Domů
Plynárenství
Rusko do čtvrtka vypracuje konkrétní pravidla pro platby za plyn v rublech
Plynové pole Kharasaveyskoye
Zdroj: Gazprom

Rusko do čtvrtka vypracuje konkrétní pravidla pro platby za plyn v rublech

Plynárenství
29 komentářů
29. březen 2022, 14:06
ČTK

Rusko do čtvrtka vypracuje pro zahraniční společnosti konkrétní pravidla plateb za dodávky plynu v rublech. Novinářům to řekl mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov. Podle agentury Reuters to zvyšuje pravděpodobnost přerušení dodávek, protože západní země dosud odmítaly požadavek Moskvy na změnu měny, ve které se za dodávky platí.

Ruský prezident Vladimir Putin minulý týden nařídil požadovat od „nikoli přátelských“ zemí za dodávky plynu platby v rublech. To posílilo domácí měnu, když předtím klesla na rekordní minimum kvůli sankcím západních zemí vůči Moskvě za invazi na Ukrajinu. Způsobilo to ale také zvýšení evropských cen plynu.

„Nikdo nebude dodávat plyn zadarmo, to je prostě nemožné, a platit za něj můžete jen v rublech,“ řekl Peskov.

Rozhodnutí vyvolalo silnou kritiku ze strany evropských zemí, které za ruský plyn platí převážně v eurech a tvrdí, že Rusko nemá právo přepisovat smlouvy. Také země skupiny G7 tento týden požadavek Moskvy odmítly.

Rusko doposud plnilo své smluvní závazky týkající se dodávek plynu do Evropy.

Peskov dodal, že v souladu s konečným termínem 31. března stanoveným Putinem se vypracovávají všechny postupy tak, aby tento systém byl jednoduchý, srozumitelný a proveditelný pro respektované evropské a mezinárodní kupce. Prohlásil také, že Rusko má právo se bránit proti sankcím a bylo a bude spolehlivým dodavatelem plynu. Zahraniční firmy nyní budou podle Peskova muset nakupovat rubly a používat je k platbám za plyn.

Šéfka horní komory ruského parlamentu Valentina Matvijenková dnes uvedla, že Rusko je připraveno na případ, že by Evropa odmítla nakupovat plyn z Ruska. Pokud se tak stane, může země přesměrovat dodávky mimo jiné na asijské trhy, citovala Matvijenkovou agentura TASS.

Dodávky ruského plynu do Evropy prostřednictvím tří hlavní plynovodních tras byly dnes dopoledne celkově stabilní. Proti pondělnímu večeru se příliš nezměnily, napsala agentura Reuters.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(29)
minduton
29. březen 2022, 15:49

Rusko samozřejmě nefandím, jen nechápu ten nářek EU nad porušením kontraktů (smluv) na dodávku plynu. První, kdo něco kolem těchto kontraktů elementárně porušil, tak byla EU - protože platí Rusku měnou, která není plně konvertibilní ani kredibilitní - Rusko si za ni nemůže koupit, co samo uzná za vhodné (přesné obráběcí stroje, komponenty pro těžbu plynu atp.), ale jen to, co EU považuje za vhodné pro zlobivý stát (potraviny).

Když to k něčemu přirovnám, tak je to asi tak něco podobného, jako kdyby majitel restaurace zaměstnancům řekl, že od zítřka jim začne celou hodnotu mzdy vyplácet ve stravenkách...

Takže je potřeba si přiznat barvu - buď sklopit vocas a platit tedy těma rublama a nebo zavřít trubky. Cokoliv mezi tím je jen ostudné lavírování nad pravdou.

Rejpal
29. březen 2022, 18:36

No tak samozřemě že západ se morálně naprosto zdiskreditoval už mnohem dříve v současné době došlo pouze k odhození masek, kdy západ má svoje politické vězně, zavedla se veřejná cenzura , která už se svým rozsahem nedá utajit, stejně tak už se nedá utajit že tzv. " svobodná média" jsou ve skutečnosti státy řízené společnosti pro ovlivňování veřejného mínění ti co tomuto nepodlehly se nazývají dezinformační. (Rusko dělá to samé abych byl objektivní) Zrušilo se právo na majek a pronásledují se lidé dle národnosti. Staví se pomníky fašistům a západ nepokrytě podporuje proti Rusku fašisty na Ukrajině a snaží se maskoval jejich zločiny.

hlpb
29. březen 2022, 19:01

Rejpale, možná jsi to nepochopil, naštěstí patříš k drtivé menšině v ČR, ale rusko kopíruje přesně postup fašistického Německa v roce 1939 = zabrání Sudet. To právě rusko představuje fašismus v nejčistší podobě. Na rozdíl proti roku 1939 se Ukrajina od Česka postavila fašismu a snaží se ho zastavit. Stejně jako v roce 1939 se fašistické Německo nespokojilo s Českem a následovalo Polsko a další, tak by se fašistické rusko nespokojilo s Ukrajinou a následovaly by další státy Moldavsko, Pobaltské státy, Polsko, Slovensko a ČR. Už není jiná cesta než zcela zničit ekonomicky rusko a porazit ruské fašisty na Ukrajině. V pátek přestane do Evropy proudit plyn, protože rusko zavře kohouty, tak si nachystej svetr a začni šetřit.

Petr prochaska
29. březen 2022, 20:13

Rusko přesně kopíruje rok 1968 u nás. Jen s tím rozdílem, že jsme se nebránili, což Rusko očekávalo i od ukrajinců. Ti se ale brání a na tuto variantu nebyla ruská armáda vůbec připravená. Mysleli si, že je budou vítat davy.

Nyní Rusko vymýšlí co s tím. Tzn. nyní přeskupuje vojáky a vymýšlí strategie dalšího postupu. Další postup bude pravděpodobně dokončení Mariupolu a obsazení Donbasu. Další fronty půjdou stranou - takže z některých možná i stažení.

U nás bylo v roce 1968 minimim mrtvých, infrastruktura a domy zůstaly nepoškozené. Ukrajinci si vybrali vlastní cestu. V našich médiích je jen proukrajinská propaganda, takže vojenské úspěchy se musí brát s hodně velkou rezervou.

Dalibor
29. březen 2022, 20:31

Naprosto trefne popsano a lepe bych nenapsal. Ukrajinci nechteli nejakou valku Vexeni zeme chtelo do Eu a do NATO. To se da zase pochopit. Zeme je prolezla korupci, ja tam bida a ekonomika nestoji za nic. Clenstvi v Eu znamena pro investory pravni jistotu a sladeni zakonu s Eu. Nato je dalsi zaruka vymahatelnosti prava a dalsi prvek ochrany investic. Oboji znamena cestu k prosperite a vymaneni se z bidy.Blbci se meli dohodnout drive o neutralite, a ne to tam rosekat na maderu. Chapu i rusa mit rakety 420 km od Moskvy? Tohle reseni b yxlo bohuzel to nejhorsi co mojhlo .byt.

Jirka94535
30. březen 2022, 09:00

Souhlas s upřesněním, že srpen 1968 byl pro veřejnost naprostým překvapením. Ani na SE jsem nezachytil žádnou jednoznačnou informaci. Tady asi Ukrajinci věděli a vědí o každém ruském tanku, možná i o každém vojákovi. Užívali jsme si letní lásky posledních prázdnin a buch, jo byl to šok. Také měli potíže, když dospělí kluci otočili značky, vjelo asi deset tanků na slepou cestu, nejdříve zmatek a samopaly, potom žádost o vodu aby mohli zůstat přes noc, nakonec normální rozhovory, ti vojáci byli totálně zblblí propagandou. Takže si umím zhruba představit zmatky na Ukrajině.

Rusko je jednoznačně agresor, ale musím dát za pravdu Rejpalovi v až totalitním filtrování informací a ovlivňováním veřejného mínění. Jiný názor se nepřipouští, kdo nejde s námi, jde proti nám.

Pro pana Bláhu. Víte pod jakými prapory bojují ukrajinské dobrovolnické jednotky?

Petr Whatever
30. březen 2022, 13:12

Ja myslím, že s tím vaším příspěvkem je to jako s ruskou displomacií v seriálu Kosmo. Dělá přesně pravej opak toho, než řekne: Nechystáme se napadnout Ukrajinu - x-krát.

Váš příspěvek je lež od začátku do konce.

JVr
30. březen 2022, 06:41

I kdyby to tak bylo, jak píšete, tak stále k porušení kontraktu ze strany západu nedošlo, protože dost pochybuji, že by v kontraktu byly nějaké garance, že si může za ty EUR, USD apod. Rusko nakoupit "co samo uzná za vhodné".

Popravdě jsem přesvědčen, že platba v Rublech toho příliš ani na tomto nemění. Platba v rublech je spíše politický tah, jak rublu trochu pomoci a jak "ten zlý západ naštvat". Prakticky stejně po tom zaplacení v měnách EUR, USD apod., ty měny Rusko prodá a vymění za rubly/yuany/indické rupie, nebo za ně rovnou něco nakoupí (třeba vybavení pro armádu).

mart
30. březen 2022, 08:46

Takže myslíte, že žádná ze západních firem, které kvůli sankcím nyní neposkytují služby, neporušila smlouvu o dodávkách zboží a poskytování služeb? Těch porušení smluv - nedodání zboží, neodebrání zboží, neposkytnutí služeb, problém s platbami, musela být spousta. Takže plyn bude případně jen další v řadě.

hlpb
30. březen 2022, 14:42

musíš pochopit jeden velký rozdíl, rusko je proti EU ekonomický trpaslík, bez vývozu ropy a zemního plynu je menší ekonomikou než Polsko. Představa putina, že si bude beztrestně ekonomický trpaslík vyskakovat na EU je směšná. Je to stejné jako by dvouleté dítě chtělo ohrozit dospělého. Vyspělý svět už se rozhodl zcela ekonomicky rusko zničit a tento proces už je nevratný, dokud bude putin u moci, sankce zůstanou, letos klesne odběr plynu a ropy a 1/2 do třech let na 0.

hellokitty
30. březen 2022, 07:56

euro nie je plne konvertibilni? to je teda zaujimave, ze cesi jazdiaci v lete na dovolenku stoja fronty v zmenarni, aby si vymenili tie plne konvertibilne ceske koruny za tie nie plne konvertibilne eura, za ktore si asi nic v celej EU nekupia

Miloslav Černý
29. březen 2022, 18:20

Čím méně plynu budeme do budoucna potřebovat dovést, tím ubude problému. V této motivaci by neměl být problém, takže je třeba se podle toho chovat, přispět může podle možností každý. V historii jsme dokázali překonat větší problémy, tak nevím proč se nevypořádal se současnou výzvou. Je to o uvědomění si nastálé situace a nasazením tu výzvu začít naplňovat.

Zdeves Pavel
29. březen 2022, 20:50

No pokud naše vláda neodmitlaGreen Deal, tak nás čeká postupné uzavírání uhelných el. Jádro po vyloučení konsorcia Rosatom, Framatom, Generál electric také nepostavime. Takže co,jen ten plyn.

De Carbon
29. březen 2022, 22:24

Zasejeme hrach a na zimu budeme mit vlastni metan. Usetrime Eura, USD a budeme se mit dobre.

Juan Convidado
30. březen 2022, 07:09

Rusko právě zasadilo zničující ránu našemu měnovému systému založenému na americkém dolaru, a tím i euru. EU jako celek je největším světovým dovozcem zemního plynu. A většina tohoto plynu, 40 procent, pochází z Ruska. V současné době neexistují žádné životaschopné alternativy, které by tuto poptávku uspokojily. Uvalením absurdních sankcí na Ruskou federaci na příkaz Washingtonu, který jsme nedokázali plně pochopit, oficiálně řežeme do vlastního těla.

Dolary, ničím nepodložené, které americký Federální rezervní systém tiskne podle své libosti (což mimochodem může dělat i Evropská centrální banka s eurem) a násilím je vnucuje národům světa, už ruská vláda jako platební prostředek za zemní plyn nepřijímá. Proto se podíl rezerv dolarech a eurech na celém kontinentu výrazně sníží, což negativně ovlivní naši schopnost hromadit obrovské deficity. Nyní chce Rusko, skutečný výrobce skutečného zboží, za toto skutečné zboží, které vyrábí, dostat zaplaceno ve své vlastní měně.

Mysleli jsme si, že Rusku vrazíme do kola klacek. Při každé příležitosti jsme zemi znevažovali, v roce 2014 jsme na Ukrajině podnítili převrat na Majdanu, nechali jsme Zelenského mluvit o získání jaderných zbraní a tlačili jsme na Rusko tak dlouho, dokud jsme ho nepřinutili k akci proti Ukrajině. Když se nám podařilo zahnat Rusko na Ukrajinu, zahájili jsme balíček sankcí, o kterém jsme doufali, že zničí ruskou ekonomiku. To se však bohužel nyní obrací proti nám. Místo toho můžeme nyní jen žvanit o smluvním právu, ačkoli dobře víme, že rezervy dolaru a eura se na celém kontinentu ztenčí a my budeme nyní nuceni podporovat rubl! Buď dosáhneme svého - nebo Rusko přeruší dodávky plynu a my budeme doma čelit revoluci. Proboha, lidi, úplně jsme selhali! Mohli jsme být Rusku rovnocenným a vzájemně úspěšným partnerem, ale rozhodli jsme se jednat jako loutka Washingtonu.

hlpb
30. březen 2022, 07:30

Jsi dost mimo, rusko se řítí do ekonomického středověku, už teď je tam obrovská inflace, nedostatek základního zboží. ruské firmy ztratily 80% svých hodnot, rusko je totálně ekonomicky izolované.

V pátek navíc poruší platné smlouvy a zavře kohoutky s plynem a ztratí největší ekonomickou páku na EU. EU se uvolní ruce a může začít znárodňovat a rozprodávat veškerý ruský majetek v EU včetně zásobníků na plyn Gazpromu. Ty si nachystej svetr a sniž svojí spotřebu zemního plynu.

JVr
30. březen 2022, 12:45

On ale bydlí v Rusku, on bude mít plynu dost ;)

hlpb
30. březen 2022, 14:30

myslím, že polovina místních diskutujících miluje rusistán tak, že plánuje se tam odstěhovat, klidně jim pomůžu zabalit : ))

Luboš
30. březen 2022, 07:49

Souhlasím s Juanem. Pokud nebudeme brát energetické suroviny z Ruska, budeme je brát od států severní Afriky a Jižní Asie. V těchto oblastech budeme podporovat místní režimy, které evropští a američtí politikové označily nedávno za hodně špatné. Jestliže dnes dávají státy EU za energie pro Rusko 1 mld. EUR/den, po přerušení vazeb na Rusko budeme denně dávat odhadem 3 mld. EURO ještě mnohem horším režimům. Ouštíme dobré obchodní strategie a nahrazujeme je špatnými obchodními vztahy. Propaganda nám vtlouká do hlav, že vše potřebné dostaneme od USA. Nevěřím propagandě. Budoucí orientace na země původu teroristů světového formátu je mnohem horší než orientace na Rusko.

hlpb
30. březen 2022, 11:55

vše je lepší než fašistický rusistán

Martin P
30. březen 2022, 12:55

Dejme tomu, že tady máme "propagandu". Jenže vedle ní máme i další zdroje(a to je ten rozdíl proti Rusku) , které vaše tvrzení moc nepodpírají. V posledních dnech jsem zaregistroval min. dva články, kde se celkem jednoznačně připouští, že 1) nedostávat ruský plyn bude problém 2)USA do konce roku dodá Evropě max. 15 mld. m3 plynu (cca 10% toho ruského pop přivření kohoutů již v roce 2021.). To mi nepřipadá jako lakování na růžovo nebo stavění Potěmkinových vesnic.

Propagandu mají v Rusku, kde se zkreslují v celostátních médiích počty padlých. Bez ní by už Putin prodléval v Ulanbátaru.

Jiří Kelnar
30. březen 2022, 08:29

To je krásný, jak to Rusko zasazuje zdrcující údery a ukazuje tomu prohnilému západu, co je pravda a jak se mají chovat. A my máme s nimi vesele obchodovat s klapkami na očích před fotkama těch mrtvých žen a dětí, které zabíjejí ruské rakety (páč zbytek armády rozkradli). Absolutní rezignace na jakékoliv morální hodnoty, prostě jen prachy, prachy, prachy a plyn.

Ne sorry, já vím, že by se to Vám ruským trollům strašně líbilo a chtěli byste to propagované partnerství a všeslovanskou vzájemnost, které jsou vlastně jen ohýbáním se podle toho, jak Rusko píská. Ale s tím je konec. Když plyn vypnou, tak ho vypnou. Bude to špatný, budeme muset se muset omezit a vzájemně si pomoct, ale pořád nám zůstane páteř.

Naopak Rusko na tom bez našich peněz bude ještě mnohem hůř, budou prakticky bez peněz, plynovody do Asie nemají takovou kapacitu a rozhodně na tom budou ještě hůř než my. Ať si to pak lid s Putinem a jeho kumpány vyřídí.

mart
30. březen 2022, 08:47

Ta rána bude zdrcující i pro Rusko samotné.

Turby
30. březen 2022, 08:28

Pro ty co se neustale ohaneji vpadem sovetskych vojsk do CR v 86 bych rad dodal, ze Breznev, ktery to naridil, byl ukajinec.

Ja jen aby bylo jasno i v detailech.

Turby
30. březen 2022, 08:28

samozrejme v 68, ne v 86 :-)

Jiří Kelnar
30. březen 2022, 08:30

Nemyslím si, že by to mělo nějaký vliv. Sovětský politik.

Petr Whatever
30. březen 2022, 08:55

Dle wiki ani to není tak jednoznačné.

Ivan Novák
30. březen 2022, 13:28

Jen namátkou, Kateřina Veliká byla Němka, Stalin & Berija Gruzíni, Čeku založil Polák Dzeržinský. Z druhé strany, Viktorie byla příjmením Hanoverská, její praděda mluvil se svým britským premiérministrem latinsky. Disraeli asi taky nebyl genetický Anglosas. Když se někdo identifikuje s impériem, nejde mu o etnicitu nebo mateřštinu, ale o to impérium, které, jak se teď připomíná, buď expanduje nebo kolabuje, nic mezi tím neumí.

Pronajmout si německé plynové zásobníky a pak je nechat prázdné byl možná od Rusů nápad, jak preventivně tlumit evropský protiválečný elán. Plán jim (zčásti) zhatila teplá zima a několikatýdenní skluz zahájení akce.

nikdo
30. březen 2022, 18:25

To není tak jednoduché cituji:

cs.wikipedia.org/wiki/Leonid_Ilji%C4%8D_Bre%C5%BEn%C4%9Bv#Rodinn%C3%BD_a_n%C3%A1rodnostn%C3%AD_p%C5%AFvod

Brežněv se narodil ve městě Kamjanske, tehdy úředně Kamenskoje (Каменское), u Dněpropetrovsku na území dnešní Ukrajiny. Jeho dědeček Jakov, otec Ilja i matka Natalja Děnisovna Mazalovová se přestěhovali ze zemědělské vesnice Naberežnyje Čelny, která leží v Kurské oblasti v Rusku, kvůli práci v ocelárně do Kamenskoje v Dněpropetrovské oblasti, což byla tehdy Jekatěrinoslavská gubernie Ruského impéria. Ačkoli tedy po rodičích pocházel z ruské rodiny, narodil se a vyrostl na Ukrajině a většina dokumentů uvádí jeho národnost jako ukrajinskou, jako např. jeho cestovní pas z roku 1947, některé jiné, jako např. průvodní list k Řádu vlastenecké války, zase jako ruskou.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se