Domů
Německo
Verdikt spolkového správního soudu: Německá města mohou zakázat vjezd dieselů

Verdikt spolkového správního soudu: Německá města mohou zakázat vjezd dieselů

Německý Spolkový správní soud v Lipsku minulý týden odložil vydání konečného rozhodnutí ve věci možnosti jednotlivých měst zakázat na své území vjezd aut s motory, které ve větší míře znečišťují ovzduší. V úterý vydal konečné rozhodnutí, které dává městům volnost. Stuttgart a Düsseldorf, která patří v Německu k nejhustěji obydleným městům, tak nyní nic nebrání ve vynucování nařízení, které by vjezd více znečišťujících aut zakázalo. Rozhodnutí může mít dramatický vliv na hodnotu dieselových vozidel.

Spolkový správní soud zvažoval, zda zákonné opatření, které by města na zavedení zákazu vydala, jsou platná i bez existujícího právního rámce na federální úrovni. Rozhodnutí, že podobná problematika do diskrece měst spadá, může mít za následek to, že další německé municipality budou následovat. Již tak propadajícímu se trhu s dieselovými motory tak verdikt nejspíš ještě více uškodí (v lednu 2015 byla téměř polovina nových aut v SRN dieselová, v lednu letošního roku tvoří diesel již jen 33% podíl).

Dusící se německá města

Rozhodnutí soudu následovalo poté, kdy environmentální hnutí velkým německým městům vyčítala jejich nečinnost, co se týče stále se zvyšujícího lokálního znečištění ovzduší, především plynem oxidu dusičitého. Průmysl a německá vláda se naopak vyjádřili proti vydání pozitivního rozhodnutí. Zdůrazňují především to, jak výrazně verdikt zasáhne do života lidí, kteří automobily vlastní. Nejen, že jim bude zakázáno vjíždět do center měst, hodnota jejich aut rovněž výrazně klesne.

Německé dálnice stále bez poplatků

Německo je dle kritiků velmi pozadu v opatřeních regulujících osobní automobilovou dopravu. Jiné evropské metropole, jako například Stockholm nebo Londýn, již přikročily k poplatkům pro automobily, které vjíždějí do měst v době dopravní špičky či obecně v době silnějšího provozu. Jedinou alternativou, kterou nabídla německá vláda, bylo zavedení fondu ve výši 1 miliardy Eur na zlepšení veřejné dopravy a modernizaci v podobě autobusů na elektrický pohon a rozšíření poplatků pro nákladní vozy. Rovněž zavedení dálničních a silničních poplatků, tak jak to má konečně většina států v Evropě, je v Německu v nedohlednu. Dle některých německých politiků je mobilita „základním lidským právem“.

Potřebujete být v obraze ohledně německé energetiky?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti německé energetiky a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Křetínský postaví v Německu zelenou megaelektrárnu. Do solárů a větrníků investuje 250 miliard
3. říjen 2022, 18:10
Únik plynu z Nord Stream 1 se patrně zastavil. Německo chce poruchy řešit s Dánskem a Švédskem
2. říjen 2022, 14:55
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Milan Vaněček
28. únor 2018, 03:03

Správné rozhodnutí, přínos pro zdraví obyvatel měst. Bohužel to co bude positivní pro Německo se může ukázat jako negativní pro ČR, když se ojeté staré diesly začnou stahovat (bez regulace) do ČR.

Franta
28. únor 2018, 10:32

Zde by se hodil nejaky ten lobista - stacilo by ovcanum v relaci dne na TV hovna rici, ze stejny zakaz ceka za 3roky nas a nikdo si briketaka uz nekoupi...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se