Domů
Rychlé zprávy
Airbus: V roce 2050 bude vodík využívat pouze minimum dopravních letadel
Zdroj: Airbus

Airbus: V roce 2050 bude vodík využívat pouze minimum dopravních letadel

Společnost Airbus v brífinku pro zástupce EU oznámila, že většina dopravních letadel bude do roku 2050 poháněna tryskovými motory. Bezemisní vodíkové motory by mohly být zaváděny do regionálních letadel létajících krátké trasy. Informoval o tom portál Euractiv.

Výrobce letadel Airbus je aktuálně v oblasti vodíkových pohonů leaderem. Společnost v druhé polovině loňského roku oznámila, že plánuje do roku 2035 jako první na světě sestrojit osobní letadlo na vodíkový pohon. Tato ambice je součástí rozvoje vodíkového hospodářství se snahou přispět k dosažení uhlíkové neutrality EU do 2050. Sám Airbus cílí na „dosažení uhlíkově neutrálního leteckého ekosystému v Evropě do 2050“.

„Vodíková letecká flotila s nulovými emisemi bude primárně zaměřena na regionální letadla létající krátké trasy od roku 2035. To znamená, že současné a budoucí vysoce účinné plynové turbíny budou směrem k roku 2050 stále vyžadovány, a to zejména pro dálkové lety,“ uvádí úryvek z brífinku Airbusu.
Airbus tyto informace komunikoval kanceláři Franse Timmermanse během jejich setkání v únoru 2021. Také výkonný ředitel Airbusu Dave Calhoun se v minulém týdnu vyjádřil, že vodík nebude ve významné míře před rokem 2050 využíván.

Plány existují, ale finální rozhodnutí teprve padne

Zároveň je ovšem vodík v centru debat týkajících se možné státní podpory letectví po pandemii koronaviru. V červnu loňského roku Francie zvýšila financování leteckého výzkumného institutu CORAC, včetně tříleté podpory 1,5 miliardy euro (přibližně 38,15 miliard korun) na technologie jako je vodík.

Než dojde k rozšíření vodíkových letadel, nebo jiných technologií, zástupci Airbusu a jiných firem z leteckého průmyslu volají po využívání udržitelných paliv v již existujících letadlech. V prezentaci pro Evropskou komisi Airbus diskutoval i možné modely, které by tato paliva mohla využívat.

Co se týče vodíkového letadla, tak podle mluvčího Airbusu nebylo dosud rozhodnuto, na jaký segment trhu bude bezemisní letadlo cílit. Finální produkt bude vybrán v roce 2025.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(3)
PetrV
16. červen 2021, 09:29

Minimum znamená přesně 0. Vodík je nebezpečný a nejde udržet v nádobě. Navic vodiková křehkost. Je to jen sosani peněz z greendealu na vývoj...

Vinkler
16. červen 2021, 16:24

Pokud se nevyřeší "beztlaké" skladování velkého množství vodíku, tak energetická hustota s nádrží není pro letadla. Tekutý vodík sice je v raketách, ale to je jen krátkou chvíli, nákladný a s potížemi.

Emil Cabaj
21. červen 2021, 09:51

Co a vodikova krehkost s tlakovou nadobou ??? naviac pouzivaju sa kompozitne!!!!!!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se