11. říjen 2021
Aktuální výroba v ČR
Francie výstavbu plynovodu zvyšujícího kapacitu se Španělskem nepodporuje

V důsledku ambicí EU docílit postupného odklonu od ruského plynu a zajistit si dostatek alternativních dodávek zemního plynu se v průběhu srpna začalo hovořit o obnovení projektu MidCat. Plynovod MidCat by měl zvýšit přepravní kapacitu mezi Francií a Španělskem. Projekt má podporu Portugalska, Španělska a Německa, Francie nicméně zůstává skeptická a říká, že plynovod nemá smysl a jeho výstavba by trvala příliš dlouho.
Zájem o plynovod MidCat byl obnoven kvůli energetické krizi způsobené válkou na Ukrajině. Plynovod se plánuje od roku 2003 a má vést ze Španělska přes Pyrenejské pohoří až do Francie. V roce 2019 byl projekt pozastaven, protože francouzský energetický regulátor ani španělský regulátor neudělili projektu povolení nutné k jeho vybudování. Důvodem byly příliš vysoké náklady a nízké přínosy.
Portugalsko, Španělsko a Německo vs. Francie
V první polovině srpna se německý kancléř Olaf Scholz nechal slyšet, že lituje, že projekt MidCat byl opuštěn a že jeho dodatečná kapacita v současné krizi v EU extrémně chybí. Projekt byl na politické úrovni podpořen i ze strany portugalského premiéra.
Ministryně životního prostředí Španělska Teresa Riberaová v návaznosti na vyjádření Scholze prohlásila, že plynovod by na španělské straně mohl být dokončen během osmi až devíti měsíců. Riberaová navrhla, aby byla přepravní kapacita mezi Francií a Španělskem posílena alespoň dodatečnými kompresory.
Ve stejný den, kdy Riberaová učinila tato prohlášení, ovšem ministryně energetického přechodu Francie Agnès Pannier-Runacher prohlásila, že projekt MidCat nemá smysl a trvalo by několik let, než by mohl být uveden do provozu.
Podle analytika jde pouze o politický tlak
Podle Thierryho Brose, profesora na univerzitě Science Po v Paříži a plynárenského analytika, je z hlediska energetické bezpečnosti plynovod MidCat zbytečný. Projekt by totiž spojoval dvě města, kde jsou LNG terminály. Podle Brose je projekt motivován spíše politikou a měl by přínos především pro Německo. Nedává tedy podle něj smysl, aby za plynovod platila Francie a Španělsko.
Na argumenty Španělska, že by projekt mohl být v budoucnu využíván na přepravu vodíku reaguje Bros také odmítavě. Podle něj se jedná o prozatím nevyspělé technologie, které EU v současné energetické krizi nepomohou.
Mohlo by vás zajímat
13. říjen 2021
13. říjen 2021
15. říjen 2021
21. říjen 2021
22. říjen 2021
23. říjen 2021
27. říjen 2021
Komentáře (3)
Že by španělský terminál konkuroval francouzskému při opatřování plynu do trubky vedoucí dál východ ... pravidla Integrace EU v praxi.
Ale Německo je potěšeno vždy, když jeho problémy sanují jiní.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.