Domů
Německo
Německo plánuje úpravu Rýna, aby předešlo omezením přepravy uhlí. Hotová má být ale až v roce 2030

Německo plánuje úpravu Rýna, aby předešlo omezením přepravy uhlí. Hotová má být ale až v roce 2030

Německo urychlí plánovanou úpravu koryta řeky Rýn, přičemž k lokalitě Kaub, klíčovému bodu pro lodní dodávky uhlí do vnitrozemí, bude přistoupeno s „nejvyšší prioritu“. Modernizace by přesto mohla trvat až do roku 2030, uvedl včera Německý úřad pro vodní cesty, WSV.

Řeka Rýn vlévající se do Severního moře v přístavu v Rotterdamu je nejdůležitější německou vodní cestou, která zajišťuje, mimo jiné, dodávky černého uhlí pro německé elektrárny. Vloni na podzim klesla hladina vody v oblasti Kaub na 25 centimetrů – nejnižší od roku 1880, od kdy jsou záznamy vedeny. Průměrně dosahuje výška hladiny v této oblasti 226 cm.

Nízká hladina vody omezila německou vnitrozemskou lodní přepravu dovážející uhlí z pobřežních terminálů. Ačkoliv se společnosti uchýlily k alternativním dodávkám uhlí pro své elektrárny, zejména po železnici, výkon několika elektráren musel být omezen.

„Aby bylo v budoucnu k dispozici více využitelné vodní hloubky, budou odstraněna lokální úzká místa,“ prohlásila mluvčí WSV, Claudia Thomová, pro Montel.

Urychlení tohoto a dalších podobných projektů v okolí města Duisburg bylo „nejvyšší prioritou“ v rámci vládního plánu dopravní infrastruktury pro rok 2030.

Nicméně toto opatření pro předejití problémů s lodní přepravou je kritizováno pro svou pozdní realizaci.

Ministr hospodářství a dopravy ve spolkové zemi Porýní-Falc, Volker Wissing, opakovaně prosazoval rychlejší plánování, uvedla mluvčí ministerstva a dodala, že nízká hladina vody způsobená loňským suchem odhalila negativní důsledky pro Německou ekonomiku, pokud by vodní cesty nebyly efektivní.

Začátkem tohoto měsíce německý meteorolog Peter Krahe uvedl, že šance na rekordně nízké hladiny řek v Německu jsou letos nepravděpodobné, ale poznamenal, že se změnou klimatu budou v budoucnu nastávat častěji.

Mezitím energetické společnosti uvedly, že v letošním roce provádějí preventivní opatření, aby zamezily narušení dodávek uhlí do elektráren. Jedná se například o dřívější započetí budování zimních zásob.

Štítky:Německo
uhlí

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Novak
1. červenec 2019, 14:12

Aha, a já myslel, že vysoké pece dnes pohání elektřina, ale nejsem od fochu, pravda. Že to není jediné zboží, to mě taky napadlo, ale v článku se uvádí jako primární důvod přeprava uhlí a to především do elektráren.

Jan Veselý
1. červenec 2019, 17:51

Výroba primární oceli, tj. oceli z železné rudy, je pořád z drtivé většiny postavena na redukci koksem ve vysokých pecích.

Proč se v článku objevil ten argument o elektrárnách, to nevím. Jisté je, že lodní doprava je supervýhodná právě pro přepravu velkoobjemového materiálu. A bez plavbyschopného úseku u Kaubu nemáte možnost lodní dopravy z regionu Mainz-Mannhein-Frankfurt-Stuttgart.

Ivan Novák
28. červen 2019, 15:54

Žádní bobři, žádné nenahraditelné zaplavované břehové biotopy, žadná narychlo vyhlášená Natura 2000? Kde je Greenpeace ČR?

Carlos
28. červen 2019, 23:23

Rýn v oblasti městečka Kaub prochází údolím se strmými stěnami, zhruba jako Labe na hranicích. je otázka jestli se splavnost podaří udržovat pomocí bagrování písku a štěrku (což by nemuselo být od věci když je obého prý nedostatek), nebo jestli půjdou cestou výstavby několika přehrad, jedna by mohla vodu zvednout asi o 5 metrů u Bacharrachu, Další by mohla být nad Boppardem. Každá z elektráren by mohla mít výkon asi 65MW a spolu by mohly zajistit přes 40 kilometrů plavební dráhy. Případná třetí by se mohla nacházet pod Horchheimerským mostem. Nicméně je otázka jestli je takové vodní dílo realizovatelné, ne snad z důvodu změny hladiny, jsem si skoro jistý že u takové řeky jako je Rýn by růst hladiny o 5-6m v místě elektrárny, neznamenalo ohrožení okolí, ale z hlediska ekologie a případných protestů místních.

Na druhou stranu věřím že jejich přehrady by byly poněkud lépe připraveny než poněkud nešťastné pokusy s vodními díly u nás, kdy se nový stupeň na Labi umisťuje tak že může působit problém na Ploučnici a stejně vytvoří oblast nenavazujícího vzdutí v Ústí, přičemž jeho umístění výše po proudu, zhruba k Vilsnici, by nejspíš umožnilo mít vzdutí až pod Střekov a i vytvořit přirozeně vypadající migrační koridor po pravém břehu. Na druhou stranu je otázka zda by oproti Labi malý tok byl případně schopen převádět tahy Lososů, na které bývalo Labe bohaté až do doby stavby vysokých jezů. (v současnosti prý existují projekty jejich návratu).

V takové situaci by mohlo být zajímavé zvážit postup původně navrhovaný u Slapské přehrady kdy přepady měly být tvořeny umělým vodopádem*, v takovém případě by při vhodném návrhu místo jednoho z pohyblivých polí mohla vzniknout zajímavá a funkční atrakce. Problém je ale nefunkční rybochod u Střekova a velmi málo místa. Ovšem existence spodní zdrže by umožnila plné využití potenciálu Střekova pro regulaci. Ovšem existuje ještě "konkurenční" projekt na PVE. Pokud by podobně v Německu doplnily případné nové nádrže na Rýnu, tak by mohli částečně řešit problémy spojené s Energiewende.

Problémy se zásobováním při poklesu hladiny Rýna ale naznačuje jednu nepříjemnou skutečnost, stejně jako ji naznačilo předloňské propadnutí tratě v Porýní při stavbě tunelu a stejně jako to je běžná situace u nás. Zřejmě ztrácíme schopnost udržovat a rozvíjet infrastrukturu tak aby dobře sloužila ekonomice. Myslím že jsme na hranici toho co zvládá a ve stavu kdy sebemenší narušení znamená vážné problémy. Nejlépe je to asi vidět na dopravní, kde sucho působí problémy se zásobením uhlím v Německu, kde u nás porucha kdekoliv mezi Chocní a Třebovou zastaví dopravu mezi východem a západem bez patřičné zálohy a nejdříve vlak jedoucí z Prahy asi o hodinu po nahlášení zvládne odbočit v Kolíně a i tak to zdaleka není plnohodnotná alternativa (sklony a rychlost), a kde trocha sněhu prakticky zastaví silniční dopravu.

Nevím čím je to způsobené, možná jistou dávkou populismu, možná otočenou demografickou pyramidou, nevím. Ale nějaký problém tu asi máme.

*img. ceskatelevize. cz/program/porady/873537/foto09/204522161510006_2. jpg?1273062919

Novak
1. červenec 2019, 13:48

No je to způsobené tím, že "nejsou lidi", resp. lidi jsou, ale nemá kdo dělat... A je to obecné, všude, dokonce i v Číně se začíná k tomuto stavu schylovat. V posledním roce jsem víc než polovinu nově koupených věcí musel reklamovat, obdobně opravy, služby, všechno. Asi se to bere jako nový standard, životnost všeho nového kontinuálně klesá a teď se dostáváme do bodu nulové živostnosti. Nakolik je to ekologické ať si každý posoudí sám. Naopak daně a poplatky kontinuálně stoupají, teď jsme někde na 70% a cílem, zdá se, je 100%. A co za to? Mizerné služby a čímdál větší buzerace a to opět všude, nejen u nás. To nikoho k žádným výkonům moc nemotivuje, max. tak v šedé ekonomice. A světlo na konci tunelu (jak příhodné slovo)? Nevidět.

Ale zpět k článku. Mě by spíš zajímalo proč budou investovat tolik love do infrastruktury na přepravu uhlí, když pořád vyhlašují ambiciózní cíle na konec jeho používání? Že by kázání o vodě a vína pití?

Jan Veselý
1. červenec 2019, 14:06

Protože v Duisburgu je největší huť v Evropě, má větší produkci oceli než CZ+SK dohromady. A tu zavírat hned tak někdo nebude. A uhlí není samozřejmě jediné zboží putující po Rýně. Hlavně když to tam je nejprůmyslovější část Německa.

Petr
29. červen 2019, 08:56

Nebo tím, že banksteři potřebují vyvolat na Západě co největší krizi, aby mohli konečně ukončit období demokracie, kterou směřují ke konci už od doby kdy masivně financovali feminismus a volební hlasy pro ženy přirozeně se o politiku nezajímající, a za nové Západ zachraňující várky jimi milostivě natištěných penízků si skoupit všechno ještě veřejné včetně škol, nemocnic, silnic a další infrastruktury. A kvůli pozdržení inflace než to dokoupí a zajištění co nejlevnějších dělníků i stavebníků, plus nové generační várky hypotečních dluhů uvolnit dovoz migrantů zhruba takových 50 milionů do USA a stejnou várku do EU, protože pohodlní globalisté rozdíly mezi populacemi ignorující to chtějí na obou územích řídit stejně.

Carlos
29. červen 2019, 12:20

Co vy byste bez těch banksterů dělal...

Řekněte mi co by ti vaši banksteři měli ze zhroucení Euroatlantické civilizace? Co by měli z toho že se jim to celé položí?

Jediné co ohrožuje demokracii jsou lidé sami, ne vymyšlení banksteři, ale lidé sami, kteří si myslí že jim někdo ujídá demokracii... Tedy... Ano, někdo jim tu demokracii sakra omezuje republikou. Demokracie jako taková, surová, je stejně brutální a totalitní systém, jako Stalinskoje samoderžavi, proto je zavedena konstituce, proto jsou zákony omezující zvůli většiny, kde je mezi vůlí a zvůlí hodně tenká hranice.

Co se týče volebního práva žen... tak ano, za to mohou ti vaši banksteři, ale tím že umožnili předělat ekonomiku na průmyslovou a tím že se změnila společnost, zcela stejně můžete obviňovat bankstery z obecného volebního práva. Ano, když začal růst počet žen s příjmem, tak samozřejmě vyvstal požadavek na volební právo.

Apropos asi první poslankyně na světě byla v Čechách paní Božena Viková-Kunětická.

Petr
1. červenec 2019, 09:47

Oni to nechtějí položit, ale přivést na úplnou hranu krachu, aby všichni cítili životní ohrožení, a pak to slavnostně zachránit bez opozice proti jejich korupčně získanému monopolu na tištění peněz.

Ale samozřejmě to můžou opět podělat jako u první a druhé světové války, kdy se jim to taky nakonec úplně vymklo z rukou a místo sjednocení Evropy a USA ve válečnými zákony nastartovaném totálním pracovním nasazením bílých obyvatel a pak udržovaném státy nabraném dlužním otroctví za cenu jen pár miliónů mrtvých křesťanů konečně ovládnout úplně celý svět. A místo toho, kvůli podcenění vnitřních kapacit germánsko-slovanského hlubokého jádra Evropy, naopak ztratili ze svých superkorupčních i opiových pracek ve výsledku Čínu a Indii.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se