Domů
Rychlé zprávy
Studie: Ceny uhlíku se musí ztrojnásobit, aby pomohly nastartování vodíku v EU
Vodík
Zdroj: Martin Abegglen / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Studie: Ceny uhlíku se musí ztrojnásobit, aby pomohly nastartování vodíku v EU

Cena za vypouštění emisí CO2 do ovzduší, která je v Evropské unii reprezentována cenou emisní povolenky, se musí až ztrojnásobit, aby byl efektivně nastartován rozvoj vodíku. Jedině tak bude, dle BNP Paribas, v souladu s nedávno zveřejněnou strategií pro zelený vodík možné dosáhnout unijního cíle klimatické neutrality do roku 2050.

Banka ve své říjnové studii , o které informovala mimo jiné agentura Bloomberg, shrnuje, že pro dosažení klimatické neutrality do roku 2050 bude zelený vodík klíčový. Podporuje tak unijní vodíkovou strategii, která stanovuje, že vodík bude využíván ve všech sektorech ekonomiky, tedy jako palivo i jako prostředek pro ukládání energie.

Studie BNP Paribas Asset Management pak upozorňuje na to, že aby byla tato ambiciózní strategie naplněna, bude muset cena emisí uhlíku na evropském trhu strmě stoupat. Stejně tak bude nutné, aby cena vodíkových technologií i samotného vodíku klesly.

Cena EUA ideálně na 79 eurech

Jako podstatnou podmínku nastartování vodíkové ekonomiky dále BNP Paribas zmiňuje zvyšování ceny emisní povolenky v rámci systému EU ETS. Ta v Evropské unii fakticky reprezentuje cenu za znečišťování emisemi skleníkových plynů.

Dle studie bude třeba, aby se cena povolenky vyšplhala na ceny okolo 79 euro za tunu emisí skleníkových plynů (konkrétně studie zmiňuje rozpětí 79 až 103 eur v roce 2030). To znamená nárůst o přibližně 50 euro oproti současnému stavu. Tak bude, dle banky, ideálně zajištěn rozvoj zeleného vodíku.

Na barvě záleží

BNP Paribas zároveň zdůrazňuje, že podporován by měl být zelený vodík, nikoli šedý.

„EU ETS bude moci hrát svoji roli při zajišťování čistých nulových emisí do roku 2050 pouze tehdy, pokud do roku 2030 umožní zelenému vodíku vytlačit šedý vodík jako výchozí surovinu,“ uvedl Mark Lewis, manažer pro oblast pro udržitelnost v BNP Paribas Asset Management.

Banka předpovídá, že aby Evropská komise zajistila alespoň částečnou realizaci svojí strategie, bude se snažit o co nejvýhodnější podmínky pro podporu zeleného vodíku. To by, dle studie, reálně mělo vést k navýšení ceny povolenky systému EU ETS na minimálně 42 až 55 eur v nadcházejících letech.

Zdroj úvodního obrázku: Martin Abegglen, Flickr.com

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(13)
PetrV
20. říjen 2020, 15:14

Cesky, okrademe jeden segment, abychom mohli je dat vybusnemu vodíku. Hodně nám toho zůstane za nehtama. Hlavně spotrebitel platí jako mourovaty.

Je nám jedno že jsme zloději...

pr
20. říjen 2020, 16:31

To jim stejně nevyjde. Stlačování toho vodíku na distribuční tlak sežere více energie než se z toho vodíku finálně získá.

Bizon
21. říjen 2020, 01:44

Stlačování je znatelná část ztráty, ale až tak hrozné to není, sežere jen polovinu energie co se nakonec získá. Elektrolyzér a palivový článek jsou ztrátovější, na každém se ztratí skoro tolik energie co se nakonec získá.

pr
21. říjen 2020, 12:14

Z energetického hlediska tedy nad vodíkem vyhrávají akumulátory v násobcích účinnosti skladování energie. Teď už "jen" ty sezónní (léto -> zima). Nebo přepanelovat.

Bizon
21. říjen 2020, 12:41

Jo, baterky jsou prakticky přesně 3x účinnější než elektrika-vodík-elektrika.

Josef
21. říjen 2020, 21:02

Jenže vy se na to nedíváte politicky správně. Zelený ignorant nekouká na účinnost nebo cenu, ale na to jestli je energie OZE a nebo není. Problém je v tom ,že ve státech kde je zima je obtížné a většinou téměř nemožné vyrábět celoročně dost energie pomocí OZE vlivem počasí a ročního období vzniká ohromná nadvýroba a podvýroba energie, tím je tu požadavek na její dlouhodobé prakticky sezónní skladování no a vodík je jednou z možností jak to řešit.

T
20. říjen 2020, 16:55

Atom,nebo stlaceny vodik je uplne jedno,kdyz to bouchne.Vodik muze primo i v ulicich mesta.JE alespon trochu zabezpeci...

Ivan Novák
20. říjen 2020, 23:43

Ve chvíli, kdy by se stal zelený vodík v rámci energetiky EU konkurenceschopný, došlo by k jeho masivnímu dovozu z oblastí, kde opravdu fouká, jako z Islandu nebo Patagonie. Možná by se chytil i vodík z australských FVE. Kromě toho ovšem, by se vlivem jeho vysoké ceny globální konkurenceschopnost EU dále snížila, nakonec bychom neměli ani na dovoz potřebných věcí.

pr
21. říjen 2020, 12:19

Jak jsem psal výše, neexistuje šance na energetickou konkurenceschopnost vodíku když energie vložená bude ne dvoj, ale nejméně trojnásobek toho co z vodíku na konci zase dostaneme. Vždy bude elektřina z akumulátorů levnější.

Josef
21. říjen 2020, 21:04

Nebude, protože akumulátory se vyčerpají v řádu hodin, pak bude možné využívat jen umělá paliva například vodík je to sice neefektivní, ale pokud všechny ostatní zdroje zakážete, tak to prostě nemá konkurenci. Takže s Evropskou unií na věčné časy a nikdy jinak....

Michal
21. říjen 2020, 08:08

Další parazit u koryta zdaněného vzduchu.

Vinkler
21. říjen 2020, 14:35

Hlavně je třeba číst mezi řádky : ztrojnásobit se tedy musí i EE.

Kamil Kubů
21. říjen 2020, 17:00

Ale kdepak. Ty drahé povolenky jen srovnají cenu EE z fosilních zdrojů na cenu EE z OZE zdrojů, takže už nikdo nebude moct říkat, že jsou drahé :-)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se