Domů
Obnovitelné zdroje
Kolik obnovitelných zdrojů získá v ČR provozní podporu? Vláda stále nevydala klíčové nařízení
Solární elektrárna Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Kolik obnovitelných zdrojů získá v ČR provozní podporu? Vláda stále nevydala klíčové nařízení

Vláda České republiky na následující roky dosud nestanovila, jaké množství instalovaného výkonu obnovitelných zdrojů hodlá podpořit provozní podporou. Vláda má toto množství stanovit nařízením každoročně tak, aby podpora byla vypsána na následující tři roky. Aktuálně je podpora jistá pouze na tento rok, nikoliv na roky následující. Investorům v České republice tak chybí jistota, zda jejich projekty budou moci získat v následujících letech provozní podporu.

Poslední větší novela zákona o podporovaných zdrojích energie z roku 2022 má za cíl znovu nastartovat výstavbu obnovitelných zdrojů elektřiny. Konkrétně byly od jejího přijetí vůbec poprvé zavedeny aukce na provozní podporu a byl zaveden transparentní systém, podle kterého měla vláda České republiky každoročně stanovit množství instalovaného výkonu, které podpoří v každém z následujících tří roků.

Aukce, ve kterých se soutěží o provozní podporu, vypisuje Ministerstvo průmyslu a obchodu pravidelně. Zpravidla každý rok vypíše dvě, přičemž druhá aukce v loňském roce byla vůbec poprvé zcela zaplněná. Po prvotních "porodních bolestech" tak lze mluvit o (alespoň částečném) úspěchu.

Ovšem druhý cíl se naplnit nedaří, přestože se jedná o závazek vyplývající z evropské směrnice RED III. Do dnešního dne tak není jasné, jaké množství podpory pro obnovitelné zdroje elektřiny bude v následujících letech přiděleno.

Vláda má toto množství podpory stanovit formou nařízení. To bylo poprvé vydáno v roce 2022 a stanovilo množství nově přidělené podpory na roky 2022 až 2024. Další roky jsou zatím nejisté. Vláda má přitom povinnost stanovit množství nově udělené podpory každoročně a to tak, aby byla podpora stanovena nejméně na tři roky dopředu.

§ 3 odst. 5 zákona o POZE: "Nařízení vlády podle odstavce 4 upravuje podporu elektřiny, tepla a biometanu vždy na celý kalendářní rok. Vláda vydá každý kalendářní rok nařízení podle odstavce 4, kterým doplňuje vymezení podpory, pro další kalendářní rok nebo roky tak, aby bylo vymezení určeno vždy na období minimálně alespoň 3 kalendářních let."

Vláda sice připravila návrh nařízení, kterým měla stanovit podporu alespoň na rok 2025, již v polovině loňského roku, ale k jeho schválení dosud nedošlo. Proces se zastavil po připomínkovém řízení v polovině loňského roku. Veřejnosti tak není jasné, o jakou podporu budou moci investoři v budoucnu usilovat. A to ani v následujícím roce.

Bude zavedena provozní podpora pro solární elektrárny?

Provozní podpora pro některé druhy zdrojů byla obnovena po cca deseti letech od roku 2022. K velké kritice oborových organizací ovšem nebyla vypsána žádná podpora pro fotovoltaické elektrárny.

Ty se tak musí spoléhat pouze na investiční podporu - stát nabízí podporu prostřednictvím modernizačního fondu nebo programu Nová zelená úsporám, který cílí na sektor domácností.

V již zmiňovaném návrhu nařízení, které mělo stanovit podporu na rok 2025, se provozní podpora pro fotovoltaické elektrárny taktéž neobjevila. Návrh je ovšem neaktivní již více než rok. Není proto jasné, zda úvahy, které platily při přípravě tohoto návrhu, jsou platné i nyní.

Solární sektor přitom po znovuzavedení provozní podpory pro solární elektrárny volá dlouhodobě. Bez určité jistoty budoucích výnosů, které by mohla zajistit právě podpora ve formě rozdílového kontraktu, totiž může být obtížné zajistit projektům bankovní financování.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(20)
Milan Vaněček
8. srpen 2024, 12:07

Provozní podpora výroby elektřiny=tragedie pro spotřebitele i průmysl v ČR. Jednu velkou už jsme tu měli (solární tunel 2009-10), další velká se chystá (Dukovany 2). Provozní podpora znamená, že provoz elektrárny je ztrátový i přes současné vysoké ceny elektřiny.

Ale provozní podpory na velmi malé množství elektřiny (cca GWh celkem v ČR za rok) jsou bezvýznamné. Provozní podpory na vyrobené TWh jsou cenově zničující pro spotřebitele.

Nepotřebujeme nové DRAHÉ zdroje, potřebujeme jen ty NOVÉ zdroje, které jsou schopny vyrábět čistou a levnou elektřinu. Třeba jen někdy, jen část celkové výroby v ČR. Zpočátku mohou dostat investiční podporu, když pak ceny investice stále klesá, jako u fotovoltaiky, tak by ani investiční podpora neměla být. Pak teprve zvítězí v konkurenčním boji jen ti nejlepší.

Proč energetika půl miliardy lidí (EU) ignoruje pragmatické chování zbytku světa (7 miliard) který se chce mít ještě lépe díky technickému pokroku a nezraňovat se pochybnou ideologií....

Emil
8. srpen 2024, 12:19

Ne, Vaněčku, provozní podpora neznamená, že "provoz elektrárny je ztrátový i přes současné vysoké ceny elektřiny", to znamená jen v případě, že je výkupní cena vyšší než tržní cena elektřiny jako je tomu např. u větrných elektráren. Dukovany 2 takovou výkupní cenu nemají ani ji nepožadují, tak si nevymýšlejte.

Nepotřebujeme "jen ty NOVÉ zdroje, které jsou schopny vyrábět čistou a levnou elektřinu", potřebujeme hlavně ty NOVÉ zdroje, které jsou schopny elektřinu vyrábět v době kdy je po ní poptávka, cena a čistota je až druhořadé kritérium.

Milan Vaněček
8. srpen 2024, 13:19

"cena a čistota je až druhořadé kritérium", to říká Emil ale 99% spotřebitelů (domácností i průmyslu) s tím nemůže souhlasit.

Když bude výkupní cena z Dukovan 2 dříve odhadovaných 60 EUR/MWh, tak to ještě přežijeme. Když bude 90 EUR/MWh tak to znamená, že současné vysoké ceny elektřiny budou zabetonovány, průmysl v EU bude v troskách a lidé zemí s podprůměrnými výdělky v EU budou nešťastné (a jsou jich stamiliony).

A když bude ještě mnohem vyšší, jako Hinkley point 3 (okolo 150 EUR/MWh, vše v cenách 2023-4), tak to bude, vzhledem k vyrobeným stovkám TWh opravdová katastrofa.....

Emil
8. srpen 2024, 13:33

Ne, Vaněčku, vy víte houby s čím může souhlasit "99% spotřebitelů (domácností i průmyslu)", tak se nevydávejte za jejich mluvčího. Prvořadé je aby elektřina vůbec byla, a nestačí, jak vy si naivně představujete, že jí bude dost v nějakém ročním součtu. Výroba a spotřeba musí být vyrovnaná každý okamžik.

Dříve odhadovaná cena 60 €/MWh v tehdejší cenové hladině není o nic levnější než dnes uváděná cena v dnešní cenové hladině ani než uváděná cena v cenové hladině v době uvedení elektrárny do provozu. Nic tedy zabetonováno není a nebude.

Neustálé ohánění se modlou jménem "Hinkley point 3" je vážně trapné, vůbec to neodpovídá situace v ČR ani způsobem financování, ani výběrem dodavatele, ani ničím dalším.

Bob
8. srpen 2024, 13:47

A když přejdeme na ceny elektřiny z vodíkových elektráren, nebo FVE s akumulací tak na 2-3 dny ne ideálního solárního svitu, dostaneme se někam k ceně elektřiny 300 €/MWh.

P.s. A to si piště, že vodíkové elektrárny budou tvořit cenu elektřiny (budou závěrným zdrojem) po mnoho hodin v roce a to už za 8 let. To totiž budou uzavřeny elektrárny uhelné a Němci budou místo ZP k výrobě elektřiny používat zelený vodík.

Bob
8. srpen 2024, 12:42

Jasně provozní podpora pro FVE je dobrá, ale pro ostatní a hlavně jádro špatná. Akorát, že ta provozní pro jádro je daleko méně štědrá, než pro OZE a je pravděpodobnější, že nové jádro bude v rámci podpory spíše platit, než dostávat.

Proč asi chtějí solární parky provozní podporu: solárníci to řekli jasně. Banky jim nechtějí dávat půjčky na velké solární parky, které budou dodávat perspektivně v době nízké až záporné ceny elektřiny.

Milan Vaněček
8. srpen 2024, 13:10

"Jasně provozní podpora pro FVE je dobrá," - to tvrdí jen Bob, lobby některých velkých solárníků a hlasatelé "rozvratu klimatu". Nikdo jiný to tvrdit nemůže. I když i energetický oligopol vezme rád jakoukoliv provozní dotaci na cokoliv.

Bob
8. srpen 2024, 13:40

Citát z Vašeho příspěvku: "Ale provozní podpory na velmi malé množství elektřiny (cca GWh celkem v ČR za rok)"

Poznámka: z kontextu je zcela zřejmé, že se jedná o provozní podporu FVE, kterou aktuálně platíme.

Takže prvoplánově provozní podporu (i FVE) odsuzujete, ale to je jen takové Vaše osobní PR "na oko". Ve skutečnosti nakonec vždy jakoukoliv podporu FVE (včetně provozní) prosazujete. Třeba jako nedávno u podpory agrovoltaiky. Jako Jezinky, jen prstíček...

Petr prochaska
8. srpen 2024, 15:05

FVE by měla být bez provozní podpory. Již nyní lidi vlastnící FVE a prodávající na spotu, omezují výrobu v době záporných cen. Proč by někdo jiný měl mít podporu a v době záporných cen brát peníze?

Navíc výroba z FVE bude růst i nadále a uspíší se ještě tím, že bude povinná v rámci nových staveb, nez FVE nebude stavební povolení.

Milan Vaněček
8. srpen 2024, 17:23

A hlavně, fotovoltaika na střechách již vyrábí TWh elektřiny za rok, to už je velký biznis. Veškeré dotace na fotovoltaiku by měli skončit, i ty investiční, a to plánovaně, aby se to dopředu vědělo.

Ale stát by měl být vstřícný k těm, co mají fotovoltaiku na své střeše (domy i podniky) podle německého vzoru

Je možno podpořit pár projektů, celkem pod 1 MW, na plovoucí FVE či agrovoltaiku, ale taky jen investičně.

Jen konec dotací (a omezení CO2 povolenek na 10 EUR/t aby nebyly peníze vyždímané od domácností a průmyslu na ty dotace) může zachránit ČR i EU.

Emil
8. srpen 2024, 17:37

Tak to si budete muset vybrat, Vaněčku, jestli "Veškeré dotace na fotovoltaiku by měli skončit" nebo "stát by měl být vstřícný k těm, co mají fotovoltaiku na své střeše (domy i podniky) podle německého vzoru". Obojí současně není možné, v Německu mají pořád fotovoltaické elektrárny značné provozní dotace. Nejen velké elektrárny díky aukcím, ale i ty malé domácí díky feed-in tarifům.

Milan Vaněček
8. srpen 2024, 18:04

opravte si na : veškeré NOVÉ dotace na fotovoltaiku by měli skončit.....

= nevipisovat žádné nové dotace,

Milan Vaněček
8. srpen 2024, 18:05

nevypisovat

Milan Vaněček
8. srpen 2024, 18:07

a měly ...

občas mě to trolení rozčílí a dělám zbytečné gramatické chyby

Ale už jsem v pohodě.

Emil
8. srpen 2024, 18:09

To je úplně jedno, pořád obojí současně není možné.

Milan Vaněček
8. srpen 2024, 18:10

a měly by ....

občas mě to tro..ení rozčílí a dělám zbytwčné gramatické chyby.

Ale už jsem v pohodě.

Vladimír Krteček
8. srpen 2024, 18:12

By měly ... :-)

Emil
8. srpen 2024, 18:30

Tak netro..te, když vás to rozčiluje. Jak prosté.

Bob
8. srpen 2024, 23:37

Typická Vaněček, jak jsem psal před chvílí. Napíše: "Veškeré dotace na fotovoltaiku by měli skončit, i ty investiční" a hned vzápětí vyjmenuje 3 typy FVE na které ty dotace mají být.

Vítězslav Novák
9. srpen 2024, 08:49

Ideální by bylo zrušit všechny dotace na všechny zdroje elektřiny a konečně zase vpustit do elektroenergetiky trh, jak tomu bylo před jeho zmršením podporou OZE, před povinným výkupem nepotřebného výkonu za naoktrojované ceny, před poplatkem na podporu OZE a dalšími zločiny proti energetice.

Jenže to by znamenalo zavelet "Plnou parou zpět!" - a to žádný politik neudělá. Nemluvě už o lobby OZEášů, kteří si na dotacích postavili svůj kvazibyznys.

Volby do EP dopadly sice celkem dobře, ale málo dobře...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se