Domů
Plynárenství
Stát zachová zvýhodněnou sazbu daně pro CNG do aut i po roce 2020
CNG stanice

Stát zachová zvýhodněnou sazbu daně pro CNG do aut i po roce 2020

Stát zachová zvýhodněnou sazbu spotřební daně pro užití zemního plynu (CNG) v automobilech i po roce 2020. Vláda dnes schválila memorandum, podle kterého se zavazuje, že v letech 2020 až 2025 daň zachová na stávající nižší úrovni proti benzínu nebo motorové naftě. V tiskové zprávě to uvedl kabinet. Vláda tak chce podpořit využívání CNG jako alternativního paliva v dopravě.

Vláda v posledních měsících projednání memoranda několikrát odložila. Od letoška je spotřební daň na metr krychlový CNG jako automobilového paliva 1,44 Kč proti 12,84 Kč za litr benzinu. Do roku 2020 se má daň na CNG postupně zvýšit až na 2,80 Kč na metr krychlový.

Ke zvýšení daně bude moci vláda přistoupit v případě, že spotřeba zemního plynu v dopravě přesáhne 600 milionů metrů krychlových za nejvýše 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, inkaso spotřební daně z minerálních olejů poklesne meziročně o více než dvě miliardy Kč, schodek rozpočtu přesáhne 1,5 procenta HDP, dojde k navýšení sazeb daně u benzinu a nafty nebo ČR nebude plnit minimální sazby stanovené EU.

„Zvýhodnění zemního plynu v dopravě podporujeme. Pomůže zajistit stabilitu a předvídatelnost podnikatelského prostředí na následujících sedm let. Užitek přinese i zákazníkům, coby uživatelům dopravních prostředků. Sníženou spotřební daň pro CNG v nedávné době zachovalo i Německo,“ uvedl ředitel sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu Bohuslav Čížek.

Výfuk emise
Ilustrační foto

S memorandem nesouhlasí Unie nezávislých petrolejářů, podle které jde o zcela nekoncepční krok.

„Ačkoli nezpochybňujeme, že při využití zemního plynu dochází k uvolňování menšího množství emisí, než je průměr stávajícího vozového parku, velmi podobného snížení lze dosáhnout i využitím jiných alternativních paliv, a to za mnohem nižší finanční zátěže pro veřejné rozpočty. Podpora zemního plynu je pouze jednou variant, jak lze emise v dopravě snižovat,“ uvedl předseda unie Ivan Indráček.

V současnosti jezdí po tuzemských silnicích zhruba 17.500 vozidel na CNG a jejich počet stále roste. Výrazně by k tomu měly přispět také orgány veřejné správy, které mají mít v roce 2020 ve svých vozových parcích minimálně čtvrtinu aut s alternativním pohonem. To by mohlo představovat až 5000 nových CNG vozů.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Petr
11. duben 2018, 14:28

On se plyn stejně nedá na čerpačkách reálně moc navíc danit, lidé by si plnili doma.

U cizího plynu se bude spíš danit u vstupu do EU nebo bude muset být větší daň podobná DPH.

Ale je i daňová a všeobecně nákladový nesmysl podporovat jakkoliv dál plynové osobáky.

Martin_C
11. duben 2018, 15:19

Dobry den, prosim o vysvetleni v cem vidite nesmysl podpory uvolnovani mensiho mnozstvi emisi v doprave. Pokud tedy nesmyslem nechapete obecne jakkoukoliv dotaci. Predem dkeuji.

Petr
11. duben 2018, 15:49

Tak jsem i všeobecně proti přílišnému zaplevelování systému dotacemi.

U tohoto stát přijde finančně o velké daně z benzínu, a bude muset hledat jinde. Navýší se zbytečně potřeba odborné pracovní síly do nutnosti složitější údržby, servisu a nižší výdrže plynových aut.

Plus dnešní odsířený a bezolovnatý benzín se dá už spalovat velmi čistě (problém je dnes jen s novými přímovstřiky produkujícími mikrosaze), a rozdíl emisí proti plynu je zanedbatelný.

Pokud jde o CO2, tak nakládání s metanem co nejvíce místně v malém umožňuje mnohem víc úniků, a metan je mnohonásobně skleníkovější.

Dokonce bych řekl, že Česko skoro přeinvestovalo do místních plynových sítí.

Martin Pácalt
11. duben 2018, 15:38

Argument o plničkách doma je lichý. Spočítejte si, kolik let se bude vracet pořízení takové domácí plničky a dojdete k závěru, že se to normálnímu smrtelníkovi nevyplatí. Kopíruju ze stránek EONu:

"Domácí plnička CNG stojí kolem 150 000 Kč. Pořizovací investici dostanete zpátky, teprve až najezdíte velkou vzdálenost. Když počítáme s úsporou 0,3 Kč/km, vložené peníze ušetříte za 500 000 kilometrů."

Nechme stranou, kde vzali 30haléřů za km. Jde o pořizovací hodnotu 150000,-. Obecně CNG tovární vestavba

znamená 50-60000,- pořizovacích nákladů navíc proti čistě benzínovému autu. Tzn. při reálné dosažitelné úspoře 1Kč/km se celá investice (pokud nepřesvědčíte sousedy v ulici , aby měli plynové vozidlo také) vrací ne po 50 000km, ale hluboko za 200 000 km. Na to běžný smrtelník čekat nebude.

CNG dává smysl již dnes v tom smyslu, že v budoucnu může být surovina vyráběná na území Evropy z nízkoemicních zdrojů jako produkt akumulace přebytků elektrické energie. Nehledě na to, že jde o ekonomickou konkurenci naftovým a čistě benzínových vozidlům - ty jsou opravdu uličkou, která nemá pokračování.

Petr
11. duben 2018, 16:10

Jenže evropské státy nepotřebují příliš rychlou konkurenci benzínovým vozidlům, ze kterých mají tradiční snadno vybírané stamiliardové daně, od jiných taky dovážených fosilních paliv.

Vyrábění methanu je složitý energeticky náročný nesmysl, když je ho na celém světě nejmíň na 100 let, a surovinoví dodavatelé ho pokaždé budou nabízet levněji než ten uměle vyráběný.

Hlavní věc pro Evropu je používat plyn co nejméně, primárně jako zálohu tam kde bude zaručeně dlouhodobě levnější než baterie nebo vodní elektrárny.

Jinak jako konečné řešení osobní dopravy jsou jasně nesrovnatelně jednoduší na provoz i údržbu elektromobily, a postupné pomalu prosazované zpoplatnění mýtným na většině veřejných silnic.

C
11. duben 2018, 18:53

Budoucnost dopravy je otázka. Dokonce je otázka jak moc budou populární osobní vozy, kolik bude jejich nájezd, v momentě kdy by se podařilo výrazně zrychlit železnice, zejména lokálky, a udělat z nich "tramvaje", tedy vyvinout a nasadit tam bateriové jednotky. Pokud dosáhnete určité jízdní doby a komfortu, tak se lidé umí přesunout z aut do vlaků, dobře je to vidět u koridorů a po různých modernizacích vedoucích k výraznému růstu rychlosti.

Syntetický methan je sice energeticky náročný, ale pokud bude cena proudu téměř nulová a na obyčejný se bude tlačit přes emisenky, tak by se mohl chytit a nebýt zase tak drahý. Samozřejmě hydroelektrárny, kde je účinnost akumulace násobně vyšší než u cesty Elektřina-Plyn-Elektřiny, by bylo vhodné rozvíjet, jenomže proti tomu jdou mnohdy podmínky pro jejich provoz, kde v Německu třeba dochází k finanční likvidaci, protože je nutí platit, přestože je to jenom akumulace, poplatky za OZE na celý objem odebrané energie (ne jen na tu zmařenou), což je činí téměř ztrátovými a navíc zcela nelogicky je na jednu MWh vybrán poplatek dvakrát.

dada211
12. duben 2018, 09:10

Dobrý den. Můj příspěvek se týká rozdílu ceny auta na plyn a benzín. U Škodovky je rozdíl v ceně 15 tis. Kč. při stejné motorizaci tj. 1,4 TSI. Plynová verze má oproti benzínové navíc vestavěný jinak příplatkový Maxidot. Po odečtení této výbavy by byla cena skoro stejná- jde o ekologický příspěvek

firmy. Situaci u ostatních automobilek neznám.

dada211
12. duben 2018, 09:11

Dobrý den. Můj příspěvek se týká rozdílu ceny auta na plyn a benzín. U Škodovky je rozdíl v ceně 15 tis. Kč. při stejné motorizaci tj. 1,4 TSI. Plynová verze má oproti benzínové navíc vestavěný jinak příplatkový Maxidot. Po odečtení této výbavy by byla cena skoro stejná- jde o ekologický příspěvek

firmy. Situaci u ostatních automobilek neznám.

Vinkler
12. duben 2018, 09:48

Je nutno přemýšlet o CNG = stlačený zemní plyn. Zatím se u osobních aut moc nenosí. Hlavní použití je zatím u městských autobusů.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se