Domů
Německo
Německá společnost Apex Energy zprovoznila zařízení na výrobu zeleného vodíku
Apex Energy - H2 CHP

Německá společnost Apex Energy zprovoznila zařízení na výrobu zeleného vodíku

Německá společnost Apex Energy v pátek zprovoznila zařízení na výrobu a využití vodíku poblíž letiště Rostock-Laage u baltského moře. Zařízení má zajistit uhlíkově neutrální vodík pro vytápění, veřejnou dopravu a dodavatelský závod pro součástky automobilů, který se má letos přesunout do této lokality.

Projekt výstavby zařízení vznikl v roce 2018. Zařízení se skládá z 2MW elektrolyzéru a náklady na jeho realizaci se pohybují v nižších desítkách milionů eur. Jedná se o typ projektu, který má Německu pomoci dekarbonizovat jeho ekonomiku.

Součástí zařízení má být rovněž systém pro ukládání vodíku, palivový článek s instalovaným výkonem 100 kW, vodíková kogenerační jednotka o instalovaném výkonu 115 kW a stabilizační baterie o kapacitě 1 MWh.

 „Budeme zde ukládat zelenou energii, skladovat ji v podobě vodíku a ten poskytovat místnímu průmyslovému parku. Konečně jsme v podstatě připraveni pro každodenní provoz“ – Peter Sponholz, technologický ředitel v Apex Energy

Schválení nového plánu znamená 9 miliard EUR pro vodíkové technologie

Nové zařízení je v souladu s novou vodíkovou strategií, kterou Německo schválilo ve středu. Součástí této strategie je navýšení výroby paliva pomocí elektrolýzy vody za využití elektřiny z obnovitelných zdrojů.

Německo věří, že zelený vodík může pomocí dekarbonizovat klíčové prvky průmyslu a podpořit zotavení ekonomiky z následků koronavirové pandemie. Podle plánu má Německo do rozvoje těchto technologií investovat 7 miliard EUR, další 2 miliardy EUR mají být určeny pro výstavbu velkých závodů na výrobu vodíku v partnerských zemích.

Do roku 2030 plánuje Německo disponovat elektrolyzéry o celkovém výkonu 5 GW, do roku 2040 by celkový výkon elektrolyzérů v Německu měl narůst na 10 GW.

Zdroj úvodního obrázku: Apex Energy

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
St
15. červen 2020, 10:31

Takže dotace, dotace, samé dotace. Kdyby raději podpořili klasický automobilový průmysl, udělali by mnohem, mnohem lépe. Protože až se Číňané opravdu naučí dělat auta, tak může jít půl Evropy na pracák. Nebo dělat opičky čínským turistům, kteří sem možná rádi budou jezdit.

Pavel K
16. červen 2020, 07:35

Rekl bych, ze te Cine do nauceni delani aut uz zbyvaji max mesice. ale nejde o spalovaci auta ale BEV. Pokud budete podporovat (jak? Dotacema?) klasicky automobilovy prumysl, tak by to byl stejne, jako podporovat parni lokomotivy. Jsou sice moc krasne, ale na zeleznici je neuvidite.

Jan Veselý
16. červen 2020, 17:05

Pan St by si hlavně měl zjistit kolik dostaly nasypáno Hyundai a TPCA, aby svoje automobilky postavily v ČR.

St
17. červen 2020, 17:01

Dostali nemalé investiční pobídky o tom žádná. Ale kolik na druhou stranu ty firmy už vydělali peněz, kolik odvedli státu na daních. Nehledě na to, že ty firmy jsou špičkou ledovce. |Na nich je nabaleno spousta dalších firem, které živí spoustu lidí. A myslím, že ne špatně.

Asd
16. červen 2020, 15:53

Udělat auto není zas tak jednoduché. Ale pokud eko nesmysly zabijeme automobilový průmysl tak nám nepomůže ani svecena.

Pavel K
16. červen 2020, 16:06

Jake eko nesmysly

mate na mysli?

St
17. červen 2020, 17:04

Pán měl zřejmě na mysli, že automobilky pod diktátem Bruselu musí zavádět velice drahá opatření, aby nemuseli platit pokuty. Proto jsme se museli rozloučit z mnoha legendárními, bezproblémovými motory. Spousta modelů byla stažena z Evropského trhu.

Pavel K
21. červen 2020, 15:39

Legenarni bezproblemovym motorem jste mel na mysli jaky? Mimochodem, znate motor, ktery je jednodussi a s mene pohyblivejma castima nebo aspon rozsirenejsi, jak je ten od pana Faradaye prip. Tesly?

Jan Veselý
21. červen 2020, 16:43

Klíčové je slovo legendární. Znamená to, že (jako ve všech legendách) se zkazky o nich nemusí nutně zakládat na pravdě :-)

Asd
18. červen 2020, 10:47

Stále zprisnujici se eko normy, které s normálním motorem nejde splnit a hlavně pokuty za nedodržení limitů. To je co momentálně automobilový průmysl dusí. Nehledě na sníženou poptávku. Kombinace těchto dvou faktorů může být smrtelná.

Pavel K
21. červen 2020, 15:48

Opravdu nelze ty eko normy splnit s zadnym normalnim motorem? Ja o jednom, vynalezenem pred vic jak 150ti lety, vim, kterym to zvladnete s prstem v nose. A neverim, ze o nem ty automobilky neslysely uz minimalne pred 130ti lety, ze dokonce jej uz nepouzivaly. A ze ty nemecke nedostaly pred par (8mi?) lety dotaci cca 1 mld Eur pro jejich znovupouzivani? Ze ac byla a je po autech s temito motory poptavka, stale nenastoupila masivni seriova vyroba? Opravdu automobilky dusi neco noveho, o cem uz desitky let nevedely, nebo nas dusi (nejen) ty jejich vyrobky?

Ja si myslim, ze smrtelna je jim kombinace jinych faktoru - zvysujici se ziskuchtivost, podvadeni, plac, ze to nejde, neochota revolucnich inovaci, neuznani vlastnich pochybeni, odsouvani vyroby a predevsim knw-how tam, kde jim nektere predchozi vlastnoisti chybi a po inovacich jen prahnou.

Jan Veselý
21. červen 2020, 16:47

Máte tam chybu v logice. Emisní limity nejsou pro motory, emisní limity jsou pro automobily.

Tenhle pán vymyslel pro Audi a BMW řešení už okolo roku 2000. Dostal od nich zaplaceno a jeho ideje a principy uvažování, ze kterých vycházel, zůstaly v šuplíku.

Bizon
16. červen 2020, 16:12

Asi tak. Automotive výroba tvoří velkou část Evropské ekonomiky, a při provozu pak stát ještě solidně vydělává na spotřební dani z paliv. Nejsu vyloženě fanoušek tohoto systému, ale nahradit ho něčím co naopak pro provoz potřebuje dotace je ekonomická sebevražda.

Pavel K
16. červen 2020, 16:23

Z meho pohledu staty p[rodelavaji na provozu spalovacich aut. Nejenze musi stavet infrastrukturu, ale musi resit negativni externality na zdravi obyvatel a skodach na zivotnim prostredi (ci zrychleni klimaticke zmeny). To byste stejne mohl rict, ze stat vydelava na kuracich a alkoholicich.

Obecne lze rici, ze elektromobilita nepotrebuje dotace pro provoz. EU je dotuji kvuli rychlejsimu nastupu. Stejne by nepotrebovaly dotace vymena kotlu ci zatepovani budov a stejne je stat dotuje. Tusite proc?

Hlavni nemecke automobilky dostaly v minulosti miliardu Eur na vyzkum a vyvoj alternativni dopravy, nakonec je k prerodu musely donutit emisni limity. Hodne lidi na ne nadava, ale na druhou stranu prave ony mohou byt spasou pro evropske automobilky, protoze aspon neco je nuti k cinnosti. Jinak by dale spaly na vavrinech a dost lidi by zaclo nadavat, ze Evropa presunula do Ciny vyrobu dalsiho spinaveho odvetvi - automobilovy prumysl. Pritom by za to nemohla Evropa, ale schopnosti manazeru evropskych automobilek.

Nevim jak Vy,ale ja znam jeste lukrativnejsi obory, ktere by mohly ten zastaravajici evropsky autoprumysl nahradit.

Bizon
16. červen 2020, 17:19

Je to složité. Nechcu se aut uplně zastávat, je mi jasné že spalováky tu nemůžou být věčně, a většina mojich vrstevníků ani auto nechce. Jen se bojím o ekonomiku, abychom na tom nezkrachovali.

Osobně mi nevoní celý koncept auta. Pro přepravu 100kg člověka urychlujete a brzdíte bednu co měla 1 tunu, dnes už často skoro 2 tuny, to je principielně blbost. Pro městskou dopravu by dávaly větší smysl nějaká mikro-vozítka, nebo elektrické koloběžky, nebo klidně jen stávající MHD. Pro delší výlety kde se auto hodí by mohl víc frčet car-sharing, ušetřily by se emise při výrobě. Jenže to všechno zase jde proti principu kapitalismu...

Už déle tvrdím že přechod na čistou energii nepůjde bez širších společenských změn, změna celé koncepce aut je jedna z nich.

Pavel K
16. červen 2020, 17:28

Mrknete na jden z duvodu, proc padnul komunismus - neinovovali. Takze o ekonomiku se bojte ve chvili, kdy prestaneme nebo budeme nedostatecne inovovat. Navic to, co dela CR v automobilovem prumysu je prace s malou pridanou hodntou, kde marze jsou v jednotkach procent. Pritom jsme hodne ale hodne sikovny narod, ktery dokaze byt i skromny, takze potencial k rustu v perspektivnejsih odvetvich tu vidim znacny.

Car-sharing je docela narocna zalezitost, podle me zacne fungovat az budou auta plne riditelna. A co se tyce MHD? Ted budu znit hodne socialisticky. Urcite bych v mistech, kde je MHD dostupna, zdrazil vlatnictvi ci provoz aut a toto prelil do bezplatne MHD. A u MHD vubec nechapu, proc neni elektrifikovana. Jeste chapu mezikrajske autobusove spoje, ale na ostatni jizdy uz jsou dostupna vozidla.

Bizon
16. červen 2020, 17:58

Jo, na tomto se shodnem. Jsu libretarián, ale tady bych ty lehce socialistické manýry akceptoval. Díky za rozumnou debatu zde i u druhého článku, cením si že nejste náboženský fanatik obnovitelizmu jako někteří jiní účastníci zdejší diskuze=)

Pavel K
16. červen 2020, 18:14

Diky, ja si cenim slusneho a vecneho dialogu.

Mimochodem, spatne jste me odhadl, jsem cistokrevny ekofasista (nebo jak se mi podobnym rika). Navic mam jeste urcite moralni hodnoty a nerad vidim, kdyz s enekomu ublizuje ci jinym nepomaha. Tak bacha na me :-)

Ale jinak jsme se v zivote posunul ze socialisty taky k tem mantinelum, ze stat by mel jen urcovat pravidla, i kdyz si cim dal tim vice uvedomuju, ze dost obsahla pravidla, protoze lidem nestaci rit obecne, co se nema delat (lhat, krast, ublizovat), ale musi to mit presne vyjmenovane. Kazdopadne jsem pro sirsi integraci v ramci EU, protoze nejen z minulosti ale i ze zvireci rise vim, ze sdruzovani ve vetsi komunite ma vyhodu a izocialismus ci specializace nesou pouze kratkodobe prinosy.

Petr Poruban
16. červen 2020, 18:23

Souhlasím s Pavlem K v tom, že důležitější než vyrábět je inovovat.

Nebál bych se o naši ekonomiku, pokud dojde v důsledku přechodu na elektromobily ke zjednodušení výroby potažmo k propouštění lidí a možná i k zániku některých velkých automobilek.

Důležitý je funkční trh práce, který by dokázal propuštěné zaměstnance využít v jiných oborech.

Potom se dá na přechodu od složitých spalováků k jednodušším elektromobilům snadno vydělat.

Zvýší se totiž produktivita a to je to podstatný o co jde v ekonomice na prvním místě.

Kdysi pracovala polovina lidí v zemědělství, aby se uživili. Dnes na dostatečnou produkci potravin stačí ve vyspělých zemích i kolem půl procenta z pracovní síly. Ekonomika se nezhroutila. Naopak. Uvolnění pracovníci si našli práci v průmyslu a potom ve službách. Do budoucna to budou opět služby a možná i výzkum a vývoj. Podstatná je flexibilita umožňující, aby zvyšování automatizace neznamenalo, že si lidi nebudou schopni najít dostatečně rychle náhradní uplatnění jinde.

Pokud si jej jinde najdou, povede to jen k růstu ekonomiky, protože se udělá ta práce, co dělali předtím plus něco navíc.

Představa chránit lidem stávající práci proti přirozenému vývoji, je představou hloupých levičáků, kteří rozbíjeli kdysi stroje, že jim berou práci. Brzdili tím jen vývoj a škodili i sami sobě. Měli požadovat flexibilní trh práce a tvrdou konkurenci, aby ceny výrobků klesaly s nahrazováním lidské práce automatickou výrobou.

Vysvětlete ale tohle komunistům...

Bizon
16. červen 2020, 18:54

Kdybyste byl opravdu zaslepený zelený fanatik (eko-fašista=)tak byste to nikdy takto nepřiznal :D

Já zase byl naprostý libretarián, který se časem naučil že nějaká pravidla by měla být. Blbé je že když je těch pravidel moc, tak se v nich pak už nikdo nevyzná a budou se víc obcházet=/ Chce to prostě rozumnou rovnováhu.

S EU je to těžké. Nechci být euro-skeptik, ale Evropa je šíleně nestejnorodá, historicky máme 90% tendencí k separatismu a jen tak 10% k unionizmu=/ Silná Evropa politicky nezávislá na USA i Rusku by byla můj sen (EUROPE FIRST!), ale zatím jsme politicky pořád v háku USA, a některé manýry EU mi zase trochu připomínají SSSR=( V tomto jsu prostě ambivalentní, netuším jestli se EU za 30 let víc integruje nebo rozpadne. Osobně jsu pro méně politickou unii a víc obchodní, aby se ta politická spolupráce vyvinula sama odspodu, než ji nutit dogmaticky zhora. Uvidíme jak to dopadne...=)

Pavel K
16. červen 2020, 19:45

Tak jsem zaslepeny uprimny ekoterorista (uz jsem konecne prisle na ten spravny nazev). Kdyz nekdo zastavi auto, tak ho upozornim, z eten motor nemusi bezet 5 minut, ze kdo to ma cichat. Kdyz sousede topi uhlim, tak schvalne pred nima kaslu, partnerku nutim (pres deti, ony to zboznuji) jezdit BEV i nad ramec jeho dojezdu, apod :-)

Souhlasim, dnes uz je prepravidlovano. Ja se ani tak nebojim toho obchazeni, ale spis toho, ze si clovek bez dobreho pravnika nemuze byt nikdy jisty postihu, protoze prestava platit takove to logicko moralni pravo. No a za tento stav si muzeme sami (jak jsem zminil tim, ze nejsme schopni se chovat dle nejakeho zaziteho moralniho kodexu) + schopni tvurci zakonu. Jiste si vzpominate na devadesatky, kdy nebylo tolik uprav (doted nechapu, proc se nevzaly nemecke / rakouske zakony a neprelozily, coz bylo dle me naprosto logicke) a taky to byl hodne divoky kapitalismus. Na druhou stranu asi (netusim, jen logicky uvazuji) maji v USA mene zakonu, ale zase tam jinak funguje moc soudni. Najit rovnovahu je z meho pohledu nemozne.

V dlouhe historii bych jeste Vase cisla pritvrdil, ale v te kratkodobe historii je videt, ze je snaha k tahnuti za jeden spagat. Ano, byt silnym partnerem k triu USA, Cina, Rusko je ideal. Bytostne nesnasim XY (doplnet stat) FIRST. Nemam totiz rad sobeckost. Pro me je prijatelne jen vsechny lidske bytosti FIRST a o jen do doby, nez se zkamaradime s nejakou rozumnou a ctihodnou mimozemskou civilizaci :-) Proste nejake uprednostnovani neni dle meho nazoru spravne. Vsichni si maji byt rovni a ne nekdo rovnejsi. V cem jsem lepsi / horsi jak nejaky Rus, American ci Afghanec?

Nevsiml jste si, ze UE vznikla z ES a to z EHS? Takze ta Vase hospodarska spoluprace se prave uz vyvinula i v tu politickou, presne k tomu doslo samo odspodu. Politici si uvedomili, ze pokud ma byt spolecny trh, musi byt i spolecna pravidla, spolecne nazvy, kvalita, apod. Nebo Vy si myslite, z ema byt volny pohyb zbozi a osob a pritom si kazda zeme muze nastavit uplne jina pravidla? No a doufam, ze si uvedomuji, ze tento kockopes neni idealni a EU se jeste zintegruje.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se