckým voličom povedať, že energiewende je politický program a nie vedecka studia :D

Vladimír Šťastný
11. leden 2022, 07:08

Zelené, svazácké závazky budou Němci honit ještě hodně dlouho. Odstavený výkon emisně čisté elektřiny z JE vloni a letos, nepůjdou snadno a rychle nahradit, navíc v OZE zdrojích musí vybudovat 3-4 násobek instalovaného výkonu odstavených JE, aby z toho dostali to, co tyto vyráběly. Ale určitě to mají promyšlené, o tom se nepochybuje.

Turby
11. leden 2022, 08:12

Zrovna vcera se opet jasne ukazalo jak vsichni zeleni lzou kdyz nam namlouvaji ze lze zalozit bezpecnou energetiku ciste na oze.

Vcera se v nemecku jasne ukazalo, ze to nejde ani pri osazeni 10 nasobku vykonu. V kazdem pripade by to presto znamenalo pomerne caste vypadky.

JD
12. leden 2022, 02:06

Pokud se snažíte k takovému výsledku dospět na axiomu národní energetické izolace, což samo o sobě je neskutečně hloupý nápad, tak k němu pochopitelně nedospějete.

Kontinentální evropský energetický systém, založený 100 % na OZE, by mohl být technicky realizovatelný.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306261918312790

Ale minimálně v této chvíli by byl o 30 % nákladnější než systém s jadernou energetikou a CCS, a má několik dalších nevýhod, nedostatků a rizik.

S tím počítají i současné scénáře ENTSO-E a ENTSO-G do roku 2050, kde většina elektřiny v Evropě bude vyráběna z OZE a jaderná energetika bude hrát minoritní doplňující roli.

Každopádně i takový systém bude vyžadovat větší integraci na evropské úrovni, a s většími přenosy elektřiny se počítá.

To, jestli cenové, technické a jiné argumenty převáží v budoucnu spíše k možnosti vytvoření takového systému, to ukáže teprve čas.

Podobné úvahy se sice začínaji objevovat i v USA, ale současná politická deklarace zní, že s jadernou energetikou se dále počítá (i když také v menšinovém podílu).

https://chargedevs.com/newswire/stanford-study-100-renewable-us-grid-is-feasible-and-reliable/

Zhruba za dekádu bude více jasno, kudy se vývoj bude ubírat.

Dušan
11. leden 2022, 08:07

https://zdopravy.cz/tisice-zbytecnych-letu-aerolinky-je-provozuji-aby-udrzely-sloty-na-velkych-letistich-100965/

V EÚ máme plno paradoxov. Brusel tlačí na EV "aby sa znížili emisie" ... a zároveň núti zbytočne lietať tisíce lietadiel zbytočne ... to nevymyslíš ... ekoblázni v akcii.....

Jaroslav Loudil
11. leden 2022, 09:36

Ano zelená ideologie jde přímo proti samým základům konzumu na kterém je založena naše ekonomika i myšlení. Každý rok do Covidu jsem po uplynutí roku poslouchal v TV, jak si letiště Praha libuje, že měli zase o 2 miliony více pasažérů a tedy i letů, v době, kdy je stále 80 % aut prodaných na světě na benzín i naftu, se Škoda auto raduje, jak jí rostou prodeje těchto aut, každý kdo jel po našich dálnicích před 20 lety a nyní, tak vidí , že provoz naftových kamionů vzrostl min. o 50 %, v USA společnost Blue Origin zahájila lety na hranice kosmu raketou pro movité turisty - pan Musk má za rok vypálit japonského miliardáře- turistu k obletu Měsíce svou obří raketou , která spálí stovky a stovky tun paliva při startu. Konzumní ekonomika musí stále expandnovat = chtít stále více a více všeho, jinak zkolabuje. Proto jsme stále reklamou pobízeni : Více cestujte ! Více létejte ! Více nakupujte blbosti ! Když máte už dva baráky, postavte si ještě třetí !,........ prostě : Víc, víc, víc, víc !! A to tak nějak se zelenou ideologií nejde dohromady.

Jiří Vápeník
11. leden 2022, 12:05

Bohužel takhle to je. Můj pocit je, že jsme několikanásobně expanzivnější než jakákoli “protiopatření”, která se tento trend snaží “brzdit”. Technologické řešení to zatím nemá ani v dalekém dohledu. Tady se řeší energetika. Když si dále představíte náklady na dopravu zboží po celém světě, obrovský nárůst odpadů a znovu náklady na jejich likvidaci atd. atd.

Milan
11. leden 2022, 12:29

Zelená ideologie ani tak nejde proti konzumu, jako spíše proti zdravému rozumu. S tím konzumem máte pravdu, ale řešením není násilím něco omezovat. Nebo brojit proti Muskovi. Takoví lidé posouvají techniku dopředu. A jen bohatá společnost dokáže např. zlepšit své životní prostředí a bez následků zlikvidovat svůj odpad. Proč by lidé neměli více cestovat nebo kupovat technologické novinky? Chcete zakázat létání na Měsíc či jinam?Jde o to najít určitou rovnováhu, aby nás konzum nepohltil. Za tech 30 let od pádu bolševika se mnohé zlepšilo. Stačí se podívat kolem sebe a nevidět jen negativa, které budou vždycky. Jen do toho ted hází vidle soudruzi z Bruselu se svým zeleným náboženstvím.

Milan Vaněček
11. leden 2022, 11:00

Místní jaderní hujeři nemůžou skousnout, že jsou další 3 jaderky v německu vypnuty a nic se neděje. I přes cenovou válku (plyn, elektřina, povolenky) Německo nejprve v letošním roce 2022 elektřinu vyváželo, jen ted´když už druhý den málo fouká, tak něco dováží.

Podívejte se na agorameter

agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_generation/04.01.2022/11.01.2022/today/

"Blekaut" nikde, tak jen blekotají, co se to v Německu děje....

Co se místo toho vážně zamyslet, jak použít smysluplně peníze z EU na modernizaci naší energetiky a teplárenství a na energetické úspory.

Elektromobilitu-tu už si řeší soukromá firma-VW, ta je 100% vlastník naší Škodovky.

A (německé a jiné zahraniční) firmy u nás si budou taky samy řešit přechod na čistou energetiku.

Teď jde jen o to, aby stát nevyhazoval (naše) peníze v nesmyslných dotacích a investicích (např. nové Dukovany).

jozka
11. leden 2022, 11:24

Jasne lopaty uplne ohoblovane od fedrovani uhli, vysali sve okoli kde to jen slo, mozna i orizli spotrebu... ale zadny blackout. A to uz je vic jak deset dni!

Pane vachmajstr, voni sou hlava...

Lukas
11. leden 2022, 11:32

Mal by ste navstivit odbornika, ale nie na energetiku...

Aky to ma teda zmysel vypnut silny bezemisny zdroj a nahradit to spalovanim niekolko tisic ton uhlia navyse denne? Ved ide o to aby sa emisie znizovali a takto sa iba navysili a to mozeme byt iba radi, ze je mierna zima.

Ved vcera a dnes nefuka, to povieme aj priemyslu ved ono zas zacne o par dni, to je ekonomicky fakt velmi vyhodne :D

Zdeněk Hosa
11. leden 2022, 21:24

No jo, ale vždy bez konvenčních zdrojů by jeli se štěstím na 30% !!!!!! Tohle je sebevražda v přímém přenosu. Jenže zelené tam odstraní jedině příští volby.

Zdeněk Hosa
11. leden 2022, 21:27

A ten graf je současnost, není tam dobíjení elektromobilů, už je tam ale spotřeba na těžbu kryptoměn.

A pokud by EU chtěla být aspoň trošku méně závislá na Číně (aspoň klíčové věci), tak se sem musí přesunout nějaký další průmysl. Snad hi-tec a vysoko znalostní ale stejně průmysl.

Jan Vanda
12. leden 2022, 10:47

Jo to já si zase pamatuju nějakého Vaněčka, co tu před pár lety šířil básně o skvělých nových technologiích ve fotovoltaice a bateriových úložištích, díky kterým budou mít němci touhle dobou přebytek čisté energie skoro zadarmo. Mno, tak zatím jejich debilní politika vyhnala díky jednotnému trhu cenu elektřiny do nebeských výšek všude v okolí, produkce CO2 utěšeně vzrostla a energeticky jsou závislí na dodávkách plynu z Ruska. No tak snad v příští pětiletce, co?

Zbyněk Poisl
12. leden 2022, 13:51

Já si také vzpomínám na jednoho, co tu loni v září vytruboval, že prudký nárůst cen elektřiny a plynu je jen dočasný a s příchodem větrného období zase půjdou ceny dolů stejně rychle jako šly nahoru. Po čtyřech měsících jsme na tom s cenami ještě hůř než tomu bylo v to září! Jak mnozí z nás dobře vědí, jednotka dočasnosti je 22 roků, takže ceny elektřiny a plynu nepůjdou dolů dřív než po roce 45!

Zbyněk Poisl
11. leden 2022, 11:23

Stačí se podívat na synoptickou mapu Evropy a hned je to jasné. Meteorologickou situaci sleduji už několik dní a byl jsem velice zvědavý, jak tohle dopadne. Stalo se přesně to, co jsem očekával. Pobřeží Baltu a sever Evropy se nachází ve velmi mělkém tlakovém poli s minimálním tlakovým gradientem (cca 5 hpa/30km.) To je v podstatě naprosté bezvětří. Němci si prostě koledují a masivní BO a jsou už na jeho samotném prahu. Kde chybí rozum, tak nic nepomůže. Z grafů je zřejmé, že produkce emisí CO2 v Německu masivně stoupají, takže jejich zelená ideologie a hlavně jejich klimatické cíle dostávají pořádně na frak. Nastalá situace je jasným důkazem toho, že odstavování jádra má za následek nárůst emisí a že OZE nejsou schopné klasické konvenční zdroje spolehlivě nahradit. Což je věc na kterou tu lidé z oboru a věci znalí upozorňují od samotné počátku.

Milan Vaněček
11. leden 2022, 11:44

Samozřejmě odstavování jádra v německu vede ke zvýšení německých emisí CO2. To nikdo nerozporuje. Němci se utěšují, že se tím vyhnou možné potenciální jaderné havarii (zase z jiných příčin, než byl Černobyl či Fukušima).

A zaměřili se na rok 2030, to už bude u nich uhlí jen pohotovostní záloha a jejich OZE budou skoro dvojnásobné než jsou v Německu v současnosti. Protože vědí, že i v roce 2030 světové emise porostou, především kvůli Číně, obrat nastane až později, cca okolo 2040.

A to bude období, kdy Francie bude řešit svoje těžké dilema s dosluhujícími jadernými elektrárnami.

jozka
11. leden 2022, 12:14

Dvakrat prd je porad prd...

Ivan
11. leden 2022, 12:50

schválně jestli uhodnete, kolik je nekonečně mnoho instalovaného výkonu ve FVE a VTE krát zataženo a bezvětří, kolik energie to na konci dá? Schválně jestli to utáhne aspoň jednu žárovku.... A myslím, že není cesta, to co mám ve FVE zálohovat ve VTE kdyby náhodou nefoukalo ale svítilo a naopak, a pak tohle všechno (FVE + VTE) mít třeba v uhlí a plynu, kdyby náhodou nefoukalo a nesvítilo zároveň....

Zbyněk Poisl
11. leden 2022, 13:26

To je ovšem jenom Tvoje zbožné přání. Všichni Tobě podobní vizionáři vidí do daleké budoucnosti a spolehlivě vědí, co bude za 10 či 20 roků, ale nemají absolutně páru o tom, jak těch 10 až 20 roků lidstvo přežije, když se vzdá současných technoologií a ty budoucí technologie jsou právě jen budoucí a vůbec nevíme, kdy se stanou realitou. V roce 2030 Německo možná vůbec nebude na mapě Evropy! Takže zaměřovat se na rok 2030 je naprosto absurdní. Žijeme teď a musíme žít tak, abychom se dožili zítřka. Co bude pozítří můžeme řešit až ten čas nastane, protože jinak se může stát, že se toho zítřka nedožijeme a naše představy o věcech budoucích budou jen pouhé fantazírování. A přesně tohle se dnes děje nejen v Německu ale i v mnohých jiných zemích po celém světě!

De Carbon
11. leden 2022, 14:27

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze
Beru to jako vazny argument pro okamzite zastaveni vseho kolem JEDU.

Vasemu pristupu se rika, zit z ruky do huby. Zijete na ulici, nebo v lecebne?..

De Carbon
11. leden 2022, 14:44

Pokud odmitate planovani budoucnosti, tak musite odmitat vystavbu JE Dukovany.

Josef
11. leden 2022, 16:19

na agora meteru si dejte max rozsah od 1.1.2012 a uvidíte, že emise CO2 stále klesají,

https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_price_emission/01.01.2012/11.01.2022/today/

Zbyněk Poisl
12. leden 2022, 13:54

Ano. V porovnání s rokem 2017 opravdu klesají. Ovšem od začátku letošního roku jdou zase prudce nahoru! :-)

Josef
12. leden 2022, 18:01

Pane Poisle,

viděl jste ten graf? Leden 22 jsou emise pořád menší než leden 21, leden 20, atd, atd.

https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_price_emission/12.01.2012/12.01.2022/today/

Milano
11. leden 2022, 21:57

Krásné světlé zítřky slibovala NSDAP, s ní KSSS a teď zelení věrozvěstové. Nikdo vám nedá tolik, co já vám jako politik mohu slíbit. Hlavně že pokračuje miliardový proud dotací. Pokud se lidí skutečně nevzbouří (a Němci mají stále rádi své vůdce), Evropa přijde o průmysl a tím také o prosperitu. Tohle chce pořádné vidle a pořádný proud čisté vody na ten zelený hnůj!

hlpb
11. leden 2022, 13:59

Zbyňo, koukám na electricitymap a aktuálně Slunce v Německu zajišťuje 10% výroby tj o 100% více energie než zbývající německé JE ta aktuálně zajišťuje pouze 5% a to je hluboká zima. Jen pro info, tzn. že v roce při stejném počasí budou v poledne FVE v roce 2030 zajišťovat v lednu 40% výroby Německa. Tak pá.

jozka
11. leden 2022, 14:47

JE jen 5%. Safra... cim by to mohlo byt... ja nevim... treba tim, ze si jich drtivou vetsinu nucene odstavili, ac byly funkcni?

Nejaka predpoved pocasi nebude?

Lukas
11. leden 2022, 14:53

Stretneme sa tu o 24:00 a este raz si teda porovname vyrobu z fve a jadra...

De Carbon
11. leden 2022, 14:57

FVE+VtE vs. JE. Ve 24h. OK?

mart
11. leden 2022, 18:14

10.1.2022 ve 24h JE odsouzené k zániku po uzavření části z nich 3,949GW. FVE+VtE podporovaná budoucnost 4,165GW. Ale nebojte, za rok to u JE bude nula a FVE a VtE zvítězí, tedy alespoň v tomto souboji, protože jinak to bude hlavně uhlí, nebo plyn.

Zbyněk Poisl
11. leden 2022, 15:47

:-))) Příští rok touhle dobou budou Němci točit klikou a budou tak vyrábět stomilionů procent výroby elektřiny ze svých JE, protože žádné JE už mít nebudou! Jestliže si někdo odstaví JE a pak hlásá, že mu OZE vyrábějí mnohonásobně víc než ty odstavené JE, tak je pomatenec. Vůbec totiž nejde o to, kolik % vyrábí která technologie, ale o to, jestli stačí uspokojkit vlatní potřebu, což v případě Německa nehrozí ani omylem. Dnes ve 14hod. slunce dodávalo 10% celkové výroby elektřiny v SRN a kolik dodává právě v tuto chvíli a kolik bude dodávat za další dvě hodiny? To už ty zbylé tři JE budou prozměnu dodávat "n" milionů procent toho, co bude dodávat slunce! Tvoje příspěvky nejsou nic jiného než čirá demagogie! V poledne vítězí slunce a o půlnoci zase jádro. Jenže to jádro umí vítězit nejen o půlnoci ale i v poledne, což ty soláry prostě neumějí a nikdy umět nebudou........ A to i kdyby jsi se na hlavu stavěl nebo se k tomu třeba i po...... Realita je prostě taková, že Němci mají kritický nedostatek zdrojů a ten nedostatek neustále vlastní pomateností prohlubují. Čísla a grafy hovoří jasně!

Milan
11. leden 2022, 12:04

Ono jde spíše o to, že celé to CO2 běsnění je založeno na nesmyslné teorii o škodlivosti CO2 a z toho vyplývajících absurdních a drahých řešení. Důsledky už pocitujeme všichni, ale OZE hujerům to stále nedochází. Místo přirozené a postupné obnovy starých a dosluhujících technologíí jsme svědky návratu bolševických závazků typu "poručíme větru, dešti". Jak takovéto "řízení" společnosti dopadlo všichni víme.

De Carbon
11. leden 2022, 14:29

Bolsevik obvinuje jine z bolsevismu. I kdyz rusko je uz vice imperialista nez bolsevik.

Jaroslav Loudil
11. leden 2022, 14:47

Lidé z Evropské komise , kteří brojí proti produkci CO2, mají doma zaparkované ty největší SUV se spotřebou 20 litrů na 100, když letí na dovolenou tak někam do Karibiku, na Bali, na Seychely, aby letěli alespoň těch 10 000 km v luftě, pochvalně mručí, když sledují závody 15 tunových kamionů v závodě Paříž- Dakar, kde se tito žrouti kyslíku ve velkém valí saudskou pouští se potřebou 80 litrů na 100 a večer si ještě pustí závody F1 z Monaka , kde se stovky monopostů řítí 300 km rychlostí a vypouští tolik CO2, jako 30 lokomotiv. Všechny uvedené věci jsou jenom zábava, "vzrůšo" a potěšení lidského druhu. Pokud se nejsme schopni zbavit takového odporné "zábavy", nemá cenu vůbec uvažovat o zavádění zdrojů OZE. To je stejné, jako kdyby se nějaké prase válející se stále ve hnojišti, chtělo stát reklamní tváří pánských deodorantů ! My , lidé jsme to prase.

Milano
11. leden 2022, 22:05

No počkejte, nová zelená elita si může přece dovolit vše. Letos si Evropská komise objednala o 50 % více letů soukromými tryskáči po celém světě. Musím nám přece to dekarbonizační dobro přijet přednášet až do domu, ne? A co těch 400 Private Jets, jež přiletěly na COP26 do Glasgowa a nechaly tam emisní stopu jako celé Skotsko za rok. Celý Green Deal je realizovaná idologie nového přerozdělení majetku na novou zelenou elitu. S CO2 to nemá NIC společného, výsledky Německa to dokazují.

De Carbon
11. leden 2022, 22:42

Priletel tam skoro cely svet. Ale svadet se to musi na Green Deal. I kdyz Glasgow byla akce OSN.

Vite kolik CO2 a jineho svinstva vypustily ruske motory pri putovani pres pulku ruska na hranice Ukrajiny. A kdo vi, kolik svinstva z toho jeste bude.

Zbyněk Poisl
11. leden 2022, 15:52

Jen pro pořádek. Pokud se tím někdo bude chtít dál zabývat a sledovat situaci, tak zítra bude tlakový gradient nad západní evropou téměř nulový (5hPa/cca 300km) a nad Německem by měla být téměř souvislá oblačnost, takže je možné předpokládat, že situace bude ještě horší než dnes!

Jaroslav Loudil
11. leden 2022, 16:36

Ano, bylo by to dobré, tedy NULA větru, NULA Slunce a přitom hodně MRAZU ! Ať si OZE sáhnou na dno !

De Carbon
11. leden 2022, 16:42

Bolsevik zrejme preje vse nejhorsi. Asi take podporujete toho sileneho strelce v Kazachstanu. Demonstrace organizovala kazasska kontrarozvedka a jeji sef byl obvinen z velezrady. Almata je u cinskych hranic. Za vsim stoji zrejme Cina. Take bolsevik.

Jaroslav Loudil
11. leden 2022, 17:04

TO : De Carbon

V Kazachstánu je 70 % obyvatel vyznavačů sunnitského islámu, takže řezání hlav policistům je usvědčuje. Nepovažuji za demokratickou revoluci, když vidím shořelé autobusy MHD, auta, vyrabované obchody, vypáčené a rozmlácené bankomaty, atd, atd. U nás se v listopadu 89 dav také nevrhl na vykrádání výloh , demolování bankomatů, zapalování tramvají a řezání hlav policistům. V Číně je rozhodně lepší režim jak v USA, v USA nechali zemřít na Covid 860 000 lidí v Číně skoro nikoho. Ve Washingtonu má každé páté dítě hlad - viz . nedávné zprávy ČT a pan Miřejovský.

Dušan
11. leden 2022, 17:15

"V Číne je lepší režim ako v USA" ? .... prezredím Vám zásadný rozdiel ... v USA sa môžete súdiť i s vládou ....v Číne sa nediskutuje ... púslúcha ...a je úplne jedno ako ste vysoko postavený, ak nie, tak Vás režim zlikviduje tak rýchlo, že sa ani nestihnete posťažovať na nete . Mimochom nový čínsky prezident chce mať pod kontrolou každú veľkú súkromnú firmu v Číne ... čo je oficiálne politika ...

Vidím, že tu rád diskutujete ... tak budte rád, že žijete na tom "zlom" západe a nie v Číne, kde by ste museli držať hubu a krok ...

De Carbon
11. leden 2022, 17:43

A byvaly premier Kazachstanu a nynejsi/byvaly sef kontrarozvedky byl obvinen z vlastizrady pro spolupraci s kym? I Nuzarbajev je obvinovan z masovych nepokoju. Oba jsou sunnitsti islamiste? A nynejsi prezident bude asi etnicky rusak. I v rusku je 30% muslimu. I putin ma takove divne oci.

De Carbon
11. leden 2022, 16:38

Pro uplny poradek bude zitra v poledne nad Severnim morem gradient 2hPa/ na 100-150km. To je ca. 4x tolik co uvadite. Nejvic VtE davaji Offshore VtE a vy berete nad pevninou.

Antonín Mikeš
11. leden 2022, 16:58

Za poslední měsíc 11.12. - 11.1. je výroba dle místního energostatu

Větrné elektrárny - offshore 2725 GWh

Větrné elektrárny - onshore 10786 GWh

Nejvíc v Německu evidentně dodávají Onshore, taky je jich nejvíc, takže vítr nad pevninou má cca pětkrát větší vliv na výrobu než vítr nad mořem.

A vidět je to i z průběhu výroby za posledních pár dní, široký pás Onshore, a silnější linka offsore.

Zbyněk Poisl
11. leden 2022, 20:07

Na 12 a 13 ledna je pro celé území SRN tlakový gradient menší než 5hPa. Takže ani nad pevninou nebude foukat. Téměř celá Evropa se vejde do 10hPa!!!

Zbyněk Poisl
11. leden 2022, 18:24

2hPa/150km je 4hPa/300km a já uvádím cca5hPa/300km, což rozhodně není dvojnásobek. Evidentně neovládáte ani matematiku ani čtení synoptických map. Můj údaj totiž neuvádí gradient nad pevninou ale nad Baltským mořem!

De Carbon
11. leden 2022, 18:58

Jo, mate pravdu, bylo to unahlene. 1:0 pro vas. I kdyz ty VtE jsou vic v Severnim mori.

Jakub
11. leden 2022, 17:12

Ale teploty relativně mírné (kolem nuly). Stačí srovnat mrazy v prosinci se stávající zatížením sítě v D.

Kamil Kubů
11. leden 2022, 16:40

Mě přijde na celé situaci srandovnější ještě jeden fakt. Ačkoliv jim minulý týden počasí občas docela dopřálo, nerozpakují se nechat rozběhnuté turbíny vesele běžet a vyrábět tak fosilní přebytky, které tlačí do zahraničí. Kupříkladu od minulého čtvrtka 18:00 až do pondělního rána, jela jejich soustava v přebytku řádově 5-10 GW aniž by se laskavě obtěžovali nás ostatní Evropany ušetřit toho prokletého sodovkového plynu. Až příště uslyším argument, že bychom my měli vypnout naše uhelky, protože máme přeci Temelín a Dukovany, tak pošlu takového vtipálka zametat před jiný práh

Jaroslav Loudil
11. leden 2022, 16:50

Když si představím nějakou tu 85 letou babičku Anežku K, z malé vesnice, která má penzi 9500 Kč a přijde jí vyúčtování za elektřinu , kde vidí složku ceny "Dotace zdrojů OZE" , která ji dál ožebračí , pak se jí ani nedivím , že sekerou vzteky rozmlátí svoji televizi, když tam večer poslouchá sportovní zprávy, jak český závodník Loprais se svým 18 tunovým tahačem zapadl do písku pouště Saudské Arábie na 350 kilometrové etapě, ale auto tak túroval, že se z písku vyhrabal a pak se dořítil do cíle s prázdnou 500 litrovou nádrží. Během závodu vypustil 2 tuny CO2 do ovzduší. Pak Loparise vyznamená Zeman 28.října za - "příkladné plnění ekologických závazků" řádem Bílého lva. Co je tohle za prasárnu ? Největší "ekologické čuně" by mělo jít sázet stromy ve velkém a ne dostávat metály za ničení naší planety ! Navrhuji udělit Lopraisovi alternativní trest = vysázet během roku 10 000 sazenic stromů, z toho 5000 na Šumavě a 5000 v Krkonoších. A auto bych mu zabavil a vystavil v muzeu jako : "Ropáka roku 2021".

De Carbon
11. leden 2022, 17:00

A teprve ty ruske Kamazy, ty zerou 2x tolik.

Jaroslav Loudil
11. leden 2022, 17:18

Spočítal vůbec někdo, jaký je vliv budování větrníků na počasí a teploty v krajině , když ke každému novému větrníku vede nová betonová či asfaltová silnice ,aby tam bylo možné dopravit obří díly elektrárny na velkém podvalníku za tahačem ? Dříve tam byla krásná rozkvetlá louka, obilné pole či les , dnes už jen asfalt, beton a zase beton. A přitom "staré zdroje" zůstávají ponechány jako záložní /uhelky, plynovky/, kdyby se snad větrníkům nevedlo dobře. Takže před pár lety nám krajinu hyzdily komíny uhelných elektráren, dnes ji hyzdí stále, ovšem přibylo už možná 15 000 větrníků vysokých většinou kolem 120 metrů. Z pohledu devastace krajiny nejdeme tedy VPŘED , ale VZAD. = více betonu, více asfaltu, více nebetyčných konstrukcí všeho druhu. Počet obyvatel Evropy je stále stejný, ale přitom máme víc a víc Evropy zaflastrováno betonem a asflatem. My v ČR jsme navíc montovna a skladiště Evropy, hnusné obří plechovky jsou doslova všude !

De Carbon
11. leden 2022, 17:35

Nemecky kancler a prezident vam vrele dekuji za uprimnou starost o nemeckou krajinu. Jako darek vam posilaji fotku s rozkvetlou loukou a stastnymi oveckami u vetrneho parku.

Jaroslav Loudil
11. leden 2022, 17:58

Malá odbočka k elektroautům. Výsledky loňského roku v prodejích aut v Číně pro naši Škodovku dopadly katastrofálně. Loni se jí tam propadly prodeje ze 173 000 ks na 71 200 Ks, tedy o 58.8 % ! Nemyslím, že by na to měly vliv nějaké připitomělé "výkony" primátora Hřiba či cestovní horečka na Tchajwan "pitrýse" Vystrčila ze senátu. Bude za tím obecná neschopnost našich firem stačit světovému tempu vývoje - prostě ztrácíme kontakt, zaostáváme. Pro srovnání výsledky prodejů dvou čínských elektromobilek :

NIO = 91 000 ks + 109 % y/y

XPeng = 98 000 Ks + 263 % !!! y/y

P.S. Ztrácíme a komunisté v Číně nás školí, jak dělat technický pokrok.

De Carbon
11. leden 2022, 18:18

Takove vysledky muzou prekvapit jen vyznavace ropnych vehiklu. Jiz nekolik let je jasny trend k elektromobilite. Bohuzel nektere automobilky v Evrope to jeste nedavno nechtely videt a vedly marketingovou valku proti elektromobilite. Ted se pomalu probouzi do jineho sveta. Dokonce i ve Skoda auto uz nekteri zjistili, ze se spalovakem bude prusvih. Jen ceska verejnost vcetne stare i nove vlady tento fakt nechteji uznat. Ze cinske elektromobily zaplavi svet je uz take jasne a zastanci spalovaku budou omdlevat. Ja jezdim ciste elektricky jiz 6 let.

Omega
11. leden 2022, 22:18

Všiml si někdo tady na fóru, že NĚMCI potichu zapnuli jeden z odstavených jaderných bloků?

procházel jsem si https://energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=en&c=DE&stacking=stacked_absolute_area&interval=week a najednou koukám, že je tam výkon navíc

petr
12. leden 2022, 07:19

Dobré ráno všem, tak bych řekl, že se naplnili předpoklady některých diskutérů. Dnes rozhodně SRN není vzorem pro Geen Deal...

Řekl bych, že s Polskem to v emisích EU pěkně natírá... Škoda těch skoro 20 000 MW výkonu v JE co ještě před lety měli, to ba bylo dnes jiné kafe...

Komu není rady, tomu není....

James Bond
12. leden 2022, 11:41

Utahuje se na nesprávných místech. Zajímavé by bylo vyčíslit emise např. z rozsáhlých požárů lesů na Sibiři, kde Rusko odmítá hasit, protože náklady na hašení se prý nevyplatí. Myslím, že budou vyšší než od energetiky celého světa. Dokud nebude použitelná jaderná fůze (což je nám slibováno posledních 60 let vždy za 20 let), je nezbytné vyplnit díru jadernými zdroji. Fosilní paliva tak jako tak docházejí. U dopravy by bylo mnohem účinnější zavést v rámci EU (potažmo světa) další přidanou daň na ropu, kterou by mohly státy dotovat své deficitní rozpočty. Při zdražení PHM o 0,5e si troufám odhadnout pokles emisí u osobních aut o 20-30%, jezdilo by se už jen účelově. Ale je to stejně jen kapka v moři, když celý svět snižování emisí ignoruje. Je třeba se soustředit na zastavení přelidňování v rozvojových zemích. Potravinová pomoc to nezlepší, právě naopak. Méně lidí znamená méně energie a emisí. Přijde na řadu i nedostatek potravin, nakonec všeho. To bude působit na růst inflace a na vznik permanentních krizí - až ke konečnému krachu, chaosu a zmaru. To je obraz světa, který máme před sebou. A desítky let se problém populační exploze ignoruje. OSN je k ničemu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se