Domů
Německo
Dvě spolkové země Německa od letoška zavedly povinné instalace fotovoltaik
Střešní solární elektrárna
Zdroj: mjmonty / Creative Commons / CC BY 2.0

Dvě spolkové země Německa od letoška zavedly povinné instalace fotovoltaik

Ačkoliv v Německu výstavba fotovoltaických elektráren intenzivně pokračuje, některé z tamních spolkových zemí ve snaze ještě více podpořit rozvoj využívání obnovitelných zdrojů již postupně přistupují k povinným instalacím na střechách budov či jiných objektů. Od začátku letošního roku se v této oblasti staly v Německu průkopníky dvě spolkové země, další se k nim připojí dle aktuálních plánů nejdříve od příštího roku.

Spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko a Bádensko-Württembersko jako vůbec první z německých zemí přistoupily k povinným instalacím fotovoltaických elektráren na nových budovách či jiných stavbách, přičemž v následujících letech by se tato povinnost měla dle serveru pv magazine vztahovat i na střechy, které projdou zásadní rekonstrukcí.

V případě Bádenska-Württemberska se aktuálně budou povinné instalace fotovoltaik vztahovat na nerezidenční budovy, později se tato povinnost má rozšířit i na nová parkoviště s alespoň 35 místy ke stání, která tak budou muset být zastřešena fotovoltaickými panely. Povinnost se vztahuje na objekty, pro něž bude zažádáno o stavební povolení po letošním 1. lednu. Od 1. května by se přitom měla dle serveru pv maganize vztahovat i na nové rodinné domy.

„Bádensko-Württembersko se chce stát klimaticky neutrálním do roku 2040 – o pět let dříve než plánuje spolková vláda. Spolu s větrnou energií je fotovoltaika nezbytnou součástí rozvoje využívání obnovitelných zdrojů, zajištění bezpečnosti dodávek a dosažení našich cílů pro ochranu klimatu,“ uvedla Thekla Walkerová, ministryně pro životní prostředí, klima a energetiku ve vládě spolkové země Bádensko-Württembersko.

Přestože ve jmenovaných spolkových zemích tato povinnost již nabyla účinnosti, nejedná se o jediné německé země či města, které již podobná nařízení schválily, či je zvažují. Od příštího roku by měla podobná povinnost začít platit i v Berlíně, Hamburku či Porýní-Falci.

Podobně by se k těmto zemím mohlo připojit i Bavorsko, a to již v polovině letošního roku. Podle pv magazine se totiž ke konci minulého roku objevil návrh legislativy, dle které by měly být fotovoltaické elektrárny povinně instalovány na komerčních či průmyslových budovách. Návrh přitom počítá s termínem již od 1. července letošního roku. O podobných návrzích se dále jedná ve spolkových zemích Sasko, Brémy, Dolní Sasko či Šlesvicko-Holštýnsko.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(41)
Jaroslav
5. leden 2022, 09:26

demokracie protkaná autokracií až nakonec vláda elit nebude dělat servítky

jozka
5. leden 2022, 09:59

Servitky se nedelaji. Ty se berou. Tedy, dnes uz spise neberou.

josef
5. leden 2022, 09:36

Lze předpokládat , že investoři si FV el. pořídí ve všech případech , kdy to bude výhodné , takže toto opatření vlastně způsobí , že se budou FV panely instalovat tam , kde je to nevýhodné - zastíněné střechy , na severní stranu atd. ...

Jan
5. leden 2022, 10:52

A hlavně nikdo se Vás neptá jestli máte min. půl milionu navíc při stavbě domu nebo parkoviště. To, že to nebude třeba skoro nic vyrábět je prkotina. Ta investice stejně nemá návratu.

Jan
5. leden 2022, 10:52

A hlavně nikdo se Vás neptá jestli máte min. půl milionu navíc při stavbě domu nebo parkoviště. To, že to nebude třeba skoro nic vyrábět je prkotina. Ta investice stejně nemá návratu.

hlpb
5. leden 2022, 10:54

Nesmysl, při aktuálních cenách je návratnost v ČR u firem cca 5-7 let

Jaroslav
5. leden 2022, 11:10

Prosím, můžete uvést konkrétní výpočet, který by to dokazoval.

Děkuji

josef
5. leden 2022, 21:30

Prostá návratnost firemních nabídek u FV el. s dotací ( s baterií) je asi 10 let , při současných cenách energií. ( u topných sazeb pro domácnosti) Takže za 10 let mám v kapse peníze za investici znehodnocenou o inflaci a mohu za ní kupovat nové baterie. Zisk z této investice je sci-fi. Proto také stát tyto malé FV el. dotuje a osvobozuje od daní. V malém jsou FV el. pořád drahá technologie..... Pokud chcete vydělat musíte si postavit velkou FV elektrárnu alespoň 100 kW bez baterie se síťovým střídačem pak vyděláte.

JVr
5. leden 2022, 11:24

Ano máte pravdu, pokud ta firma skutečně spotřebovává dopovídající množství El. energie.

Toto by bylo dobré doplnit informacemi o tom, jak je na tom Německo s možnostmi pro přetoky do sítě a jak je na tom s výkupními cenami do sítě a jak je na tom s dotacemi pro takovou výstavu. Pokud je toto nastaveno dobře, tak může dávat smysl FVE instalovat na všechny střechy. Protože se to investorovi dříve nebo později vrátí.

Je pravda, že by měly být povoleny určité výjimky pro situace, kde to nedává smysl (střechy zastíněné kopci nebo zástavbou a střechy orientované na sever apod.)

Já si třeba nedovedu představit, že bych na chalupu, kterou dlouhodobě neobývám v ČR postavil FVE. Jezdí se tam nárazově, takže by tam FVE víceméně většinu času musela vyrábět s přetokem do sítě, v ČR jsou s tím problémy a návratnost takové FVE by byla ve hvězdách. Rekonstrukce střechy nemusela jít přes stavební povolení, ale pokud bych byl donucen místo těch 200k platit 500k Kč asi bych byl na vládu, která by mi to direktivně nařídila velmi naštvaný (už bych takovou nevolil).

Pokud ale touží vláda něco takového nařizovat, protože se myslí, že ví lepe než investoři, kde se to vyplatí, tak by to měla také zaplatit (tedy krutě dotovat) a zajistit odběr přetoků do sítě apod. a nebo velmi dobře vysvětlovat, jak tím podpořím veřejné blaho ;). V ČR doufám že se v tom naše volené elity neshlédnou, protože minimálně v oblasti problematiky přetoků do sítě není ta situace příliš dobrá.

hlpb
5. leden 2022, 12:05

JVr, orientovaná střecha jen na sever neexistuje. Střechy mají buď orientaci sever-jih, nebo západ-východ, nebo sever-jih-východ-západ., nebo ploché střechy. Na všechny střechy je tedy možno umístit FVE.

Josef Janovec
5. leden 2022, 12:06

Tak alespoň symbolicky jeden panel.

Emil
5. leden 2022, 12:16

Bláho, orientovaná střecha jen na sever samozřejmě existuje, pultové střechy, kde je hlavní fasáda orientovaná na jih a sklon střechy je právě na sever, se běžně staví. Třeba tady si můžete jeden takový prohlédnout: master-design. cz/projekty/moderni-rodinne-domy/nizkoenergeticke-domy/rd-switzerland-02

Bojkas
5. leden 2022, 12:51

Vždyť zrovna na chalupu by to mohlo být ideální, žádný odběr a legální prodej veškerých přetoků do sítě na spotovem trhu.

josef
5. leden 2022, 23:14

to hlbp : Orientovaná střecha jen na sever neexistuje. Zkuste se představit plochou střechu zkosenou na sever a máte budovu se severní střechou takové střechy se staví představte si budovu v které opravujete auta přední část má vysoký strop máte tam zvedáky a v zadu máte kancelář tam vysoký strop nepotřebujete například. Druhým příkladem je dům v jižním kopci uděláte velkou jižní fasádu a zadek zapustíte do kopce v patře pak máte kratší místnosti než v přízemí , takže patro je světlé a dole v zadní části domu máte místnosti bez oken - prádelnu , koupelnu WC , technickou místnost zbytek zadní stěny využijete pro ložnici s okny na východ kde zadní stěna v létě příjemně chladí a dobře se tam spí........

Zdeněk Doležal
5. leden 2022, 11:26

Nesmysl návratnost je nikdy.

Jako majitel fv . Střídače a měniče zdechávají , v aku paku vám odejde jeden článek a je po celém aku paku atd.

hlpb
5. leden 2022, 12:01

Zdeňku, snažíš se zbytečně lhát, je zcela jasné, že žádnou FVE na střeše nemáš. Dnes skoro každý zná někoho, kdo má střešní FVE a je schopen si zjistit jak to funguje. Mám kamaráda, který má firmu a instaloval si FVE, původní návratnost 7-8 let, po zvýšení cen EE bude návratnost do 5 let. Druhý kamarád má FVE s baterií na RD, původní návratnost cca 12 let, po zvýšení cen cca 9 let.

Martin P
6. leden 2022, 08:33

hlpb: O lžích by neměl nahlas vykládat někdo, kdo je autorem věty " orientovaná střecha jen na sever neexistuje".

Kamil Kubů
5. leden 2022, 12:02

Není. To je návratnost, když započtete dotace na straně příjmů a vynecháte veškerý servis, opravy a degradaci zařízení na straně nákladů. Pokud budete počítat fér, dostanete se minimálně na dvojnásobek. A to se bavíme pouze o nejjednodušších systémech bet akumulace do baterií. Jakmile k tomu přidáte baterku, nikdy se vám ty prachy za dobu životnosti nevrátí.

hlpb
5. leden 2022, 12:23

Tak to můžeš zavolat, tomu mému kamarádovi.

Skutečná data:

Spotřeba jeho RD 8,7 MWh/rok = fakturace 29.700,-Kč/rok = 3,4 Kč/kWh

Pořídil si FVE + baterii, dostal dotaci, on platil 200.000,-Kč.

První rok vyrobil 5,5 MWh z toho byly přebytky 0,7 MWh, první rok jeho reálná úspora 17.000,-Kč = návratnost 12 let, po zvýšení cen návratnost klesla na 9 let.

Kamil Kubů
5. leden 2022, 12:41

Takže výpočet přesně podle toho, co jsem popisoval.

Cenu máte sníženou o dotaci a počítáte s tím, že váš kamarád nebude muset vyměnit baterku po celých 12 let počítané návratnosti. Rovněž se mu nic nestane se střídačem, nedejbože že by ho musel vyměnit celý a ne jenom nechat opravit. A taky počítáte s tím, že ty panely vyrobí 5,5 MWh každý rok což je celkem snadno zpochybnitelné, protože můžou přijít roky, kdy bude svítit daleko méně a za nějakých deset let bude výkon panelů o cca 10% nižší.

Nu, je to jak jsem říkal. Vaše matematika počítá jen s těmi "hodnými" čísly.

Atom
5. leden 2022, 12:44

No ještě pan Bláha zapoměl na cenu peněz, kterou u každého článku o JE tak vehementně zmiňuje.

Jaroslav Studnička
5. leden 2022, 13:59

Bláho, teď tedy nevím, jestli se modlíte za vysoké ceny díky tomu, že nevyrábí OZE, aby byla návratnost FVE co nejlepší a nebo se modlíte za to, aby OZE vyráběla :-)?

ferda
5. leden 2022, 18:22

Nesmysl, návratnost je více než 10 let, něco si o tom nastudujte

Ota
5. leden 2022, 18:26

ani s pulkou zaplacenou dotaci to neda 7 let ...

Miroslav Fiala
6. leden 2022, 14:12

Celé ty dotace jsou podvod, kterým se dává vydělat pár firmám. Pořídil jsem 18 panelů 315Wp za 35k (ceny teď narostly, tohle bylo loni) k tomu 3 hybridní měniče po 5,5kW za necelých 50k a baterie 16ks LiFePO4 220Ah za 35k. S rozvody a konstrukcí se to vejde do 140000Kč a bez dotaci, letos to přeskládám z 3x6 na 3x9 panelů (mám 9 starších) a budu happy. Nikdo mě nedotuje a nikomu se nemusím zpovídat...

Milan Mařík
6. leden 2022, 07:50

Návratnost? Při cenách výkupu +/- 0,5Kč za kWh?

František Orság
6. leden 2022, 21:36

U Centropolu je výkupní cena 1 Kč/kWh., bez ohledu na tarif. U ČEZu je to řešeno jako virtuální baterie s tím, že se platí náklady za distribuci při spotřebě uložených přetoků.

Petr prochaska
5. leden 2022, 16:11

Od 1.1.2022 se změnila pravidla výstavby i u nás. Pro splnění je nutné minimálně tepelné čerpadlo. Pokud chcete topit plynem, tak musíte mít minimálně rekuperaci nebo soláry. Další možností je kamna na dřevo, ale s tím je práce a potřebuje to hodně místa. Elektrokotel už neprojde vůbec.

Znevýhodněné jsou jednopatrové budovy a budovy nekompaktních tvarů.

Když se díváte na typové domky, tak standardem je již tepelné čerpadlo s rekuperací.

Dotaci je možné čerpat jen za specifických podmínek - rekuperace, obálka má minimální stráty - na to je test.

Takže pokud chcete normální domek, tak si budete muset nějakou alespoň malou FVE taky pořídit a bez dotace.

ferda
5. leden 2022, 18:27

Prosím odkaz na způsob testování. Děkuji.

Martin P
6. leden 2022, 08:42

Dejte do vyhledávače " blower door test". Jde o měření těsnosti obálky budovy.

Jaroslav Ježek
5. leden 2022, 18:46

Všichni řeší návratnost za "nějakých" podmínek, ale kdo zaplatí likvidaci FVE po skončení životnosti, to nikdo neřeší až to všem hodí na krk, to bude sranda?!

Jaroslav Ježek
5. leden 2022, 18:52

Všichni řeší návratnost investice za "nějakých" podmínek, tomu rozumím, ale nikde jsem zatím neslyšel, co bude s FVE po době životnosti, kdo bude platit likvidace, recyklace ..... ??

Decarbon
5. leden 2022, 19:09

Vyhlaska urcuje poplatky na solarni panely, ktere jsou splatne pri porizeni. Poplatky byly na zacatku astronomicky vysoke. Casem se trochu snizily. Takze likvidace ktera bude za 25 a vice letech je jiz uhrazena. Navic vetsina komponent jsou zadane suroviny za ktere se plati dobre vykupni ceny. Nebojte, zadne panely neskonci v lese. To by pak lezely i penize na chodniku.

Josef
5. leden 2022, 19:26

vše je již několik let zajištěno:

Fotovoltaické elektrárny do 30 kWp

Majitelé malých elektráren do 30 kWp, a to se týká především elektráren na střechách rodinných domů, mají zákonem určenou možnost vysloužilé panely ZDARMA odevzdat v síti míst zpětného odběru. Síť míst pro zpětný odběru elektroodpadu kopíruje síť veřejných sběrných dvorů, které jsou v každé větší obci. Zjednodušeně řečeno, staré solární panely po demontáži ze střechy odevzdáte ve vašem místním sběrném dvoře. Podobně, jako by to byl jakýkoliv jiný elektroodpad typu LCD televize.

Solární elektrárny nad 30 kWp

Provozovatelé elektráren s větším výkonem než 30 kWp si s provozovateli tzv. kolektivních systémů pro zpětný odběr domlouvají místo a způsob předání odpadu individuálně. Ale i zde platí stejná povinnost výrobce solárních panelů, a to zajistit jejich zpětný odběr a recyklaci, která je předplacena v účelovém fondu.

Aby to bylo zcela jasné: majitel nebo provozovatel elektrárny má povinnost provést demontáž panelů ze střechy nebo z konstrukcí na pozemku a na své náklady odpad odvézt a předat (podle velikosti FVE) do systému zpětného odběru elektroodpadu. Za předání na recyklaci se nic dalšího neplatí, protože zpracování odpadu je hrazeno z již zaplacených recyklačních poplatků, které odvádí výrobce nebo dovozce do zvláštních fondů.

Decarbon
5. leden 2022, 19:46

Ja jsem platil recyklacni poplatek pri nakupu.

Josef
5. leden 2022, 20:13

To jen potvrzuje, že se FVE stávají běžným elektro zařízením....

Miroslav Fiala
6. leden 2022, 14:15

Vyndám články a postavím si skleník ?

Roman Čejka
5. leden 2022, 19:33

Ultralevicová mládež v Německu požaduje erární bydlení. Ta samá ultralevicová mládež volí zelené. Zelení chtějí na střechách povinně fotovoltaiku. Povinné zdražení bydlení pro ultralevicovou mládež. Víme, co chceme :-)

minduton
5. leden 2022, 22:49

Celkem by mě zajímalo, jak mají ošetřen fenomén "putovních" FVE.

Tj. na kolaudaci všechno cajk, jakmile dostanou papír, tak se zdemontují panely, střídač a odvezou se na další potřebnou kolaudaci jiné stavby RD.

Pochybuji, že pak stavební úřad prohlásí, že stavba je kvůli chybějící FVE neobyvatelná. Taky může přijít krupobití a pomlátit FV panely. Bude vlastník stavby povinen tu FVE do x měsíců obnovit a nebo ji už nemusí nahrazovat a vykašlat se na to?

Jinak si myslím, že do budoucna má domácí FVE smysl pouze tehdy, pokud dojde k odpojení od distribuční sítě, tj. plně ostrovní provoz. Bude-li i tak potřeba být připojen, byť sezónně, tak je to o ničem.

Jan Veselý
6. leden 2022, 09:42

Ošetřené to mají jednoduše, výchovou lidí. Nevychovávají z nich křiváky a vyčůrance. Dost to pomáhá.

nikdo
8. leden 2022, 18:45

Dobré je že u osvětlených parkovišt budou panely vyrábět i v noci.

Doufám že nebudou zastřešovat i podzemní parkoviště :-))

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se