Německo zveřejnilo opatření pro úsporu plynu, která mají zajistit dodávky na příští zimu
Německé ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu zveřejnilo souhrn opatření, které mají vést k úsporám zemního plynu. Nová sada opatření je zacílená na snížení spotřeby plynu v průmyslu, na snížení výroby elektřiny z plynu a na poskytování státních půjček obchodníkům s plynem, aby mohli kupovat dodatečné objemy plynu za vyšších cen. Informoval o tom portál Euractiv.
Německo je největším čistým importérem ruského zemního plynu v EU. V minulém týdnu byly dodávky plynovodem Nord Stream 1 omezeny na 40 % obvyklých toků. Podle vyjádření ministerstva jsou vysvětlení Ruska odkazující na technické problémy pouze záminkou a ve skutečnosti se jedná o politické rozhodnutí.
„Situace je vážná. Pokračujeme tedy v posílení preventivních opatření a přijímáme další kroky ke snížení spotřeby plynu. Spotřeba plynu musí dále klesat, ale zároveň více plynu musí být vtláčeno do zásobníků. Jinak nás čeká velmi napjatá zima. Nyní podnikneme další kroky,“ stojí v písemném prohlášení Roberta Habecka, ministra hospodářství a ochrany klimatu Německa.
Přechod z plynu na uhlí v elektroenergetice
Se snížením výroby elektřiny ze zemního plynu v případě nedostatku plynu přišel květnový návrh zákona předložený ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu. V současnosti je konkrétní návrh v legislativním procesu a měl by vstoupit v platnost v polovině července.
K zajištění dodávek elektřiny a stability německé přenosové soustavy i bez plynových elektráren počítá Německo s vyšším využitím uhelných elektráren a elektráren na topný olej. Elektrárny ze síťové a bezpečnostní rezervy by za tímto účelem měly přejít do nové tzv. zásobovací rezervy.
"S tímto zákonem stavíme rezervu pro náhradu plynu [zásobovací rezervu] do pohotovosti. A už teď mohu říci, že rezervu pro náhradu plynu povoláme, jakmile zákon vstoupí v platnost," vysvětlil Habeck.
Uhelné elektrárny a elektrárny na topné oleje, které měly být kompletně odstaveny, zůstanou v zásobovací rezervě v pohotovosti až do 31. března 2024.
„Je to bolestivé, ale v této situaci jde o naprostou nutnost snížit spotřebu plynu,“ uvedl Robert Habeck, ministr hospodářství a ochrany klimatu Německa.
V dubnu 2022 bylo ze zemního plynu vyrobeno přibližně 6 TWh elektřiny a podobná čísla jsou očekávána i pro květen. Proto německá vláda doufá, že přechodem ze zemního plynu na uhlí se uvolní dostatečné objemy plynu, které bude moci vtláčet do zásobníků.
Průmysl dostane zaplaceno za úspory plynu
V létě chce Německo implementovat aukční model, který by motivoval průmyslové spotřebitele ke snížení jejich spotřeby zemního plynu. Podobná schémata již fungují v oblast elektroenergetiky. Díky mechanismu by mělo být k dispozici více plynu, který by byla vtláčen do zásobníků před zimou. Mechanismus má podporu ze strany zástupců průmyslu.
Trading Hub Europe (THE), dceřiná společnost jedenácti provozovatelů přepravní soustavy v Německu, bude pověřen nákupem dodatečných objemů plynu. Za tím účelem získá THE půjčku od německé státní banky KfW ve výši 15 miliard euro (přibližně 370,6 miliard korun), která má zvýšit jeho likviditu. Půjčku již schválilo německé ministerstvo financí.
Mohlo by vás zajímat:
uhlie, plyn ? A naco ?
Ved Nemci uz cez 20 rokov za tazke peniaze buduje OZE. Uhlie a plyn by uz mali byt marginalny zdroj.
Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze .
Podíl vyrobené energie v Německu dle zdrojů v roce 2022 k 21.6.:
OZE = 52%
fosil = 42%
JE = 6%
Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze .
slovo marginalny je neslusne slovo?
produkcia Co2 na kWh ee za poslednych 12 mesiacov v Nemecku
12. 396
01. 381
02. 277
03. 425
04. 348
05. 354
z pohladu dosiahnutia nizko emisnej energetiky je to fiasko.
Pre rok 2021 nesplnili emisne ciele ktore si dali. Zda sa, ze sa to nepodari ani pre 2022.
Pre 2020 sa to podarilo len v daka covidu
oprava:
za poslednych 6 mesiacov
Krásně jsi to vypsal, teď si to dej do tabulky, najdi si hodnoty z roku 2010, ty si dej taky do tabulky, pak si to počkej na rok 2025 vše si pak v klidu porovnáš a pochopíš
A co v zimě, když nefouká a nesvítí? Zastaví se průmysl a budeme "klepat kosu"? :-P
Jo jenže to je v elektřině takže si 52 vydělte 5,3 a získáte 9,8% celkový podíl OZE v Německu je podobný jako u nás to znamená nějakých 15% energie . Bezemisní výroba energie v Německu klesá , protože vypínají jádro , příští rok vypnou zbytek, takže bezemisní výroba energie dále poklesne. Němci dnes odmítly zákaz aut se spalovacím motorem k roku 2035 už couvají....
Němci ale mají také ty další zdroje OZE - topení dřevem, tepelnými čerpadly, termo solárními články, doprava elektromobily, elektro vlaky... Takže Němci jsou dál než my.
Podíl OZE na spotřebě primárních energií k roku 2020 v Německu byl 19,3 %, v ČR to ve stejném roce bylo 17,3 %. Takže zas o tolik dál než my Němci nejsou.
ec. europa. eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220119-1
@Jimi:
tepelne cerpadlo, elektromobil a elektro vlak nie u zdroje energie, potazmo nie OZE
@Emil:
super link. diky
ad Emil) Tohle srovnávání pomocí spotřeby primárních energií jsem viděl poprvé u Lomborga. Mám za to, že to je nevhodná metrika a akorát to mate lidi. Relevantní by byly poskytnuté energetické služby. Proč? Protože v tom máte započítány gigantické objemy energie vyhozené jako odpad při výrobě elektřiny v tepelných elektrárnách a v neskutečně neefektivních spalovacích motorech. Tahle energie sice neposkytla nikomu žádnou službu, ale ve statistice neúměrně nafukuje důležitost třeba uhlí a ropy.
Třeba v případě ropy méně než 1/5 energie, která jde do dopravy (a to je zcela dominantní spotřeba) se opravdu přemění na kinetickou energii. Při srovnání spotřeby primární energie pak ropa vypadá cca 4x důležitější než ve skutečnosti je.
V případě uhlí a uranu, kde se v tepelných elektrárnách vyhodí "jen" 60-70% primární energie je to jen o trochu lepší.
Poprvé jste to viděl u Lomborga, a teď to podruhé vidíte u Eurostatu. Asi podstatnější než jaký pocit máte vy bude, jaký pocit má EU a její členské státy, který ten pocit nemají a stanovují si cíle, kam se chtějí v této metrice posunout.
Jinak pokud jde o spotřebu primárních energií v dopravě, tak tu EuroNCAP u nových modelů osobních aut počítá, a jeho výsledky ukazují, že spotřeba primárních paliv u elektromobilů oproti autům se spalovacím motorem nižší není, jen se většina té energie vyplýtvá jinde než v autě.
@Emil:
ad Lomborg) Poprvé jsem to viděl u Lomborga a po něm tyhle hodnoty od té doby stejným způsobem dezinterpretují všelijací "chytráci", kteří se snaží umenšovat reálnou důležitost jiných zdrojů energie než je uran, uhlí a ropa, resp. nafukovat důležitost výše zmíněné trojice. Jste jeden z nich?
ad GreenNCAP) Zaměňujete plýtvání ropou a energetickou náročnost, včetně výroby. A radujte se, hlavní energetický problém EV, náročnost výroby baterie, se prudce zlepšuje. Pouhá přestěhování výrobních linek do EU sníží energetickou náročnost jejich výroby o cca čtvrtinu (viz třeba aktivity LG Chem u Wroclawi), elektřina se v EU vyrábí krapítek jinak než v Číně. A výrobci článků tvrdě pracují na snížení energetické náročnosti jejich výroby. Třeba Tesla se u svých nových 4680 článků zbavila toho vůbec energeticky nejnáročnějšího kroku výroby, kdy se články musely během výroby ohřívat o několik stovek stupňů, aby se "zapekly" elektrody. A to nemluvím o tom, že jejich battery packy nahrazují stovky kg oceli, protože jsou samy o sobě nosným prvkem vozu, což GreenNCAP zatím nezohledňuje.
1) Račte si povšimnout, že zvyšování podílu obnovitelných zdrojů na spotřebě primárních energií je oficiální cíl členských států, stanovený direktivou 2009/28/EC. Na tomto cíli se celá EU shodla. Vy s tím můžete nesouhlasit, můžete o tom vést spory, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat. Mojí osobu z těchto úvah laskavě vynechte, já k tomu žádný svůj postoj nezaujal, pouze předkládám fakta.
2) Důležitost obnovitelných zdrojů tato metrika nijak zvlášť neumenšuje, protože i mezi nimi hrají významnou roli plýtvavé zdroje jako biomasa (např. v Německu tvoří zhruba polovinu primárních obnovitelné energie).
3) Já nic nezaměňuji, pouze reaguji na vaše tvrzení ohledně účinnosti přeměny primární energie aut se spalovacím motorem na kinetickou energii a upozorňuji na to, že v současnosti ty ztráty u elektromobilů nižší nejsou, pouze se většinou odehrávají mimo vozidlo. Na jejich existenci to ale vůbec nic nemění, takže potřeba primárních energií je v současnosti přibližně stejná, ať zvolíme kterýkoliv z obou způsobů. Do spekulací, co přinese budoucnost, se pouštět nehodlám. Povíme si až to nastane.
Neplácej hlouposti! V celoročním průměru se skrývá "čertovo kopýtko", které zelení politruci jako ty záměrně zamlčují:
V ZIMĚ JE PODÍL FOTOVOLTAIKY NA DODÁVKÁCH ENERGIE ZANEDBATELNÝ, FOFRNÍKY JEN NÁRAZOVĚ, KDYŽ ZROVNA FOUKÁ, takže v podzimním - zinmím období jedou uhelné elektrárny na plný výkon (a nejenom v tomto období) a množství vyrobené el. energie je zásadně odlišné od celoročního průměru.
Zelená politika otevírání uhelných elektráren a zavírání jaderných elektráren .. aneb dejte Němci úkol
Je smutné, keď sankcie voči RF politicky motivované, majú prednosť pred plnením klimatických cieľov.
ano, politika na prvom mieste. Zrazu klima neni dolezita
Klimatické cíle jsou jenom bludy zelené obludy.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se