Index domácností (Vše)
1616Kč/měsíc
-0,04%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
+0,26%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,61EUR/MWh
+0,68%
Ropa - Brent (Nov25)
69,7USD/Barel
+0,4%
Ropa - WTI (Nov25)
65,2USD/Barel
+0,34%
Emisní povolenky (Dec25)
75,89EUR/t
+0,17%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,59EUR/MWh
+0,41%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
102,4USD/t
+0,29%
Index domácností (Vše)
1616Kč/měsíc
-0,04%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
+0,26%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,61EUR/MWh
+0,68%
Ropa - Brent (Nov25)
69,7USD/Barel
+0,4%
Ropa - WTI (Nov25)
65,2USD/Barel
+0,34%
Emisní povolenky (Dec25)
75,89EUR/t
+0,17%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,59EUR/MWh
+0,41%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
102,4USD/t
+0,29%

Německá ministryně hospodářství navrhuje zrušení dotací pro malé fotovoltaiky

David Vobořil
12. srpen 2025, 17:08
32 komentářů
nemecka-ministryne-hospodarstvi-navrhuje-zruseni-dotaci-pro-male-fotovoltaiky

Německá ministryně hospodářství Katherina Reicheová zvažuje postupné zrušení systému dotací, který v současné době platí pro malé fotovoltaické systémy dodávající elektřinu do sítě. Podle ministryně pro tyto systémy není podpora potřeba. Podle asociace solárního průmyslu by tento krok mohl ohrozit klimatické cíle Německa.

„Nové malé PV systémy jsou již dnes na trhu ziskové a nevyžadují dotace,“ uvedla Reicheová v rozhovoru pro deník Augsburger Allgemeine s odkazem na soukromé fotovoltaické instalace, například na střechách domů, a blíže nespecifikovala jejich velikost. Stávající solární instalace by i nadále dostávaly sjednanou podporu, uvedla Reicheová.

Dosud měli majitelé domů se solárním systémem na střeše po 20 let zaručenou provozní podporu za elektřinu dodanou do sítě, v závislosti na velikosti solární elektrárny a době jejího uvedení do provozu. Cílem je podpořit výstavbu těchto zdrojů. Výše této podpory se v posledních letech s postupným snižováním pořizovacích nákladů solárních systémů postupně snižovala.

Vládní strany ve své koaliční dohodě uvedly, že chtějí zajistit, aby se zařízení na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů mohla dlouhodobě plně financovat na trhu. Další rozšiřování a instalace adekvátní skladovací kapacity by rovněž měly být dosaženy větším využíváním tržních nástrojů.

Asociace solárního průmyslu BSW uvedla, že takový plán by ohrozil klimatické cíle a vážně poškodil odvětví. Skupina vyzvala vládu, aby se zabývala úkoly, jako je rychlá expanze fotovoltaiky ve všech segmentech trhu, stejně jako skladování a rozvodné sítě, „namísto toho, aby se zapojovala do škodlivých debat o zpomalení tempa energetické transformace ve fotovoltaice“.

Ministryně Reicheová chce změnit regulační rámec tak, aby obnovitelné zdroje dodávaly elektřinu do sítě kontrolovaným způsobem. To by například znamenalo vybavit i malé fotovoltaické systémy bateriovými systémy a vyžadovat od nich, aby svou elektřinu prodávaly na trhu. Mnoho malých střešních systémů v současné době dodává elektřinu do sítě nekontrolovaným způsobem, což zatěžuje síť.

Rozšiřování obnovitelných zdrojů energie by navíc mělo být sladěno s rozšiřováním sítě, protože pokud se to nezohlední, „naše elektrická soustava bude zbytečně drahá“, uvedla ministryně.

„Vnitrozemské větrné elektrárny a solární elektrárny budou muset v budoucnu více přispívat na náklady na rozšiřování sítě,“ řekla Reicheová pro Augsburger Allgemeine.

Ministerstvo hospodářství plánuje do konce léta předložit tzv. "reality check" energetické politiky, jehož cílem je sladit rozšiřování obnovitelných zdrojů energie s rozšiřováním sítí. Zpráva se bude zabývat prognózami poptávky po elektřině, rozvoje elektrizační soustavy a dalšími klíčovými trendy v oblasti energetiky.

Komentáře (32)

Josef Sedlák12. srpen 2025, 19:28

Němci evidentně narážejí na strop živelného rozvoje domácích fotovoltaik.

Stačil by jednoduchý princip. V rámci EU povinnost dálkového řízení FV měniče pro všechny výkony. První krok zprovoznění FVE, přetoky pro provozovatele zadarmo, plně si je online řídí provozovatel sítě, který dostane GSM oprávnění přetoky řídit. Druhý krok zprovoznění FVE – sjednání jiného smluvního režimu provozovatel / dodavatel resp. odběratel s vazbou na odpovědnost provozovatele FVE za nežádoucí přetoky. Nebo ještě s nadřazenou možností on line vypnutí přetoků. Nikoliv, aby někdo využíval spotové ceny a všichni ostatní se skládali na související systémové služby.

Petr Karásek12. srpen 2025, 21:29

No jasné elektřina z FVE zadarmo. To by se komunistům líbilo. Kdyby FVE nedával i elektřinu do sítě , tak je elektřina o 1/3 dražší. FVE jí zlevňují pro všechny a to že se běžný odběratel často nechá okrádat od obchodníků a distributora a nedělá nic je jeho problém, každý kdo se zajímá může mít hodinové ceny a 20 litrový bojler do kuchyně se nechá instalovat i pod dřez = nárok na 8 hodinovou nízkou sazbu s hodinovými cenami to znamená že každý den odpoledne má velmi nízké ceny elektřiny.......

Jarda12. srpen 2025, 21:30

@Josef Sedlák 12. srpen 2025, 19:28

Když někdo využívá SPOT ceny, tak přeneseně pomáhá vyrovnávat síť.

Protože bude odebírat při nízkých cenách( nadbytku) a prodávat při vyšších (nedostku).

Nebo alespoň při nízkých a záporných nedodává.

A majitelé si budou své FVE řídit sami rádi a dobrovolně.

Milan Vaněček12. srpen 2025, 21:07

"Nové malé PV systémy jsou již dnes na trhu ziskové a nevyžadují dotace,“ uvedla Reicheová...

Souhlas, dotace již nejsou třeba, ani u nás.

Petr Karásek12. srpen 2025, 21:32

Úplný nesmysl pane Vaněčku naopak malé FVE jsou drahé. Mají špatnou návratnost pod 10kWp to ani nemá smysl stavět a kdo má malou spotřebu elektřiny je prostě lepší si tu elektřinu koupit než stavět FVE. Naopak velké FVE mají dobrou ekonomiku protože mají menší měrné náklady.

Milan Vaněček13. srpen 2025, 08:44

Pane Karásku, co je drahé a co levné je subjektivní pojem, závisející taky na tom, kolik vyděláváte/máte peněz na bankovním účtu.

Samozřejmě objektivně je 2-4 x levnější na jednotku vyrobené elektřiny postavit velkou FVE než stavět někde na komplikované střeše.

Ale taky platí: nejlevnější je takové zařízení, které je "plug in". (k tomu se může přiblížit plug in "balkonová/chatová fotovoltaika".... Teoreticky, žádné schvalování, žádní monteři, žádné firmy inkasující především celou dotaci...

Emil13. srpen 2025, 08:55

Proto asi krachuje každý týden jedna, protože" inkasují především celou dotaci"...

Petr Karásek13. srpen 2025, 23:16

Přesně tak , pan Vaněček neví o čem mluví. Ceny FVE jsou dnes tak nízké , že firmy co se tím zabývají krachují. Ty velké FVE firmy podstřelili ceny strhli tím celý trh a pak zkrachovali někteří s obřími dluhy. Ti chytří z toho trhu utekli k jiným oborům elektrotechniky a zase se vrátí až se na tom bude dát vydělávat.

Petr Zelený13. srpen 2025, 13:04

ČEZ distribuce žádnou Vaněčkovo plug-in FVE nezná. Musíte mít normálně smlouvu o připojení, revizi, protokol o nastavení ochran ... Pokud máte přetoky (což bez měřících kroužků jde těžko a ty si sami lidé asi nepřipojí), tak nemůžete mít ani zjednodušené připojení. Je jedno jestli má FVE 800W nebo 10 kW - postup u ČEZ distribuce je stejný.

Milan Vaněček13. srpen 2025, 14:37

Ano, v nepřátelském prostředí "plug in" fotovoltaická elektrárna nemůže existovat, to je naše realita. Ale na západ od nás, v bohatších krajinách samozřejmě existuje s hromadným špičkovým výkonem větším než Temelín.

Emil13. srpen 2025, 15:09

To "nepřátelské prostředí" bude nejspíš co nevidět v celé Evropě, včetně Německa, protože to odporuje novým normám:

giga.de/tech/balkonkraftwerke-vor-dem-aus-schon-bald-wird-es-richtig-ernst--01JY1AX0H36XVXXCSA9WH3FAVN

Milan Vaněček13. srpen 2025, 15:17

Němci tyto nové normy (=návrhy) nepodporují a neschválili je. Je zřejmé, že i Němci si občas uvědomí že zbytečná buzerace zpomaluje technický pokrok.

Milan Vaněček13. srpen 2025, 16:22

Kdyby si ten odkaz Emil přečetl celý tak by ho sem nedával, protože to potvrzuje to, co píši

"It is encouraging that IEC standards do not necessarily have to be adopted. The VDE could make national adjustments during implementation. The new German product standard for balcony power plants is scheduled to be implemented independently by the end of 2025"

Takže, Němci to nepřijali, zůstává to (plug in balkonová fotovoltaika) u nich legální, podle jejich VDE norem.

Emil13. srpen 2025, 16:39

Emil si ho přečetl celý a i tak ho sem dává, ty normy nejsou pro srandu králíkům ani "zbytečná buzerace", jsou kvůli bezpečnosti, kterou Vaněček u některých zdrojů vyžaduje absolutní a u jiných ji označuje za "buzeraci". Je samozřejmě možné, že se Němci vzepřou a v tomto případě bezpečnost oželí.

Milan Vaněček13. srpen 2025, 17:58

Je zcela jisté, že německé bezpečnostní normy jsou ty nejpřísnější, ale současně i inženýrsky racionální. Ať si Emil říká co chce, kdy chce....

Emil13. srpen 2025, 20:11

No tak to je opět jen přání otcem myšlenky, Vaněčku. Naprosto nekontrolovatelné zapojování nikde neevidovaných zdrojů odpovídá všemu možnému, jen ne "nejpřísnějším bezpečnostním normám".

Emil13. srpen 2025, 20:25

Odpověď čeká na schválení.

Petr Karásek13. srpen 2025, 23:21

ČEZ distribuce dělá dobře , že tyto FVE nepovoluje připojovat do sítě. Distributor musí mít cokolik co má přetoky možnost odpojit a to u těchto FVE neplatí , proto nemají v síti co dělat. Ať si to každý koupí udělá si automatický přepínač sítí, dá k tomu malou baterku a může fungovat off grid. Nakonec takto se nechá provozovat i velká FVE , prostě jedu off grid , když nemám energii přepnu na síť ....

Petr Karásek12. srpen 2025, 21:35

co se týče provozních dotací , pak ty jsou špatné u všech zdrojů , měli by se zrušit plošně. Zejména pro nové jaderné bloky.

Bob13. srpen 2025, 08:18

A dát novým jaderným blokům stejnou investiční podporu, jako OZE. Třeba 50%.

V tom případě se budou stavět "jako houby po dešti" a nebudou potřebovat žádnou provozní podporu. Protože ony si provozem vydělají (minimálně u nás v Evropě s drahou elektřinou). Problémem jsou jen zpočátku splátky z úvěru.

Jak jednoduché, Watsone.

Pavel Svoboda13. srpen 2025, 09:13

Cena z nových jaderných elektráren bude moc vysoká a bude v budoucnu v částech roku těžko konkurenceschopná, nové jaderné elektrárny budou na jaře a v létě nuceny omezovat výrazně svojí výrobu. Předpokládaná cena 90 €/MWh z nového bloku bude mnohem vyšší než cena samovýroby, mnohem vyšší než přebytky z FVE samovýrobců i mnohem vyšší než výroba z pozemních FVE a dokonce i vyšší než uložené přebytky z FVE do BESS, které budou proudit z baterií do sítě po zápasu Slunce.

Bob13. srpen 2025, 09:25

Sice nemám (stejně, jako Vy) kvalitní křišťálovou kouli, ale poslední predikce průměrných cen elektřiny po 2030 a odstavení uhlí o dost převyšují 100 €/MWh.

Bude sice stále více hodin v roce v létě s přebytkem levné elektřiny (bez provozních dotací ale ne záporných), ale také stále více hodin v zimě s cenou velmi vysokou, třeba až těch 9 999 €/MWh. Což už se také stalo a víc to nebylo jen proto, že systém více neumí.

Zvláště, když se budeme spoléhat na FVE (bude jich v mixu většina).

Samovýroba levnější bude, ale rozhodně ne ta z přebytků uložených v BESS. V příštích minimálně 10 letech (ale spíše podstatně déle) nebude elektřina z BESS tak levná a v dostatečném množství, aby nějak významně ovlivnila ceny elektřiny.

Emil13. srpen 2025, 15:13

Za kolik teď samovýrobci prodávají celoroční baseload, Bláho? Nebo jako obvykle srovnáváte jablka a hrušky?

Milan Vaněček13. srpen 2025, 16:26

Logicky to tak bude, jak píši odedávna a jak píše nyní pan Pavel Svoboda. Jen není jistota, že ten baseload z nových Dukovan vůbec bude, a že bude za 90 EUR/MWh a ne nakonec mnohem dražší....

Emil13. srpen 2025, 16:42

Logicky to tak být nemůže, protože jaderná elektrárna za spotové ceny neprodává. Podstatná je pro ni průměrná cena v celém roce, která je pořád vysoká, a ne když zrovna svítí slunce. Tím si může naopak vylepšovat ziskovost poskytováním flexibility, pokud se jí to vyplatí.

Milan Vaněček13. srpen 2025, 18:02

Nejde o "spotové" ceny nebo "bazeload". Velké objemy elektřiny jsou o nasmlouvaných cenách, obchodníci se v tom vyznají lépe než Emil a spol.

Jaroslav Studnička13. srpen 2025, 18:30

Všichni se v tom vyznají lépe než Vaněček.

Emil13. srpen 2025, 20:14

Samozřejmě že jde o baseload a jeho cenu, ten je totiž pro tu zmiňovanou konkurenceschopnost rozhodující, ne zbožná přání nějakého Vaněčka nebo Bláhy.

Milan Vaněček13. srpen 2025, 08:51

Ano, provozní dotace jsou špatné, je to návrat ke komunistické ekonomice, která byla založena na neustálých provozních dotací tou "vedoucí stranou" vybraných produktů...

Brusel v tom úspěšně pokračuje, a vidíte jak se jaderníci hned hlásí (Bob). Přitom tu dotaci již mají od státu, specielní půjčku na Dukovany (jo kdyby stát takhle půjčovat mladým bezúročně na byty aby nemuseli platit ty vysoké úroky na hypotékách, to by bylo asi rozumnější...)

Bob13. srpen 2025, 09:13

Pane Vaněčku, já se nehlásím o provozní podporu JE, ale o investiční. Ta by pro ně byla daleko výhodnější.

Pro OZE jsou výhodnější úvěry úplnou samozřejmostí. Viz třeba Zelená úsporám, kde vám zvýhodněný úvěr na financování zbytku (po odečtení dotace) nabízejí automaticky.

Emil13. srpen 2025, 15:16

Stát půjčuje na fotovoltaiku ještě mnohem výhodněji, dokonce tak že se ty peníze ani nemusí vracet, Vaněčku.

Vítězslav Novák13. srpen 2025, 16:26

A proč jen pro malé?

Přece jsou všechny výdělečné, velké nutně více - tak spíš zdanit zisk.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se